۱۲:۴۶ ۱۴۰۳/۰۸/۰۵

بودجه سال آینده تا ۵۷۷ هزار میلیارد تومان کسری دارد

پیش‌ از این اقتصاد معاصر با بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ در گزارشی مطرح کرد که دولت از چه طریقی می‌خواهد کمبود ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نفت و میعانات گاز را تامین کند؟ حال امروز مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، پیش‌بینی کرده است بودجه بین ۳۵۶ تا ۵۷۷ همت کسری خواهد داشت.
بودجه سال آینده تا ۵۷۷ هزار میلیارد تومان کسری دارد
کد خبر:۶۱۳۳

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، پیش‌بینی می‌شود که تولید نفت خام و میعانات گازی به میزان ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز برسد. از این مقدار، یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه به صادرات و یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه به مصرف پالایشگاه‌های داخلی اختصاص خواهد یافت.

 

در خصوص صادرات ۱.۸۵ میلیون بشکه‌ای در روز، سهم صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت به ترتیب معادل یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز نفت و ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز در سال، معادل ۵.۲ میلیارد دلار برآورد شده است. از همین‌رو، مجموع صادرات گاز و نفت خام به ۳۳.۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

 

سهم شرکت ملی نفت و گاز ۱۴.۵ درصد، معادل ۱۸۱ هزار بشکه نفت در روز و ۲.۳ میلیارد متر مکعب گاز در سال، معادل ۴.۹ میلیارد دلار است.

 

همچنین، سهم صندوق توسعه ملی ۴۸ درصد، معادل ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز و ۷.۷ میلیارد متر مکعب گاز در سال، معادل ۱۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود. 

 

لازم به ذکر است که دولت ۲۹ درصد از سهم صندوق توسعه ملی را به میزان ۹.۴ میلیارد دلار (معادل ۵۴۱ همت)، استقراض کرده است.

 

سهم دولت از تولید نفت و گاز ۳۷.۵ درصد، معادل ۴۷۰ هزار بشکه نفت در روز و ۶ میلیارد متر مکعب گاز در سال، معادل ۱۲.۶ میلیارد دلار یا ۵۰۹ هزار میلیارد تومان می‌شود.

 

علاوه بر این، سهم نیروهای مسلح در لایحه بودجه به میزان ۵۵۰ هزار بشکه در روز تعیین شد. همچنین، برای بازپرداخت بدهی تعهدات ماده ۱۲، روزانه ۵۰ هزار بشکه در نظر گرفته شده که این میزان معادل ۶۸۷ هزار میلیارد تومان می‌شود. از این مبلغ، ۵۶۱ همت به نیروهای مسلح و ۱۲۶ همت به طرح‌های خاص اختصاص یافته که معادل ۱۲.۴ میلیارد دلار خواهد بود.

 

پیش از این نیز اقتصاد معاصر پیش‌بینی کرده بود که سهم دولت معادل ۱۳۸۰ بشکه، سهم نیرو‌های مسلح ۵۳۲ بشکه و سهم سایر دستگاه‌های اجرایی برابر با ۱۱۹ هزار بشکه نفت در روز خواهد بود.

 

با این حال همچنان، این سوال مطرح است که دولت از چه طریقی می‌خواهد کمبود ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نفت و میعانات گاز را تامین کند؟ چرا که میزان تولید نفت کشور طبق آمار واقعی، حدود ۳.۴ میلیون بشکه در روز است که ۱.۸ میلیون آن به پالایشگاه‌ها تحویل می‌گردد که با توجه به افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها، این اعداد بیشتر هم خواهد شد.

 

از طرفی میزان تولید میعانات گازی هم در بودجه سال آینده، روزانه ۶۹۰ هزار بشکه در نظر گرفته شده که البته طبق آخرین آمار واقعی، حدود ۶۲۰ هزار بشکه در روز تولید میعانات گازی داریم و حدود ۴۵۰ هزار بشکه از آن، به پالایشگاه ستاره خلیج فارس منتقل می‌شود.

 

در حالت واقع‌بینانه، صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور حدود یک میلیون ۷۷۰ هزار بشکه در روز خواهد بود و به عبارتی حدود ۲۰۰ هزار بشکه کسری در تامین داریم. این ۲۰۰ هزار بشکه سبب کسری بودجه ۳۵۶.۵ تا ۵۷۷ همتی بودجه دولت خواهد شد.

ارسال نظرات