
چالشها و فرصتهای بندر انزلی در تجارت دریای خزر
بر اساس دادههای صندوق بینالمللی پول، بندر انزلی با تنها ۱ کشتی محموله در تاریخ دوم بهمن ۱۴۰۳، پایینترین میزان فعالیت تجاری را در میان بنادر دریای خزر داشته است.

به گزارش اقتصاد معاصر؛ بر اساس دادههای صندوق بینالمللی پول، بندر انزلی (ایران) با تنها ۱ کشتی محموله در تاریخ دوم بهمن ۱۴۰۳، پایینترین میزان فعالیت تجاری را در میان بنادر دریای خزر داشته است. در مقابل، بندر آکتائو (قزاقستان) با ۷ کشتی (۴ کشتی نفتکش و ۳ کشتی محموله) بهعنوان یک قطب تجاری منطقهای در حال درخشش است.
این ضعف بندر انزلی نشاندهنده کاهش سهم ایران از تجارت دریای خزر و رقابت نابرابر با بنادر دیگر است. عواملی مانند کمبود سرمایهگذاری در زیرساختها، فرآیندهای گمرکی پیچیده و ضعف در جذب تجارت منطقهای از مشکلات اصلی این بندر هستند.
برای بازگشت بندر انزلی به رقابت باید موارد زیر را در نظر گرفت:
۱. افزایش سرمایهگذاری در زیرساختها و تجهیزات مدرن
۲. تسهیل و تسریع فرآیندهای گمرکی
۳. توسعه اسکلهها و سیستمهای حملونقل داخلی
لینک کپی شد
گزارش خطا
0
ارسال نظرات