جزییات قطع یارانه نقدی برخی دهک ها/ یارانه چه کسانی قطع می شود؟
به گزارش اقتصاد معاصر؛ طبق مصوبه جدید هیات وزیران دهکبندی یارانه نقدی تغییر کرده و قرار شده است یارانه برخی دهک ها حذف شود که البته برای اجرای قطع یارانه ها شاخص هایی در نظر گرفته شده است که هر خانواری در صورت داشتنن شاخص هایی که در ادامه این خبر آورده می شود یرانه آنها قطع می شود در ادامه این خبر جزییات کامل از مشمولان و شرایط قطع یارانه برخی دهک ها را بخوایند.
تاریخچه واریز یارانه از مبلغ یارانه تا مشمولان حذف یارانه نقدی
مهمترین و بارزترین بخش طرح تحول اقتصادی به هدفمندسازی یارانهها مربوط میشود؛ فرآیندی که طبق قانون از آذرماه ۱۳۸۹ در ایران آغاز شد. در این مرحله، اولین واریز یارانه نقدی به حساب خانوارها با پرداخت ۴۵ هزار و پانصد تومان به ازای هر نفر در ماه صورت گرفت. این قانون در زمان ریاست جمهوری محمود احمدینژاد، رئیسجمهور دولتهای نهم و دهم، پیشنهاد و در نهایت به تصویب رسید. اکنون، با گذشت حدود ۱۴ سال، هنوز در مورد میزان و نحوه پرداخت یارانهها اختلافات زیادی وجود دارد که یکی از نتایج آن، پیشنهاد حذف یارانه افراد با درآمد بالا بوده است.
پرداختن به موضوع یارانه نقدی، با تغییر هر دولتی مورد بحث و گفتگو قرار میگیرد و سالهاست که در راستای اجرای عدالت اجتماعی، نظریاتی مبنی بر حذف یارانه پُر درآمدها هر بار به طریقی از انحنا مطرح میشود. برای نمونه دولت سیزدهم همزمان با آغاز فعالیت خود در جهت کاهش شکاف طبقاتی و افزایش قدرت خرید دهکهای کم درآمد جامعه اقدامات متعددی را در دستور کار خود قرار داد که اجرای طرح «کالابرگ الکترونیکی» ازجمله این اقدامات بود. تا پیش از دولت سیزدهم مبلغ یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود که حتی به دهکهای درآمدی بالا اختصاص مییافت؛ اما در دولت سیزدهم ضمن اصلاح فرایند توزیع یارانه، این رقم بیش از ۱۰ برابر افزایش یافت و یارانه دهکهای ضعیف در قالب پرداخت نقدی بیشتر شد.
قانون بودجه ۱۴۰۳ درباره حذف یارانه پردرآمدها پیش بینیهایی داشته که با گذشت ۸ ماه از سال هنوز اجرایی نشده است. بر اساس بند ۶ تبصره ۸ قانون بودجه سال جاری، سازمان هدفمندسازی یارانهها موظف بود با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به تجدیدنظر در مورد افرادی که یارانه آنها حذف شده و همچنین نسبت به حذف یارانه خانوارهای غیرمشمول حمایت دولت بهموجب آئیننامهای که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان هدفمندسازی یارانهها ظرف یکماه از لازمالاجرا شدن این قانون بهتصویب هیئت وزیران میرسد، اقدام نماید.
حالا با تغییر دولت و همزمان با ارائه لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۴ همه به دنبال ردپایی از تصمیمات یارانهای در آن هستند؛ از این رو پرداخت یارانه مورد سوال بسیاری از مقامات پاسخگو قرار میگیرد. آخرین خبر در این موضوع، از سوی احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد که ۸ آبان ماه در گفتگویی از ابلاغ آئیننامه دولت در مورد حذف یارانه پردرآمدها خبر داد و گفت: «برای حذف افراد پردرآمد از یارانه های نقدی یک آئیننامه در هفته قبل در دولت مطرح و بررسی شد و به تصویب رسید که هفته آینده ابلاغ میشود.»
این در حالی است که میدری تاکید کرده است: «در لایحه بودجه ۱۴۰۴ به حذف افراد پردرآمد از یارانهها و پرداخت یارانه بیشتر به نیازمندان اشارهای نشده و مانند سال گذشته، اعتباری نیز برای کالابرگ دیده نشده است.»
فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت چهاردهم نیز در واکنش به پرسشهای یارانهای، گفته است: «یارانه ها قاعدتاً به اشخاصی باید داده شود که نیازمند هستند؛ موضوع حذف افراد موضوع حساسی است و موضوع تغییر دهکها فعلاً در دستور کار نیست.»
شاخص های قطع یارانه نقدی برخی دهک ها
۶ معیار جدید برای حذف یارانه خانوارها تعیین شد و یارانه هر خانوادهای که یکی از این ۶ معیار را داشته باشد، به طور تدریجی حذف خواهد شد.
بر اساس تصمیم جدید هیئت وزیران، شش شاخص به عنوان معیار تعیین شدهاند. در صورتی که هر خانوار یکی از این شاخصها را دارا باشد، احتمال قطع یارانه نقدی آن وجود دارد.
این شاخصها علاوه بر ایرانیان مقیم خارج، شامل حال خانوارهایی میشود که املاک و مستغلاتشان "با مجموع ارزش ریالی بالاتر از ۳۵ میلیارد تومان باشد"، مالک یک یا چند خودروی سواری یا وانت "دارای شماره انتظامی شخصی با مجموع ارزش ۳ میلیارد تومان" باشند، خانوارهایی که درآمدهای آنها "بیش از سقف مشخص" باشد و خانوارهایی که "میزان خرید آنها از طریق حسابهای غیرتجاری از رقم تعیین شده بالاتر باشد"
چرا «یارانه» محل چالش و اختلاف شده است؟
تقریباً همه دولتها هر سال، با وجود همه پیشبینی ها در لوایح پیشنهادی، در واقعیت با کسری بودجه مواجه میشوند. برای نمونه هدفمندی یارانهها یکی از دستگاههای اجرایی مهمی است که به دلیل عدم اجرای تعهدات شرکتهای تأمین کننده منابع با ناترازی منابع و مصارف مواجه است. حالا با نزدیک شدن به پایان سال، سازمان برنامه و بودجه تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ را تقدیم مجلس کرده و مجلس نیز با کلیات لایحه پیشنهادی موافقت کرده است.
به گزارش اقتصاد آنلاین؛ در تشریح واقعیتهای چالش برانگیزی که در مورد پرداخت یارانهها وجود دارد، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
رویکرد دولتهای مختلف در حوزه سیاستگذاری در قالب تبصرههای هدفمندسازی و جداول آن، به صورت برآوردی و احتمالی بوده و به دلیل عدم تحقق ۱۰۰ درصد منابع مندرج در آن و عدم پایبندی شرکتهای تأمین کننده منابع هدفمندی به بودجه مصوب و اجرای تکالیف قانونی به منظور پرداخت مصارف اجتناب ناپذیر (یارانه نقدی و معیشتی، مستمری کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، یارانه نان و دارو، حمل و نقل) سازمان هدفمندسازی را مجبور به استقراض میکند که ادامه این رویه موجب ایجاد آسیب در اقتصاد کشور میشود.
رویکرد پرداخت یارانه به استناد ماده (۳۱) قانون برنامه هفتم توسعه، جز (۲) بند (الف) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۳، جز (۲) بند (الف) ماده واحده قانون برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور، بند (ه) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۴۰۱، بند (ز) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور باید به صورت پرداخت به ذینفع نهایی باشد و استثنا برخی دستگاهها و مسکوت نمودن آن از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) صحیح نیست.
رویکرد سیاستگذاری برای تکالیف سازمان هدفمندسازی یارانهها در قانون هدفمند کردن یارانهها، در اجرا این دستگاه را به یک حساب دریافت و پرداخت تبدیل کرده است که ضروری است با اصلاح سیاستهای اجرایی این سازمان به سازمانی کنشگر تبدیل شود تا بتواند در کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه هدف و مدیریت توزیع یارانه به آخرین زنجیره راهگشا باشد. پرداخت ماهیانه یارانه حمایتی به ۸۰ میلیون نفر در دهکهای درآمدی مختلف و پرداخت سایر مصارف اجتناب ناپذیر بار مالی ۷۵۸.۸ هزار میلیارد تومانی در سال را به دولت تحمیل کرده است که با وجود تحریمهای اقتصادی، عدم اصلاح الگوی مصرف کنونی و عدم اجرای آزمون وسع سنجی دقیق و واگذاری وظیفه شناسایی و حذف گروههای پردرآمد به دستگاه اجرایی دیگر، این امر مهم را از سال ۱۳۹۳ تا کنون بدون نتیجه گذاشته و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شناسایی و حذف ناکام بوده است. عدم انجام تکلیف مذکور باعث هدر رفت منابع هدفمندی و تورمی تر شدن هر ساله اقتصاد کشور شده است.
در نتیجه ضرورت دارد به منظور نظارت بر نحوه اجرای حذف خانوارهای پردرآمد، نظارت بر مدیریت مصرف منابع هدفمندی در بخش یارانههای مستقیم (خانوار)، نظارت بر صحت و سقم اطلاعات اقتصادی خانوار، ثبت نام یارانه نقدی و معیشتی، تعیین مشمولین برخورداری از حمایتها و یارانههای غیرنقدی کلیه افراد واجد شرایط، شناسایی و حذف خانوارها (گروههای) پردرآمد از فهرست یارانهبگیران، مدیریت و نظارت بر حمایت و پرداخت مستمری مددجویان دستگاههای حمایتی، یارانه سلامت و دارو و همچنین یارانه نان و نظارت و مدیریت بر حسن اجرای تکالیف قانونی مندرج در ماده (۷) قانون هدفمند کردن یارانهها و استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی بر پایه یارانه خانوار، دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (۱) قانون برنامه هفتم پیشرفت مکلف گردند پایگاههای داده و اطلاعات ثبتی خود را بر اساس اقلام آماری مورد نیاز به صورت برخط در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانهها قرار دهند.
قطع یارانه این دهک ها
نامشخص بودن یک نقشه راه توسط تیمهای اقتصادی که برگرفته از سیاستهای اقتصادی نادرست و اصرار به آزمون و خطا برای پرداخت یارانه به قشر تولیدی و زنجیره واسط یا شبکههای توزیع و خدماتی و یا اصرار به نقدی یا غیر نقدی نمودن یارانهها که همه موارد تاکنون موجب تحمیل هزینههای گزاف به دولتها شده است.
در اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب ۲۱ /۰۶ / ۱۳۶۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن و به منظور حمایت از تولیدات داخلی، حفظ امنیت غذایی کشور، تأمین نقدینگی لازم برای خرید گندم و پرداخت به موقع بهای گندم خریداری شده به کشاورزان، سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبار مورد نیاز برای خرید گندم مازاد بر نیاز صنف و صنعت تولیدی کشاورزان داخل کشور را تأمین نموده و خرید گندم به قیمت نهایی مصوب شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی محصولات اساسی کشاورزی از محل اعتبارات و ظرفیتهای این تبصره بدون لحاظ تسهیلات تکلیفی بانکی به طور کامل تخصیص و پرداخت گردید.
با توجه به اظهاراتی که این روزها از سوی مقامات مختلف دولتی در خصوص نحوه پرداخت یارانه در لایحه بودجه ۱۴۰۴ مطرح میشود، باید منتظر بود تا رویکرد دولت در تعیین تکلیف وضعیت یارانه و یارانه بگیران، مشخص شود و باید دید دولت چهاردهم موفق به حذف خانوارهای پر درآمد از لیست یارانه بگیران و تحقق نظام پرداخت عادلانه خواهد شد و عادلانه سازی پرداختها، به ایستگاه پایانی خواهد رسید یا خیر.
جزییات دقیق از شرایط حذف یارانه این دهکها
با توجه به آییننامه اجراییای که به استناد جزء (۶) بند (الف) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به تصویب هیئت وزیران رسیده است، خانوارهای دارای املاک و مستغلات از جمله باغ ویلاهای مجلل (لوکس) با مجموع ارزش ریالی بالاتر از ۳۵ میلیارد تومان، خانوارهای دارای یک یا چند خودروی سواری یا وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی با مجموع ارزش ۳ میلیارد تومان، خانوارهایی که درآمدهای آنها بیش از سقف مشخص باشد، خانوارهایی که میزان خرید آنها از طریق حسابهای غیرتجاری از رقم تعیین شده بالاتر باشد، ایرانیان مقیم خارج از کشور بر اساس اعلام وزارت امور خارجه و خانوارهایی که بیش از پنج سفر خارجی در بازه یک ساله داشته باشند مشمول شرایط قطع یارانه خواهند بود.
به این ترتیب به نظر میرسد که دهکبندی و شاخصهایی که تا پیش از این برای این منظور مورد استفاده قرار میگرفت کنار گذاشته شده است.
بر همین اساس شاخصهای جدید تعیین شده در این آییننامه تنها تا پایان سال معتبر خواهند بود چرا که براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به تصویب رسیده است.
هیئت وزیران در جلسه ششم آبان ۱۴۰۳ به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان هدفمندسازی یارانهها و به استناد جزء (۶) بند (الف) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور آیین نامه اجرایی موضوع جزء یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:
آیین نامه اجرایی موضوع جزء (۶) بند (الف) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور
ماده ۱ - در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱. وزارت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۲. سازمان: سازمان هدفمندسازی یارانهها
۳. پایگاه: پایگاه ملی اطلاعات رفاه ایرانیان
۴. دستگاه اجرایی: دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶،
۵. کارگروه تعامل پذیری: کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی موضوع ماده (۳) قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی مصوب ۱۴۰۱
ماده ۲ - خانوارهایی که واجد هر یک از شرایط زیر باشند با رعایت ملاحظات اجتماعی و به صورت تدریجی غیر مشمول حمایت دولت تلقی میشوند:
۱- خانوارهای دارای املاک و مستغلات از جمله (باغ ویلاهای مجلل و لوکس) با مجموع ارزش ریالی بالاتر از سیصد و پنجاه میلیارد (۰۰۰'۰۰۰'۰۰۰'۳۵۰ ریال)
۲. خانوارهای دارای یک یا چند خودروی سواری یا وانت دو اتاق کابین دارای شماره انتظامی شخصی با مجموع ارزش سی میلیارد ریال
تبصره - برای خانوارهای بیش از پنج نفر به ازای هر نفر افزایش مبلغ یکصد و بیست و پنج میلیون (۱۲۵، ۰۰۰، ۰۰۰) ریال به مبلغ مذکور در ردیف پنجم جدول فوق اضافه میشود.
۵. ایرانیان مقیم خارج از کشور بر اساس اعلام وزارت امور خارجه
۶. خانوارهایی که بیش از پنج سفر خارجی در بازه یک ساله دارند.
نحوه استعلام دهک بندی یارانه خانوار
سامانه حمایت (سایت استعلام دهک بندی یارانه خانوار) با قابلیت دسترسی آسان و کاربری راحت این امکان را برای افراد فراهم نموده تا به راحتی بتوانند به پیگیری و بررسی یارانه معیشتی خود اقدام کنند، تنها با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار و طی کردن مراحل ثبت نام، تمامی اطلاعات مربوط به یارانه معیشتی و نحوه دهک بندی یارانه قابل مشاهده خواهد بود
مراحل ورود و ثبت نام سایت استعلام دهک بندی یارانه خانوار
مراجعه به سایت hemayat.mcls.gov
وارد شدن به قسمت (ورود به سامانه)
مشاهده پنجره ورود به سامانه حمایت معیشتینحوه استعلام دهک بندی یارانه از طریق تلفن گویا
استعلام دهک بندی یارانه از طریق تلفن گویا
برای استعلام دهک بندی یارانه می تونین از طریق شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ اقدام کنین. بدین شکل که بعد از تماس می بایست کد ملی سرپرست خانوار و همچنین شماره تلفن همراه سرپرست را وارد نمائید، سپس دهکی که در آن قرار دارید به شما اعلام می گردد.
زمان واریز یارانه نقدی آبان ماه 1403
یارانه نقدی ماه آبان 1403 که صد و شصت و پنجمین مرحله یارانه محسوب میشود یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهکهای اول تا سوم درآمدی به روال ماههای قبل باید بیست و پنچم آبان ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود و سیام آبان ماه نیز زمان واریز یارانه دهکهای چهارم تا نهم است.