۱۷:۳۹ ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
انقلاب جدید جنرال موتورز؛

رانندگی بدون دست و چشم محقق می‌شود

شرکت جنرال موتورز (GM) در حال توسعه سامانه‌ای پیشرفته بوده که به رانندگان اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به نگاه کردن مسیر و بدون استفاده از دست، خودرو را هدایت کنند.
رانندگی بدون دست و چشم محقق می‌شود
کد خبر:۴۳۰۰

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از techcrunch؛ شرکت جنرال موتورز (GM)، هفت سال پیش سامانه کمک‌راننده پیشرفته «سوپر کروز» را به عنوان اولین خودروساز معرفی کرد که امکان رانندگی بدون نیاز به دست را فراهم می‌کرد. اکنون اما این شرکت در حال گسترش این قابلیت بوده و به دنبال توسعه سامانه‌ای است که به رانندگان اجازه می‌دهد، بدون نیاز به نگاه کردن مسیر رانندگی کنند.

 

سامانه مذکور که به عنوان «سطح سوم» شناخته می‌شود، خودرو‌های خودران نیستند و عمدتا بر روی بزرگراه‌ها و در سرعت‌های پایین عمل می‌کنند. با این حال، راننده همچنان باید در مواقع نیاز کنترل خودرو را به دست بگیرد.

 

با وجود این محدودیت‌ها، سامانه بدون نیاز به دست و چشم جنرال موتورز، این شرکت را نسبت به دیگر خودروسازانی که سامانه‌های کمک‌راننده ارائه می‌دهند، متمایز می‌کند. بیشتر خودروسازان همچنان سامانه‌های «سطح دوم» را عرضه می‌کنند که به توجه راننده نیاز دارند. کنترل خودکار تسلا و نرم‌افزار رانندگی کاملا خودکار این خودروساز، نمونه‌ای از سامانه سطح دوم هستند. 

 

 در حال حاضر، تنها مرسدس بنز در ایالات متحده سامانه‌ای بدون نیاز به دست و چشم به نام «درایو پایلوت» ارائه می‌دهد. دیو ریچاردسون، معاون ارشد برنامه و خدمات مهندسی جنرال موتورز، بیان کرد: «سوپر کروز یک راه‌حل پیشرو برای رانندگی بدون دست است و ما در تلاش هستیم، این را به سطح سوم ارتقا دهیم که دیگر نیازی به نگاه کردن مسیر نباشد.»

 

سوپر کروز از ترکیبی از داده‌های نقشه، سامانه موقعیت‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس) با دقت بالا، دوربین‌ها و حسگر‌های راداری استفاده می‌کند و همچنین دارای سامانه نظارت بر راننده است که مطمئن می‌شود، راننده به جاده نگاه می‌کند. زمانی که این سامانه فعال است، خودرو به طور خودکار شتاب می‌گیرد یا ترمز می‌کند تا فاصله مناسب را با خودرو‌های جلو حفظ کند و در راستای خود می‌چرخد و به طور خودکار خط را تغییر می‌دهد.

 

اگرچه سوپر کروز در سال ۲۰۱۷ به عنوان اولین سامانه واقعی رانندگی بدون دست عرضه شد اما جنرال موتورز به عنوان بازیگر غالب شناخته نمی‌شد. این سامانه ابتدا فقط بر روی مدل کادیلاک CT۶ و در بزرگراه‌های خاص در دسترس بود اما امروزه، این فناوری به‌ طور گسترده در برند‌هایی مانند شورولت و GMC ارائه می‌شود و قرار است تا پایان سال ۲۰۲۵، سوپر کروز در حدود ۷۵۰ هزار مایل از جاده‌های ایالات متحده و کانادا در دسترس باشد.

 

ریچاردسون به زمان دقیق عرضه عمومی سامانه سطح سوم اشاره نکرد. همچنین، استخدام آنا نت‌ها کانچرلا به عنوان معاون رئیس سامانه‌های پیشرفته کمک‌راننده (ADAS) در جنرال موتورز نشان از تمرکز بیشتر شرکت بر توسعه این سامانه دارد. کانچرلا تجربه گسترده‌ای در صنعت تکنولوژی و شرکت‌های بزرگ مانند Lyft دارد و وظیفه توسعه و نوآوری در سوپر کروز را بر عهده گرفته است.

ارسال نظرات