۲۲/مرداد/۱۴۰۴ | ۲۰:۴۷
باید نان را برای دهک‌های پایین جامعه رایگان کنیم تضمین امنیت غذایی و چالش‌های آبی روی میز کمیسیون کشاورزی عملکرد اقتصادی کشور در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه دستور کار این هفته مجلس وزیر ارتباطات در کمیسیون صنایع می‌رود درخواست تحقیق و تفحص از نظام بانکی پای تیم اقتصادی دولت را به کمیسیون عمران کشاند عارف: تامین مسکن مردم از اولویت‌های مهم دولت چهاردهم است نمایندگان تهران راه های رفع بحران آب در پایتخت را بررسی کردند پزشکیان: دولت وارث بسیاری از ناترازی‌هاست/آمادگی داریم با اپوزیسیون هم گفت‌وگو کنیم ارز ترجیحی را در جنگ برای کنترل قیمت‌ها برگرداندیم/ برخی بازسازی‌ها تا دو سال زمان می‌برد پزشکیان: ذخایر آب نگران‌کننده‌ است بقایی: در شرایط فعلی برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا نداریم / پیگیری حقوقی تجاوزات رژیم صهیونیستی ادامه دارد وزرای جهاد کشاورزی و صمت به کمیسیون کشاورزی می‌روند انتقاد از تاخیر در اجرای مرحله سوم ارائه کالا برگ پزشکیان: راهکارهای رفع چالش کم‌آبی باید ریشه‌ای و منطقه‌محور باشد اعضای هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس انتخاب شدند/ «موسی احمدی»رئیس ماند
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد؛

زیرساخت قدیمی، پاشنه آشیل حمل‌ونقل ریلی کشور

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به حادثه خروج قطار مسافری تهران–کرمان از ریل، هشدار داد: نوسازی واگن‌ها و خرید لوکوموتیوهای پیشرفته بدون بهسازی خطوط ریلی فرسوده، نه‌تنها کارآمد نخواهد بود بلکه می‌تواند سرمایه‌ها را هدر دهد.
زیرساخت قدیمی، پاشنه آشیل حمل‌ونقل ریلی کشور
کد خبر:۳۱۰۱۲

به گزارش اقتصاد معاصر؛ عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه امروز خروج قطار مسافری تهران - کرمان از ریل بر لزوم بررسی و توجه به زیرساخت‌های ریلی تأکید کرد و گفت: هرچند خوشبختانه هیچ آسیبی به مسافران این قطار وارد نشد، اما این حادثه مجدداً ضرورت بهبود زیرساخت‌های ریلی کشور را به‌ویژه در مناطقی که به‌طور مداوم با مشکلاتی از این دست مواجه هستند، برجسته می‌کند.

ایری اضافه کرد: درست است که نوسازی واگن‌ها و لوکوموتیوهای جدید برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل ریلی ضروری است، اما نباید فراموش کنیم که بدون داشتن زیرساخت‌های مناسب، حتی پیشرفته‌ترین لوکوموتیوها و واگن‌ها نیز قادر به بهره‌برداری مؤثر نخواهند بود. برخی از خطوط ریلی موجود در کشور از ابنیه دوران جنگ جهانی دوم باقی مانده و در حال بهره برداری هستند . این خطوط با ابنیه قدیمی نمی‌توانند نیازهای حمل‌ونقل مدرن کنونی را تأمین کنند. بنابراین، تنها توجه به نوسازی واگن‌ها و لوکوموتیوها بدون اصلاح زیرساخت‌ها به‌هیچ‌وجه کافی نخواهد بود و حتی می‌تواند منجر به هدر دادن سرمایه‌ها شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در حال حاضر، شرکت ملی راه‌آهن قراردادهایی با بخش خصوصی برای نوسازی واگن‌ها و خرید لوکوموتیوهای جدید بسته است، اما باید توجه ویژه‌ای به بهسازی و نوسازی خطوط ریلی داشته باشیم. این خطوط باید به‌طور کامل به‌روز رسانی شوند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای مدرن و سرعت‌های بالاتر باشند.

ایری همچنین با بیان اینکه در استان‌هایی مانند گلستان، هنوز از چوبهای تراورس خطوط ریلی متعلق به دوران جنگ جهانی دوم استفاده می‌شود که نمی‌توان قطارها را با سرعت‌ بالا ١٠ کیلومتر بر ساعت ، بر روی این خطوط به حرکت درآورد، اظهار کرد: حتی در برخی از خطوط ریلی، سرعت حرکت قطارها به دلیل فرسودگی و نوسازی نشدن زیرساخت‌ها بسیار محدود شده است .

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در پایان تأکید کرد: خرید لوکوموتیوهای جدید تنها یک بخش از راه‌حل است. ما باید به تمام الزامات زیرساختی و نیازهای ریلی کشور به‌طور یکپارچه نگاه کنیم. در جلسه‌ای که به‌زودی از مدیرعامل راه‌آهن برای حضور در کمیسیون دعوت خواهیم کرد، این موضوعات با دقت بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت./خانه ملت