| ۱۴۰۳/۱۰/۰۷ | ۱۰:۱۲
به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از فایننشال تایمز؛ رکورد فروش موتورسیکلتها، کاهش فروش ضعیف خودروهای هوندا را جبران کرد، در حالی که دومین خودروساز بزرگ ژاپن به طور رسمی مذاکرات ادغام ۵۸ میلیارد دلاری خود با رقیب کوچکترش یعنی نیسان را که با هدف تقویت رقابتپذیری در برابر غولهای خودروی برقی چین طراحی شده بود، متوقف کرد.
هوندا روز پنجشنبه اعلام کرد که در نه ماه نخست سال، فروش خودروهای این شرکت در چین تقریبا ۴۰ درصد کاهش یافته است. با این حال، به دلیل فروش قوی موتورسیکلتها، سود قبل از مالیات این شرکت در سه ماهه منتهی به دسامبر، ۲۵ درصد افزایش یافته و به ۴۸۳ میلیارد ین (۳.۱ میلیارد دلار) رسیده است.
خودروسازان ژاپنی در بازار کلیدی دیگری، یعنی ایالات متحده نیز تحت فشار هستند. این فشار ناشی از تهدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر خودروهای وارداتی از مکزیک و کانادا است؛ کشورهایی که هوندا و نیسان دارای مراکز تولیدی مهمی در آنها هستند.
در این راستا شینجی آویاما، معاون اجرایی هوندا اعلام کرد که این شرکت در حال تسریع صادرات خودروهای خود از این دو کشور به ایالات متحده پیش از انقضای مهلت ۳۰ روزه است. وی همچنین هشدار داد که در صورت اعمال تعرفهها، سود سالانه هوندا بیش از ۲۰ میلیارد ین کاهش خواهد یافت.
اوایل روز پنجشنبه، هیات مدیره نیسان و هوندا جلساتی را برای نهایی کردن تصمیم خود درباره توقف مذاکرات ادغام برگزار کردند و شرکتها این تصمیم را در بیانیهای رسمی تایید کردند. هوندا در ماه دسامبر مذاکراتی را با نیسان، سومین خودروساز بزرگ ژاپن، برای تشکیل چهارمین گروه خودروسازی بزرگ جهان آغاز کرده بود. با این حال، این مذاکرات کمتر از دو ماه به طول انجامید، چراکه نیسان با پیشنهاد اصلاحشدهای که آن را به یک شرکت تابعه هوندا تبدیل میکرد، مخالفت کرد.
اکنون توجهات به سرنوشت نیسان و بحران نقدینگی این شرکت معطوف شده است. نیسان به شدت نیازمند حمایت یک شریک خارجی برای تثبیت وضعیت مالی خود است، در حالی که سرمایهگذاران در انتظار جزئیات بیشتری از برنامه گسترده بازسازی این شرکت که در نوامبر گذشته اعلام شد، هستند.
نیسان که با چالشهایی نظیر خط تولید فرسوده و اختلافات داخلی طولانیمدت روبهرو است، قرار است که روز پنجشنبه، پس از هوندا، گزارش مالی سهماهه سوم خود را منتشر کند. تحلیلگران انتظار دارند که سود این شرکت، ۸۰ درصد کاهش یابد و به ۶ میلیارد ین برسد، در حالی که پیشبینی میشود جریان نقدینگی آن، پس از زیان ۶۰۶ میلیارد ینی در نیمه نخست سال مالی، به سطح مثبت بازگردد.
برای سال مالی منتهی به مارس، هوندا پیشبینی خود مبنی بر سود خالص ۹۵۰ میلیارد ینی را حفظ کرده است، در حالی که نیسان در نوامبر، پیشبینی اولیه خود از سود ۳۰۰ میلیارد ینی را کنار گذاشت.مدیران درگیر در مذاکرات اعلام کردهاند که هوندا از برنامه احیای پیشنهادی ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان قانع نشده و معتقد بوده که این طرح برای ایجاد ثبات در خودروساز بحرانزده کافی نیست. در نتیجه، هوندا در ابتدای ماه جاری، پیشنهاد جدیدی ارائه داد که از توافق اولیه برای تشکیل یک شرکت هلدینگ فاصله داشت. با این حال، مدیریت نیسان حاضر به پذیرش ریسک از دست دادن کنترل برند و تصمیمگیریهای کلیدی خود نشد.
در بیانیه مشترک روز پنجشنبه، هر دو شرکت اعلام کردند: «هر دو شرکت به این نتیجه رسیدند که برای اولویتبندی سرعت تصمیمگیری و اجرای اقدامات مدیریتی در یک محیط بازار به طور فزاینده بیثبات و در مسیر ورود به عصر برقیسازی، مناسبترین گزینه توقف مذاکرات است.»
با این حال، این دو شرکت تاکید کردند که همکاریهای پروژهمحور خود در زمینه خودروهای برقی و نرمافزار را همانگونه که در مارس و آگوست سال گذشته اعلام شده بود، ادامه خواهند داد؛ هرچند که تنشهای اخیر ممکن است که مانع این همکاری شود.
در حالی که نیسان به دنبال یافتن یک شریک است، تحلیلگران و مقامات دولتی معتقدند که هوندا برای تامین منابع لازم جهت سرمایهگذاریهای کلان در حوزه خودروهای برقی، نرمافزار و رانندگی خودکار، نیاز به افزایش مقیاس تولید و توسعه دارد.
هوندا پس از آنکه شرکت تایوانی فاکسکان، تولیدکننده آیفونهای اپل برنامههای خود را برای ورود به صنعت خودروهای برقی اعلام کرد، به مذاکرات ادغام با نیسان علاقهمند شد. فاکسکان که چشماندازهای گستردهای در این صنعت دارد، پیشنهادهایی را به شریک استراتژیک نیسان، یعنی رنو، برای خرید سهام آن در خودروساز ژاپنی ارائه کرده است.
یانگ لیو، رئیس فاکسکان روز چهارشنبه اعلام کرد که این شرکت آماده خرید سهام نیسان است تا به هدف خود در همکاری با خودروسازان برای تولید خودروهای برقی به عنوان یک پیمانکار تولیدی دست یابد؛ مشابه نقشی که در تولید آیفونهای اپل ایفا میکند.
رنو که ۳۶ درصد از سهام نیسان را در اختیار دارد، پس از بازنگری در ساختار اتحاد خود در سال ۲۰۲۳، تمایل دارد در زمان مناسب، بخشی از سهام خود را به فروش برساند.