۰۳/ارديبهشت/۱۴۰۴ | ۱۷:۵۸
بانک مرکزی: واریز وجه در معاملات به حساب نفر سوم پولشویی است عرضه ۶۰ میلیون یورویی اوراق مرابحه در مرکز مبادله ایران هدایت اعتبار نیازمند استراتژی توسعه صنعتی و همکاری بین نهادی است هدایت اعتبار بدون اصلاح نظام بانکی و رفع رانت‌های تسهیلاتی ناکام می‌ماند هدایت اعتبار نیازمند استراتژی توسعه و ظرفیت‌سازی دولت است ناترازی‌های مزمن اقتصاد ایران را در تله‌ نقدینگی سرگردان گرفتار کرده است سقف تعهدات بیمه حوادث طبیعی ساختمان اعلام شد صدور کیفرخواست برای ۱۵۷ مدیر متخلف حوزه پولی و بانکی در سال ۱۴۰۳ بانک مرکزی برنامه اصلاحی ۹ بانک برای افزایش نسبت کفایت سرمایه را ابلاغ کرد معامله ۴۵ میلیون دلار در بازار ارز تجاری تامین ارز ۱,۷ میلیارد دلاری برای واردات صنایع ۱,۶ میلیارد دلار در بازار ارز تجاری معامله شد برداشت غلط از جدول تراز پرداخت‌ها/ تحلیل درست نیازمند نگاه جامع به همه جوانب است گزارش بانک مرکزی از ارائه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری شاغلان مجازی امسال بیمه می شوند؟
۱۱:۴۸ ۱۴۰۴/۰۲/۰۳
رئیس مرکز تسهیل تامین مالی تولید وزارت اقتصاد:

هدایت اعتبار نیازمند استراتژی توسعه صنعتی و همکاری بین نهادی است

رئیس مرکز تسهیل تامین مالی تولید وزارت امور اقتصادی و دارایی، در نشست تحلیل هدایت اعتبار در نظام بانکی و سرمایه گذاری برای تولید اظهار داشت: هدایت نقدینگی به سمت تولید نیازمند نگاهی سیستمی فراتر از نظام بانکی، تدوین استراتژی توسعه صنعتی و اجرای قوانین موجود است.
هدایت اعتبار نیازمند استراتژی توسعه صنعتی و همکاری بین نهادی است
کد خبر:۲۰۹۵۲

به گزارش اقتصاد معاصر؛ مجید کریمی ریزی، رئیس مرکز تسهیل تامین مالی تولید وزارت امور اقتصادی و دارایی،  قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها را ظرفیتی کلیدی برای رفع موانع سرمایه گذاری دانست.

کریمی ریزی با اشاره به تجارب جهانی هدایت اعتبار گفت: کشور‌های موفق از ابزار‌هایی مانند مشوق‌های مالی، نظارت و تنظیم گری، مدیریت ریسک و تزریق نقدینگی استفاده کرده‌اند.

وی افزود: ایران نیز از ابزار‌هایی مانند نرخ بهره ترجیحی، یارانه سود وام و مشوق‌های مالیاتی بهره برده، اما به دلیل نبود استراتژی توسعه و تصمیم گیری‌های مقطعی، این ابزار‌ها ناکارآمد بودهاند.

کریمی ریزی به ابزار‌های نظارتی اشاره کرد و بیان داشت: سال گذشته پیشنهاد شد ۲۵۰ همت اعتبار خارج از کنترل ترازنامه به بخش‌های استراتژیک هدایت شود، اما اجرا نشد. میتوان برای بانک‌های سالم، نرخ ذخیره قانونی را کاهش داد و منابع را به حوزه‌های مشخص سوق داد.

کریمی ریزی افزود: ابزار‌های مدیریت ریسک، مانند بیمه اعتبار هدفمند، و تزریق نقدینگی، مانند وام‌های عاملیت در اتحادیه اروپا پس از کرونا، می‌توانند الگوی موفقی باشند.

رئیس مرکز تسهیل تامین مالی تولید با تأکید بر نقش بازار سرمایه گفت: اعتماد به بازار سرمایه کم است، اما نقدینگی در جامعه فراوان است. می‌توان از شرکت‌های پروژه در بخش‌های صادراتی مانند معادن طلا یا پتروشیمی استفاده کرد.

وی پیشنهاد داد: بانک‌ها بدون خلق پول، تعهد پذیرهنویسی و خرید محصولات این پروژه‌ها را با قیمت مشخص بپذیرند، که هم سودآور است و هم به سرمایه گذاری کمک می‌کند.

کریمی ریزی به ظرفیت‌های قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: ماده ۱۲ این قانون به بانک‌ها اجازه میدهد با اموال مازاد خود در پروژه‌های زیرساختی مشارکت کنند، اما این مشارکت اختیاری و مبتنی بر سودآوری است، نه بنگاه داری.

وی افزود: نرخ مالیات صفر برای نقل و انتقال دارایی به شرکت‌های پروژه و معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه شرکت‌های تولیدی، موانع سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد.

او با استناد به مواد ۲۹، ۳۵ و ۴۰ قانون برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: این مواد امکان جذب سرمایه خارجی، مشارکت عمومی-خصوصی و واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی را تسهیل میکنند. آیین نامه مشارکت عمومی-خصوصی در مراحل تصویب است و می‌تواند سرمایه گذاری را تقویت کند.

کریمیریزی همچنین از صدور مجوز‌های بی نام و بسته‌های سرمایه گذاری توسط دستگاه‌های اجرایی خبر داد که ریسک بانک‌ها را کاهش می‌دهد.

وی با تأکید بر ضرورت تدوین استراتژی توسعه صنعتی گفت: ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم، تدوین پروژه‌های راهبردی و پیشران را تکلیف کرده است. بدون این استراتژی، هدایت اعتبار ناکام می‌ماند.

کریمی ریزی خواستار همکاری بین بانک مرکزی، بازار سرمایه و نهاد‌های دولتی شد و افزود: نهادسازی‌هایی مانند اعتبارسنجی و صندوق‌های تضمین می‌تواند اعتماد به کانال‌های نقدینگی را افزایش دهد.

ارسال نظرات