۰۲/دی/۱۴۰۴ | ۲۳:۵۹
ارز چند نرخی استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای را ترویج می‌دهد نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران امروز ۲ دی ۱۴۰۴+ اسامی برندگان ایران خودرو جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ اتاق بازرگانی؛ متهم ردیف اول سوء استفاده از کارت‌های اجاره‌ای ابهام در سابقه واردات تلفن همراه واردکنندگان ادعای فاسد شدن یا ریختن برنج در دریا واقعیت ندارد اختصاص ۲.۵ میلیارد دلار برای ارائه کالابرگ به شیوه جدید در ۳ ماهه پایان سال پیشنهاد جنجالی استقلالی‌ها به رامین رضاییان قیمت روز گوشی ۲ دی ۱۴۰۴ ابلاغ نحوه شمول سفر تشویقی دوم برای شناور‌های فعال در گمرک ۳ استان جزئیات تازه از اصلاح ساختار وزارت راه غضنفری: امکان پیش‌فروش و معاملات آتی برق تجدیدپذیر فراهم شد بودجه ۱۴۰۵ با «ریال جدید» به مجلس می‌رود قیمت جدید محصولات ایران خودرو در دی ماه+ جدول بانک کشاورزی ۵۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد آخرین وضعیت تعطیلی مدارس تهران فردا چهارشنبه ۳ دی طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ + جدول چه کسانی می‌توانند خودرو شخصی خود را به ایران بیاورند؟ نرخ عوارض ۳ آزادراه افزایش یافت زمان واریز سود سهام عدالت+ جزییات و مبلغ قیمت جدید دام‌زنده ۲ دی‌ماه ۱۴۰۴ اعلام شد قیمت جدید وانت آریسان اعلام شد پرداخت مستقیم حقوق نیروهای شرکتی در حال نهایی شدن است قیمت دلار و ارز امروز ۲ دی ۱۴۰۴ نماینده مردم سیستان: تقویت بانک کشاورزی، زمینه ساز افزایش تاب آوری اقتصادی است علی آبادی: افزایش بهره‌وری آب در دستور کار قرار گرفت افزایش ۳۰ درصدی نرخ توزین کالا‌های گمرکی با ابلاغ هیات عالی نظارت قیمت جهانی طلا امروز ۲ دی ۱۴۰۴ اخبار جدید از افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان + جزییات تفکیک پرداخت حقوق وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲ دی ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۲ دی ۱۴۰۴ ورود سامانه جدید بارشی از امشب به کشور وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱ دی ۱۴۰۴ چهارشنبه حراج سکه‌های ۱۴۰۴ برگزار می‌شود وزیر اقتصاد: جزییات برنامه حمایتی دولت از بازار سرمایه اعلام می‌شود جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۱ دی ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دوشنبه ۱ دی ۱۴۰۴ ‌حجم و ارزش معاملات روزانه شمش نقره رکورد زد ضوابط جدید تسهیلات مسکن اعلام شد تقسیم‌بندی جدید مشترکان گاز؛ عدالت مصرف در ۱۳۰۰ شهر مداخله مستمر و سنگین بانک مرکزی در بازار اسکناس ارز تردد بیش از هفت میلیون زائر و مسافر از مرز مهران رقم آخرین حقوق بازنشستگان تغییر کرد انتظار برای واردات خودرو ۹ ماهه شد لیست قیمت خرید آپارتمان در غرب تهران+ جدول طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا دوشنبه ۱ دی ۱۴۰۴ + جدول ۱۰۰ هزار ثبت سفارش خودرو در انتظار تخصیص ارز بانک مرکزی قیمت روز گوشی ۱ دی ۱۴۰۴ پیشنهاد افزایش نرخ خوراک برای پتروشیمی های متخلف اعلام شرایط فروش ETF پالایشی و سهام سه بانک بورسی ۱۰ قلم کالا به فهرست کالاهای قابل ورود با رویه کولبری اضافه شد پرداخت ۲۰۱ همت وام ازدواج و فرزندآوری به بیش از ۹۰۰ هزار نفر گمرک آپرین برای ترخیص خودرو مجاز شد عرضه محصولات فورس و امپاور در بورس کالا اعلام زمان آغاز ثبت سفارش تکمیلی واردات گوشت آغاز فاز چهارم محاسبه الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده / صورت‌حساب کاغذی رسماً حذف شد بانک مرکزی شرط جدید برای حساب‌های بانکی تعیین کرد قیمت جهانی نفت امروز ۱ دی ۱۴۰۴ قیمت دلار و ارز امروز ۱ دی ۱۴۰۴ برنج وارداتی با ارز ۱۰۷ هزار تومانی به کشور وارد شد قیمت جهانی طلا امروز ۱ دی ۱۴۰۴ تاریخ دقیق لیله الرغائب ۱۴۰۴/ شب آرزوها + اعمال یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد گزارش هواشناسی امروز ۱ دی ۱۴۰۴ نتایج قرعه کشی ایران خودرو امروز ۱ دی ۱۴۰۴+ لینک اسامی برندگان ایران خودرو قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱ دی ۱۴۰۴ وزارت جهاد کشاورزی ریختن برنج به دریا را تکذیب کرد آغاز قیمت‌گذاری شرکت ایران‌مال توسط جامع‌ترین هیأت کارشناسی رفع فیلتر تلگرام تکذیب شد مرحله پایانی معوقات متناسب‌سازی1403 حقوق بازنشستگان کشوری پرداخت شد وعده استاندار تهران برای بهبود کیفیت هوای پایتخت طی ماه‌های آینده بورس در نقطه حساس/ رشد واقعی است یا هیجانی؟ تشدید سامانه بارشی در ۴ استان؛ پایان بارش‌ها در اغلب نقاط کشور از فردا افزایش سهم کارت سوخت شخصی در سوختگیری تا ۷۴ درصد بیش از ۹۰ درصد خاویار تولیدی کشور صادر می‌شود هشدار سطح زرد هواشناسی برای تهران وزرای نفت و اقتصاد در کمیسیون عمران مجلس حاضر می‌شوند موانع گمرکی و نظارتی مانع بهره‌گیری ایران از ترانزیت چین ـ اروپا است دولت اراده ای برای اجرای مصوبه مولدسازی دارایی ها ندارد ساعت کاری میادین میوه و تره‌بار برای شب یلدا تغییر کرد افزایش تعرفه‌ گاز در راه است؟ نقره باز هم رکورد زد وضعیت بورس امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۴ قیمت جدید مرغ و تخم‌مرغ در بازار میوه شب یلدا با قیمت متعادل عرضه می شود جاده چالوس بسته شد صادق: کریدورهای ترانزیتی محور تبدیل ایران به هاب لجستیک است سیب‌زمینی و پیاز به میزان کافی ذخیره‌سازی شده است بانک مرکزی: تعیین سهمیه واردات از محل صادرات نباید مانع بازگشت ارز شود اعتماد به بازار سرمایه بازگشته است نرخ جدید اجاره آپارتمان در تهران قیمت روز گوشی ۲۹ آذر ۱۴۰۴ عرضه حامل‌های انرژی در بورس انرژی بودجه ۱۴۰۵ با کسری صفر بسته شد قیمت جهانی نفت امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۴ ۵۳ قلم کالای اساسی مشمول واردات بدون انتقال ارز شد صدور کارت بازرگانی اجاره‌ای در سال ۱۴۰۳ چهار برابر ۱۰ سال اخیر انتقال دانش و تجربه مهندسان کروز به دانشجویان فاز دوم اصلاحات ساختاری ناظر بر استانی سازی واحدهای اجرایی دستگاه‌ها است مصرف ۷۵ درصد گاز تولیدی در بخش خانگی و تجاری واریز کالابرگ دهک‌های درآمدی چهارم تا هفتم + مبلغ و جزییات قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ پانزدهمین عرضه اولیه امسال، دوشنبه اول دی آخرین مهلت ثبت‌ نام ایران خودرو امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۴+زمان قرعه‌ کشی ایران خودرو + لینک سایت اعلام اسامی برندگان کاهش ۳۳ درصدی بارش‌ها در کشور فاصله ۲۵ درصدی در بازار آیفون حفظ شد گزارش هواشناسی امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۴ هشدار‌های اقتصادی و امنیتی درباره قرارداد ریلی رشت آستارا حذف سهمیه بنزین خودرو‌های خارجی با موتور بالای ۱۳۰۰ سی‌سی دی‌ماه پایان راه فاکتورهای کاغذی؛ هشدار مالیاتی به اصناف و فعالان اقتصادی بررسی تبعات افزایش نرخ سنایی/ موقتا ترمز واردات گوشی لوکس از مسیر مسافری کشیده شد کاهش ۱۰ درصدی مصرف لبنیات در کشور از ابتدای امسال کاهش مدت‌ بازپرداخت وام اشتغال مددجویان با نص قانون در تعارض است نرخ مصوب برنج وارداتی برداشته شد/ تعیین قیمت به صورت رقابتی ماده ۵۰ برنامه هفتم بهترین مسیر برای خانه دار شدن مردم است وزیر جهاد کشاورزی: مشکل تأمین نهاده در کشور برای همیشه مرتفع شده است تاکید پزشکیان بر تسریع در اجرای قرارداد میدان نفتی آزادگان بانک مرکزی: واردات در مقابل صادرات نباید محدود شود مهارت، درآمد کارگران را افزایش می دهد بهبود ۴۰ میلیمتری متوسط بارش کشور با بارش‌های اخیر/ همچنان نسبت به میانگین بلندمدت فاصله داریم توکلی: مصرف گاز چهار روز اخیر ۱۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت معاون ارزی بانک مرکزی: اقتصاد ایران سال‌هاست در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد وزیر جهاد کشاورزی: سند توسعه عدالت کشاورزی تدوین می‌شود سن فرسودگی خودرو چقدر است؟ قبوض چند ده میلیونی گاز در انتظار پرمصرف‌ها در صورت عدم اصلاح مصرف بیمه‌ها چقدر خسارت دادند؟ برخی از جرایم مالیاتی طلافروشان بخشیده شد فروش ۵۱ هزار قطعه سکه در آخرین پیش‌فروش امسال قیمت روز گوشی ۲۶ آذر ۱۴۰۴ یک‌سوم تهرانی‌ها الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند آخرین فرصت بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث+ جزییات توضیحات میدری درباره زمان واریز کالابرگ الکترونیکی دهک‌های ۴ تا ۷ ثبت نام سایپا ویژه یلدا ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت نام تصمیم جدید بانک مرکزی برای کاهش صف وام ازدواج و فرزندآوری ساعت کاری بانک‌ها در دی ماه ۱۴۰۴ اعلام شد+ جزئیات قیمت جهانی طلا امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۴ نقره برای نخستین‌بار در تاریخ به ۶۶ دلار رسید آغاز اجرای طرح پرداخت یارانه دستمزد در ۹۱ شهرستان کم‌برخوردار کشور میوه و لبنیات هم از سفره کارگران حذف شد قیمت جهانی نفت امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ ارز کالاهای اساسی تامین شد نرخ دلار تالار دوم به ۱۰۷ هزار تومان رسید راه‌اندازی وب‌سرویس برخط بارنامه‌های ریلی در شرکت حمل‌ونقل ترکیبی ایجاد نیروگاه خورشیدی از محل وام اشتغال مددجویان؛ موفق‌ترین الگو برای تحقق اهداف مدنظر حاکمیت دسترسی به موقع و منظم شهرداری‌ها به منابع مالیات بر ارزش افزوده با اخذ برخط آن نااطمینانی در فرآیند اخذ مالیات بر ارزش افزوده به کمک صورت حساب الکترونیک پایان خواهد یافت وضعیت بورس امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴ تمدید مدت زمان خرید سهام بانک آینده با نماد «وآیند» نقش جدید سازمان مالیاتی در دهک‌بندی؛ مالیات و یارانه به هم پیوند خورد توضیحات سخنگوی دولت درباره وضعیت نیرو‌های شرکتی ۹ محصول سواری گروه بهمن از طریق مزایده به فروش می‌رسد قیمت روز گوشی ۲۵ آذر ۱۴۰۴ قواعد معاملات صندوق های نقره مشابه طلاست/ آپشن نقره هم از راه می رسد ثبت نام خودرو‌های وارداتی امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام خودرو‌های وارداتی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ صدور مجوز پذیره‌نویسی ۳ صندوق نقره تا پایان هفته جاری واریز آنلاین مالیات ارزش افزوده رستوران‌ها به خزانه دولت توسعه ناوگان ریلی و افزایش بهره‌وری لجستیکی در شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی توافقات اولیه برای ایجاد نمایندگی کشتیرانی ایران در بصره ارزش بازار پرتفوی بورسی حکشتی در آبان ۱۷ درصد جهش کرد قانون مالیات بر سوداگری به افزایش هزینه‌های معاملات مکرر و سفته بازانه می‌انجامد تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۳.۵ میلیون کالا و خدمت با کمک صورت‌حساب الکترونیک جدا کردن حساب اشخاص تجاری و شخصی در راستای اخذ عادلانه مالیات است اجاره آپارتمان در زعفرانیه چقدر آب می‌خورد؟ میانگین زمان ترخیص کالا در گمرک به ۷ روز رسیده است قیمت روز گوشی ۲۴ آذر ۱۴۰۴ مجلس از مصوبه قانونی عرضه زمین به مردم کوتاه نمی‌آید حقوق سال آینده کارگران به ۳۳ میلیون تومان نزدیک می‌شود؟ ثبت نام ایران خودرو امروز ۲۴ آذر ۱۴۰۴+ قیمت محصولات و لینک ثبت نام فروش فوری و پیش فروش ایران خودرو ضوابط رتبه‌بندی صادرات اصلاح شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ ثبت‌ نام فروش فوری ایران‌خودرو آذر ۱۴۰۴ +شرایط و سایت ثبت‌ نام ایران‌خودرو بقایی: توقیف نفتکش ونزوئلا و چین مصداق دزدی دریایی دولتی آمریکاست حذف الزام شرکت‌های پخش کالا به اخذ مجوز از شهرداری دیوان محاسبات: عدم شفافیت گمرک، انباشت کالا را تشدید کرده است راه‌اندازی سامانه جامع برای تسهیل وثیقه‌گذاری و تامین مالی در کشور پرداخت اضافه‌کار و پاداش کارمندان مشروط می‌شود؟ آخرین اخبار از واریز کالابرگ دهک‌های ۴ تا ۷ وزیر رفاه: از ابتدای سال تاکنون، یارانه حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر قطع شده است نقش‌آفرینی زنان، عامل پیشرفت چادرملو است واریز کالابرگ الکترونیکی امروز ۲۲ آذر ۱۴۰۴ + مبلغ و مشمولین اجرای واقعی ماده 41 قانون کار، کلید عبور از بحران معیشتی کارگران تاکید سران ایران و پاکستان بر تقویت همکاری‌های دوجانبه حاشیه گفتگوی پزشکیان و پوتین درباره پروژه رشت آستارا/ آمار پزشکیان درست است پزشکیان: تکمیل پروژه ریلی بصره-شلمچه در اولویت است رشد فروش جهانی خودروهای برقی به کف رسید بانک جهانی: بدهی خارجی ایران ۲.۵ درصد کم شد حالت بزرگسال «چت‌جی‌پی‌تی» در سال ۲۰۲۶ عرضه می‌شود سومین کاهش نرخ بهره آمریکا تصویب شد میشوستین: اجرای توافق تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا آغاز شد خودروهای داخلی میلیاردی شدند؛ کف قیمت خودرو ۷۱۰ میلیون تومان! رشد شغلی، رفاه و تنوع نیرو؛ کروز تصویر واقعی نیروی انسانی خود را منتشر کرد دیوان محاسبات اسامی دستگاه‌های حساب‌نداده در بودجه ۱۴۰۳ را منتشر کرد وزیر ارتباطات: هوش مصنوعی تهدید و فرصت همزمان برای توسعه کشور است تعرفه‌های جدید ترامپ علیه برنج هندی مدیرعامل چادرملو سخنران اصلی دوازدهمین دوره کنفرانس فولاد استیل پرایس ترامپ: رئیس فعلی بانک مرکزی آمریکا «گاوی لجباز» است اختتامیه دومین پویش «کشتی آبی» با معرفی برگزیدگان برگزار شد افزایش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه ثروتمندترین افراد جهان معرفی شدند بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال ماهواره هدهد هک نشده است واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
اقتصاد معاصر گزارش می‌دهد

اهداف آنکارا از احیای راه‌آهن حجاز؛ رقابت منطقه‌ای با اسرائیل شدت می‌گیرد؟

توافق اخیر ترکیه، سوریه و اردن برای احیای راه آهن «حجاز» می‌تواند پیامدهای راهبردی جدی برای منطقه داشته باشد که مهمترین آن مقابله با نظم تعریف شده غرب با محوریت اسرائیل برای تبدیل آن هاب ترانزیتی است.
اهداف آنکارا از احیای راه‌آهن حجاز؛ رقابت منطقه‌ای با اسرائیل شدت می‌گیرد؟
کد خبر:۳۷۹۷۳

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ اخیرا رسانه‌های ترکی و عربی تاکید ویژه‌ای بر اهمیت احیای خط ریلی «آناتولی-حجاز» دارند که ماه پیش قرارداد اولیه آن بین ترکیه، سوریه و اردن منعقد شد.

براساس گزارش دیلی صباح ترکیه، مقامات ارشد سه کشور برای احیای خط آهن تاریخی حجاز توافق کرده‌اند و این گامی بزرگ در جهت احیای ارتباطات منطقه‌ای و حفظ میراث مشترک است. در واقع، این مسیر با طول ۱۷۵۰ کیلومتر، ترکیه، سوریه، اردن و عربستان سعودی را به هم متصل و برخی از مهم‌ترین مراکز شهری منطقه را به هم متصل می‌کند. 

عبدالقادر اورال‌اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه نیز گفت: «راه‌آهن تاریخی حجاز احیا می‌شود که این توافق در جریان نشست سه جانبه‌ای حاصل شد. سه کشور به توافق اولیه‌ای در مورد پیش‌نویس یادداشت تفاهمی دست یافتند که همکاری جامع در زیرساخت‌های حمل و نقل را ترسیم می‌کند.» 

در چارچوب این ابتکار، ترکیه به تکمیل ۳۰ کیلومتر (۱۸.۶ مایل) از روبنای مفقود شده در بخش سوری راه‌آهن کمک خواهد کرد. همچنین اردن ظرفیت فنی خود را برای پشتیبانی از نگهداری، تعمیر و بهره‌برداری از لوکوموتیوها در سوریه ارزیابی خواهد کرد. این سه کشور همچنین قصد دارند مطالعات فنی مشترکی را با هدف افزایش دسترسی ترکیه به دریای سرخ از طریق بندر عقبه اردن انجام دهند. علاوه بر این، حمل و نقل جاده‌ای بین ترکیه و اردن از طریق سوریه قرار است پس از ۱۳ سال تعلیق به دلیل جنگ داخلی از سر گرفته شود. 

خط آهن حجاز که بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۸ در زمان سلطان عبدالحمید دوم عثمانی ساخته شد، تقریبا ۱۷۵۰ کیلومتر طول داشت و استانبول را به شهرهای مقدس اسلامی مکه و مدینه و همچنین دمشق و بخش‌هایی از یمن متصل می‌کرد. این راه‌آهن که برای تسهیل زیارت مکه طراحی شده بود، اهداف راهبردی نظامی و اداری را نیز دنبال و کنترل عثمانی‌ها را بر استان‌های دوردست تقویت می‌کرد. 

این خط آهن شامل زیرساخت‌های مهندسی مانند پل‌های سنگی، ایستگاه‌های صحرایی و مسیرهای متناسب با زمین‌های ناهموار بود. اگرچه بخش عمده‌ای از این راه‌آهن در طول جنگ جهانی اول و درگیری‌های پس از آن برچیده یا آسیب دید اما بخش‌هایی از آن دست‌نخورده باقی مانده و مدت‌هاست که در سال‌های اخیر ترمیم شده است. 

چالش سوریه 

پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی و تحمیل قیمومیت بریتانیا و فرانسه بر بیشتر مناطق شام، مسائل مربوط به مالکیت، عملیات راه‌آهن را پیچیده کرد و منجر به قطع کامل این شبکه در اوایل دهه ۱۹۲۰ شد. سایر خطوط راه‌آهن در قرن بیستم، پایتخت‌های منطقه را از بیروت از طریق دمشق و بغداد به استانبول متصل می‌کردند اما تحولات ژئوپلیتیکی، از جنگ داخلی لبنان گرفته تا اشغال فلسطین، ضربات پی در پی به آن‌ها وارد کرد. 

امروزه، اداره کل راه‌آهن حجاز سوریه، به همراه اداره راه‌آهن حجاز اردن، یکی از دو نهادی است که این خط تاریخی را به ارث برده‌اند. داده‌های وزارت حمل و نقل نشان‌دهنده کاهش شدید تعداد مسافران در شبکه این دو شرکت در دهه‌های اخیر است. بازسازی زیرساخت‌های راه‌آهن نیازمند سرمایه‌گذاری عظیمی است. براساس اعلام مقامات سوری، از ۲۵۵۳ کیلومتر خط، فقط ۱۰۵۲ کیلومتر آن امروز عملیاتی است، ۷۶ ایستگاه از ۱۰۵ ایستگاه از سرویس خارج شده‌اند و ۲۶۲ پل از ۶۰۷ پل قادر به ارائه خدمات نیستند. 

حداکثر سرعت طراحی‌شده برای این شبکه ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است اما سرعت واقعی به دلیل فرسودگی زیرساخت‌ها به حدود ۴۰ کیلومتر در ساعت کاهش یافته است. همچنین راه‌آهن سوریه با کمبود شدید منابع انسانی و مادی مواجه است و بیش از ۷۰ درصد از کادر فنی آن بالای پنجاه سال سن دارند. 

البته ترکیه به نوعی آمادگی خود برای بازسازی مسیر در سوریه را اعلام کرده است. ابتکار ترکیه برای بازسازی راه‌آهن تاریخی حجاز، حفظ آثار تاریخی را با اهداف توسعه مدرن ترکیب می‌کند. این اقدام، راهبرد کلان آنکارا برای ایجاد ثبات و نفوذ در سوریه و ارتقای بهبود بلندمدت را نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ریلی می‌تواند فرصت‌های اقتصادی ایجاد، مسیرهای تجاری را تقویت و از رشد منطقه‌ای حمایت کند. ترکیه با تلاش‌های مصمم، امیدوار است میراث راه‌آهن را در سوریه احیا و اهمیت آن را در آینده تضمین کند. 

اهداف راهبردی آنکارا 

دولت‌های حاضر در این مسیر به ویژه ترکیه، مزایای راهبردی بسیاری برای احیای راه‌آهن آناتولی حجاز مطرح می‌کنند. احیای این خط آهن چیزی فراتر از میراث فرهنگی است؛ احیای راه‌آهن حجاز با نیازهای لجستیکی مدرن همسو است و هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد، ظرفیت گردشگری را بالفعل کرده و دسترسی به دریای سرخ از طریق عقبه را تسهیل می‌کند. ارتقا هماهنگ این مسیر تاریخی از سوی ترکیه، سوریه و اردن، آن را به یک کریدور تجاری زنده تبدیل خواهد کرد که اروپا، شام و خلیج فارس را به هم متصل می‌کند. 

در عین حال، برخی از تحلیلگران ابتکار بازسازی راه‌آهن حجاز را در چارچوب «نئوعثمانی‌گرایی» تعریف و آن را به عنوان بازتابی ظریف از قصد ناگفته آنکارا برای احیای میراث نمادین دوران عثمانی تفسیر کرده‌اند. در مقابل، گروه دیگری از تحلیلگران معتقدند که اجرای پروژه راه‌آهن حجاز، همکاری منطقه‌ای را تقویت کرده و تفاهم بیشتری را بین حوزه‌های ترک و عرب جهان اسلام ایجاد می‌کند. با توجه به مسیر تاریخی راه‌آهن حجاز که از حیفا می‌گذرد، این امکان وجود دارد که اگر پروژه عبری-غربی «توافق ابراهیم» بیشتر گسترش یابد، این پروژه می‌تواند بسیار مرتبط و مورد تقاضا در سراسر خاورمیانه و کشورهای همسایه شود. در این زمینه، این دیدگاه نیز وجود دارد که پروژه احیای راه‌آهن حجاز می‌تواند مزایای بین‌المللی داشته باشد اما تنها در صورتی که درگیری‌های جاری در خاورمیانه با موفقیت مهار شود. 

در واقع، این پروژه بخشی از تلاش بزرگ ترکیه برای گشودن کریدورهای تجاری جدید، در کنار پروژه‌های مهمی مانند جاده توسعه عراق و کریدور احتمالی زنگزور در قفقاز جنوبی است. اکنون نیز با قرارداد اخیر سه کشور احیای بخش سوریه-اردن، شریان تجاری مهم بین ترکیه و دریای سرخ را بازگشایی می‌کند. این امر به ترکیه اجازه می‌دهد تا تجارت خود را با عربستان سعودی و شاخ آفریقا گسترش دهد. این ابتکار نشان می‌دهد که چگونه پویایی‌های منطقه‌ایِ در حال تغییر، پروژه‌های زیرساختیِ راکدِ سابق را ممکن می‌سازند. 

البته این مسیر ظرفیت گسترش به فراتر از مناطق تاریخی خود را دارد. برای نمونه پس از اتصال به عربستان، می‌تواند به امارات یا عراق نیز گسترش یابد. در این صورت ترکیه با درگیر کردن کشورهای عربی هم جایگزین یا مکملی برای مسیر توسعه عراق ارائه می‌دهد که در صورت بروز مشکل امنیتی از آن استقاده کند و هم خلیج فارس و دریای سرخ را به ترکیه متصل می‌کند. باید توجه داشت که ترکیه در سال‌های اخیر به دنبال معرفی خود به عنوان هاب ترانزیتی کالا و انرژی بوده است اما حذف آن از مسیر هند-خارومیانه-اروپا (آیمک) موجب نگرانی و حتی خشم آن شد؛ به طوری که اردوغان با لحن تهدیدآمیزی اظهار داشت که امکان توسعه کریدورهای منطقه‌ای بدون حضور ترکیه ممکن نیست. 

در واقع، ترکیه با این امر ضربه بزرگی به اسرائیل نیز وارد خوادهد کرد. باید توجه داشت که بر اساس نظم جدید تعریف شده از سوی غرب برای غرب آسیا، رژیم صهیونیستی علاوه بر هژمونی نظامی باید به عنوان هاب انرژی و ترانزیت منطقه نیز باشد تا امنیت انرژی اروپا تامین شود. تشکیل اتحاد اسرائیل-یونان-قبرس در مدیترانه شرقی و همکاری برای انتقال منابع گاز منطقه به اروپا را می‌توان در این راستا توضیح داد. 

در مجموع، ترکیه با احیای راه آهن تاریخی حجاز علاوه بر یادآوری حضور تاریخی خود در منطقه در دوره عثمانی که قدرت نرم آن را بهبود می‌بخشد، گام مهمی هم در راستای نبرد کریدورهای تجاری برمی‌دارد. این شبکه ریلی به نوعی رقیبی جدی برای پروژه آیمک بوده و می‌تواند نظم نوین منطقه‌ای غرب مبتنی بر قدرت‌یابی رژیم صهیونیستی را به چالش بکشد. البته نباید فراموش کرد که غرب و تل آویو نیز بیکار نخواهند نشست و بدون تردید در قالب ایجاد چالش‌های امنیتی به ویژه در سوریه، چشم‌انداز آن را با مشکل مواجه خواهند کرد.