مخالفان عرضه خودرو، هیچگاه فرصت کافی را به بورس کالا ندادهاند
به گزارش اقتصاد معاصر؛ امیرحسن کاکایی، کارشناس ارشد صنعت خودرو با اشاره به این که در سال ۱۴۰۱ خودرو در بورس کالا عرضه شد، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا تجربه جدیدی برای صنعت خودرو بود. در سال ۱۴۰۱ زمان کافی برای ثمر نشستن به بورس کالا داده نشد و این طرح به سرعت متوقف شده و مخالفان عرضه، دلیل توقف را کمک برای افزایش قیمت خودرو اعلام کردند.
به گفته کاکایی، بورس کالا روابط و ضوابطی دارد و باید طبق آن معامله انجام داد، برای این که عرضه خودرو در بورس کالا موفق شود باید حداقل شش ماه صبر کرد، ورود به بورس کالا و به ثبات رسیدن عرضه خودرو کالا حداقل سه ماه وقت میگیرد و جلب اعتماد مردم نیز حداقل سه ماه وقت میخواهد و در مجموع این کار شش ماه زمان میخواهد و متاسفانه چنین صبری نه در سال ۱۴۰۱ وجود داشت نه در وضعیت کنونی.
باید به بورس کالا زمان داد
مدرس دانشکده مهندسی خودرو افزود: به عنوان نمونه اگر همین امروز خودرو در بورس کالا عرضه شود، روند عرضه حداقل تا اول دی ماه طول میکشد، روال قانونی برای خودروساز حداقل یک ماه و نیم طول میکشد. در شش ماه اول سال جاری دلار ثبات داشته و بازارها راکد بودند، با توجه به تورم و رکود شدید بازارها، افزایش قیمت در زمستان امسال امر عجیبی نیست و هر سال اتفاق میافتد، بنابر این اگر امروز عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شوند، عدهای از مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا خواهند گفت، بورس کالا باعث افزایش قیمت شده و اصل عرضه خودرو در بورس کالا را زیر سوال خواهند برد و سیاستمداران و مسئولان اقتصادی را با این حربه قانع میکنند. این اتفاق در سال ۱۴۰۱ رخ داد و خودروساز را بابت افزایش قیمت جریمه کردند.
امیرحسن کاکایی با بیان اینکه مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۱ با زیر پا گذاشتن ضوابط بورس کالا به بازار لطمه زدند، گفت: در سال ۱۴۰۱ با ابطال برخی از معاملات مقررات بورس کالا زیرپا گذاشته شد، در حالی که بورس کالا یک بازار مدرن است و اقتضائات حرفهای خود را دارد و تنها در زمانی بازده خود را نمایش میدهد که اقتضائات حرفهای آن رعایت شود و بازار به تعادل برسد.
ترک فعل مسئولان دولتی در بهروزرسانی قیمت خودرو و ضرر هزاران میلیاردی
مدرس دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت با بیان این که اگر خودرو طبق ضوابط بورس کالا عرضه شود و زمان کافی برای عرضه در نظر گرفته شود، قطعا امری مثبت است، گفت: نمیتوان در بازاری مانند بورس به صورت دستوری عمل کرد، باید قوانین و قواعد بورس به شدت مراعات و زمان کافی هم به بورس داده شودتا هم مردم و هم مسئولان نتایج مثبت اجرای این ایده را ببینند و به این باور برسند که بورس کالا باعث گرانی قیمت خودرو نیست، بلکه از یکسو، عرضه مداوم خودروها در این بازار شفاف اتفاقا باعث متعادل شدن قیمت، به نفع مصرفکنندگان میشود و از طرف دیگر، شرکتهای خودروساز را هم منتفع میکند تا بتوانند خودروی بیشتری تولید کنند و از این طریق هم قیمت خودرو متعادل میشود. اما اگر به صورت دستوری و بر خلاف قواعد بورس، عرضهها انجام شود قطعا این طرح موفقیت آمیز نخواهد بود.
زمان عرضه در بورس کالا بسیار مهم است
کاکایی در پایان تاکید کرد: زمان عرضه خودرو در بورس کالا نیز مهم است. اجرای این برنامه باید در زمانی عرضه اتفاق بیفتد که شرایط ثبات نسبی حاکم است. در شرایطی که وضع بازار ارز ملتهب است نباید طرح عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شود تا بهانهای دست مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا نیفتد. به عنوان نمونه عرضه خودرو در ابتدای سال ۱۴۰۳ که اقتصاد از ثبات نسبی برخوردار بود و قیمت ارز در محدوده ۶۰ هزار تومان نوسان میکرد اتفاق خوبی بود، اما در زمانی که قیمت ارز هیجانی است، مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا، مبانی اولیه اقتصاد و تورم را نادیده میگیرند و گرانی را بر گردن بورس کالا خواهند انداخت.