جدیدترین گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد؛

شکاف درآمدی در ایران کمتر از ۸۵ کشور جهان

بانک جهانی با بررسی ضریب جینی ۱۶۴ کشور جهان، اعلام کرد شکاف درآمدی در ایران کمتر از ۸۵ کشور جهان از جمله آمریکا، چین، ترکیه، قطر و روسیه است.
شکاف درآمدی در ایران کمتر از ۸۵ کشور جهان
کد خبر:۵۴۸۰

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ جدیدترین آمار بانک جهانی از وضعیت شکاف درآمدی در جهان نشان می‌دهد که ایران وضعیت نسبتا مناسبی از این نظر در مقایسه با سایر کشور‌های جهان دارد. 


بررسی ضریب‌جینی ۱۶۴ کشور جهان نشان می‌دهد که ایران در جایگاه ۸۶ این رده‌بندی قرار گرفته است.

 

این رده‌بندی نشان می‌دهد که شکاف درآمدی در ۸۵ کشور جهان بیشتر از ایران است. 

 

ضریب‌جینی در ایران

ضریب‌جینی ارقامی بین ۰ تا ۱۰۰ را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد، دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور است.


بانک جهانی ضریب‌جینی کشورمان را ۳۴.۸ واحد برآورد کرده و ایران را در میان کشور‌های دارای شکاف درآمدی متوسط قرار داده است. 

 

شکاف درآمدی در اولین و دومین اقتصاد بزرگ دنیا بیشتر از ایران 

برخی از اقتصاد‌های بزرگ و پیشرفته، شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند. به عنوان مثال، شکاف درآمدی در آمریکایی که به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا شناخته می‌شود، بیشتر از ایران است. ضریب‌جینی این کشور ۴۱.۳ واحد اعلام شده و جایگاه ۴۹ رده‌بندی را به خود اختصاص داد.

 
همچنین چین که دومین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید، شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارد، به طوری که ضریب‌جینی در این کشور ۳۵.۷ برآورد شده است. 


ترکیه نیز شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارد و بانک جهانی، ضریب‌جینی آن را ۴۴.۴ اعلام کرد. 

 

شکاف درآمدی در قطر بیشتر و در امارات کمتر از ایران 

برزیل با ضریب‌جینی ۵۲، مالزی با ۴۰.۷، اندونزی با ۳۶.۱، روسیه با ۳۵.۱، تایلند با ۳۴.۹، پاناما با ۴۸.۹ و فیلیپین با ۴۰.۷ کشورهایی هستند که شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند.


بانک جهانی شکاف درآمدی در ایتالیا را نیز، هم‌اندازه ایران اعلام کرد.

 
ضریب‌جینی در قطر ۳۵.۱ واحد محاسبه شده که بیشتر از ایران محسوب می‌شود. این رقم برای امارات ۳۶.۴، برای سوریه ۲۶.۶ و برای عراق ۲۹.۵ واحد بوده است. 


بیشترین شکاف درآمدی در جهان مربوط به آفریقای جنوبی با ضریب‌جینی ۶۳ و کمترین شکاف درآمدی مربوط به جمهوری اسلواکی با ضریب‌جینی ۲۴.۱ است.

 
ضریب‌جینی برخی کشور‌ها همچون سوئد، لهستان، نروژ، هلند و الجزایر به ترتیب ۲۹.۸، ۲۸.۵، ۲۷.۷، ۲۵.۷ و ۲۷.۶ واحد است. همچنین این شاخص در اسپانیا ۳۳.۹ واحد، تاجیکستان ۳۴ واحد، نیجریه ۳۵.۱ واحد، مراکش ۳۹.۵ واحد، ژاپن ۳۲.۹ واحد، یونان ۳۲.۹ واحد، آلمان ۳۲.۴ واحد و استرالیا ۳۴.۳ واحد اعلام شد.

ارسال نظرات