تصمیمات بنزینی دولت بدون اقناع و پیوست رسانهای اتخاذ نشود
به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روز گذشته خبری در رسانهها مبنی بر کاهش سوختگیری با کارت سوخت شخصی خودروها در طول روز شبانه روز به ۵۰ لیتر در هر نوبت منتشر شد، پیش از این هر خودرو در شبانه روز قادر به سوختگیری ۶۰ لیتر بنزین بود.
علاوه بر این تغییرات، تعداد دفعات قابل استفاده از هر کارت جایگاه برای سوختگیری در هر شبانه روز، ۲۵۵ بار تعیین شده و بیش از این تعداد، آن کارت تا ساعت صفر روز بعد، قابل استفاده نخواهد بود.
بعد از این خبر، کرامت ویسکرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در گفتوگویی اذعان داشت: «مقدار سهمیه کارت سوخت خودروها تغییری نکرده است اما از این پس، دارندگان کارت سوخت شخصی در هر نوبت میتوانند ۵۰ لیتر سوختگیری کنند.»
وی همچنین با بیان اینکه تعداد دفعات مجاز سوختگیری مانند گذشته، دو نوبت در شبانه روز است، تصریح کرد: «سقف برداشت از کارت سوخت اضطراری بنزین جایگاهها بدون تغییر، مطابق روال پیشین باقی مانده است.»
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی همچنین افزود: «به همه جایگاهها براساس تعداد سکو و مقدار فروش آنها کارت سوخت تحویل شده و متصدیان باید در صورت نیاز، به مردم کارت سوخت جایگاه را تحویل دهند.»
هرچند در شرایط طبیعی، این تصمیم میتواند منطقی باشد اما با توجه به شرایط کشور، عدم اطلاعرسانی عمومی و اتخاذ تصمیمات یک شبه میتواند باعث بروز خطرات جدی برای کشور شود.
وضعیت بغرنج بنزین
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره حجم مصرف بنزین کشور گفت: «در شهریور امسال به صورت میانگین، روزانه ۱۳۳ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شده که بیسابقه است. میانگین مصرف روزانه بنزین در هفته نخست مهر نیز به ۱۲۸ میلیون لیتر رسیده که باز هم رقمی بزرگ به شمار میرود و کاهش چشمگیری نیافته است.»
ویسکرمی اعلام کرد: «میانگین مصرف روزانه بنزین از ابتدای امسال تا هفتم مهر ۱۲۴.۵ میلیون لیتر بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۱۱۶ میلیون لیتر، ۷.۲ درصد رشد داشته است.»
طبق آمار، میزان تولید بنزین، روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر است و با توجه به مصرف ۱۲۵ میلیون لیتری، یعنی روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین به کشور وارد میشود که به معنای خروج سالانه، ۵ میلیارد دلار ارز از کشور است. این دست فرمان کشور را به مرحله نابودی تمامی منابع ارزی و طبیعی میکشاند.
با در نظر گرفتن همه این موارد اما تجربه تلخ آبان ۹۸ نشان داده است بدون اقناع مردم و اطلاعرسانی صحیح پیرامون اقدامات مربوط به حوزه انرژی و مخصوصا بنزین، اتخاذ تصمیمات فیالبداعه در این حوزه شاید چندان موفق نباشد، جایی که حتی حسن روحانی، رئیسجمهور وقت هم مدعی بود، صبح جمعه (روز بعد) از اتخاذ تصمیم بنزینی خبر دار شده است.
سیاستگذار نیز در حالت فعلی باید همه ابعاد و شرایط داخل کشور و منطقه را در نظر بگیرد و به این مفاهمه برسد که دکمه تغییرات قیمتی و غیرقیمتی بنزین، به موقع و با توجه به شرایط استفاده کند.
با توجه به شیوهای که روز گذشته از شرکت ملی پخش فراوردههای ملی مشاهده شد (یعنی انجام کار و سپس اطلاعرسانی) و با لحاظ صفهایی که هر از گاهی در پمپبنزینها شکل میگیرد، بعید به نظر میرسد که سیاستگذار برنامه ویژهای پیرامون مدیریت مصرف سوخت داشته باشد.
ضرورت دارد سیاستگذار، اقناع مردم و استفاده از ظرفیت رسانه در تحقق این هدف را در دستور کار قرار دهد و مردم را بابت تصمیماتی که در زندگی آنها موثر است، زودتر آگاه سازد.