۱۱:۱۹ ۱۴۰۳/۰۷/۲۰

دولت آمریکا در فکر تجزیه غول جستجو

ایالات متحده در پرونده‌ای تاریخی علیه گوگل به دنبال جدایی بخش‌هایی از این غول فناوری است. وزارت دادگستری با ارائه پیشنهاد‌های جامع، قصد دارد انحصار گوگل در بازار جستجو و تبلیغات دیجیتال را محدود کند.
دولت آمریکا در فکر تجزیه غول جستجو
کد خبر:۴۷۸۲

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از techcrunch، وزارت دادگستری ایالات متحده پیشنهاد جامعی را برای اجبار گوگل به فروش بخش‌هایی از کسب‌وکار خود ارائه داده است که ممکن است منجر به نخستین تحول بزرگ شرکتی در چهار دهه گذشته در یکی از ارزشمندترین شرکت‌های فناوری جهان شود.

 

وزارت دادگستری و ائتلافی از دادستان‌های کل ایالت‌ها روز سه‌شنبه یک پرونده ۳۲ صفحه‌ای برای راهکار‌های ممکن به منظور رسیدگی به انحصار‌های گوگل در زمینه جستجو و تبلیغات ارائه کردند. چارچوب پیشنهادی راهکار‌ها که شامل گزینه‌های متنوعی را شامل محدودیت‌های رفتاری و تدابیر ساختاری بیشتری ارائه می‌دهد به قاضی منطقه‌ای ایالات متحده، آمیت مهتا که در اوت گذشته بر ضد انحصار گوگل در یک پرونده حکم صادر کرد، ارائه شده است.

 

وزارت دادگستری خواستار راهکار‌هایی در چهار زمینه توزیع جستجو، دسترسی و استفاده از داده‌ها، گسترش انحصار جستجو و روش‌های تبلیغاتی شده است. این راهکار‌ها شامل محدود کردن یا حذف توافقات جستجوی پیش‌فرض، نصب‌های پیش‌فرض و توافق‌های اشتراک درآمد است. همچنین مشاوره به‌کارگیری تدابیر ساختاری برای جدا کردن Chrome، Play یا Android از گوگل و محدود کردن کنترل گوگل بر روی فناوری‌های جستجو که در حال ظهور هستند، از جمله ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی پیشنهاد شده است.

 

از دیگر پیشنهادات، اجرای برنامه‌های آموزشی برای کاربران به منظور ارتقا انتخاب‌های آگاهانه موتور‌های جستجو، الزام به اشتراک‌گذاری نمای جستجوی گوگل، داده‌ها، الگوریتم‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی و نیاز به شفافیت در نتایج جستجو، ویژگی‌ها و سیگنال‌های رتبه‌بندی تبلیغات است. این تدابیر همچنین منع گوگل از بهره‌برداری از داده‌های غیرقابل اشتراک‌گذاری به علت نگرانی‌های حریم خصوصی و کاهش هزینه‌های رقبای گوگل برای فهرست‌بندی و نگهداری داده‌ها را شامل می‌شوند.

 

وزارت دادگستری همچنین برخی از دلایل خود را در پیرامون راهکار‌های پیشنهادی توضیح داد. این راهکارها، باید شکل‌های جایگزین و آینده‌ای از نگهداری انحصار را در نظر بگیرند و باید به رهایی این بازار‌ها از رفتار‌های انحصاری گوگل کمک کنند، موانع رقابت را بردارند و ثمرات نقض‌های قانونی گوگل را انکار کنند. گوگل در یک پست وبلاگی به این پیشنهاد وزارت دادگستری پاسخ داد و نسبت به عواقب منفی غیرموجه برای نوآوری آمریکایی و مصرف‌کنندگان آمریکا هشدار داد.

ارسال نظرات