مدارس تولید و مهارت برکت؛ طرحی برای پیوند آموزش با اشتغال در مناطق محروم
به گزارش اقتصاد معاصر؛ برنامه هم نورد روز چهارشنبه در خانه اندیشهورزان حضور احمد آقامحمدی مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه فنیوحرفهای و کاردانش وزارت آموزشوپرورش، علی غضنفری مدیر پروژه مدرسه تولید و مهارت قرارگاه عدالت آموزشی بنیاد برکت و محسن کیالاشکی مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه فنیوحرفهای برگزار شد.
غضنفری: مهارتآموزی، اکسیر حیات برای نوجوانان
در ابتدای برنامه علی غضنفری با تأکید بر اهمیت گفتوگو و تبادل نظر گفت:چنین جلساتی فرصتی برای تعامل منطقی و ایجاد فضای مثبت است.
وی مهارتآموزی را «اکسیر حیات» برای نوجوانان دانست و افزود:مهارتها میتوانند انگیزه یادگیری را افزایش دهند و حتی چرخه فقر را در خانوادهها بشکنند
او با اشاره به اهمیت مدارس تولید و مهارت گفت: مدارس تولید و مهارت به عنوان نهادهایی آموزشی، نقش بسیار مهمی در پرورش افراد با توانمندیهای عملی و مهارتی دارند.
وی افزود:این مدارس به جای تمرکز صرف بر تئوری، بر یادگیری عملی و کاربردی تأکید میکنند که میتواند تأثیر چشمگیری بر علمآموزی داشته باشد.
غضنفری توضیح داد: مدارس تولید و مهارت، آموزشی را ارائه میدهند که شامل مهارتهای فنی، حرفهای و کارآفرینی است. این مدارس معمولاً با صنایع و بازار کار در ارتباط هستند و سعی میکنند دانشآموزان را برای ورود به دنیای واقعی آماده کنند.
سه محور اصلی طرح مدرسه تولید و مهارت
غضنفری سه بخش اصلی برنامهها را چنین معرفی کرد:فضاسازی: با مشارکت کادر مدرسه و دانشآموزان، تجهیز فضاهای آموزشی: فراهمسازی امکانات لازم، توانمندسازی معلمان: تقویت تجربه و انگیزه آنان برای ایجاد انگیزش در دانشآموزان
او همچنین خواستار برگزاری جلسات بیشتری برای جمعبندی بهتر نظرات و تجربهها شد.
افزایش هنرجویان و توسعه هنرستانها
در ادامه این برنامه احمد آقامحمدی بر اهمیت توسعه آموزشهای مهارتی تأکید کرد و گفت: تعداد هنرجویان هنرستانها از یک میلیون و ۳۰۲ هزار نفر در سال گذشته به یکمیلیون و ۴۲۶ هزار نفر در سال جاری رسیده است؛ رشدی قابل توجه و افزایشی حدود ۱۲۰ هزار نفر.
وی با اشاره به کیفیتبخشی به آموزشهای فنی و حرفهای افزود:دو مدل مهم برای توسعه هنرستانها در حال اجراست؛ استفاده از ظرفیت سازمان فنی و حرفهای و ایجاد هنرستانهای وابسته به شرکتها و کارخانجات. همچنین امسال ۸۴ هنرستان جدید راهاندازی شده است.
تأکید بر ظرفیتهای برونسازمانی و توسعه مشاغل بومی
آقامحمدی استفاده از ظرفیتهای بیرونسازمانی را یکی از نقاط قوت برنامههای مهارتی دانست و گفت:بهرهگیری از این ظرفیتها میتواند در توسعه مشاغل بومی و منطقهای نقش مهمی داشته باشد.
او همچنین از تدوین سند توسعه رشتههای فنی و حرفهای بر اساس آمایش منطقهای خبر داد. به گفته او، این سند کمک میکند رشتههای مورد نیاز هر استان شناسایی و متناسب با نیاز بازار کار طراحی شوند. این برنامه تاکنون در دو استان به صورت آزمایشی اجرا شده است.
لزوم بازنگری در رشتهها و حرکت به سوی اشتغالزایی
مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفهای بر ضرورت بازنگری در رشتههای مهارتی تأکید کرد و گفت:رشتهها باید به گونهای طراحی شوند که امکان اجرا و اشتغال در جوار کارخانهها و مراکز صنعتی فراهم شود. این رویکرد به ارتقای کیفیت آموزش و افزایش اشتغالزایی کمک خواهد کرد.
آقامحمدی ابراز امیدواری کرد که با ادامه این مسیر، آموزشهای مهارتی در کشور بیش از گذشته توسعه یابد و همکاری میان نهادها تقویت شود.
کیالاشکی: ضرورت هماهنگی بنیاد برکت با آموزش و پرورش
در ادامه برنامه، محسن کیالاشکی با اشاره به آشنایی اعضا با فعالیتهای بنیاد برکت گفت:یکی از محورهای اصلی بحث، کیفیت آموزشی و راهکارهای ارتقای آن بود.
او تأکید کرد: بنیاد برکت باید پیش از هر اقدامی، نیازهای آموزش و پرورش را از خود این نهاد جویا شود و بدون هماهنگی وارد عمل نشود. بهگفته او، بنیاد برکت توانسته است خود را با برنامههای درسی موجود هماهنگ کند.
شناسایی نقاط اثر پروانهای در نظام آموزشی
کیالاشکی به شناسایی نقاط کلیدی مؤثر در سیستم آموزشی اشاره کرد که آنها را «نقاط اثر پروانهای» نامید؛ نقاطی که با رویکرد مهندسی ارزش انتخاب میشوند و تأثیرگذاری بالایی دارند.
او در پایان پیشنهاد داد پژوهشی جامع برای ارزیابی میزان تأثیرگذاری برنامههای بنیاد برکت در مدارس انجام شود تا مشخص گردد آیا این برنامهها بهدرستی اجرا شدهاند و چه نتایجی داشتهاند
