زنگ خطر برای مرسدس بنز
به گزارش اقتصاد معاصر؛ شرکت مرسدس بنز اعلام کرد که فروش خودروهای اصلی این شرکت در سال ۲۰۲۴ با افت ۳ درصدی مواجه شده است. این کاهش به دلیل رکود اقتصادی و کاهش تقاضا در بازارهای کلیدی مانند چین و اروپا رخ داد.
در طول سال گذشته، مرسدس بنز، یک میلیون و ۹۸۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو به فروش رساند که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۳، کاهش ۳ درصدی را نشان میدهد. بازار چین با افت ۷ درصدی و اروپا با کاهش ۳ درصدی بیشترین تاثیر را بر این روند نزولی داشتند.
از سوی دیگر، فروش سالانه خودروهای برقی باتریدار (BEV) نیز با کاهش چشمگیر ۲۳ درصدی به ۱۸۵،۱۰۰ دستگاه رسید. این افت نگرانیها را در خصوص دستیابی به اهداف کاهش انتشار کربن در اتحادیه اروپا افزایش داده است. قوانین سختگیرانه جدید در این زمینه، مرسدس بنز را با خطر جریمههای سنگین یا هزینههای اضافی برای معاملات جبرانی روبهرو میکند، مگر اینکه فروش خودروهای برقی به سرعت بهبود یابد.
علاوه بر این، مرسدس بنز دو بار اهداف خود برای حاشیه سود سالانه در سال ۲۰۲۴ را کاهش و برنامههای کاهش هزینهها را گسترش داده است. این شرکت به جمع سایر خودروسازان اروپایی پیوسته که افت بازار چین را دلیل اصلی کاهش سودآوری و حاشیه سود خود اعلام کردهاند.
به گفته منابع آگاه، مرسدس بنز قصد دارد تا اهداف سودآوری میانمدت خود را نیز کاهش دهد، زیرا بهبود شرایط بازار در آینده نزدیک بعید به نظر میرسد. این شرکت قرار است تا گزارش کامل مالی سال ۲۰۲۴ را در تاریخ ۲۰ فوریه منتشر کند.