۰۱/مرداد/۱۴۰۴ | ۰۲:۲۴
تصمیم نهایی درباره قیمت جدید نان در تهران علام شد موانع ترخیص کالا و ثبت سفارش تولید را تهدید می‌کند/ درخواست تمدید بخشنامه ارزی تا پایان سال صادرات ۲.۷ میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی از گمرک‌های بوشهر بخش خصوصی پیشانی مذاکرات اقتصادی منطقه‌ای شود/ لزوم تمرکززدایی و اصلاح قوانین مزاحم تولید تعرفه جدید واردات خودرو به گمرک اعلام شد+ جزییات پشت پرده افت سنگین واردات موبایل/ تنظیم بازار با حذف رانت ضرورت تدوین برنامه ده‌ساله توسعه با مشارکت بخش خصوصی گواهی ورود کالا به مناطق آزاد حذف شد سود بازرگانی واردات خودرو اصلاح شد+جدول اطلاعیه جدید گمرک درباره واردات خودرو افزایش ۸۵ درصدی صادرات به آفریقا در ۳ ماهه اول ۱۴۰۴ ابلاغ ممنوعیت صادرات حبوبات به گمرکات سراسر کشور چرا ضوابط واردات موز به ازای صادرات تغییر کرد؟ تدوین طرح هوشمندانه تامین و توزیع کالا در شرایط خاص ترخیص ۱۱۸ هزار تن کالای اساسی از مناطق آزاد در کمتر از دو هفته
۱۷:۳۸ ۱۴۰۳/۱۲/۱۴

چالش‌ها و فرصت‌های بندر انزلی در تجارت دریای خزر

بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، بندر انزلی با تنها ۱ کشتی محموله در تاریخ دوم بهمن ۱۴۰۳، پایین‌ترین میزان فعالیت تجاری را در میان بنادر دریای خزر داشته است.
چالش‌ها و فرصت‌های بندر انزلی در تجارت دریای خزر
کد خبر:۱۷۱۰۹

به گزارش اقتصاد معاصر؛ بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، بندر انزلی (ایران) با تنها ۱ کشتی محموله در تاریخ دوم بهمن ۱۴۰۳، پایین‌ترین میزان فعالیت تجاری را در میان بنادر دریای خزر داشته است. در مقابل، بندر آکتائو (قزاقستان) با ۷ کشتی (۴ کشتی نفت‌کش و ۳ کشتی محموله) به‌عنوان یک قطب تجاری منطقه‌ای در حال درخشش است.

این ضعف بندر انزلی نشان‌دهنده کاهش سهم ایران از تجارت دریای خزر و رقابت نابرابر با بنادر دیگر است. عواملی مانند کمبود سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، فرآیند‌های گمرکی پیچیده و ضعف در جذب تجارت منطقه‌ای از مشکلات اصلی این بندر هستند.

 برای بازگشت بندر انزلی به رقابت باید موارد زیر را در نظر گرفت:

۱. افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و تجهیزات مدرن
۲. تسهیل و تسریع فرآیند‌های گمرکی
۳. توسعه اسکله‌ها و سیستم‌های حمل‌ونقل داخلی