اعلام دلایل کاهش ۵ درصدی تولید ایران خودرو در نیمه نخست سال
به گزارش اقتصاد معاصر؛ همزمان با انتشار این اطلاعات در سامانه کدال، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان دلایل عقب ماندگی ۵ درصدی این گروه صنعتی از برنامه تولیدات خود در نیمه نخست امسال وعده داد: با توجه به برنامهریزیها صورت گرفته همه تعهدات ایجاد شده تا پایان سال تحویل داده خواهد شد.
دلایل کاهش تولید
علیمردان عظیمی ، در پاسخ به نگرانیها درباره روند کاهشی تولید محصولات ایرانخودرو در نیمه نخست سال جاری توضیح داد: عقب ماندگی ۵ درصدی از برنامه تولید، به تغییر شرایط و قوانین و مقررات ثبت سفارش و تخصیص ارز مرتبط است. اجرای یکباره این مقررات، سبب بروز وقفه در روند تولید ایران خودرو و کاهش آن شد.
او تاکید کرد: ضمن اینکه در طول دو ماه از تابستان، دو روز در هفته، برق برخی از شهرکهای صنعتی، که قطعات خودرو را تولید میکردند، قطع بود. این درحالی است که در نیمه اول سال ۱۵ روز تعطیلات عید بود، یک هفته هم تعطیلات تابستانی داشتیم. مجموعه اینها سبب شد که پنج درصد عقبماندگی از برنامه اتفاق بیفتد؛ اما این اطمینان را میدهیم با توجه به اینکه این موارد را در شش ماهه دوم سال نداریم، ایفای تعهدات خواهیم کرد.
برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید در نیمه دوم سال
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در عین حال وعده داد: طبق برنامهریزی انجام شده، علاوه بر اینکه تا پایان سال، این پنج درصد عقبماندگی از برنامه تولید، جبران خواهد شد، تلاش میکنیم ۲۰ درصد هم افزایش تولید نسبت به شش ماه اول داشته باشیم.
او تاکید کرد:این برنامه با حمایتی که وزارت صمت در دوره جدید برای ثبت سفارشها دارد، حتما محقق خواهد شد.
عظیمی اعلام کرد: تا ابتدای هفته گذشته، معوقات ما حدود ۱۴ هزار دستگاه است که با توجه به تولید روزانه ۲۰۰۰ دستگاه، این ۱۴ هزار دستگاه معوقه با تولیدِ یک هفته، از بین خواهد رفت. ضمن اینکه برنامه تیراژ تولید روزانه ۲۳۵۰ دستگاهی را هم داریم.
از امروز بر اساس تواناییها، تعهد ایجاد میکنیم
مدیرعامل ایرانخودرو ، در مورد تفاوت روش فروش در قالب سامانه یکپارچه با فروشی که اکنون توسط خودِ شرکتهای خودروساز انجام میشود، اعلام کرد: در فروش یکپارچه هم موضوع حساب وکالتی وجود داشت و قرعهکشی میکردند اما برای همه افرادی که ثبتنام میکردند خودرویی اختصاص داده میشد برای زمانهایی که معلوم نیست و مشخص نبود اصلاً این خودروها به تولید میرسند یا نه. اما امروز که خودمان بر اساس تواناییها و میزان برنامه تولید، به افراد خودرو تا پایان سال اختصاص دادیم؛ ضمن اینکه ممکن است تا پایان سال برخی افراد دیگر هم بتوانند خودرو خریداری کنند، چرا باید این حق را از آنها تضییع کنیم؟ بطور مثال در آن برهه، ظرفیت سه سال شرکت را پیش فروش کرد؛ اما طی آن مدت ممکن است برخی افراد به شرط سنی برسند، پولشان جور شود، اسناد و مدارکشان تکمیل شود و...؛ بنابراین چرا باید حق افراد دیگری را که میتوانند سال آینده خودرو بخرند را از بین ببریم؟ ضمن اینکه تعریف حساب وکالتی و بلوکه کردن وجوه، قوانین و مقرراتی است که اصلاً خواست ایرانخودرو و سایپا یا هرکس دیگری نیست؛ بلکه قانونی گذاشته شده و ما نیز مکلف به رعایت آن هستیم.