راهنمای سامانه اعلام تغییر نشانی ثبت احوال + آموزش تصویری
به گزارش اقتصاد معاصر؛ براساس قانون جدید، اعلام تغییر نشانی شهروندان به ثبت احوال الزامی است و همه افرادی که آدرس محل سکونتشان تغییر کرده، باید نشانی جدید خود را به ثبت احوال اعلام کنند.
در حقیقت ملاک نشانی افراد برای برخورداری از خدمات اداری و دولتی، نشانی ثبت شده در پایگاه سازمان ثبت احوال است و برای هر فرد ایرانی در کنار کد ملی وی آخرین نشانی ثبت شده در سامانه استعلام و ملاک عمل خواهد بود.
سامانه اعلام تغییر نشانی ثبت احوال، یک ابزار الکترونیکی است که به شهروندان ایرانی این امکان را میدهد تا تغییرات نشانی خود را به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری به ادارات ثبت احوال اعلام کنند.
این سامانه با هدف تسهیل فرآیند تغییر نشانی و کاهش مراجعات حضوری و صرفهجویی در وقت و هزینه شهروندان طراحی شده است. در ادامه، مراحل استفاده از این سامانه و نکات مهم مربوط به آن ارائه میشود. با ما همراه باشید.
نحوه ورود به سامانه تغییر نشانی ثبت احوال
نحوه ورود به سایت اعلام اینترنتی تغییر نشانی در سازمان ثبت احوال، بسیار ساده است. در صورتی که قصد دارید جهت ثبت درخواست خود برای تغییر نشانی، به سایت تغییر نشانی سازمان ثبت احوال وارد شوید، میتوانید طبق مراحل زیر پیش بروید:
ابتدا، در یکی از مرورگرهای سیستم کامپیوتری و یا گوشی موبایل هوشمند خود، در فیلد جستجو، عبارت درگاه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال کشور را جستجو کنید. سپس، میتوانید بر روی لینک نمایش داده شده با نشانی www.ncr.ir کلیک نمایید تا به سایت اعلام تغییر نشانی در سازمان ثبت احوال، وارد شوید.
اعلام اینترنتی تغییر نشانی در سایت ثبت احوال
پس از ورود به این سایت، در صورتی که قصد دارید نشانی محل سکونت خود را تغییر داده و آن را ثبت نمایید، میبایست بر روی گزینه سامانه اعلام تغییر نشانی کلیک کنید.
در این قسمت، میبایست که مراحل ورود به سامانه را انجام دهید. دقت داشته باشید که در فیلد اول سری سریال کارت هوشمند ملی خود را وارد کنید. در صورتی که کارت هوشمند ملی خود را هنوز دریافت نکرده اید، میتوانید در این قسمت، کد رهگیری خود را وارد نمایید.
همچنین، فیلدهای بعدی را با دقت پر کنید و در نهایت، پس از وارد کردن عدد حاصل، در کادر نشان داده شده، بر روی گزینه ارسال کد تایید کلیک نمایید.
در مرحله بعد، یک کد تایید به شماره تلفن همراه شما ارسال میشود که باید آن را برای ورود به سامانه تغییر نشانی در سازمان ثبت احوال وارد کنید.
افرادی که مدارک شناسایی خود را گم کرده اند، میتوانند به صورت غیر حضوری، از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور، برای اعلام مفقودی اقدام نمایند. برای راهنمایی بیشتر، جهت اعلام مفقودی اینترنتی شناسنامه و کارت ملی، به لینک زیر مراجعه کنید.
اعلام تغییر نشانی در سامانه سهیم
علاوه بر روشی که گفته شد؛ شهروندان در صورت تغییر نشانی محل سکونت خود میتوانند مراتب را به سامانه «سهیم» ثبت احوال به https://sahim.sabteahval.ir اعلام کنند.
شهروندان در صورت تغییر نشانی محل سکونت مکلفند حداکثر در مدت ۲۰ روز با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال (سهیم) به آدرس الکترونیکی sahim.sabteahval.ir یا آدرس الکترونیکی www.ncr.ir نشانی محل سکونت جدید را به روز کنند تا از بروز هرگونه مشکل در ارائه خدمات به آنها جلوگیری شود.
همه دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) خدمات کشوری مکلفند استعلام برخط نشانی اشخاص حقیقی را تنها از طریق پایگاه اطلاعاتی سازمان ثبت احوال دریافت کنند.
سازمان ثبت احوال از طریق تبادل اطلاعات و برقراری سرویسهای الکترونیکی نسبت به ارائه نشانی قانونی اشخاص حقیقی به تمامی دستگاهها و شرکتهای دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی اقدام کرده است.
سوالات متداول برای ثبت تغییر نشانی ثبت احوال
نحوه ورود به سایت تغییر نشانی در سازمان ثبت احوال چگونه است؟
برای ورود به سایت اعلام اینترنتی تغییر نشانی در سازمان ثبت احوال میتوان از طریق آدرس اینترنتی www.ncr.ir اقدام کرد که مراحل آن در متن مقاله آورده شده است.
نحوه ثبت تغییر نشانی در ثبت احوال چگونه است؟
برای اعلام اینترنتی تغییر نشانی در سازمان ثبت احوال میتوان از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال کشور و انتخاب گزینه سامانه اعلام تغییر نشانی اقدام کرد که مراحل آن در متن مقاله آورده شده است.
شرایط اعلام تغییر نشانی در ثبت احوال کدام است؟
یکی از مهمترین شرایط لازم برای اعلام اینترنتی تغییر نشانی در سازمان ثبت احوال داشتن کارت ملی هوشمند میباشد همچنین در متن مقاله نیز دیگر شرایط لازم برای ثبت درخواست تغییر نشانی آورده شده است.
پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور در مورد پایگاه نشانی قانونی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید و بر اساس بند الحاقی ۵ تبصره ۱۰؛ در راستای اجرای پایگاه اطلاعات مکان اقامت اشخاص حقیقی موضوع ماده (۱۰) قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی، سازمان ثبت احوال کشور مکلف است امکان ثبت برخط و به روزرسانی نشانی قانونی همه اشخاص حقیقی را با لحاظ کلیه الزامات امنیتی بر روی این پایگاه فراهم کند و سازمان ثبت احوال باید از طریق تبادل اطلاعات و برقراری خدمات الکترونیکی نسبت به ارائه این نشانیهای قانونی به همه دستگاهها، شرکتهای دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی اقدام کند.
سامانه ثبت و تغییر نشانی ثبت احوال از سال ۱۳۷۶ با توجه به قانون اختصاص شماره ملی، کد ملی و کد پستی که همه دستگاهها ملزم به استفاده از اطلاعات پایگاه جمعیتی ثبت احوال بودند، مطرح بود و سرانجام در دی سال ۱۳۹۷به مناسبت روز ملی ثبت احوال و یکصدومین سال تاسیس این سازمان آغاز به کار کرد.