۰۹:۱۹ ۱۴۰۳/۰۸/۰۱
نگاهی کوتاه به موضوعات اقتصادی روزنامه‌ها (یک آبان ۱۴۰۳)؛

از بازدهی بازارها تا ماموریت جدید انبوه‌سازان

دکه اقتصاد همچون روزهای گذشته به بررسی گزارش‌های اقتصادی روز رسانه‌های مکتوب پرداخته است.
از بازدهی بازارها تا ماموریت جدید انبوه‌سازان
کد خبر:۵۸۰۸

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روزنامه‌های مهم کشور در گزارش‌های اقتصادی امروز خود به موضوعات مختلفی اعم از بازدهی دارایی‌ها در بازارهای مختلف، غائله برنج، عاملان وضعیت امروز خودرو در کشور، جرایم مالی تجارت‌محور، اجلاس اخیر بریکس و بریکس‌پلاس و ماموریت جدید انبوه‌سازان پرداخته‌اند.

 

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «تاج طلایی بر سر بازارها» از سطح جدید بازدهی دارایی‌ها خبر داده و نوشته است: «تحلیل‌های اخیر نشان می‌دهد که بازار طلای ایران در بازه‌های ماهانه، سالانه و هفت ماهه بیشترین بازدهی را داشته است. قیمت سکه در یک ماه گذشته ۲۶.۸ درصد، در هفت ماه ۴۴ درصد و در سال اخیر دو برابر شده است. این افزایش تحت تاثیر دو عامل اصلی؛ قیمت طلای جهانی و نوسانات دلار در بازار آزاد قرار دارد. در عوض، بازار سهام در همین بازه‌ها دچار بازدهی منفی شده است.»

 

عنوان گزارش اقتصادی امروز روزنامه شرق، «غائله برنج» بود. این روزنامه گزارشی از ادعاهای ضدونقیض متولیان اجرائی که بازار برنج را نابسامان کرده و به صعود قیمت‌ها دامن زده‌اند، ارائه کرده و بیان دارد: «دو نماینده مجلس، رضا حاجی‌پور و اسفندیار قاسم‌زاده، در مورد وضعیت بازار برنج نظرات متناقضی دارند. نمایندگان استان‌های شمالی ادعا می‌کنند که انبارها پر از برنج است و باید جلوی واردات گرفته شود، در حالی که نمایندگان استان‌های جنوبی می‌گویند مردم قادر به خرید برنج ایرانی نیستند و افزایش قیمت برنج خارجی فشار بیشتری به اقشار کم‌درآمد وارد کرده است. با وجود ادعای پر بودن انبارها، بازار با افزایش قیمت‌ها مواجه شده، به گونه‌ای که قیمت برنج پاکستانی از ۳۷ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان و قیمت برنج هندی تا ۷۶ هزار تومان افزایش یافته است. رئیس اتحادیه بنکداران نیز به رسوب ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن برنج در گمرکات اشاره کرده و تاکید دارد که افزایش قیمت‌ها ناشی از کمبود عرضه و رفتارهای دولت است.»

 

روزنامه اعتماد هم در گزارش اقتصادی امروز خود که در حوزه صنعت و خودرو بود، تحت عنوان «متهم اول وضعیت امروز خودرو» نوشت: «صنعت خودروسازی ایران در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد و مشکلاتی نظیر کمبود قطعات یدکی، افزایش قیمت خودرو و رشد خودروهای چینی بی‌کیفیت، این صنعت را تهدید می‌کند. تحریم‌های بین‌المللی و کاهش روابط تجاری با کشورهای غربی باعث شده که تولیدکنندگان غربی از جمله آلمان و فرانسه، بازار ایران را ترک کنند و جای آن‌ها به سرعت خودروهای چینی پر شود. با وجود واردات خودروهای چینی، این خودروها نتوانسته‌اند جایگزینی مناسب برای برندهای معتبر باشند.»

 

روزنامه هم‌میهن در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «کانال تقلب خاموش» مدعی شده است که جرایم مالی تجارت‌محور سالانه ۱.۶ تریلیون دلار به اقتصادهای جهانی ضربه می‌زند. در این گزارش آمده است: «جرایم مالی تجارت‌محور شامل نوعی دستکاری در معاملات تجاری بوده که به مجرمان اجازه می‌دهد وجوه غیرقانونی را از طریق شبکه‌های تجاری قانونی خارج کنند. مجرمان با استفاده از قیمت‌گذاری‌های غیرواقعی در فاکتورها و ایجاد شبکه‌های پیچیده، نظارت مقامات و موسسات مالی را دشوار می‌کنند. این نوع جرایم می‌توانند به تامین مالی تروریسم و پولشویی منجر شود.»

 

«طلا علیه دلار» عنوان گزارش اقتصادی امروز روزنامه وطن امروز بود. این گزارش به شانزدهمین اجلاس بریکس و بریکس‌پلاس اشاره کرده و نوشته است: «در چند ماه اخیر، نوسانات قیمت طلا و کاهش ارزش دلار مورد توجه فعالان اقتصادی قرار گرفته است. کشورها در حال کم‌رنگ کردن دلار و جایگزین کردن طلا به عنوان پشتوانه اقتصادی هستند. بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است و نمایانگر نیمی از جمعیت جهان و ۲۸ درصد قدرت اقتصادی جهانی است. این گروه به دنبال گسترش عضویت خود و جذب کشورهای جدید مانند ایران و امارات است. بریکس قصد دارد تاثیر دلار را در تجارت جهانی کاهش دهد و با راه‌اندازی نهادهای مالی جدید، تجارت اعضای خود را تقویت کند.»

 

روزنامه خراسان هم در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «ماموریت انبوه‌سازان برای ساخت یک میلیون مسکن» نوشت: «در همایش ملی که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مقامات محلی در مشهد برگزار شد، مسعود بیات منش، معاون وزارت بر اهمیت ساخت سالانه یک میلیون مسکن تاکید کرد و اظهار داشت که با وجود ۹ هزار انبوه‌ساز در کشور، این هدف دور از ذهن نیست. وی به چالش‌های موجود در نظام مسکن و عدم هماهنگی بین سازمان‌ها اشاره کرد و خواستار ارائه ایده‌های جدید از سوی انبوه‌سازان شد.»

ارسال نظرات