۲۴/آبان/۱۴۰۴ | ۰۳:۲۷
هواشناسی تهران هشدار داد؛ بالاخره تهران بارانی می‌شود رفاهیات بازنشستگان شامل کسور نمی‌شود سوخت LPG به سبد سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده می‌شود تولید پنل‌های خورشیدی ایران مطابق تکنولوژی روز جهان است گام جدید دولت برای ساماندهی حقوق کارمندان در دوران بازنشستگی وزارت اقتصاد: برای جبران عقب‌ماندگی تأمین مالی، ابزارهای جدید فعال شد پیش‌بینی بورس در هفته آینده / بازار سرمایه سبز می‌شود؟ با کمتر از یک میلیارد تومان در کجا می‌توان خانه خرید؟ ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده داریم/ ۳ برنامه برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها ورودی‌های آزادراه تهران-شمال و جاده چالوس مسدود شد ۱۹ درصد مشترکان خانگی برق استان تهران پرمصرف هستند هشدار وزیر جهادکشاورزی درباره بحران آب و ضرورت افزایش بهره‌وری زنگ خطر برای تجارت رسمی؛ واردات مسافری موبایل ۱۶۵ درصد رشد کرد جدول مدالی بازیهای کشورهای اسلامی ریاض جمعه ۲۳ آبان ترخیص خودرو در گمرک از سر گرفته شد تاریخ پیش فروش بلیط قطار آذر ۱۴۰۴ پرداخت وجه معامله در بنگاه‌های املاک ممنوع شد طرح ملی مدیریت مصرف انرژی تا یک ماه آینده اعلام می‌شود تهران بدون بارش چه خواهد کرد؟ طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد حاجی‌پور: توسعه پایدار راه‌حل مقابله با ناترازی‌ها و بی‌ثباتی‌های اقتصادی است اعمال جرائم سنگین برای مشترکان پرمصرف آب تمدید مهلت ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تابستان ۱۴۰۴ رکوردشکنی بی‌سابقه در تحویل گازوئیل به نیروگاه‌ها الزام خدمات پس از فروش برای یک گروه از واردکنندگان خودرو حذف شد کاهش بی‌سابقه پوشش برفی کشور اجاره‌نشین‌ها مستاجر دولت می‌شوند ماینرها؛ متهمان ردیف اول اما پنهان ناترازی برق کشور دولت ابداً به اتباع خارجی یارانه نمی‌دهد کریدور شمال غرب کشور تا پایان دولت چهاردهم تکمیل می شود پزشکیان: مجلس کمک کند هزینه‌های بیخود و اضافی بودجه حذف شود قیمت خودرو امروز پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴ + جدول نماد بانک آینده در بورس رسما متوقف شد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید پیامک سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به سرپرستان خانوار برای ثبت حساب نیروگاه‌های سیکل‌ساده گازی به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شوند پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری آذر از هفته پیش رو ساعت پخش و تکرار مسابقه پانتولیگ شبکه سه با اجرای گلزار توضیحات سایپا درباره افزایش قیمت‌ها/ افزایش قیمت ۱۶۲ میلیونی خانواده کوییک صحت ندارد نقره‌داغ کردن پرمصرف‌ها با اتصال قیمت گاز این مشترکان به قیمت صادراتی گزارش وزارت صمت پیرامون اجرای برنامه هفتم واقع‌گرایانه نبود وضعیت راهها امروز ۲۲ آبان؛ ترافیک سنگین در محور چالوس زمان و نحوه ثبت نام اعتکاف حرم امام رضا ۱۴۰۴ + هزینه جزئیات تبدیل وضعیت پیمانی به رسمی ۱۴۰۴ جزییات افزایش حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۵ جزئیات تشکیل بورس بین‌الملل در ایران اعلام شد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ آیین‌نامه جدید مقابله با پولشویی در هیئت دولت تصویب شد ظرفیت منصوبه اسمی انرژی‌های تجدیدپذیر کشور به ۲۷۲۰ مگاوات رسید تغییر جدید در لیست یارانه‌بگیران در آبان‌ماه طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ + جدول سهم ۱۴.۵ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال کشور مهاجرانی: اعتقادی به اینترنت طبقاتی نداریم/ احتمال سه نرخی شدن بنزین آغاز ثبت‌نام آزمون اخذ پروانه کارگزاران گمرکی سال ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۲۱ آبان ۱۴۰۴ قیمت دلار و ارز امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ رجبی‌مشهدی: دیگر قطعی برق نداریم به شرط تأمین سوخت نیروگاه‌ها آغاز حراج سکه امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴+ جزییات واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیک +جزئیات، مبلغ و مشمولان اعلام شد صادرات سالانه شیلات به ۷۰۰ میلیون دلار رسید پاسخ به ۳۲ سوال پرتکرار درباره بانک ناسالم آینده که نهایتا وارد فرآیند گزیر یا فیصله شد سقف واردات دانه‌های روغنی و کنجاله افزایش یافت بازار حبوبات به ثبات رسید قیمت جهانی نفت امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ پیام‌های نظارتی فرابورس درباره ارزش ذاتی شرکت‌ها متوقف می‌شود واریز مستمری آبان مددجویان بهزیستی و کمیته امداد+ مبلغ دولت باید انحصار زمین را بشکند؛ حذف ماده ۵۰ برنامه هفتم خط قرمز مجلس است میوه‌های ایرانی گرفتار نسخه ناقص سامانه مجوزها قیمت جهانی طلا امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ کلید کاهش قیمت برنج در دست سازمان برنامه هشدار! ثبت ۳.۵ میلی متر بارش در ۵۰ روز قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۴ آخرین اخبار تعطیلی مدارس/ شاخص آلودگی هوا اعلام شرایط فروش لاماری ایما با قیمت علی الحساب ویژه آبان ۱۴۰۴ الزام تحویل برنج وارداتی به شرکت بازرگانی دولتی؛ درج قیمت بر کیسه‌ برنج الزامی شد صیدی: صنعت مالی باید به بخش واقعی اقتصاد ورود کند قیمت روز گوشی ۲۰ آبان ۱۴۰۴ توافق پنج‌گانه ایران و کویت برای توسعه روابط تجاری معاون وزیر صمت: مجوز ۹ شهرک صنفی و خدماتی صادر شد آب تخصیصی بخش کشاورزی به ۴۶ میلیارد مترمکعب رسیده است اختلال در سامانه گمرکی هزار تن سیب و موز را در معرض فساد قرار داد تحقق حکم شبانه‌روزی شدن گمرکات کشور با اجرای طرح آمایش گمرکی بنزین سوپر در بورس کشف قیمت می شود اعلام زمان حراج سکه+ جزییات قیمت میوه و سبزیجات امروز ۲۰ آبان ۱۴۰۴ رسمیت ورود طلا به‌عنوان آورده سرمایه‌گذاری خارجی معامله نخستین محموله شمش طلای سرمایه‌گذار خارجی در بورس کالا پورمحمدی: اتمام پروژه های عمرانی موجود ۱۰۱ سال زمان نیاز دارد فرزین: کفایت سرمایه نظام بانکی در پایان برنامه به ۸ درصد می رسد وزیر اقتصاد: صندوق‌های ارزی با مجوز بورس تاسیس می‌شوند کچاد صدرنشین عرضه شمش فولادی / نتیجه معاملات شمش فولادی در بورس کالا وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۰ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۰ آبان۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۲۰ آبان ۱۴۰۴ ضرورت انسجام ملی و پرهیز از رفتارهای مخرب اقتصادی در شرایط حساس کشور زمان حراج بعدی سکه اعلام شد قیمت روز گوشی ۱۹ آبان ۱۴۰۴ شاخص آلودگی هوا تهران امروز دوشنبه ۱۹ آبان واردات ۷۴ هزار تن برنج برای تنظیم بازار داخلی پیش فروش ایران خودرو ویژه طرح خودرو‌های فرسوده+شرایط و جزییات افزایش ۱۰ درصدی تناژ کالا‌های اساسی وارداتی تا پایان مهرماه مصوبه جدید دولت: ثبت شمش طلا به‌عنوان سرمایه خارجی در کشور قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۹ آبان۱۴۰۴ پایان فاکتورسازی‌های جعلی با صورت حساب الکترونیک مقایسه قیمت دارو قبل و بعد حذف ارز ۴۲۰۰+ جدول تعداد سهام‌داران فعال بورس از مرز ۳۶۵ هزار کد فراتر رفت اولویت واردات با گوشت است نه دام زنده هشدار درباره سایت‌های جعلی اسقاط خودروهای فرسوده قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول کیفیت رکن اصلی اخلاق تجارت است قیمت روز گوشی ۱۸ آبان ۱۴۰۴ ثبت نام وانت نیسان سایپا به‌صورت اقساطی ویژه آبان ۱۴۰۴+ شرایط و لینک تعدیل این کارمندان ممنوع شد چرا کالای ایرانی در بازار عراق ۱۷ درصد گران‌تر تمام می‌شود؟ آغاز فروش نقدی مرحله‌ای کشنده فاو ۴۶۰ توسط سیباموتور تکذیب برداشت ۴۰ همت از منابع بانک سابق آینده شب قبل از گزیر سهم ۴ درصدی دولت از مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ۱۴۰۴ فهرست کالاهای مجاز رویه ملوانی بلندتر شد+ اسامی شرایط معافیت‌ مالیاتی اوراق گواهی سپرده کالایی اعلام شد ثبت نام سایپا امروز ۱۸ آبان ۱۴۰۴ + لینک و شرایط ثبت نام قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۸ آبان۱۴۰۴ مهاجرانی:دولت هیچ تصمیمی برای حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و دارو اتخاذ نکرده است صدور مجوز واردات ۵.۵ میلیون تن نهاده دامی توسط ستاد تنظیم بازار قیمت روز گوشی ۱۷ آبان ۱۴۰۴ اولتیماتوم سه‌ساله به بیمه‌ها؛ خروج از زیر ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری الزامی شد تولید و مصرف سیمان ۱۰ درصد کاهش یافت اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی معامله بیش از ۱.۱ تن شمش نقره و حدود ۳۹۴ کیلوگرم شمش طلا در بورس کاهش میانگین روزهای توقف نمادهای سهام در مهر امسال رئیس و معاونین به کمیسیون بودجه مجلس می‌روند وزیر اقتصاد به کمیسیون صنایع می‌رود هشدار درباره تداوم فساد در تخصیص ارز ترجیحی الزام استفاده از کارتخوان برای مؤدیان مشمول معافیت ازصورت حساب الکترونیک+ جدول آغاز ثبت سفارش چای از امروز با سقف ۱۵ هزار تن آغاز طرح ملی تبدیل رایگان خودروهای شخصی مدل ۱۳۹۴ و بالاتر+ جزییات سخنگوی شورای نگهبان: حذف ۴ صفر از پول ملی تأیید شد ارز دولت برای واردات بنزین تمام شده است معامله ۴۸ همت محصول و کالا در بورس طی هفته گذشته موافقت سازمان بورس با تاسیس صندوق صدور و ابطال طلا قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت خودرو تا پایان آبان ۱۴۰۴ قالیباف: تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با پاکستان نیازمند اقدامات بانکی است تشکیل ستاد ساماندهی گمرک در وزارت اقتصاد/ خصوصی سازی به گمرکات رسید کاهش ۱۲ درصدی عبور کالا از مرزها مشکل اصلی اقتصاد تحریم داخلی است معاون بانک مرکزی: ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ حذف نشده است وزیر اقتصاد: اصلاح سیاست‌های ارزی و تسهیل تأمین مالی در دستور کار دولت قرار دارد سبحانیان: تمامی اصناف تا پایان سال مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند عبدالعلی‌زاده: توسعه آبزی‌پروری باید مبتنی بر مطالعات علمی باشد وزیر اقتصاد: تفویض حداکثری اختیارات بانکی و مالیاتی به استان‌ها در دستور کار است عراقچی: به فعالان اقتصادی کمک می‌کنیم میدری: امسال ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت بازنشسته کشور اضافه شده است تاکید وزیر اقتصاد بر ادغام کامل بانک آینده در بانک ملی بابایی: باید مدت زمان بازپرداخت وام اشتغال به ۸۴ ماه بازگردد رئیس سازمان مالیاتی: صورتحساب‌های کاغذی از ‌یک‌ دی ماه ‌اعتبار ندارند معاون رئیس‌ جمهور: آزمون استخدامی نیمه دوم امسال برگزار می‌شود/ تعیین تکلیف نیروهای شرکتی میدری: هیچ کارگری نباید به‌دلیل مشکلات مالی کارفرما از بیمه محروم شود ثبت سفارش چای شنبه ۱۷ آبان آغاز می‌شود بیمه‌نامه تکمیلی حوادث طبیعی ساختمان عملیاتی شد ابهامات صدور مجوز برای کسب وکار‌های رمز ارز پایه وزیر اقتصاد: بخش قابل توجهی از منابع بودجه سال آینده از مالیات تامین می شود پرداخت منظم یارانه‌ها تا پایان سال/ جلوگیری از کسری بودجه در دولت قیمت روز گوشی ۱۴ آبان ۱۴۰۴ آغاز حراج سکه از ساعت ۱۲ امروز+ جزییات طبقه‌بندی ۶ گانه بانک‌ها ابلاغ شد کاهش قدرت خرید عامل اصلی رکود و افزایش بیکاری است قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ رشد ۳۶ درصدی شاخص کل بورس در ۴۵ روز واریزی جدید برای بازنشستگان تامین‌اجتماعی در پایان آبان‌ماه دریافت نسخه IOS همراه بانک ایران زمین بدون محدودیت قیمت روز گوشی ۱۳ آبان ۱۴۰۴ تجهیزات ساخت ۷ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی وارد کشور شد افشای ۲۰ میلیارد دلار معافیت مالیاتی در جیب ۱ درصدی‌ها گام نهایی مالیات هوشمند؛ حذف فاکتور‌های کاغذی از دی‌ماه ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۳ آبان۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۲ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ سقف تاریخی شاخص بورس در تیررس سهامداران بهره‌برداری از ۲۱۰۹ طرح اشتغال‌زایی جایگزین کولبری توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) شرایط و الزامات ثبت درخواست روادید کارگری برای اتباع افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر زمان دقیق واریز کامل معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی+ جزییات و مبلغ رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد بازدید رئیس هیأت عامل ایمیدرو از غرفه چادرملو در نمایشگاه فولاد کیش پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۳:۵۱ ۱۴۰۳/۱۰/۰۴

برنامه استراتژیک ۲۵ ساله جدید سازمان جهانی هواپیمایی و الزامات ما

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ترافیک هوایی در سطح جهانی، فراتر از سطح قبل از همه‌گیری ویروس کرونا رشد می‌کند و انتظار می‌رود که تعداد مسافران از ۴.۶ میلیارد نفر در سال ۲۰۲۴ به ۱۲.۴ میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ افزایش یابد و برنامه استراتژیک حاضر راه‌هایی را برای پاسخگویی به فرصت‌ها و چالش‌های ناشی از این رشد سریع و نوآوری‌های چشمگیر فناوری و عملیاتی مورد انتظار، پیش‌رو قرار می‌دهد.
برنامه استراتژیک ۲۵ ساله جدید سازمان جهانی هواپیمایی و الزامات ما
کد خبر:۱۱۴۱۲

اقتصاد معاصر-محمدرضا عبدالرحیمی، عضو هیات مدیره انجمن علمی حمل‌ونقل هوایی: همزمان با روز جهانی هواپیمایی کشوری در تاریخ ۷ دسامبر ۲۰۲۴، درست در ایامی که ما درکشورمان درتب‌وتاب ضرورت پی‌ریزی تلاش‌های موثر حقوقی، سیاسی، بین‌المللی و اقدامات مبتنی بر دیپلماسی عمومی و کارزار برای رفع ممنوعیت‌ها و تحریم‌های ورود پروازهای هواپیمایی ملی جمهوری اسلامی ایران به فرودگاه‌های اروپایی بودیم، سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری از برنامه استراتژیک پیشگامانه ۲۵ ساله خود برای سال‌های ٢٠٢٦ تا ۲۰۵۰ رونمايی كرد.

این برنامه در راستای اطمینان از برقراری یک سیستم هواپیمایی جهانی ایمن، امن و پایدار که موجبات افزايش اتصال نقاط مختلف، پیشبرد نوآوری، ارتقا ایمنی و امنیت را فراهم آورده و آینده‌ای تاثیرگذارتر برای هواپیمایی جهانی رقم می‌زند، طراحی و تدوین شده است. برنامه مذکور تحت عنوان «آسمان ایمن، آینده پایدار»، چشم‌انداز ایکائو را برای ۲۵ سال آینده ترسیم می‌کند. این برنامه که به عنوان چارچوبی فراگیر و بالادست برای دیگر برنامه‌های جهانی و منطقه‌ای ایکائو عمل خواهد کرد و به دنبال تحقق سه هدف اساسی به صفر رساندن تلفات ناشی از سوانح هوایی و هرگونه اقدام مداخله غیرقانونی ( ایمنی و امنیت کامل)، به صفر رساندن انتشار خالص کربن تا سال ۲۰۵۰ برای عملیات هواپیمایی غیرنظامی بین‌المللی و تبدیل هواپیمایی به بخشی حیاتی از یک سیستم حمل‌ونقل جهانی به هم‌پیوسته، در دسترس، فراگیر و مقرون به صرفه و پایدار اقتصادی که توسعه اقتصادی-اجتماعی را تقویت می‌کند و اطمینان می‌دهد که هیچ کشوری از قافله توسعه هواپیمایی عقب نمی‌ماند، بوده است. 

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ترافیک هوایی در سطح جهانی، فراتر از سطح قبل از همه‌گیری ویروس کرونا رشد می‌کند و انتظار می‌رود که تعداد مسافران از ۴.۶ میلیارد نفر در سال ۲۰۲۴ به ۱۲.۴ میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ افزایش یابد و برنامه استراتژیک حاضر راه‌هایی را برای پاسخگویی به فرصت‌ها و چالش‌های ناشی از این رشد سریع و نوآوری‌های چشمگیر فناوری و عملیاتی مورد انتظار، پیش‌رو قرار می‌دهد.

این برنامه بر اساس تجارب ارزشمند ایکائو در رهبری نظامات و چارچوب حقوقی، برنامه‌ریزی، استانداردسازی، تدوین سیاست‌ و فعالیت‌های ظرفیت‌سازی برای مواجهه با موضوعات حیاتی مانند تغییرات آب و هوایی، نوآوری و توسعه زیرساخت‌ها بنیان نهاده شده و منعکس‌کننده چشم‌انداز مشترک برای آینده هواپیمایی است و مسیری را ترسیم می‌کند که درآن حمل‌ونقل هوایی همچنان به پیشبرد اتصال جهانی، رشد اقتصادی و تبادل فرهنگی از طریق توسعه پایدار و فراگیر ادامه می‌دهد.

رئیس شورای ایکائو، پس از تصویب این طرح توسط شورا در ماه گذشته، اعلام کرد که ایکائو به همراه کشورهای عضو، در حال ساختن یک سیستم هوانوردی است که در خدمت همگان باشد. دبیر کل ایکائو نیز این برنامه استراتژیک را تعهدی به بالاترین آرمان‌های ایکائو و عزم عملی برای دستیابی به آنها دانست و با اشاره به اینکه صنعت هوانوردی با رشد و تحول بی‌سابقه‌ای مواجه است، از تعیین اهداف بلندپروازانه و در عین حال قابل دستیابی در این برنامه خبرداد که آینده هوانوردی را شکل خواهد داد و اطمینان می‌دهد که هیچ کشوری از توسعه صنعت و بهره‌مندی از منافع آن عقب نمی‌ماند.

برای حصول اطمینان از همسویی مداوم با نیازهای در حال تحول هواپیمایی و اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد، مقرر شده که ایکائو هر شش سال یک بار این برنامه را بررسی و به روز نماید تا چالش‌ها، فرصت‌ها و بهترین و جدیدترین پیشنهادهای اجرایی را در آن لحاظ کند. این برنامه که همزمان با گرامیداشت هشتادمین سالگرد تاسیس ایکائو، در ۷ دسامبر ۲۰۲۴ رونمایی شده است، متضمن استمرار ماموریت اصلی ایکائو برای اتصال ایمن، امن و پایدار جهانی بوده که مستلزم پذیرش و به رسمیت شناختن نقش تحول‌آفرین فناوری در آینده هواپیمایی بوده و اطمینان می‌دهد که نیازهای همه کشورهای عضو برآورده خواهد شد. 

بی‌تردید موقعیت ژئوپولتیک جمهوری اسلامی ایران از لحاظ قرار گرفتن در نقطه تلاقی شرق، غرب، شمال و جنوب، گستردگی و بکر بودن کشور از جهت ظرفیت‌های تجاری، بازرگانی و صنعتی، وجود جاذبه‌های قابل توجه گردشگری، شبکه گسترده فرودگاهی، جمعیت ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران منطقه‌ای و بین‌المللی و ظرفیت‌های فراوان آنها برای ارتباط، رفت و آمد و سرمایه‌گذاری در کشور، برنامه‌های توسعه‌ای کشور و تکلیف نرخ رشد ۸ درصدی برای سال‌های آتی به عنوان محرک تقاضای فراوان برای حمل‌ونقل هوایی، برخورداری از نیروی انسانی جوان، متخصص و علاقمند برای تلاش دانایی محور و شرکت‌های هواپیمایی متعدد و تمایل برای سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش که می‌تواند به افزایش رقابت و ارتقا سطح خدمات منجر شود، همه و همه مزیت‌ها و قابلیت‌های درونزایی هستند که در صورت تدبیر شایسته و تلاش‌های دانش پایه داخلی و رفع تضییقات غیرقانونی، غیرانسانی و تحمیلی  تحریم‌ها، می‌توانند در توسعه سریع صنعت هوانوردی کشورمان و نقش‌آفرینی آن در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور به کار گرفته شوند.

تسریع در توسعه کشور نیازمند چیست؟ 

فراموش نکنیم که برای تسریع در توسعه کشور و تقویت کارآمدی آن در همه ابعاد، افزایش قدرت ثروت آفرینی و سهم خود از اقتصاد جهانی و منطقه‌ای، نیازمند گسترش ارتباطات بین‌المللی و منطقه‌ای هستیم که با اشتیاق شهروندان دیگر کشورها برای سفر به کشورمان و البته فراهم‌سازی بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم، این مهم محقق شدنی خواهد بود. برای ارتقا تصویر ایران در نزد جهانیان و زدودن زنگارهای ایران‌هراسی و تبلیغات مسموم علیه کشور و دین و مذهب، به دیگر سخن برای تقویت قدرت نرم ملی درکنار سیاست‌های هوشمندانه تعقیب منافع ملی نیز، امروز یکی از راهبردی‌ترین اقدامات، اهتمام و عزم ملی و عملی برای توسعه سیستم حمل‌و‌نقل هوایی کشور برای اتصال آن به کلیه نقاط دنیا بوده که از ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، واجد آثار بسیار با اهمیتی است. 

بر این اساس ضروریست، تلاش کنیم تا توسعه صنعت هوانوردی را همانند دیگر کشورهای منطقه در برنامه‌ریزی‌های توسعه اقتصادی کشور قرار دهیم تا هوانوردی به یکی از پیشران‌های توسعه اقتصادی اجتماعی کشور تبدیل شود. در این میان هماهنگی جدی بین سیاست‌ها و مقررات حمل‌ونقل هوایی، گردشگری و تجارت ضرورتی اجتناب ناپذیر است که باید ارتباط نهادینه‌ای بین این بخش‌ها پی‌ریزی شود.

باید تلاش کرد که حمل‌ونقل هوایی با تقویت و باز مهندسی سازمان هواپیمایی کشوری، از نظام حکمرانی مناسب یعنی چارچوب‌های اثربخش نهادی، نظارتی و سیاستی برخوردار شود. فرصت مغتنم فرایند آزادسازی حمل‌ونقل هوایی که در آغازین مراحل آن هستیم و به صورت منطقی و هوشمندانه توسعه و استمرار یابد و با برخی اقدامات سطحی و ناصواب عده‌ای اندک، وقفه‌ای در آن پیش نیاید.

اقتضای ایمنی، نظم و کیفیت خدمات، تفکیک دقیق بین وظایف نظارتی و وظایف عملیاتی و ارائه خدمات در صنعت است و باید تلاش کرد که مواضع و مواقع شبهه‌ناک تعارض منافع را به طور کامل برطرف نمود. بی‌تردید همه صنعت باید تلاش کند تا الزامات، استانداردها و توصیه‌های مطلوب نهادهای بین‌المللی صنعت هوانوردی رعایت شود. ارتقا کارایی و ظرفیت ناوبری هوائی و تدوین و پیاده‌سازی برنامه ملی ناوبری هوایی کشور و الزام توسعه کیفی زیرساخت‌های هوانوردی و توسعه ناوگان متناسب با پیش‌بینی‌های رشد ترافیک آتی منبعث از افزایش تقاضای سفر موضوع مهمی است که باید در دستور کار حوزه‌های ذی‌ربط قرار گیرد. توانمندسازی و توسعه سرمایه انسانی صنعت در همه سطوح عملیاتی و مدیریتی ضرور بوده که توقف‌ناپذیر است و باید از طریق ارتقا سطح کمی‌وکیفی آموزش‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی 

لازم بوده تا وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری با طراحی چارچوب‌های حمایتی و تشویقی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، در کنار استفاده از ابزارهای متنوع منابع مالی توسط بنگاه‌های اجرایی و خدمت‌رسان صنعت پشتیبانی و حمایت کنند. اینها و بسیاری از بایدها که متخصصان صنعت بهتر از نگارنده به آنها اشراف دارند، مستلزم تدبیر و برنامه‌ریزی توسط خودمان در داخل کشور بوده که به طور حتم بی‌توجهی به آنها مسیر توسعه را بسیار سخت و پرچالش می‌نماید. از این‌رو شرایط در حال انتقال به مرحله‌ای که همسو با سایر ابعاد توسعه اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور باید در پی تسریع حرکت کشور در مسیر رشدهای ۸ درصدی اقتصاد ملی باشیم و الزام حاکمیت روح توسعه و پیشرفت دانایی بنیان بر کالبد همه فعالیت‌های دولت از یک‌سو و فاصله صنعت هوانوردی کشور در مقایسه با رقبای منطقه‌ای آن از سوی دیگر، ایجاب می‌نماید که همگام با نظام بین‌الملل هوانوردی، اولا سازمان هواپیمایی کشوری ج.ا.ایران نیز با توجه به سناریوهای مختلف قابل تصور و پیش‌رو از رفع تحریم‌ها تا تشدید احتمالی آنها که به طور مستقیم صنعت هوانوردی کشورمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نسبت به تدوین یا بازتدوین برنامه استراتژیک توسعه صنعت هواپیمایی کشوری در سناریوها و ابعاد مختلف موضوعی یا ساختاری آن در اولین فرصت و با مشارکت سایر عناصر سیستم حمل‌ونقل هوایی و نخبگان، ابزاری و فکری داخل صنعت از بخش‌های دولتی و غیردولتی اقدام نماید و کشور را از فقدان برنامه‌های هوشمند و قابل ارزیابی و سنجش رهایی بخشد.

دوما با تعمق دقیق‌تر در محتوای این برنامه ایکائو و البته سایر اسناد بالادستی ذیل کنوانسیون بین‌المللی هواپیمایی کشوری و مفاد کنوانسیون مذکور، به نظر می‌رسد که بازتدبیر در نحوه مواجهه کشورمان با تحریم‌های غیرانسانی هواپیمایی غیرنظامی طی دهه‌های اخیر ضرورتی انکارناپذیر است. برخورد فعال و پویا با موضوع تحریم‌ها علیه صنعت هوانوردی باید از طریق تدبیر مشترک حقوقدانان صنعت حمل‌ونقل هوایی، دستگاه دیپلماسی و شورای حقوقی بین‌المللی نهاد ریاست جمهوری و طرح درخواست رفع آنها از طریق شورای اجرایی ایکائو، مجمع عمومی سازمان ملل، دیوان بین‌المللی دادگستری و دادگاه‌های کشورهای موثر در امر تحریم صنعت حمل‌ونقل هوایی کشورمان، با تاکید بر مواد کنوانسیون بین‌المللی هواپیمایی کشوری، به ویژه الزامات ماده ۴۴ آن صورت پذیرد که به صراحت به حق کشورهای متعاهد برای برخورداری از حمل‌ونقل هوایی ایمن، امن و کارامد و منظم تاکید می‌نماید.

فراموش نکنیم این تحریم‌ها اتفاقا برعکس منشور ایکائو، موجبات تحمیل هزینه‌های فراوان به یک عضو اولیه کنوانسیون از محدودیت در دسترسی به هواپیماهای جدید و حرکت همگام با قافله توسعه این صنعت شده و مهمتر از آن جان همه انسان‌ها فارغ از ملیت آنها را در این قطعه از جغرافیا با تهدید و خطر مواجه کرده است. اگرچه عملیات حمل‌ونقل هوایی با وجود تحریم‌های طولانی‌مدت، با رعایت الزامات و استانداردهای ایمنی و امنیت همچنان در کشور جاری است، متخصصان و کارشناسان توانمندی این بار را به دوش کشیده‌اند که در صورت فراخی میدان فعالیت، حتما استعدادها شکوفا و در احیا و ساخت صنعت هوایی کشور نقش‌آفرینی کرده و حتی درسطح جهانی نیز برای بهبود و توسعه ابعاد مختلف هواپیمایی کشوری مشارکت خواهند داشت.

شهروندان که در صدر همگان، شرایط و کاستی‌ها را متحمل شده‌اند، یقینا شایسته بهترین‌ها هستند و از این جهت صنعت هوانوردی کشور نیازمند نگاهی نو برای احیای خود و ایفای نقش موثر در شکوفایی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی کشور است. نگارنده معتقد بوده که این هدف راهبردی سازمان جهانی هواپیمایی کشوری که تاکید می‌کند که «هیچ کشوری از قافله پیشرفت صنعت هوانوردی عقب نمی‌ماند» و راهبردهای ذیل آن یعنی اطمینان از اینکه همه کشورها به منافع اقتصادی اجتماعی عمده حمل‌ونقل هوایی ایمن و قابل اعتماد و اتکا دسترسی دارند ونسبت به پیاده‌سازی هماهنگ استانداردها و توصیه‌های آن سازمان اقدام می‌کنند، خود محمل مهمی است که باید سازمان هواپیمایی کشوری ج.ا.ایران با مدد از کارشناسان نظام حقوق بین‌الملل هوانوردی، با صدای بلند از سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ایکائو) و سازمان ملل متحد سوال کنند که نسبت این اقدامات تحریمی چند عضو متعاهد کنوانسیون شیکاگو و شورای ایکائو با روح کنوانسیون و این هدف استراتژیک سازمان ایکائو چیست و چرا باید در برابر این اقدام ظالمانه و غیرانسانی که نه فقط علیه ملت ایران، بلکه علیه کل جامعه بشری است، سکوت شود؟ و این چنین پیگیری‌های جدی‌تری در راستای رفع و کاهش محدودیت‌ها و تحریم‌های ناظر بر صنعت هوانوردی صورت پذیرد.