مدیران صنعتی بر ضرورت اصلاح سیاستهای خودرو تأکید کردند
به گزارش اقتصاد معاصر؛ در نشست بررسی عملکرد شرکت صنایع تولیدی کروز، جمعی از مدیران صنعتی با اشاره به بحران ساختاری در صنعت خودرو، خواستار بازنگری در سیاستهای دولتی و حذف قیمتگذاری دستوری شدند.
در این نشست، اعضای هیئتمدیره و مدیران فنی شرکت کروز با بیان اینکه «دخالتهای دستوری و سیاستهای نادرست دو دهه اخیر زیانی بالغ بر 600 هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو وارد کرده است»، تأکید کردند: «رقابتپذیری و نوسازی این صنعت نیازمند مدیریت واحد، تصمیمگیری چابک و کاهش مداخلات دولتی است.
تولید مشترک با خودروسازان و تأکید بر کیفیت
محمدرضا عطار، معاون توسعه محصول شرکت کروز، در سخنانی از اجرای پروژههای مشترک با شرکتهای بهمن و ایرانخودرو خبر داد و گفت:«از سال 1390 تاکنون، زنجیره تأمین بیش از 3500 قطعه در داخل کشور ایجاد شده است.»
وی با اشاره به همکاریهای پژوهشی با دانشگاهها افزود:کیفیت خط قرمز شرکت است و هیچ تغییری که منجر به افت کیفیت شود، انجام نخواهد شد.
تولید روزانه میلیونها قطعه در خطوط کروز
سید پویا شجاعی، مدیر تغذیه خط و یکپارچهسازی SCM، اعلام کرد: در کروز حدود 1400 محصول مختلف برای خودروسازان تولید میشود و روزانه بیش از 4.5 میلیون قطعه نهایی و نیمهساخته در خطوط تولید ساخته میشود؛ یعنی حدود 3100 قطعه در هر دقیقه.
او با اشاره به زیربنای 273 هزار مترمربعی و 4800 ایستگاه فعال تولید افزود: توقف کوتاهمدت در فرآیند تولید میتواند زیان سنگینی به همراه داشته باشد.
چالشهای قیمتگذاری و وضعیت قطعهسازی
بهروز حبیبی، عضو هیئتمدیره و معاون بازرگانی کروز، با اشاره به اشتغال بیش از 14 هزار نفر در این شرکت گفت: «صنعت قطعهسازی درگیر چالشهای متعددی از جمله جنگ اقتصادی و بحران انرژی است. خوشبختانه بدنه دولت به اشتباه بودن قیمتگذاری دستوری پی برده و امیدواریم این سیاست اصلاح شود.»
وی افزود: کیفیت خودرو نتیجه عملکرد کل زنجیره تولید است، نه صرفاً قطعهساز. قطعات کروز در بیش از 40 آزمایشگاه پیشرفته آزموده میشوند.
حضور گسترده زنان در خطوط تولید
سولماز موگویی، مدیر واحد مادر شرکت کروز، اعلام کرد: «60 درصد نیروی کار شرکت را زنان تشکیل میدهند و سیاست تبعیض مثبت در جذب زنان سرپرست خانوار اجرا میشود.»
در پایان این نشست، مدیران شرکت صنایع تولیدی کروز با تأکید بر ضرورت اصلاح سیاستهای صنعتی و حمایت از تولید داخلی، ابراز امیدواری کردند که صنعت خودروسازی کشور بتواند با اتکا به توان مهندسی و زنجیره تأمین داخلی از چالشهای موجود عبور کند.
