۱۴/اسفند/۱۴۰۳ | ۲۰:۴۴
فعالان اقتصادی در ماه رمضان به معیشت نیازمندان توجه کنند پیشنهاد تمدید مهلت تسویه بدهی بدهکاران حساب ذخیره ارزی ماجرای محدودیت ترخیص کالاهای ایرانی در بندر الرویس قطر چیست؟ رئیس مجلس قانون موافقتنامه تجارت ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را ابلاغ کرد اسکله «بندر دیر» بوشهر پایانه گمرکی شد برای انتخاب رایزن صادرات خدمات فنی و مهندسی با اتاق ایران هم فکری شود مجوز ثبت سفارش سبب مجاز مشروط شدن کالاها نمی‌گردد تحریم‌ها مانع‌اند، اما تجارت با استرالیا از راه‌های جایگزین ممکن است ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی لغو شود درخواست تسهیل بازگشت ارز در آیین تجلیل از صادرکنندگان یزد قیمت گذاری مواد ناریه با توافق دولت و بخش خصوصی مشخص شد افت شبانه ۱۰درصدی آیفون بعدازافشای محاسبات دلاری ارزش افزوده افزایش نظارت بر بازار در آستانه رمضان و عید نوروز تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه امسال به ۱۱۷ میلیارد دلار رسید صادرات ۱۰ میلیون تن کالا در۶ماه اخیر
۱۷:۳۸ ۱۴۰۳/۱۲/۱۴

چالش‌ها و فرصت‌های بندر انزلی در تجارت دریای خزر

بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، بندر انزلی با تنها ۱ کشتی محموله در تاریخ دوم بهمن ۱۴۰۳، پایین‌ترین میزان فعالیت تجاری را در میان بنادر دریای خزر داشته است.
چالش‌ها و فرصت‌های بندر انزلی در تجارت دریای خزر
کد خبر:۱۷۱۰۹

به گزارش اقتصاد معاصر؛ بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، بندر انزلی (ایران) با تنها ۱ کشتی محموله در تاریخ دوم بهمن ۱۴۰۳، پایین‌ترین میزان فعالیت تجاری را در میان بنادر دریای خزر داشته است. در مقابل، بندر آکتائو (قزاقستان) با ۷ کشتی (۴ کشتی نفت‌کش و ۳ کشتی محموله) به‌عنوان یک قطب تجاری منطقه‌ای در حال درخشش است.

این ضعف بندر انزلی نشان‌دهنده کاهش سهم ایران از تجارت دریای خزر و رقابت نابرابر با بنادر دیگر است. عواملی مانند کمبود سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، فرآیند‌های گمرکی پیچیده و ضعف در جذب تجارت منطقه‌ای از مشکلات اصلی این بندر هستند.

 برای بازگشت بندر انزلی به رقابت باید موارد زیر را در نظر گرفت:

۱. افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و تجهیزات مدرن
۲. تسهیل و تسریع فرآیند‌های گمرکی
۳. توسعه اسکله‌ها و سیستم‌های حمل‌ونقل داخلی

ارسال نظرات