۱۱:۲۶ ۱۴۰۳/۱۲/۱۵

طرح کالابرگ الکترونیکی تا کی ادامه دارد؟+ مبلغ و مشمولین

طرح کالابرگ الکترونیکی که اجرای مرحله نخست آن از 11 اسفند آغاز شده است قرار است تا چند مرحله ادامه داشته باشد این طرح برا حمایت از خانوارهای تحت پوشش سازمان های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی و همچنین کمک به معیشت خانواده ها می باشد
طرح کالابرگ الکترونیکی تا کی ادامه دارد؟+ مبلغ و مشمولین
کد خبر:۱۷۱۶۶

به گزارش اقتصاد معاصر؛ طرح کالابرگ الکترونیکی در چند مرحله اجرا خواهد شد و تا کنون فقط مرحله اول آن ااز روز شنبه ۱۱ اسفند با شارژ کارت‌های بانکی متصل به شتاب سرپرستان خانوار آغاز شده است در این طرح خانوارهایی که شرایط دریافت این کالابرگ را دارند می توانند با مراجعه به فروشگاه های مجاز اقلام کالایی که در این طرح قرار گرفته است را تهیه نمایند و از قرار دولت قصد دارد این طرح را تا چند مرحله ادامه دهد در ادامه این گزارش به بررسی موارد زیر می پردازیم.

طرح کالابرگ الکترونیک تا کی ادامه دارد 

زمانبندی اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی

مشمولان کالابرگ الکترونیکی

مبلغ کالابرگ الکترونیکی

نحوه استفاده از اعتبار کالابرگ الکترونیکی

اقلام کالایی در طرح کالابرگ الکترونیک

نحوه اطلاع از مانده اعتبارکالابرگ الکترونیکی

نحوه استعلام کالابرگ الکترونیکی

طرح کالابرگ الکترونیکی چند مرحله است

طرح کالابرگ الکترونیک تا کی ادامه دارد؟

طرح کالابرگ الکترونیکی در حال حاضر ادامه دارد و دولت برنامه دارد که آن را در سال آینده نیز ادامه دهد. احمد نادری، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت که احتمال دارد پس از عید نوروز نیز این طرح ادامه یابد و کالابرگ ها با اعتبار بیشتری ارائه شوند. 

همچنین، علی بابایی کارنامی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، افزود که برای ادامه طرح تأمین کالا در سال آینده، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز پیش بینی شده است. این منابع عمدتاً از ارز ۲۸ هزار تومانی و درآمدهای حاصل از آزادسازی قیمت ارز تأمین خواهد شد. 

بنابراین، میتوان انتظار داشت که طرح کالابرگ الکترونیکی تا در تحت پوشش قرار گرفتن تمام دهک های هدف ادامه یابد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد که مجلس بر شیوه اجرای این طرح، به ویژه حفظ کرامت و شأن آحاد جامعه در تخصیص کالا به مصرفکنندگان، نظارت خواهد کرد. 

در حال حاضر، مرحله اول طرح کالابرگ الکترونیکی با واریز اعتبار ۵۰۰ هزار تومانی به ازای هر نفر به حساب سرپرستان خانوار تحت پوشش سازمانهای حمایتی آغاز شده است. این اعتبار برای خرید کالاهای اساسی از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار قابل استفاده است و تا پایان خرداد ۱۴۰۴ معتبر خواهد بود. 

احمد نادری، اظهار داشت: چیزی که آقای رئیس جمهور گفتند مبنی بر پر وپیمان‌تر کردن کالابرگ‌ها این است که احتمال دارد بعد از عید هم این اتفاق بیفتد.

 وی درباره ارائه کالا برگ‌های الکترونیکی به دهک‌های جامعه گفت: قرار قبلی بین دولت و مجلس این بود که در دو نوبت کالابرگ قبل از عید برای ماه مبارک رمضان و سال نو داده شود، این امر با همین رویه دنبال می‌شود تا این موضوع اتفاق بیفتد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره این‌که رئیس‌جمهور در اظهارنظری درباره کالابرگ‌های الکترونیکی گفت که قرار است این کالابرگ‌ها پر و پیمان‌تر شود منظورش چه بوده است، بیان کرد: چیزی که آقای رئیس‌جمهور گفتند مبنی بر پروپیمان‌تر کردن کالابرگ‌ها این است که احتمال دارد بعد از عید هم این اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: علت اصلی این است که در اثر شوک‌های اقتصادی وارد شده بر مردم طی سال‌های اخیر به طور خاص امسال که نوسانات ارزی و مسائل پیرامون آن از جمله تورم و گرانی‌های ناشی از آن که شوک‌های بسیار شدیدی را بر معیشت طبقه محروم وارد کرد این روند باید ادامه پیدا کند.

نادری یادآور شد: اما یک تناقضی اینجا بین رشد اقتصادی و بحث دادن کالابرگ و کمک‌های معیشتی به وجود می‌آید؛ چون عده‌ای معتقد هستند صندوق توسعه ملی و پول‌هایی که داخل آن است باید در زیرساخت‌ها، تولید و توسعه پایه‌ای هزینه شود اگر اینها را خرج معیشت مردم کنیم از آن موضوع غافل می‌شویم. 

وی تاکید کرد: دولت باید مدیریت کند تا هم پروژه‌های تولید و زیرساخت‌های توسعه‌ای نخوابد هم از یک سو معیشت مردم که بسیار مهم است مدنظر قرار گیرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برخی از طبقات محروم جامعه درگیر بازی بقا هستند، خاطر‌نشان کرد: حتماً ما به دولت در بحث دادن کمک هزینه‌های معیشتی و کالابرگ کمک و آن را تایید می‌کنیم، اما توصیه ما به دولت این است بین پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی و تولید و کمک‌های معیشتی به مردم یک توازن داشته باشد.

وی درباره اینکه کالابرگ‌ها به چه دهک‌هایی قرار است داده شود، گفت: قرار شد کالابرگ‌ها به هفت دهک ابتدایی داده شود.

زمانبندی اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی

زمانبندی اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی را در ادامه بخوانید. 

مرحله اول: از ساعت ۱۷ روز شنبه، ۱۱ اسفند ۱۴۰۳، اعتبار کالابرگ الکترونیکی به حساب سرپرستان خانوار‌های تحت پوشش سازمان‌های حمایتی (بهزیستی و کمیته امداد) واریز شد.

مرحله دوم: از اول ماه مبارک رمضان، طرح کالابرگ الکترونیکی برای خانوار‌های سه دهک پایین درآمدی که یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی دریافت میکنند، اجرا میشود.

مرحله سوم: پس از مرحله دوم، یارانه کالابرگ برای خانوار‌های دهک‌های ۴ تا ۷ که در دولت قبل نیز مشمول طرح کالابرگ بودند، واریز خواهد شد.


بر اساس اعلام مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران، مرحله دوم طرح کالابرگ الکترونیکی از اول ماه رمضان ۱۴۰۴ آغاز میشود.

مشمولان کالابرگ الکترونیکی

مشمولان کالابرگ الکترونیکی

مشمولان کالابرگ الکترونیکی معمولاً افراد یا خانوار‌هایی هستند که از کمک‌های دولتی یا حمایت‌های اجتماعی بهره مند هستند. این افراد به طور معمول شامل گروه‌های کم درآمد و نیازمند میشوند. در طرح‌های مشابه گذشته، افرادی که تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، خانوار‌های تحت پوشش یارانه، خانوار‌های با درآمد پایین یا افرادی که از خدمات سایر سازمان‌های دولتی بهره مند هستند، میتوانند مشمول دریافت کالابرگ شوند.

به طور کلی، مشمولان معمولاً افرادی هستند که:

۱. مشمول دریافت یارانه نقدی: افرادی که در لیست دریافت کنندگان یارانه نقدی قرار دارند.


۲. خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی: افرادی که کمک‌های ماهانه یا حمایتی از این نهاد‌ها دریافت میکنند.


۳. افراد با درآمد کم: معمولاً این افراد از طریق سامانه‌های حمایتی دولت شناسایی میشوند.


۴. افراد و خانواده‌های ساکن در مناطق محروم یا نیازمند: که از طریق دولت یا سازمان‌های خیرخواه شناسایی میشوند.

این مشمولان پس از شناسایی، میتوانند از طریق سامانه‌های دولتی یا پیامک‌های اطلاع رسانی، از اعتبار خود برای خرید کالا‌های اساسی در ماه رمضان استفاده کنند.

اگر شما مشمول این طرح هستید، معمولاً از طریق پیامک یا سامانه‌های آنلاین مانند سامانه رفاه یا سامانه کالابرگ الکترونیک اطلاع رسانی میشوید.

مبلغ کالابرگ الکترونیکی

بر اساس اطلاعات موجود، دولت برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در ماه رمضان سال ۱۴۰۴، مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان اختصاص داده است. این اعتبار قرار است در قالب بسته های حمایتی به خانوارهای مشمول پرداخت شود.

میزان اعتبار تخصیص یافته به هر خانوار، بسته به دهک درآمدی آنها متفاوت است:

دهکهای اول تا سوم: به ازای هر نفر، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان اعتبار دریافت خواهند کرد.

دهکهای چهارم تا هفتم: به ازای هر نفر، مبلغ ۳۵۰ هزار تومان اعتبار دریافت خواهند کرد.

نحوه استفاده از اعتبار کالابرگ الکترونیکی

نحوه استفاده از اعتبار کالابرگ الکترونیکی

میزان اعتبار: دهک‌های اول تا سوم به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم تا هفتم به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان اعتبار دریافت خواهند کرد.

شرایط خرید: مشمولان میتوانند حداقل سه نوع کالای مختلف از ۱۱ قلم کالای اساسی موجود در سبد کالابرگ را خریداری کنند.

محدودیت خرید: محدودیتی در مقدار خرید هر کالا وجود ندارد؛ در صورت خرید بیش از سقف اعتبار تخصیصی، مابه التفاوت هزینه باید توسط خریدار پرداخت شود.

انتقال اعتبار: در صورت استفاده نکردن کامل از اعتبار در یک دوره، مانده اعتبار به دوره بعد منتقل خواهد شد.

اقلام کالایی در طرح کالابرگ الکترونیک

اعتبار تخصیص یافته در طرح کالابرگ الکترونیک برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروه‌های لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص می‌یابد که به شرح زیر است:

گروه لبنیات: شیر کم چرب، بسته ۴۰۰ گرمی پنیر UF، دبه یک و نیم کیلویی ماست کم چرب

گروه پروتئین: تخم مرغ، گوشت مرغ (سفید) و گوشت منجمد گوساله (قرمز)

گروه خواربار: ماکارونی، برنج، قند و شکر، حبوبات و روغن مایع

نحوه اطلاع از مانده اعتبارکالابرگ الکترونیکی

مشمولان میتوانند برای مشاهده فروشگاه‌ها و اطلاع از مانده اعتبار خود، اپلیکیشن «شما» را از خدمات دهندگانی، چون «بازار»، «مایکت» و سایت shoma.sfara.ir دریافت و نصب کنند.

لطفاً توجه داشته باشید که زمانبندی و جزئیات اجرای طرح ممکن است با گذشت زمان تغییر کند؛ بنابراین، پیشنهاد میشود برای دریافت اطلاعات به روز، منابع رسمی را بررسی کنید.

نحوه استعلام کالابرگ الکترونیکی

نحوه استعلام کالابرگ الکترونیکی

برای استعلام کالابرگ ماه رمضان، معمولاً باید به سامانه‌های دولتی یا نهاد‌های مربوطه مراجعه کنید که این طرح را اجرا میکنند.  این نوع کالابرگ‌ها معمولاً توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یا سازمان‌های دیگر توزیع میشوند. در حال حاضر، بهترین روش برای استعلام به شرح زیر است:

۱. از طریق سامانه‌های اینترنتی: برخی از نهاد‌ها امکان استعلام کالابرگ را از طریق سامانه‌های آنلاین مانند سامانه‌های وزارت رفاه یا سامانه کالابرگ الکترونیک فراهم کردهاند.


۲. پیامک یا اپلیکیشن ها: معمولاً اگر شما مشمول طرح باشید، پیامک اطلاعرسانی یا پیامی از طریق اپلیکیشن‌های مرتبط مانند "رفاه" یا "شاپرک" دریافت میکنید.


۳. مراجعه به فروشگاه‌های مشارکت کننده: برخی از فروشگاه‌های زنجیر‌های و سوپرمارکت‌ها نیز میتوانند از طریق پایانه‌های فروشگاهی، اطلاعات مربوط به کالابرگ را برای شما نمایش دهند.

در صورتی که دقیقاً اطلاعات بیشتری نیاز دارید، میتوانید با شماره گیری شماره تماس‌های ارائه شده از سوی نهاد‌های دولتی یا مراکز خدماتی مربوطه، از وضعیت خود مطلع شوید.

ارسال نظرات