به گزارش اقتصاد معاصر؛ کارشناسان مشکلات و دلایل متعددی را برای پیشرفت نکردن پروژه کریدور شمال - جنوب یعنی حدفاصل شهر رشت تا آستارا برشمرده اند که سبب شده است مسیر خط آهن پارس آباد- بندرعباس به عنوان جایگزینی برای آن مطرح شود.
شعیب بهمن، کارشناس ارشد حوزه قفقازبا اشاره به اینکه روسیه، به دلیل جنگ اوکراین و تحریم شدن توسط کشورهای غربی، تحت شرایط جدید ژئوپولیتیکی قرار گرفت، گفت: بخش مهمی از این تحریمها در حوزه حمل و نقل کالا علیه روسیه اعمال شد، بنابراین این کشور ناگزیر به یافتن مسیرهای ترانزیتی جایگزین و شرکای جدید اقتصادی شد.
وی ادامه داد: روسیه شرکای جدید اقتصادی خود را به طور عمده در آسیا یا آفریقا یافت و مسیر جنوبی را برای دسترسی به کشورهای آسیایی و کشورهای آفریقایی انتخاب کرد. به همین منظور تمایل بسیاری به استفاده از ظرفیتهای جغرافیایی و ژئوپولیتیکی ایران برای پیشبرد فعالیتهای اقتصادی خود و مراوده با سایر کشورها دارد. در همین راستا پیشنهاداتی را در زمینه همکاری در تکمیل کریدور شمال- جنوب یا سایر پروژههای مواصلاتی ایران مطرح کرده است.
بهمن در پاسخ به اینکه آیا تاکنون توافقی میان ایران و روسیه برای احداث خط ریلی پارس آباد - بندرعباس ایجاد شده است، اظهار داشت: در حال حاضر توافقی بین ایران و روسیه در باب پروژه خط ریلی پارس آباد- بندرعباس وجود ندارد، اما نکته حائز اهمیت برای این دو کشور جهت رفتن به سمت مسیر جایگزین کریدور شمال- جنوب، مشکلات تکمیل این پروژه مربوط به کامل کردن قطعه ریل آهن انزلی به آستارا است.
به گفته این کارشناس ارشد حوزه قفقاز، کوهستانی و صعب العبور بودن بخشی از مسیر و ناتوانی حرکت قطار با تناژ بالا، عبور بخشی از این مسیر از اراضی کشاورزی و چالشهای تعارض منافع، مسائل زیست محیطی از جمله عواملی است که موجب شده پروژه احداث خط ریلی پارس آباد- بندرعباس به عنوان جایگزینی برای خط ریلی کریدور شمال – جنوب مورد بررسی قرار گیرد.
بهمن با اشاره به اینکه قرار بود با استفاده از راه آهن موجود ایران که به سمت شمال غرب میرود، یک شاخه از این خط ریلی به زنجان و میانه و سپس به سمت پارس آباد حرکت کند، توضیح داد: مسیر حرکت این خط آهن به معنای عبور از دشت مغان برای رسیدن به نقطه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان است. به نظر میرسد اشاره روسها به مسیر یاد شده است که با توجه به مشکلات قطعه ریل آهن آستارا - انزلی اگر ایران تمایل دارد میتواند در این طرح جایگزین، همکاری و سرمایه گذاری کنند.
وی گفت: هر دوی این خط آهنها میتوانند در یک راستا باشند منتها واقعیت این است که احتمالا احداث هر دو خط آهن خیلی عقلانی و به صرفه نباشد و تنها یکی از این دو بتواند کارکرد لازم را داشته باشد، البته در این حین مسیرهای دیگری نیز برای اتصال ایران و روسیه وجود دارد.