اقتصاد کلان

اقتصاد کلان

بانک

صنعت

کشاورزی

راه و مسکن

اقتصاد بین الملل

انرژی

بازرگانی

بورس

فناوری

سیاست و اقتصاد

کارآفرینی و تعاون

بازار

چند رسانه ای

۲۷/شهريور/۱۴۰۴ | ۱۱:۴۲
۱۳:۲۹ ۱۴۰۴/۰۶/۲۳

چین به دنبال مهار جنگ قیمتی و تثبیت بازار خودروهای برقی

چین در شرایطی که با کاهش بازارهای صادراتی و جنگ فرسایشی قیمت‌ها در داخل روبه‌روست، از نقشه‌راهی تازه برای صنعت خودروسازی خود رونمایی کرده است؛ برنامه‌ای دو ساله که با تمرکز بر کنترل هزینه‌ها، نوآوری و تحریک تقاضای داخلی، مسیر آینده یکی از استراتژیک‌ترین صنایع این کشور را ترسیم می‌کند.
کد خبر:۳۳۵۲۵

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از المیادین؛ چین نقشه‌راه تازه‌ای برای تقویت صنعت خودروسازی خود رونمایی کرده است؛ اقدامی که در شرایط کاهش فرصت‌های صادراتی و تشدید رقابت قیمتی در بازار داخلی صورت می‌گیرد.

این برنامه که با همکاری هشت نهاد دولتی تدوین شده و بازه زمانی ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۶ را دربر می‌گیرد، بر کنترل دقیق‌تر هزینه‌های تولید و سیاست‌های قیمتی تمرکز دارد و در عین حال خودروسازان را به نوآوری و تقویت تقاضای داخلی فرامی‌خواند.طبق برآوردها، فروش خودرو در سال جاری به حدود ۳۲.۳ میلیون دستگاه خواهد رسید؛ رشدی ۳ درصدی که نسبت به افزایش ۴.۵ درصدی سال ۲۰۲۴ کندتر است.

چالش‌های بخش خودروهای برقی

چین سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در صنعت خودروهای برقی انجام داده و این حوزه را رکن اصلی سیاست صنعتی خود قرار داده است. در نقشه‌راه جدید پیش‌بینی شده که فروش خودروهای انرژی نو در سال ۲۰۲۵ با رشد ۲۰ درصدی به ۱۵.۵ میلیون دستگاه برسد.

با این حال، بازار داخلی عرصه رقابتی طاقت‌فرساست. تخفیف‌های سنگین و طرح‌های گسترده تعویض خودرو، بسیاری از استارتاپ‌ها را به ورشکستگی کشانده است. همین امر سبب شد تا تنظیم‌گران در تابستان گذشته خواستار پایان «رقابت غیرمنطقی» شوند و بر حرکت به سمت توسعه پایدارتر تأکید کنند.

اما چالش‌ها محدود به داخل نیست. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ تحقیقاتی ضد یارانه‌ای درباره خودروهای برقی چین آغاز کرد و مدعی شد حمایت‌های دولتی به این شرکت‌ها اجازه می‌دهد قیمت‌ها را به‌طور غیرواقعی پایین نگه دارند. نتیجه این تحقیقات، وضع تعرفه‌های موقت از سوی بروکسل بود که هزینه ورود خودروهای برقی چینی به بازار اروپا را افزایش داد.

مکزیک نیز برای حمایت از صنعت خودروسازی داخلی، پیشنهاد افزایش تعرفه واردات خودروهای چینی از ۱۵الی۲۰ درصد به ۵۰ درصد را مطرح کرده است؛ تصمیمی که واکنش تند پکن را در پی داشت. مقام‌های مکزیک این اقدام را ضرورتی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و مقابله با واردات زیر قیمت مرجع دانسته‌اند، هرچند تحلیلگران فشار ایالات متحده را یکی از عوامل اصلی این سیاست می‌دانند.

تشدید نظارت‌های دولتی

هم‌زمان، دولت چین کنترل خود بر بازار خودرو را افزایش داده است. یک کارزار سه‌ماهه برای مقابله با تبلیغات گمراه‌کننده در فضای آنلاین آغاز شده و به خودروسازان هشدار داده شده است که از جنگ‌های قیمتی افراطی خودداری کنند.

رهبران صنعت خودروسازی چین، از جمله شرکت BYD، پیش‌بینی می‌کنند موجی از ادغام و خروج از بازار در راه است؛ موجی که می‌تواند بیش از صد استارتاپ خودروهای برقی را از صحنه خارج کند و تنها چند بازیگر قدرتمند را تا سال ۲۰۳۰ باقی بگذارد.

در کنار این تحولات، تدوین استانداردهای جدید ایمنی باتری و مقررات سخت‌گیرانه‌تر در حوزه رانندگی خودران نیز در دستور کار قرار گرفته است. این اقدامات نشان می‌دهد چین در تلاش است میان رشد سریع، ارتقای کیفیت و ثبات بلندمدت در صنعت خودروسازی خود تعادل ایجاد کند.

ارسال نظرات