۲۰:۴۸ ۱۴۰۳/۰۸/۰۴

رفع احتکار بازار مسکن از طریق سامانه املاک و اسکان

کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: رفع احتکار در بازار مسکن تنها از طریق سامانه املاک و اسکان و همکاری دستگاه‌ها در این بخش امکان پذیر است.
رفع احتکار بازار مسکن از طریق سامانه املاک و اسکان
کد خبر:۶۱۰۳

به گزارش اقتصاد معاصر؛ سامانه املاک و اسکان یکی از مهم‌ترین گام‌ها در جهت شناسایی خانه‌های خالی به شمار می‌رود که راه اندازی این  سامانه در جهت کاهش احتکار مسکن بوده و در طول سه سال گذشته اگر دستگاه‌ها همکاری می‌کردند می‌توانست  تاکنون بخشی از خانه‌های خالی که در توسط مالکان احتکار شده بود به بازار عرضه کند و بازار به آرامش می‌رسید، اما کوتاهی برخی از دستگاه‌ها در طی این مدت باعث شد که این سامانه نتواند تکمیل و کامل شود.

 

در همین زمینه قاسمی، کارشناس مسکن با بیان اینکه سامانه املاک و اسکان یکی از مهم‌ترین گام‌ها در جهت کنترل و شناسایی خانه‌های خالی بوده که اگر مردم در این سامانه به موقع اطلاعات خود را وارد کنند ما شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن خواهیم بود؛ گفت: برخی از مالکان بعد از گذشت یک سال هنوز اطلاعات خود را در این سامانه وارد نکرده‌اند و همین امر باعث شده که بعد از گذشت مدتی برای آنها جریمه مالیاتی در نظر گرفته شود.

 

او گفت: اگر مالکان در این بخش اطلاعات خود را وارد کنند و علاوه بر آنکه خانه‌های  آنها خالی  محسوب نمی‌شود، تخفیف‌های برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

 

وی با بیان اینکه هدف از اعمال چنین تخفیف‌هایی، کمک به اقشار فرودست جامعه و اجاره نشینان است؛ گفت: مالکانی که با مستاجر خود کنار آمده و قرارداد‌های طولانی مدت می‌بندند یا ملک خود را به کسانی اجاره می‌دهند که از لحاظ نهاد‌های مختلف، مستمند و فرودست به حساب می‌آیند، قطعاً از تخفیف‌های مالیاتی و معافیت‌های این‌چنینی برخوردار خواهند شد.

 

او بیان کرد: این معافیت‌ها، تبدیل به مشوقی می‌شود تا باقی مالکان نیز به بستن قرارداد‌های طولانی مدت ترغیب شوند.

 

وی با بیان اینکه وضعیت اجاره‌نشینی در شهر‌های بزرگی مثل تهران اصلاً جالب نیست و مشکلات زیادی را به بار آورده است، گفت: بخش زیادی از واحد‌های تازه ساخت پایتخت، خالی می‌مانند و برخی از آنها، تا به حال حتی رنگ ساکن را نیز به خود ندیده‌اند. با وضع مالیات بر خانه‌های خالی، شاید بتوان این واحد‌ها را نیز به بازار عرضه کرد و به این ترتیب، قیمت‌ها را تا حدی شکست که این اقدام تنها از طریق سامانه املاک و اسکان امکان پذیر خواهد شد.

 

او یادآور شد: در صورتی که‌ دستگاه‌ها از جمله سازمان ثبت احوال در  اتصال به سامانه املاک و اسکان همکاری لازم را انجام ندهند باعث تاخیر در برنامه ریزی بازار مسکن می‌شوند و نمی‌توان اقدام کاملی در جهت بهبود وضعیت بازار مسکن صورت داد./باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات