۱۶:۵۹ ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

زیان انباشته بانک آینده از ۳۹۱ هزار میلیارد تومان گذشت

ترازنامه ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ بانک آینده نشان می‌دهد، زیان انباشته این بانک با ۳۰ درصد افزایش به ۳۹۱ هزار و ۳۸۲ میلیارد تومان رسیده است.
زیان انباشته بانک آینده از ۳۹۱ هزار میلیارد تومان گذشت
کد خبر:۶۱۵۵

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ به تازگی ترازنامه و صورت سود و زیان بانک آینده در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ منتشر شده است.

 

زیان انباشته بانک آینده بر اساس این جداول، در پایان شهریورماه امسال در مقایسه با اسفند ۱۴۰۲ با ۶۴ هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان (۳۰ درصد) افزایش به ۳۹۱ هزار و ۳۸۲ میلیارد تومان رسید. این میزان زیان انباشته، ۲۴۴ برابر سرمایه ثبت شده این بانک است.

 

همچنین بدهی بانک بانک آینده به بانک‌ها و موسسات اعتباری به ۲۷۷ هزار و ۱۹۱ میلیارد تومان افزایش یافته که معادل ۸۵.۲ درصد از کل سپرده‌های این بانک محسوب می‌شود.

 

در صورت مالی سال ۱۴۰۲، به صورت مشخص درج شده بود که ۱۸۳ هزار میلیارد تومان از بدهی ۲۴۱ هزار میلیارد تومانی این بانک، اصل بدهی به بانک مرکزی بوده و عمده مابقی آن، جریمه اضافه برداشت است اما با توجه به عدم انتشار صورت مالی ۶ ماه ۱۴۰۳، مشخص نیست کهچه میزان از این بدهی به نظام بانکی، بدهی به بانک مرکزی است. 

 

بانک آینده

 

زیان انباشته بانک آینده بیشتر از جمع کل دارایی‌ها

جمع دارایی‌های بانک آینده در پایان شهریور ۱۴۰۳، معادل ۲۱۷ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان بوده که با این حساب، زیان انباشته بانک آینده ۸۰.۲ درصد بیشتر از جمع کل دارایی‌های این بانک است.

 

عوامل شکل‌گیری زیان‌های انباشته

علت اصلی شکل‌گیری زیان‌های گسترده برای بانک آینده، سرمایه‌گذاری سپرده‌های بانکی در پروژه‌های بدون بازده و اعطایی تسهیلات به اشخاص مرتبط بوده، تا جایی که براساس اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی، ۹۷.۷ درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک آینده غیرجاری و معوق‌شده است.

 

همچنین بیش از ۹۰ درصد این تسهیلات به شرکت‌های زیرمجموعه و شرکت‌های مرتبط با سهامداران بانک آینده پرداخت شده است.

 

بررسی ترازنامه بانک آینده در ۶ سال اخیر نشان می‌دهد، همواره مبلغی که در قالب سود سپرده به سپرده‌گذاران پرداخت شده، بسیار بیشتر از سود به دست آمده از محل تسهیلات اعطایی و سرمایه‌گذاری بوده است.

 

در ۶ ماه اول امسال کل درآمد بانک آینده از تسهیلات اعطایی فقط ۲۷۹۶ میلیارد تومان بوده اما در همین دوره بانک آینده ۳۱ هزار و ۲۲۸ میلیارد تومان سود سپرده پرداخت کرده است.

 

طبق الزام قانون برنامه ۵ ساله هفتم توسعه، نرخ کفایت سرمایه بانک‌ها تا پایان این برنامه، باید به مثبت ۸ درصد برسد. صورت مالی حسابرسی نشده سال ۱۴۰۲ بانک آینده، نشان می‌دهد که نرخ کفایت سرمایه این بانک در سطح منفی ۳۶۰.۵ درصد قرار دارد که پایین‌ترین نسبت در بین همه کشورهای جهان است.

ارسال نظرات