
زنگ خطر برای خودروسازان آلمانی به صدا درآمد

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ بررسی عملکرد خودروسازان جهانی در سال ۲۰۲۴ نشان میدهد که بسیاری از شرکتها، به ویژه برندهای آلمانی، با کاهش شدید حاشیه سود عملیاتی (EBIT) مواجه شدهاند. این تغییرات که بر اساس نتایج تجمعی دوره سهماهه اول تا سوم سال محاسبه شده، نشاندهنده وضعیت دشوار خودروسازان در بازارهای جهانی است. در این میان، برخی شرکتهای آسیایی مانند تاتا موتورز، هوندا، جنرال موتورز، سوزوکی، سوبارو، تویوتا، کیا، BYD و رنو عملکرد بهتری داشته و در گروه خودروسازان برتر (Outperformers) قرار گرفتهاند. این شرکتها نه فقط حاشیه سود مثبتی دارند، بلکه نسبت به سال قبل نیز بهبود عملکرد داشتهاند.
در مقابل، برندهای بزرگی مانند مرسدس بنز، BMW، استلانتیس، نیسان و فولکسواگن با کاهش سودآوری روبهرو شدهاند. این کاهش در حالی اتفاق افتاده که بازار خودروی جهانی تحت تاثیر عواملی همچون افزایش هزینههای تولید، تغییرات در زنجیره تامین و کاهش تقاضا برای خودروهای لوکس قرار دارد. علاوه بر این، برخی خودروسازان چینی از جمله FAW، دانگفنگ و GAC در دسته شرکتهایی قرار گرفتهاند که با ریسک تجاری بالایی مواجهاند. این برندها نه فقط سودآوری خود را از دست دادهاند، بلکه کاهش قابل توجهی را در حاشیه EBIT نسبت به سال قبل تجربه کردهاند.
نکته قابل توجه در این گزارش، جایگاه منحصر به فرد فراری است. این برند ایتالیایی با اختلاف زیاد نسبت به سایر خودروسازان، حاشیه سود عملیاتی بالایی را حفظ کرده و برخلاف بسیاری از رقبا، کاهش سودآوری چشمگیری نداشته است. این نشان میدهد که خودروهای فوقلوکس و سفارشی همچنان تقاضای پایداری در بازار دارند.
به طور کلی، سال ۲۰۲۴ برای بسیاری از خودروسازان، به ویژه برندهای آلمانی و چینی، سالی چالشبرانگیز بوده است. در حالی که برندهای ژاپنی و کرهای توانستهاند جایگاه خود را در بازار تثبیت کنند، خودروسازان اروپایی و برخی برندهای چینی برای بازگشت به مسیر سودآوری نیازمند تغییرات اساسی در استراتژیهای تولید و فروش خود هستند.
کاهش حاشیه سود و تهدید تعدیل نیرو در صنعت خودروآلمان
پس از ثبت حاشیه سود دو رقمی خودروسازان آلمانی در سال ۲۰۲۳ که عمدتا تحت تاثیر تورم و افزایش مصنوعی قیمتها بود، خودروسازان آلمانی در سال ۲۰۲۴ با کاهش قابل توجهی در سودآوری مواجه شدند. فقط برندهای فوقلوکس توانستند از این افت در امان بمانند.
با وجود این کاهش سود، سطح بدهی خودروسازان آلمانی نسبتا ثابت باقی مانده و شرکتها همچنان از نقدینگی بالایی برخوردارند که در کوتاهمدت و میانمدت از آنها در برابر بحرانهای مالی محافظت میکند. با این حال، کاهش حاشیه سود میتواند تاثیرات منفی دومینوواری بر تصمیمات عملیاتی و ساختارهای تجاری این شرکتها بگذارد. در نتیجه انتظار میرود که اقدامات جدی برای کاهش هزینهها اتخاذ شود که این امر میتواند شامل تعدیل نیروی مستقیم یا غیرمستقیم و حتی تعطیلی برخی خطوط تولید باشد.
علاوه بر این، تامینکنندگان قطعات خودرویی نیز در معرض خطر ورشکستگی فزاینده قرار دارند. کاهش شدید رتبه اعتباری بسیاری از این شرکتها، ناشی از افت حجم تولید و کاهش حاشیه سود تحت فشار سیاستهای سختگیرانه قیمتی خودروسازان، میتواند منجر به بحرانهای جدیتر در زنجیره تامین صنعت خودرو شود.