
تغییر رویکرد خودروسازان در مواجهه با هزینه خودروهای برقی

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ خودروسازان بزرگ جهان، در واکنشی تازه به چالشهای اقتصادی و هزینههای سرسامآور تولید خودروهای برقی، سرمایهگذاری خود را در توسعه مدلهای هیبریدی و ارتقا موتورهای بنزینی افزایش دادهاند.
شرکتهایی همچون جنرال موتورز، بیامو، پورشه و مرسدسبنز، با وجود افزایش عرضه خودروهای برقی برای رعایت قوانین سختگیرانه انتشار گازهای گلخانهای، همچنان به توسعه مدلهای احتراق داخلی و هیبریدی متعهد ماندهاند. طبق گزارش S&P Global Mobility، عرضه جهانی مدلهای جدید هیبریدی در سال جاری با رشد ۴۳ درصدی به ۱۱۶ مدل خواهد رسید، در حالی که مدلهای بنزینی با کاهش ۴ درصدی به ۲۰۵ مدل محدود خواهند شد.
بازگشت به موتورهای احتراقی برای حفظ سودآوری
در همین راستا مرسدسبنز اعلام کرده که بین سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷، تقریبا ۱۹ مدل بنزینی و ۱۷ مدل برقی عرضه خواهد کرد. این تغییر رویکرد، ناشی از کاهش فروش و افت حاشیه سود این خودروساز در بازار خودروهای برقی است. اولا کالنیوس، مدیرعامل مرسدسبنز تاکید کرده که کنار گذاشتن موتورهای احتراقی بدون اطمینان از غالب شدن خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰، از نظر اقتصادی منطقی نیست.
پورشه نیز در واکنش به کاهش ۴۹ درصدی فروش مدل برقی تایکان، تصمیم گرفته که ۸۰۰ میلیون یورو برای توسعه خودروهای بنزینی و هیبریدی سرمایهگذاری کند.
فشار قوانین زیستمحیطی و چالشهای اقتصادی خودروسازان
خودروسازان با چالشهای دوگانهای مواجهاند؛ از یکسو، هزینههای تولید خودروهای برقی بالا است و از سوی دیگر، قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا، خودروسازان را ملزم به کاهش ۱۵ درصدی انتشار گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۲۵ کرده است. در این میان، برخی شرکتها مانند بیامو خواستار لغو ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی تا سال ۲۰۳۵ شدهاند.
تغییر معادلات بازار خودروهای برقی
در حالی که بازار خودروهای برقی در اروپا رشد کندی را تجربه میکند، چین با سرعت بیشتری در حال پذیرش این فناوری است. طبق دادههای Automobility شانگهای، سهم خودروهای برقی و هیبریدی در چین از ۶ درصد در پنج سال پیش، به ۴۷ درصد در سال گذشته رسیده است.
خودروسازان در جستجوی سود پایدار
هزینههای بالای تولید خودروهای برقی، فشار زیادی بر حاشیه سود خودروسازان وارد کرده است. مرسدسبنز توانسته است هزینه تولید خودروهای برقی را ۱۵ درصد کاهش دهد اما همچنان این فاصله با خودروهای احتراقی قابل توجه است. از همینرو، فولکسواگن نیز در برنامه خود برای توقف تولید خودروهای بنزینی تا سال ۲۰۳۳ تردید دارد.
سرنوشت نامشخص یارانههای برقی
در ایالات متحده، جنرال موتورز بهروزرسانی مدلهای احتراقی خود را در دستور کار قرار داده است. مدیران این شرکت هشدار دادهاند که در صورت لغو یارانههای خودروهای برقی، رشد این بازار کندتر از پیشبینیها خواهد بود.
در مجموع، خودروسازان قدیمی با تغییر استراتژی خود، در کنار سرمایهگذاری در فناوریهای برقی، همچنان به دنبال حفظ سهم خود در بازار موتورهای احتراقی و هیبریدی هستند تا از چالشهای اقتصادی عبور کرده و سودآوری خود را تضمین کنند.