۱۰:۲۵ ۱۴۰۳/۰۸/۲۹
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» خبر داد؛

تأمین مالی خط‌آهن چابهار با ۲ شیوه تهاتر نفت و بودجه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت قبل از رهبر انقلاب اجازه «تهاتر نفت» برای تأمین مالی پروژه‌ها گرفت، یکی از این پروژه‌ها، خط‌آهن مشهد-چابهار است که ارتباط شرق کشور را با کشور‌های حاشیه خلیج فارس برقرار می‌کند، دولت پیشنهاد داد اجرای این پروژه از مسیر بودجه انجام شود، مجوز ویژه برای اجرای این پروژه توسط وزارت راه صادر می‌شود و کمیسیون عمران همکاری می‌کند.
تأمین مالی خط‌آهن چابهار با ۲ شیوه تهاتر نفت و بودجه
کد خبر:۸۲۶۲

هادی محمدپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد معاصر درباره اهمیت عبور مسیر کریدوری از خاک ایران و ضرورت تکمیل طرح‌های ریلی و حمل‌ونقلی اظهار داشت: خوشبختانه با تقدیم به‌ موقع لایحه بودجه ۱۴۰۴، مجلس فرصت لازم را داشت تا همه احکام و کلیات بودجه را بررسی کند. کمیسیون‌ها به‌ صورت فشرده برنامه پیشنهادی خود و پیشنهاد نمایندگان را بررسی و به کمیسیون تلفیق ابلاغ کردند. 

وی افزود: منتظریم کمیسیون تلفیق نیز تطابق برنامه‌های بودجه پیشنهادی را با برنامه هفتم پیشرفت مطرح و پیگیری کند. آن‌چه که در ابتدا از گزارش تلفیق ارائه شده، نشان می‌دهد که بیش از ۸۸ درصد از برنامه‌ها تطابق داشته است. 

محمد پور تصریح کرد: ایران هم مرز‌های خاکی و هم مرز‌های آبی دارد و می‌تواند با ۱۶ کشور همسایه ارتباطات بین‌المللی خوبی داشته باشد. در این زمینه لایحه پیشنهادی دولت درباره توسعه ارتباطات و صادرات با کشور سوریه مطرح شد و نمایندگان مجلس نظر مثبتی به این لایحه دادند. 

نماینده مردم گناباد عنوان کرد: طبق این لایحه، ۸۸ قلم کالا از معافیت ۱۰۰ درصدی برخوردار شدند. حقوق گمرکی این کالا‌ها از ۴ درصد به صفر رسید و ارزش افزوده این کالا‌ها نیز از ۵۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش یافت. نگاه دولت و مجلس این بوده که بتوانند بر مبنای صادرات، فضای اقتصادی پویایی را در کشور احیا کنند. 

عضو کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: در حوزه ساخت جاده‌ها و توسعه خطوط ریلی، دولت سیزدهم از مقام معظم رهبری اجازه‌ای تحت عنوان «تهاتر نفت» برای تأمین مالی پروژه‌های مختلف و خصوصا ریلی کشور گرفت، یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها، مسیر ریلی مشهد-چابهار است که ارتباط شرق کشور را با کشور‌های حاشیه خلیج فارس برقرار می‌کند.

وی افزود: دولت برنامه‌ای پیشنهاد داده که اجرای این پروژه از طریق مسیر بودجه انجام شود. مجوز ویژه برای اجرای این پروژه توسط شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور و وزارت راه و شهرسازی صادر می‌شود و کمیسیون عمران نیز به این مساله نظر مثبت خواهد داد. 

محمدپور یادآور شد: مسائل کلان کشور، به‌ ویژه در حوزه ریلی و اهمیت ارتباطات شرق کشور، باید در اولویت برنامه‌های مجلس باشد. مجلس باید کمک کند تا هرچه سریع‌تر این پروژه‌ها اجرایی شوند زیرا رشد بسیار خوبی دارد. 

وی در تشریح این مساله که برخی کشور‌های منطقه سعی در دور زدن کریدورهای ایران و عبوراز کریدورهای رقیب را دارند، گفت: جمهوری اسلامی ایران مرکز ثقل کشور‌های منطقه، به‌ ویژه در خاورمیانه است و با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، می‌تواند ارتباطات بین شرق، ترکیه و اروپا را تسهیل کند و این ظرفیت بالقوه را دارد. 

عضو کمیسیون اقتصادی افزود: دولت باید هرچه سریع‌تر لایحه‌های مرتبط را به مجلس ارائه کند تا در کمیسیون‌های مربوطه، به‌ ویژه کمیسیون عمران، بررسی شوند. چرخه حیات اقتصادی کشور با این کریدور‌ها است. چه از طریق دریا، چه از طریق هوایی و چه از طریق زمینی، توسعه راه‌ها و ارتباطات بین‌المللی، باید در اولویت اصلی دولت قرار گیرد.

 

کد ویدیو
ارسال نظرات