جزئیات توسعه روابط حملونقلی تهران و آستانه؛ سند راهبردی همکاری امضا شد
به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ امین ترفع رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی، در نشست خبری نهمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته که امروز ۲۵ آذر در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاریست، اظهار داشت: ارتباط حمل و نقل ایران و قزاقستان بهترین رابطه تجاری ایران با این کشور است و در مجموعِ ارتباط اقتصادی دو کشور، بخش حمل و نقل مهمترین بخش آن محسوب میشود. این بخش نه تنها بهطور مستمر و با ظرفیت بالا فعالیت میکند، بلکه اقدامات جدیدی نیز بین دو کشور تعریف شده که باعث تقویت روابط حمل و نقلی میشود.
وی افزود: ایران توانسته است واگنهای خود را بدون رعایت برخی الزامات منطقه در خاک قزاقستان تردد دهد و کامیونهای ایرانی بدون نیاز به پروانه ویژه در این کشور رفتوآمد میکنند. همچنین رانندگان کامیون ایرانی تا دو هفته نیاز به ویزا ندارند. قزاقستان نیز در حال سرمایهگذاری در بندرعباس برای ایجاد مرکز لجستیک است.
وی گفت: در شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب همکاریهای حمل و نقلی با قزاقستان را افزایش دادهایم و در ارتباط با چین، عبور قطارهای این کشور به سمت ایران یا از مسیر ایران به سمت اروپا نیز همکاری داریم. تعرفههای مشترک برای عبور ارزان کالا از قلمرو دو کشور نیز تعریف شده است. همه این اقدامات گویای این است که روابط حمل و نقلی ایران و قزاقستان بسیار قوی و رو به توسعه است.
وی افزود: در سفر وزیر راه و شهرسازی به قزاقستان، سند راهبردی همکاری حمل و نقلی ایران و قزاقستان با حضور روسای جمهور دو کشور امضا شد. این سند تمامی حوزههای کلان حمل و نقلی، بهویژه حمل و نقل زمینی و دریایی را شامل میشود و نشاندهنده توسعه راهبردی همکاریها است.
ترفع گفت: پروژههای مشترک با کشورهای همسایه، مانند پروژه مرزی ایران و آذربایجان، وابستگی متقابل ایجاد میکند و کسبوکارهای جدیدی را به دنبال دارد. بهعنوان مثال، اجرای پایانههای مشترک در دو سوی مرز با سرمایه مشترک ایران و آذربایجان باعث استمرار فعالیت و افزایش تردد میشود.
وی افزود: حتی اگر مسیر ارتباطی آذربایجان به نخجوان از مسیر ارمنستان برقرار شود، منفعت راهبردی این کشور این نیست که صد درصد تجارت خود را به یک مسیر محدود وابسته کند؛ در این شرایط مسیر ایران همچنان بهترین گزینه خواهد بود.

