
کرایه تاکسیهای اینترنتی درصورت اصلاح بهای بنزین چقدر گران میشود؟

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ با آغاز سال تحصیلی جدید، ناوگان حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ با ازدحام شدید مواجه شده است، در ساعات پرتردد روز، تنفس برای مسافران بهویژه در مترو و اتوبوسها دشوار میشود، با وجود گسترش مترو، بهخصوص در تهران، هنوز این سیستم پاسخگوی نیازهای حال حاضر مردم نیست.
وضعیت اتوبوسها نیز نگرانکننده است؛ تعداد اتوبوسهای فعال در ناوگان عمومی شهر از حدود ۶۵۰۰ دستگاه در ابتدای دهه ۱۳۹۰ به کمتر از ۳۰۰۰ دستگاه در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. این امر موجب شده که مردم به استفاده از خودروی شخصی و تاکسیهای اینترنتی روی آورند، زیرا این گزینهها از نظر سرعت و راحتی به صرفهتر از ناوگان عمومی هستند.
برای درک دشواری استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، میتوان گفت که یک مسیر نیم ساعته با خودرو در حالت خوشبینانه، با حمل و نقل عمومی و با لحاظ انتظار، حدود یک ساعت طول خواهد کشید.
رواج تاکسیهای اینترنتی و تأثیر آن بر بازار
اخیراً صورت مالی یکی از شرکتهای تاکسی اینترنتی منتشر شده است. این شرکت در ۶ ماهه نخست سال، ۸۷۷ میلیارد تومان کمیسیون از سفیران خود دریافت کرده است که معادل ۱۵ درصد از کل درآمدهای سفرهای سفیران این شرکت بوده به عبارت دیگر، این شرکت نزدیک به ۵۸۴۸ میلیارد تومان درآمد حاصل از سفر احصا کرده است.
اگر میانگین هر سفر را ۱۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، در طول ۶ ماه تعداد سفرها به ۵۸،۴۸۰،۰۰۰ سفر میرسد و بهطور متوسط بیش از ۳۱۴،۴۰۸ سفر در روز توسط این شرکت در کشور انجام شده است. معمولاً مسافت سفرها بین ۵ تا ۱۰ کیلومتر است و با در نظر گرفتن میانگین ۷.۵ کیلومتر برای هر سفر، بهطور کلی این شرکت روزانه ۲،۳۵۸،۰۶۴ کیلومتر را طی میکند.
اگر در خوشبینانهترین حالت مصرف هر تاکسی اینترنتی را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر در نظر بگیریم، این شرکت روزانه ۲۳۵،۸۰۶ لیتر بنزین مصرف میکند. با توجه به اینکه تولید هر لیتر بنزین برای دولت بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان برآورد میشود و فرض کنیم تمامی تاکسیهای اینترنتی از بنزین سهمیه دوم استفاده میکنند و به ازای هر لیتر ۱۵ هزار تومان یارانه دریافت میکنند، بنابراین بهصورت سالانه نزدیک به ۱،۲۹۱ میلیارد تومان یارانه بنزین به تنها به سفیران این شرکت تعلق میگیرد.
با توجه به اینکه این شرکت در ۶ ماهه نخست سال ۶ همت درآمد داشته، به احتمال زیاد درآمدهای این شرکت در پایان سال به ۱۲ همت خواهد رسید. بنابراین، ۱۱ درصد از درآمدهای شرکتهای تاکسی اینترنتی معطوف به یارانه بنزین است.

قطع یارانه سوخت تاکسیهای اینترنتی
طبق آمار، برآورد میشود که تمام شرکتهای اینترنتی روزانه ۴ میلیون سفر در سراسر کشور داشته باشند. با توجه به اینکه هر سفر بهطور میانگین ۷.۵ کیلومتر مسافت طی میکند، در نتیجه روزانه سی میلیون لیتر بنزین مصرف میشود که یارانه روزانه بنزین آنها برابر ۴۵ میلیارد تومان استد که این رقم در سال به ۱۶.۴ همت میرسد. بنابراین، با توجه به اینکه تنها ۱۱ درصد از درآمدها معطوف به یارانه است، دولت میتواند مبلغ یارانه پرداختی را از شرکتها بر اساس تعداد سفرها دریافت کند و آن را صرف حمل و نقل عمومی کند.
تأثیر واقعیسازی قیمت بنزین بر تاکسیهای اینترنتی
اگر قیمت بنزین واقعی شود و مشترکان شرکتهای تاکسی اینترنتی با قیمت ۱۸ هزار تومان بنزین بخرند، هزینههای این شرکتها فقط ۱۱ درصد افزایش خواهد یافت. یعنی هزینه سفری که ۱۰۰ هزار تومان بوده به ۱۱۱ هزار تومان افزایش پیدا میکند. این در حالی است که نزدیک به ۱۵.۶ همت نیز پول آزاد خواهد شد که دولت میتواند آن را صرف حمل و نقل عمومی کند. با این پول میتوان سالانه یک هزار و پانصد واگن مترو خرید و وضعیت متروهای کلان شهرها را بهبود داد.