
تعمیق تالار دوم، منجر به کاهش صف تخصیص ارز می شود

به گزارش اقتصاد معاصر؛ لاهوتی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در برنامه تلویزیونی میز اقتصاد با اشاره به چالشهای بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور اظهار داشت: هیچ صادرکنندهای وجود ندارد که کالا صادر کند اما ارز خود را بازنگرداند؛ مسأله این است که روشهای بازگشت ارز بهگونهای طراحی شده که ادامه فعالیت برای بسیاری از صادرکنندگان کوچک و متوسط دشوار است.
وی افزود: از سال 1397 تاکنون بین صادرکنندگان و سیاستگذاران ارزی اختلافنظر بر سر روشهای بازگشت ارز وجود دارد. یکی از روشهای مؤثر، واردات در مقابل صادرات بود که متأسفانه برای مدتی طولانی متوقف شد. خوشبختانه این سیاست مجدداً فعال شده و میتواند به تسهیل بازگشت ارز کمک کند.
این مقام اتاق بازرگانی در ادامه با انتقاد از محدودیتهای اداری و مقررات دستوپاگیر گفت: تولید قوانین و مقررات زائد، موتور پرقدرتی است که باید متوقف شود. بسیاری از این قوانین نهتنها مانع کسبوکار هستند بلکه فعال اقتصادی را از فعالیت بازمیدارند. لازم است قوانین بازنگری و اصلاح شوند تا فعالان اقتصادی در مسیر عملی و ممکن حرکت کنند.
او در بخش دیگری از سخنانش به سیاستهای ارزی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: در گذشته مرکز مبادله ارز باعث شد صادرکنندگان بند 2 نتوانند ارز خود را عرضه کنند و این مسئله فشار زیادی بر آنان وارد کرد. خوشبختانه در سیاستهای جدید بانک مرکزی اصلاحاتی صورت گرفته و صادرکنندگان قیر، فولاد، پروفیل و فرآوردههای هیدروکربنی اکنون مجازند 20 درصد ارز خود را در بازار اول و 80 درصد را در بازار دوم عرضه کنند. این اقدام موجب تعادل در عرضه ارز و کاهش صف تقاضا در بازار دوم خواهد شد.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران خاطرنشان کرد: هرچه روشهای بازگشت ارز گستردهتر و فرآیندها تسهیل شود، به همان میزان تولید و صادرات رونق میگیرد. تسهیل واردات مواد اولیه بهمعنای حرکت مجدد چرخ کارخانههاست و این یعنی تقویت تولید صادراتمحور.
وی در بخش پایانی سخنان خود به اهمیت ترویج فرهنگ صادرات اشاره کرد و گفت: باید صادرات را بهعنوان یک ارزش فرهنگی و ملی در جامعه نهادینه کنیم. صادرات تنها یک فعالیت اقتصادی نیست، بلکه در نفوذ سیاسی، ایجاد اشتغال، افزایش رفاه اجتماعی و رشد پایدار کشور نقش کلیدی دارد. همانطور که در آموزش و تربیت تلاش میکنیم، باید فرهنگ صادراتگرایی را نیز در مدارس و نهادهای اجتماعی تقویت کنیم./تسنیم