
ترامپ تولید نیسان را محدود کرد

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از رویترز؛ شرکت نیسان، سومین خودروساز بزرگ ژاپن، در پی اعمال تعرفههای جدید وارداتی از سوی ایالات متحده، تصمیم گرفته است تولید مدل پرفروش خود، شاسیبلند Rogue، را در کارخانه کیوشو در جنوب غربی ژاپن کاهش دهد. این اقدام که قرار است در بازه زمانی ماههای مه تا ژوئیه اجرایی شود، واکنشی مستقیم به سیاستهای تازه واشنگتن در قبال واردات خودروهای تولید خارج از خاک آمریکاست.
بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی منابع مطلع، این کاهش تولید حدود ۱۳ هزار دستگاه از مدل مذکور را در بر خواهد گرفت؛ رقمی که معادل بیش از ۲۰ درصد فروش این خودرو در بازار آمریکا طی سهماهه نخست سال جاری میلادی است.
این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که تعرفه ۲۵ درصدی اعلامشده توسط دولت ترامپ، نظم موجود در زنجیره تأمین جهانی صنعت خودرو را با چالشهای جدی مواجه کرده و خودروسازان بینالمللی را ناگزیر به بازنگری در استراتژیهای تولید و صادرات کرده است. نیسان که وابستگی قابلتوجهی به بازار ایالات متحده دارد، بیش از یکچهارم از فروش سال گذشته خود را در این کشور محقق کرده و بخش عمدهای از محصولات صادراتیاش نیز در ژاپن یا مکزیک تولید میشود.
کاهش تولید در کارخانه کیوشو، که بزرگترین واحد تولیدی نیسان بهشمار میرود، منجر به کاهش ساعت کاری کارکنان و توقف فعالیت خطوط تولید در برخی روزها خواهد شد. با این حال، کارخانه همچنان با دو شیفت در روز به فعالیت خود ادامه میدهد. گفته شده شرکت نیسان در آینده، بسته به روند تحولات تعرفهای، وضعیت تولید را مورد بازبینی مجدد قرار خواهد داد.
دولت ایالات متحده در عین اعمال این تعرفهها، از آمادگی برای بازنگری در سیاستها نیز سخن گفته است. دونالد ترامپ، رئیسجمهور وقت آمریکا، در اظهاراتی اعلام کرد که خودروسازان برای تطبیق با شرایط جدید به زمان بیشتری نیاز دارند و دولت حاضر است در این زمینه انعطاف به خرج دهد.
در بیانیه رسمی شرکت نیسان نیز آمده است که این شرکت در حال ارزیابی مجدد عملکرد زنجیره تأمین و تولید خود است تا بتواند در چارچوب بهرهوری و پایداری بلندمدت، به بهترین راهکارها دست یابد. نیسان در این بیانیه تأکید کرده است که در تطبیق با شرایط جدید، حفظ اشتغال و توانمندیهای تولیدی در اولویت قرار دارد.
مدل Rogue سال گذشته، عنوان پرفروشترین خودروی نیسان در ایالات متحده را به خود اختصاص داد و نزدیک به ۲۵۰ هزار دستگاه از آن در این کشور به فروش رسید. نیسان علاوه بر ژاپن، این مدل را در کارخانهای در اسمرنا، ایالت تنسی نیز تولید میکند. در حالی که پیشتر برنامهریزی شده بود یکی از شیفتهای تولید در این کارخانه کاهش یابد، شرکت اخیراً اعلام کرد برنامه کاهش شیفت را لغو کرده و تولید Rogue همچنان در قالب دو شیفت ادامه خواهد یافت.
سایر خودروسازان جهانی نیز در تلاشاند تا سیاستهای تولیدی خود را با شرایط جدید وفق دهند. شرکت استلانتیس، مالک برند کرایسلر، بهتازگی از توقف تولید در دو کارخانه خود در مکزیک و کانادا خبر داده است؛ اقدامی که تأثیرات زنجیرهای آن به پنج مرکز تولیدی در ایالات متحده نیز سرایت کرده و به تعلیق موقت فعالیت ۹۰۰ نیروی کار انجامیده است.
در همین راستا، شرکت هوندا نیز بهمنظور پیشگیری از آسیبهای ناشی از تعرفهها، تولید مدل هیبریدی نسل جدید سیویک را از مکزیک به ایالت ایندیانا منتقل خواهد کرد.
شایان ذکر است که نیسان حتی پیش از اعلام تعرفههای جدید، در قالب یک برنامه تحول راهبردی، تصمیم به کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت جهانی تولید خود گرفته بود. در حال حاضر، ایوان اسپینوزا، مدیرعامل جدید نیسان، با فشارهای فزایندهای برای بازگرداندن این شرکت به مسیر رشد، بهویژه در بازار آمریکا که با مشکلاتی نظیر مدلهای قدیمی و نبود خودروهای هیبریدی مواجه است، روبروست. در سال مالی گذشته نیز نیسان سه مرتبه پیشبینی سود خود را کاهش داد.