۰۹:۳۰ ۱۴۰۳/۰۸/۰۷
نگاهی کوتاه به موضوعات اقتصادی روزنامه‌ها (۷ مهر ۱۴۰۳)؛

از ناترازی‌های بودجه ۱۴۰۴ تا ابزارهای دولت برای مدیریت ارز

دکه اقتصاد همچون روزهای گذشته به بررسی گزارش‌های اقتصادی روز رسانه‌های مکتوب پرداخته است.
از ناترازی‌های بودجه ۱۴۰۴ تا ابزارهای دولت برای مدیریت ارز
کد خبر:۶۳۲۵

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روزنامه‌های مهم کشور در گزارش‌های امروز به موضوعات مختلفی اعم از آنالیز بازیگران بورسی و وضعیت بازار سرمایه، حجم قاچاق کالا در کشور، پول بریکس، کلیات لایحه بودجه سال آینده در رابطه با ابهامات خودرویی، گزینه‌های روی میز دولت برای مدیریت بازار، ثمره سیاست همسایگی، صرفه‌جویی در صنعت برق، رکوردزنی اشتغال خدماتی و ناترازی‌های بودجه ۱۴۰۴ پرداخته‌اند.

 

روزنامه سازندگی در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «یک‌شنبه سفید» به وضعیت بازار سرمایه اشاره کرده و مدعی شد که حقیقی‌ها پرچم خرید را از حقوقی‌ها پس گرفتند. در این گزارش آمده است: «تحلیلگران بر این باورند که احتمال درگیری نظامی بین ایران و اسرائیل کاهش یافته و به کاهش قیمت دلار و بهبود بازار سهام منجر شده است. بورس تهران توانست کانال دو میلیون واحد را بازیابی کند و شاخص کل با افزایشی بیش از ۳۰ هزار واحد به سطح ۲ میلیون و ۲۵ هزار واحد رسید. ورود پول حقیقی به بازار افزایش یافته و نشان‌دهنده تغییر جهت در مالکیت سهام است.»

 

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «آنالیز بازیگران بورسی»، کارنامه نیمساله صنایع بازار سهام را بررسی کرده و نوشته است: «بررسی گزارش شش‌ ماهه سال ۱۴۰۳ در بازار سهام نشان می‌دهد که سود خالص شرکت‌های بورسی در نیمه اول سال، با کاهش ۲ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسید. حاشیه سود فصلی نیز از ۱۶ درصد به ۸ درصد کاهش یافته است. عوامل اصلی این کاهش شامل قطعی برق و نااطمینانی‌های اقتصادی هستند.»

 

روزنامه اعتماد در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «حجم قاچاق به ۳۱ میلیارد دلار رسید» مدعی شد که به دلیل وجود رانت ارز چندنرخی، تقاضا برای واردات در کشور تشدید شده است. این گزارش بیان دارد: «حجم اقتصاد غیررسمی در سال جاری به حدود ۳۲ میلیارد دلار رسیده است. آخرین برآورد رسمی از میزان قاچاق در سال ۱۳۹۹ صورت گرفته و از آن زمان آمار جدیدی منتشر نشد. در سال ۱۳۹۵، میزان قاچاق به ۱۲.۶ میلیارد دلار کاهش یافته بود. اخیرا مسؤولان این رقم را حدود ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده‌اند. وجود ارز چندنرخی و تحریم‌ها باعث به وجود آمدن شرایطی شده که واردات در ایران به فعالیتی سودآور تبدیل شده است.»

 

«رکوردزنی اشتغال خدماتی» عنوان گزارش اقتصادی امروز روزنامه ایران بود. ایران نوشت: «بخش خدمات در ایران به عنوان محرک اصلی تولید شناخته شده و سهم آن در رشد تولید ناخالص داخلی افزایش یافته است. در تابستان سال جاری، اشتغال در این بخش به رکورد جدیدی با افزایش ۷.۰۹ درصدی، به بیش از ۱۳ میلیون نفر رسید. شاغلان مرد به ۱۰.۵ میلیون نفر و زنان به ۲.۵ میلیون نفر افزایش یافته‌اند. رشد اشتغال در بخش خدمات، به ویژه در میان زنان، نکته قابل توجهی بوده که تاثیر مثبتی بر تولید ناخالص داخلی دارد.»

 

عنوان گزارش اقتصادی امروز روزنامه فرهیختگان، «گزینه‌های روی میز دولت برای مدیریت ارز» بود. در گزارش آمده است: «نشست تخصصی «سیاست ارزی پیشنهادی برای دولت چهاردهم» در تاریخ ۶ آبان‌ماه با حضور مجید شاکری، پژوهشگر مالیه حکمرانی، برگزار شد. شاکری بر این باور است که سیاست ارزی ایران باید به سه پیش‌نیاز مهم سیاست‌های کنترل حساب سرمایه، سیاست‌های توسعه صنعتی و سیاست‌های خارجی توجه کند. وی تاکید کرد که موفقیت سیستم ارزی ایران به احیای ساختار پرداخت رسمی وابسته است و نمونه‌ای از تحریم‌ناپذیری را به روابط اقتصادی روسیه و چین اشاره کرد.»

 

روزنامه هم‌میهن در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «خوشبینی به پول بریکس؟» مدعی شد که مبادله مالی با هر نوع ارزی از مسیر بانک‌ها انجام می‌شود که بدون اف‌ای‌تی‌اف شدنی نیست. این گزارش بیان دارد: «اخیرا شورای آتلانتیک گزارشی منتشر کرده که به مهم‌ترین نکات اجلاس بریکس و وضعیت اقتصادی ایران پرداخته است. با حضور مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران در اجلاس بریکس در روسیه، امیدهایی درباره بهبود وضعیت اقتصادی ایران مطرح شده اما واقعیت‌ها نشان می‌دهد تا زمانی که تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور حل نشوند، پیوستن به پیمان‌های مختلف نمی‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند. بریکس به عنوان یک گروه اقتصادی، در حالی که اعضای آن سهم قابل توجهی از تجارت جهانی را دارند، دارای اختلافات داخلی و روابط اقتصادی با آمریکا هستند که بر سیاست‌های خارجی آنها تاثیر می‌گذارد. همچنین، ایجاد پول مشترک بین اعضای بریکس دشوار بوده، زیرا اقتصادهای آن‌ها متفاوت است..»

 

روزنامه جوان نیز در گزارش اقتصادی تحت عنوان «صرفه‌جویی ۲۴ میلیون یورویی در صنعت برق با استفاده از ظرفیت داخلی» نوشت: «ایران به خودکفایی ۹۵ ‌درصدی در ساخت تجهیزات صنعت برق رسیده و به عنوان اولین و تنها تولیدکننده ژنراتور با قدرت ۵.۱ مگاوات شناخته می‌شود. با وجود امکان تولید ۶ هزار دستگاه ژنراتور، به دلیل واردات بی‌رویه، تنها ۱۰ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. فعالان صنعت برق به واردات تجهیزات چون پنل‌های خورشیدی اعتراض دارند و معتقدند که این کار باعث کاهش ظرفیت تولید داخلی می‌شود.»

 

«رونق تجارت؛ ثمره سیاست همسایگی» عنوان گزارش اقتصادی روزنامه جام‌جم بود. این گزارش از افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه صحبت کرده و نوشته است: «دولت‌های ایران و همسایگان در تلاش هستند تا سهم کالاهای ایرانی در بازارهای کشورهای همسایه را افزایش دهند. آمار تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که حجم تجارت ۹۶ میلیون و ۱۸۳ هزار تن به ارزش ۶۰ میلیارد و ۷۳۱ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش قابل توجهی داشته است. تراز تجاری ایران با ۱۱ کشور همسایه مثبت و با ۴ کشور منفی است.»

 

«ابهامات خودرویی سوالات بنزینی» عنوان گزارش صفحه ۳ روزنامه وطن امروز بود که درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ گزارش داده و بیان دارد: «با انتشار کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴، توجه عموم و کارشناسان اقتصاد به اعداد و ارقامی جلب شده که مستقیم بر معیشت مردم تاثیر دارد. از جمله موارد مهم در این لایحه، تعیین حداقل حقوق کارکنان دولت (۱۲ میلیون تومان) و بازنشستگان (۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان) است، همچنین حقوق ۲۴ میلیون تومان مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود. رئیس‌ جمهور در ارائه بودجه، به قیمت بنزین اشاره کرد و شایعاتی درباره احتمال افزایش آن را رد کرد. در این لایحه، ارز اختصاص‌یافته به واردات خودرو از یک میلیارد یورو به ۲ میلیارد یورو افزایش یافته و تعرفه‌های واردات خودرو نیز از ۱۱ تا ۱۷۱ درصد تعیین شده است.»

 

روزنامه خراسان نیز در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «ناترازی‌های بودجه ۱۴۰۴» نوشت: «در لایحه بودجه ۱۴۰۴، دولت ایران درآمدهای جاری را ۲۲۷۵ هزار میلیارد تومان و هزینه‌های جاری را ۴۰۸۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است. این امر به ۱۸۰۵ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی منجر می‌شود که معادل ۳۰ درصد از مصارف عمومی دولت است. کسری تراز عملیاتی در سال آینده منفی‌تر از امسال بوده و به ۱۹ درصد رسیده، هر چند از سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کمتر است. کسری کل بودجه که شامل عدم تحقق درآمدهای عمومی در برابر مصارف است نیز به وجود می‌آید. در این حالت، دولت ممکن است، مجبور به کاهش برخی مصارف، مانند بودجه عمرانی شود.»

ارسال نظرات