جهان هیجانانگیز رباتها در ۱۴۲۰ شمسی؛ ربات سینمای خانگی!
به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ نسلهای بعدی هوش مصنوعی و رباتها با سرعتی باورناپذیر در حال الحاق به زندگی ما هستند. در پرونده «هوش مصنوعی» در اقتصاد معاصر تلاش میشود ۲۰ ربات خاص و پرمصرف در زندگی روزمره که طی دو دهه آینده زندگی ما را متحول خواهند کرد معرفی شود. در این قسمت به آیندۀ شگفتانگیز سینماهای خانگی اشاره خواهیم کرد.
از همین پرونده بخوانید
+ جهان هیجانانگیز رباتها در ۱۴۲۰ شمسی؛ ربات سرآشپز خانگی
در سال ۲۰۴۰، سینمای خانگی دیگر صرفا فضایی برای تماشای فیلم نیست؛ این فضا تبدیل به دنیایی کاملا چندحسی و فراگیر شده است، جایی که نه تنها تصاویر و صدا، بلکه بو، طعم، لمس و حتی تجربه حرکتی برای کاربران را فراهم میآورد. چنین سینمای خانگیای، بهوسیلهی فناوریهای واقعیت مجازی و افزوده (Augmented Reality) به سطحی میرسد که کاربران در آن میتوانند بطور کامل در دنیایی دیگر غوطهور شوند و هر صحنه را با تمام وجودشان تجربه میکنند. این سینماهای پیشرفته، در اتاقهای پنجحسی، یک سفر واقعی به دنیاهای متفاوت را برای کاربران رقم میزنند. شرایط این سینماها به قرار زیر است:
۱. تجربه تعامل کامل و زنده با محیط فیلم
در این سینما، بینندهها هم میتوانند صحنهها را تماشا کنند، و هم میتوانند با محیطهای مجازی در تماس مستقیم باشند. به عنوان مثال، اگر فیلمی درباره جنگلهای آمازون تماشا میکنند، قادر خواهند بود برگها را لمس کنند، خنکای سایه درختان را حس کنند، و حتی حس چسبندگی خاک مرطوب زیر پاهایشان را درک کنند. این تجربهها با واسطهای لمسی و حسی پیچیدهای که به سینمای خانگی متصلاند، ایجاد میشوند.
۲. شبیهسازی بویایی دقیق و هماهنگ با صحنهها
در صحنهای که باران در حال باریدن است، بوی خاک نمزده و عطر درختان بهطرز دقیقی در فضا پخش میشود، طوری که تماشاچی به واقع حس میکند در محیطی بارانی ایستاده است. در صحنهای دیگر، بوی گلهای وحشی در بهار یا عطر گرم کاکائوی داغ در یک کافه کوهستانی را بطور طبیعی تجربه میکنند. این سینما حتی قادر است تغییرات تدریجی بوها را در هر صحنه پخش کند، بطوریکه کاربران واقعا حس کنند در محیط فیلم هستند.
۳. شبیهسازی طعم برای تجربهی چشایی
تصور کنید در فیلمی، شخصیت اصلی یک بستنی وانیلی میخورد؛ سینمای خانگی میتواند بلافاصله حس طعم شیرین و خامهای بستنی را به کاربر منتقل کند. این دستگاه با استفاده از تحریککنندههای چشایی و همچنین امکان ایجاد طعمهای مختلف، کاربران را در تجربهی طعمها شریک میکند. در تجربههای پیشرفتهتر، حتی امکان ترکیب چند طعم برای صحنههای پیچیدهتر مثل خوردن غذاهای چند لایه نیز فراهم است.
۴. تجربه حرکت و ارتعاش محیط برای حس کامل
سینمای خانگی پنجحسی از سیستمهای حرکتی و ارتعاشی بهره میبرد که فضای پیرامون کاربر را با صحنههای فیلم همگام میکنند. در صحنهای از یک تعقیب و گریز، بیننده لرزش خفیف صندلی را که با هر گام نزدیک شدن به خطر هماهنگ است، حس میکند. یا در صحنهای که شخصیت اصلی به ارتفاعات کوه میرود، سیستم سینما هوای خنک و ارتعاش ناشی از باد را شبیهسازی میکند.
۵. تجربههای سینمایی شخصیسازیشده برای هر فرد خانواده
هر نفر میتواند تجربهای کاملا منحصربهفرد داشته باشد. به عنوان مثال، در حالی که یکی از اعضای خانواده در حال تماشای فیلمی در سبک ماجراجویی است و هوای سرد و بوی دریا را تجربه میکند، دیگری میتواند فیلمی رمانتیک با بوی گلهای بهاری و دمایی گرمتر تماشا کند. حتی کودکان نیز میتوانند انیمیشنهای سهبعدی ببینند که به نظر میرسد شخصیتها از صفحه نمایش بیرون آمده و در اتاق آنها قرار گرفتهاند.
۶. تجربه سفرهای مجازی و بازدید از مکانهای واقعی
سینماهای خانگی به کاربران امکان میدهند تا به صورت مجازی به نقاط مختلف دنیا سفر کنند. فرض کنید تنها در عرض چند دقیقه میتوانید از شلوغی و آلودگی یک خیابان مرکزی توکیو به آرامش یک ساحل دنج در جزایر فیلیپین بروید. یا این که بخواهید به سرعت از گرمای سوزان صحرای آفریقا به سردی قطب شمال سفر کنید و حتی صدای باد سرد قطب را بشنوید و سرما را حس کنید.
۷. آموزشهای سینمایی تعاملی برای یادگیری بهتر
برای خانوادههایی که به دنبال آموزش هستند، این سینما میتواند نقش بزرگی ایفا کند. تصور کنید در حال تماشای یک فیلم مستند تاریخی درباره ایران باستان هستید؛ میتوانید با لمس آثار باستانی مجازی، اطلاعات تکمیلی دریافت کنید و محیطهایی مثل تخت جمشید را طوری تجربه کنید که انگار در همانجا حضور دارید. حتی میتوانید با راهنماییهای سیستم به مکانهایی که دیدنی هستند نزدیکتر شده و لمسشان کنید.
۸. ارتقای حس هنر و خلاقیت با تجربهی هنرهای تجسمی
هنرمندان میتوانند از این فضا برای خلق آثار تعاملی استفاده کنند که در آن بیننده نه تنها به تماشای اثر میپردازد، بلکه درون آن غوطهور میشود. به عنوان مثال، یک اثر تجسمی که رنگها و شکلها در اطراف بیننده جریان پیدا میکنند و با هر حرکت دست و نگاه کاربر تغییر شکل میدهند. این تجربه باعث میشود که بیننده خود بخشی از هنر را بسازد و به آن معنای جدیدی ببخشد.
۹. تجربههای موسیقیایی که حواس دیگر را درگیر میکند
سینماهای پنجحسی این امکان را میدهند که موسیقی را بصورت زنده و فراگیر تجربه کنید. وقتی یک قطعه کلاسیک پخش میشود، فضای اتاق با عطر گلهای رز و بوی چوب صندل آمیخته میشود، طوری که حس کنید در سالن یک کنسرت در قرن نوزدهم نشستهاید. یا با گوش دادن به یک موسیقی جاز، دمای اتاق کمکم گرمتر شده و بوی قهوهای که از گوشهای از صحنه خیالی برمیخیزد، به هوا میپیچد.
۱۰. همراهی خانوادهها با ماجراجوییهای مجازی و بازیهای ویدئویی
این سینماهای خانگی به عنوان یک زمین بازی مجازی برای کل خانواده نیز قابل استفادهاند. مثلا میتوانید وارد بازیای شوید که در آن همه اعضای خانواده با هم همکاری میکنند تا از معماهای خطرناک عبور کنند. هر حرکت و واکنش در محیط بازی باعث ایجاد تغییرات واقعی در حسهای شما میشود؛ مثلا اگر در بازی به درختی در جنگل بربخورید، میتوانید تنهاش را لمس کنید و حس کنید.
۱۱. امکان تفریح و آرامش برای سلامت ذهن و جسم
سینماهای خانگی پنجحسی در کنار سرگرمی، میتوانند فضایی برای مدیتیشن و آرامش نیز فراهم کنند. با انتخاب محیطی آرامشبخش مثل جنگل بارانی یا ساحل دریا و صدای آرامبخش امواج، خانواده میتوانند بعد از یک روز کاری شلوغ به دنیای آرامشبخش فیلم فرو بروند و ذهن خود را آرام کنند.
در کل، سینماهای خانگی ۲۰۴۰، فناوریهای جدید برای تجربهای همهجانبه ارائه میدهند، و پلی هستند برای ارتباط بیشتر انسان با جهان اطراف خود، حتی در فضای محدود خانه.