۱۱:۳۳ ۱۴۰۳/۰۸/۲۴

راه‌اندازی قطار گردشگری تهران - شیرگاه پس‌ از ۵ سال توقف

در حالی که بعد از شیوع ویروس کرونا، قطار یک روزه گردشگری شیرگاه از برنامه راه آهن حذف شده بود که مدیرعامل این شرکت از راه‌اندازی مجدد قطار مذکور خبر داد.
راه‌اندازی قطار گردشگری تهران - شیرگاه پس‌ از ۵ سال توقف
کد خبر:۷۹۶۴

به گزارش اقتصاد معاصر؛ در هفته‌ای که گذشت رویدادهای مختلفی در حوزه راه و شهرسازی رخ داد که در ادامه به اهم این اخبار اشاره شده است.

قطار گردشگری تهران - شیرگاه از فردا راه‌اندازی می‌شود

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: از امروز (پنجشنبه، ۲۴ آبان‌)، قطار گردشگری تهران - شیرگاه که سیر آن از زمان شیوع بیماری کرونا، متوقف شده و پس از آن نیز درباره راه‌اندازی مجدد این قطار اقدامی انجام نشده بود، با دستور مدیرعامل راه‌آهن، راه‌اندازی شده و در صورت استقبال، ادامه‌دار نیز خواهد شد.

حرکت این قطار گردشگری ساعت ۶:۳۰ صبح روز پنجشنبه ۲۴ آبان از ایستگاه راه‌آهن تهران آغاز می‌شود و در ایستگاه‌های بن کوه، شوراب، ورسک و شیرگاه توقف می‌کند تا گردشگران از جاذبه‌های مسیر دیدن کنند.

وزارت راه برای رفع معضلات مسکن باید با انبوه‌سازان مشارکت کند

حسن محتشم عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه فراینده پروژه نهضت ملی مسکن دارد به سرنوشت مسکن مهر دچار می‌شود، گفت: دولت نمی‌تواند خود را قانع کند تا از تصدی‌گری در حوزه مسکن خارج شود، بر همین اساس تا زمانی‌که دخالت‌های دولت در بازار مسکن تداوم داشته باشد، نباید انتظار بهبود و رونق در این بازار داشته باشیم.

وی با اشاره به قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن، افزود: قیمت ساخت حدود ۸ میلیون تومان است که با تعدیل سازمان برنامه و بودجه به ۱۱ میلیون تومان هم می‌رسد، اما این هزینه غیرمفید است و متقاضیان باید برخی از هزینه‌ها را جداگانه پرداخت کنند؛ در مجموع هزینه مفید ساخت یک متر مربع واحد نهضت ملی مسکن حدود ۱۸ میلیون تومان است.

تحویل ۶۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی با واقعیت مطابقت ندارد

مسعود بیات‌منش سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص عددسازی‌ها و ارائه آمار از واحدهای تکمیل شده طرح نهضت ملی مسکن با تاکید بر اینکه طبق قانون جهش تولید مسکن، دولت متعهد به تأمین اراضی، طراحی و همچنین نظارت بر اجرای واحدهای مسکونی حمایتی بر روی اراضی ۹۹ ساله است، گفت: طبق قانون جهش تولید مسکن، وزارت راه و شهرسازی مکلف به ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن بر روی اراضی ۹۹ ساله است که تمامی ارکان آن باید توسط دولت تهیه و اجرا شود. بر همین اساس نیز در طرح نهضت ملی مسکن در اراضی ۹۹ ساله فقط ۲۰ هزار واحد تکمیل و تحویل شده است.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان گفت: پیش‌تر آماری ارائه شده بود که بر اساس آن ۶۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن تحویل شده است که صرفاً ۲۰ هزار واحد آن جزو واحدهایی بوده که مسئولیت آن برعهده دولت بوده است‌. مقایسه این دو آمار نیز حاکی است که اجرای مسکن توسط بخش دولتی در مقابل بخش خصوصی بسیار ناچیز است که تلاش داریم تا در این دولت به تعهدات خود در این بخش جامه عمل بپوشانیم.

موانع واردات اتوبوس رفع می‌شود

غلام‌عباس بهرامی‌نیا سرپرست معاونت حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، رسیدگی به مشکلات متقاضیان واردات ناوگان اتوبوس بین‌شهری را یکی از دغدغه‌های اصلی بخش حمل‌ونقل مسافربری بیان کرد و گفت: با توجه به نشست اخیر وزیر راه و شهرسازی و سرپرست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با وزیر صمت، توافق‌های لازم در زمینه تخصیص ارز مربوط به واردات ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای صورت‌گرفته و مقرر است شرکت‌های متقاضی که ثبت سفارش کرده‌اند باتوجه‌به مهلت زمانی برای دریافت ارز اقدام کنند.

بهرامی نیا خاطرنشان کرد: در راستای تسریع در ترخیص اتوبوس‌های واردشده از گمرک، تسهیل در فرایند اجرای کار، پیشنهاد ایجاد کارگروه مشترک با وزارت صمت مطرح و مقرر شد با همکاری مدیران عامل شرکت‌های مسافربری و سرمایه‌گذاران برنامه عملیاتی تدوین شود.

منطقه آزاد سیستان تا یک سال آینده احداث می‎‌شود

رضا مسرور دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: منطقه آزاد سیستان را تا یکسال آینده راه‌اندازی خواهیم کرد و بودجه مناسب از محل کالاهای تجاری تخصیص خواهیم داد.

وی به رقابت در ایجاد مزیت‌های رقابتی در کشورها اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم اتفاقات مهم و جدی در چابهار بیفتد لازم است مزیت‌های قانونی مناطق آزاد را برگردانید و یکی از این مزیت‌ها قانون مالیات بر ارزش افزوده است که دو سال است در مناطق اجرا می‌شود و دبیرخانه در یک‌ماهه گذشته در دیدار با ۸۰ نماینده مجلس این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند.

مسرور ادامه داد: تکمیل باقی مانده کریدور شمال به جنوب که فاصله اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران به دریای خزر و از طریق سن پترزبورگ روسیه به شمال اروپا وصل می‌کند می‌تواند تأثیری زیادی بر مناطق آزاد چابهار داشته باشد.

ارسال نظرات