۰۵/مهر/۱۴۰۴ | ۱۲:۵۷
مکانیسم ماشه چیز جدیدی نداشت وزارت نیرو: ماینر غیرمجاز گزارش دهید و تا ۳۰۰ میلیون پاداش بگیرید مشوق‌های صادراتی ۱۴۰۴ این هفته ابلاغ می‌شود حراج ۲۴ همتی اوراق مالی اسلامی دولتی در روز سه‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ ذخایر طلای کشور پشتوانه مطمئنی برای خنثی‌سازی اسنپ‌بک/ ایران روابطی گسترده با کشور‌های آسیایی دارد ۲۶ هزار میلیارد تومان مبادله اوراق بهادار و کالا در ۴ بورس ایران هدر رفت ۱۳ میلیارد متر مکعب آب با ضایعات بخش کشاورزی جابجایی ۷۹ میلیون مسافر با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی لیست قیمت جدید کارخانه‌ای ایران خودرو در مهر ۱۴۰۴+جدول فروش نفت با ماشه متوقف نمی‌شود ثبت نام خودرو‌های سایپا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک ثبت نام سایپا افتتاح حساب جدید برای دارندگان بیش از ۱۰ حساب فعال ممنوع شد آتیه صبا بورسی شد لغو ممنوعیت ترخیص برنج در فصل برداشت رشد ۵.۶ درصدی بخش کشاورزی در یک سال گذشته رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص کل در نخستین ساعت معاملات ترمیم مزد کارگران در سال جاری منتفی شد دستیار اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد قیمت دلار و ارز در بازار ارز‌های تجاری امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ ایست نرخ سود بین‌بانکی روی ۳۳.۹۹٪ برنامه مسابقات مرحله نیمه‌نهایی والیبال قهرمانی جهان ۲۰۲۵ امروز شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ معامله ۴۸ همت محصول و کالا در بورس کالا وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ قطعنامه چین و روسیه برای تمدید اسنپ‌بک رأی نیاورد حضور وزیر ارتباطات جهت پاسخگویی به نمایندگان در کمیسیون صنایع قطر میزبان مسابقات جهانی والیبال شد نکاتی درباره اسناد افشا شده رژیم اسرائیل توسط وزارت اطلاعات درخواست لحظه آخری عراقچی از شورای امنیت اسلامی: ایران اهل تعامل بوده اما غرب راه تقابل را انتخاب کرده است لاریجانی: ایران در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه همکاری با آژانس را متوقف می‌کند دریای خزر مواج شد تردد روان و بدون ترافیک در جاده‌های شمال گزافه‌گویی نتانیاهو علیه ایران در سازمان ملل محموله ۱۱۱ میلیون دلاری نفت خام ایران به هند رسید دست و پنجه مستاجران با بازار اجاره! این مناطق از امشب منتظر باران باشند زمان اجرای قانون جدید مالیات جزئیاتی تازه از لغو کنسرت سیروان خسروی جزئیات ۵ نوع صورت‌حساب‌ الکترونیکی در نظام مالیات بر ارزش افزوده قیمت دو مدل پژو ۲۰۷ برای مهر ماه اعلام شد حبس ۶ همت سود سهام عدالت مردم در جیب ۴ شرکت بزرگ قیمت پلاتین در بورس نیویورک به بالاترین رقم از سال ۲۰۱۳ رسید عارف: تامین انرژی مورد نیاز بخش تولید در اولویت اقدامات دولت است تاریخ و ساعت بازدید نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۴ طلای جهانی پس رفت جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز جمعه ۴ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۴ مهر ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا جمعه ۴ مهر ۱۴۰۴ + جدول آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ جاده چالوس از ساعت ۱۲ امروز یکطرفه می‌شود تولید طلا در ایران به ۲۵ تن در سال می‌رسد ثبت سفارش موز، قهوه و دانه کنجد فردا آغاز می‌شود پروژه ریلی شیراز - بندرعباس توجیه اقتصادی ندارد جزئیات فروش ویژه ایران خودرو مهر ۱۴۰۴ + نحوه ثبت نام و خودروهای قابل عرضه بلومبرگ: هند خواستار از سرگیری واردات نفت ایران شد پرداخت ۳ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان دیگر از مطالبات گندم‌کاران تامین ارز کالاهای اساسی از مرز ۶.۹ میلیارد دلار گذشت عرضه ۱۱ محصول در هشتمین دوره ثبت درخواست خرید محصولات ایران‌خودرو بدون نیاز به حساب وکالتی تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد پنجشنبه ۳ مهر شرایط و زمان ثبت نام بهمن موتور مهر ۱۴۰۴ واگذاری اجرای ۳۴ کیلومتر از راه‌آهن رشت-آستارا به شرکت کاسپین روسیه وزیر نیرو: مشکل تامین آب شرب مردم برطرف می‌شود پرداخت ۹۵ درصدی مطالبات گندم کاران رشد ۱۱ درصدی پرداخت وام ازدواج واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ منتفی شد؟ اسلامی: ۵ هزار مگاوات برق اتمی در سایت «ایران هرمز» تولید خواهد شد زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به دلیل تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمدها عارف کلیات سند برنامه ملی گذر مرز به مرز را تایید کرد مجلس برای بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دست به‌کار شد کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ ایست قیمت طلای جهانی لیست قیمت اجاق گاز مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۳ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی هواشناسی؛ هشدار بارش‌های پاییزی شدید در گیلان و مازندران وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲ مهر ۱۴۰۴ پرداخت سود سهام عدالت؛ وعده‌هایی که فراموش شد پیش‌فروش و حراج سکه بانک مرکزی از هفته آینده آغاز می‌شود مهلت ۲ ساله بانک مرکزی به صندوق‌های قرض‌الحسنه برای تطبیق با دستورالعمل جدید پایان تعمیرات اساسی سکوهای چهارگانه فاز ۱۳ پارس جنوبی ۹۷ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی داریم بورس تهران با افت ۲۰ هزار واحدی بسته شد وزیر نفت: تدابیر لازم برای مواجهه با مکانیسم ماشه پیش‌بینی شده است ارزش معاملات خرد سهام در پایان مبادلات امروز از مرز ۶ همت عبور کرد فرزین در واکنش به اسنپ‌بک: سیاست ارزی ثابت می‌ماند سند ۲۰ ساله استاندارد و کیفیت کشور تصویب شد شرایط واگذاری سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس تعیین شد واگذاری زمین به ۶۵ هزار متقاضی طرح جوانی جمعیت قیمت روز گوشی ۲ مهر ۱۴۰۴ طرح ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه کلید خورد؛ مهلت تطبیق ۲ ساله تعیین شد فرزین: تکلیف قانونی برای پرداخت وام ازدواج تا پایان امسال عملی می‌شود عضویت در شانگهای و بریکس برگ برنده ایران در خنثی‌سازی اسنپ‌بک سازوکار جدید دولت برای وصول مابه‌التفاوت بهای خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها ثبت نام سایپا امروز ۲ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام فروش فوق العاده سایپا ۳۴۹ هزار تن محصول روی میز فروش می‌رود تمدید فراخوان تسهیلات بانکی برای احداث نیروگاه‌های سه مگاواتی اسقاط ۱۰۵ هزار خودرو فرسوده در نیمه امسال کاهش ۳۹ درصدی بارش‌ها در کشور فرآیند تجاری واردات یونجه از تمامی کشورها تسهیل شد جزئیات جدید از رفع تعهد ارزی صادرات قیر و هیدروکربن با طلا و موبایل سقف کارمزد کارگزاری‌ها در بورس اعلام شد ابلاغ دستورالعمل مبادلات آب‌های نامتعارف در بورس انرژی واگذاری سهام دولت در بانک‌های ملت، صادرات و تجارت تصویب شد ارزش موجودی شمش طلا در خزانه بورس کالا به ۲.۷ میلیارد دلار رسید قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهار شنبه ۲ مهر ۱۴۰۴ برجام تحریمی را لغو نکرد که با اسنپ‌بک برگردد؛ گرانی ارز فضاسازی روانی‌ست عمده مردم معاف از مالیات بر سوداگری؛ کاهش تورم با این پایه مالیاتی فروش بیش از ۵ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران از مرز ۲۳۰۰ مگاوات گذشت کاهش احتمال توقیف خودرو در تصادف جرحی با ابلاغیه جدید دولت آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی تسریع می شود همکاری بین دستگاه‌ها شرط اصلی ارتقای کیفیت خدمات است ذخایر ارز و طلای کشور در شرایط مطمئنی است آمادگی برای آغاز سال زراعی جدید جزئیات بودجه‌ای بخش آموزش و پرورش+ پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان برگزاری چهاردهمین آزمون استخدامی فراگیر در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱ مهر ۱۴۰۴ اسناد عادی مشمول مالیات نمی شوند مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه مهاجرانی: تدابیر لازم را درباره مکانیسم ماشه داریم/برای قدرت موشکی از کسی اجازه نمی‌گیریم صادرات نفت ایران بدون وقفه ادامه دارد پزشکیان عازم نیویورک شد توقف خاموشی‌ها در تمام کشور از امروز همزمان با شروع مدارس خاموشی‌های تهران تا اطلاع ثانوی لغو شد آغاز ثبت سفارش واردات ۷ محصول کشاورزی از هفته آینده اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی در خصوص پرداخت کمک‌هزینه اولاد بازماندگان آغاز برخورد گمرک با تخلفات رجیستری مسافری قیمت جهانی نفت امروز ۱ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱ مهر ۱۴۰۴ مصوبه تمدید پروانه‌های اکتشاف معادن از دستور کار خارج شد قیمت منطقی هر عدد تخم‌مرغ اعلام شد نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم اعلام شد سهمیه واردات برای بازرگانان جدید اعلام شد ساعت شروع به‌کار ادارات کلان‌شهرها دو هفته اول مهرماه شناور شد پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری فقط با یک ضامن و یک سفته قیمت روز گوشی ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ جزئیاتی از سفر پزشکیان به نیویورک آغاز محدودیت کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای از مهرماه کاهش ۱۰ درصدی تولید سیمان در ۳ ماهه امسال قیمت عمده میوه و سبزیجات در هفته جاری تعیین شد+جدول معادن با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت واقعی کار می‌کنند ۲۷ میلیون تن تولید فولاد قربانی قطعی برق و گاز شد عراق صادرات نفت را افزایش می‌دهد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ ارائه تسهیلات ۵۰۰میلیون تومانی به تولیدکنندگان پوشاک از مهر اعتراض آموزشگاه‌های آزاد به تعرفه‌های جدید فنی و حرفه‌ای هزینه پرداختی اصناف ربطی به سامانه سپتام ندارد برنامه وزارت صمت برای تقویت صادرات صنایع کوچک و متوسط افزایش ۷ درصدی عرضه گوشت قرمز بدهی تولیدکنندگان تخم مرغ امهال شد+ سند امکان واردات خودرو از منطقه آزاد اینچه‌برون فراهم شد نرخ پیشنهادی گندم اعلام شد اقدام عجیب وزارت جهاد درباره برنج هشدار انجمن حبوبات نسبت به تأمین بازار نیمه دوم سال نامه دیوان محاسبات به وزیر اقتصاد درباره تخلفات در مدیریت شرکت‌های سهام عدالت قیمت روز گوشی ۳۰ شهریور ۱۴۰۴ عارف:دولت چهاردهم با مرکز آمار ایران دستوری برخورد نمی‌کند زمان جدید ارائه لایحه بودجه به مجلس اولین محموله کارنه‌تیر از ایران به کویت صادر شد فردا، آخرین مهلت صادرکنندگان برای تسویه دیون ارزی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ واردات خودرو از مسیر گمرک اینچه‌برون ممکن شد محکومیت یک شرکت فولادی بابت فرار مالیاتی ۳۰ میلیارد تومانی ابلاغ شیوه نامه وصول عوارض عرضه کالاها و خدمات آسیب‌رسان به سلامت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۴ صادرات ۳ میلیارد دلاری زنجیره فولاد در ۵ ماهه امسال واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ معاون وزیر تعاون: حضور شفاف اتباع مجاز در بازار کار ایران محدودیتی نخواهد داشت تغییر ساعت کاری ادارات و بانک‌ها از روز سه‌شنبه+ جزییات پایانی بر فرار مالیاتی شرکت‌های جعلی با صورت حساب الکترونیک ضرورت برگزاری فوری جلسه شورای‌عالی کار برای ترمیم دستمزد تولید لاستیک ۲۵ درصد کاهش یافت افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود بودجه سال ۱۴۰۵ با فرایند جدید مورد بررسی قرار خواهد گرفت پرداخت کارمزد کارت بازرگانی از مهر فقط از طریق سامانه جامع تجارت لغو عوارض تاکسی‌های اینترنتی و تصویب تعلیق مجوز بنزین سوپر قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۹ شهریور۱۴۰۴ بیانیه وزارت خارجه ایران در موضوع بازگرداندن قطعنامه‌های شورای امنیت احتمال تغییر دهک برخی خانوارها در این ماه درخواست میلیاردر اماراتی از کشورهای عربی برای تحریم هوایی رژیم اشغالگر مبالغ پرداختی مودیان تبصره ۱۰۰ در حساب مالیاتی آنان ثبت و در محاسبات بدهی لحاظ می‌شود ابهامات قانونی اجرای مالیات جریمه‌ای بانک‌ها در تسهیلات مسکن قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۲۸ شهریور ۱۴۰۴ توقف رشد طلا پس از رکوردزنی پیش از نشست فدرال رزرو کاهش ضریب جینی خانوارهای ایرانی به ۰.۳۹ در سال ۱۴۰۳ سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات نشست مرزی مدیران گمرک بازرگان ایران و گوربلاغ ترکیه برگزار شد اروپا تحریم‌های جدید علیه روسیه را به تعویق انداخت ابلاغ حقوق ۲۰ تا ۱۶۵ درصدی واردات خودرو به گمرکات کشور ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی دبیرکل اوپک: تقاضای نفت تا ۲۰۵۰ به ۱۲۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد کاهش صادرات نفت عراق به آمریکا فشار دولت ترامپ به گروه ۷ برای اعمال تعرفه علیه چین و هند سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد ترامپ دست به دامان گروه ۷ شد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه عقبگرد قیمت نفت در بازار جهانی چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ اتحادیه اروپا به درخواست ترامپ علیه هند و چین عمل نمی‌کند «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! فرمان ترامپ برای اخراج مقام بانک مرکزی آمریکا باطل شد پیشروی طلای جهانی به مرز ۴۰۰۰ دلار پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت

پاسخ مصر به تفکر استعمارگرایانه آمریکا درمورد کانال سوئز؛ ترامپ تاریخ نخوانده است

دونالد ترامپ با اظهارات تازه و جنجالی خود درباره عبور رایگان کشتی‌های آمریکایی از کانال‌های سوئز و پاناما، بار دیگر موجی از واکنش‌های تند بین‌المللی، به‌ ویژه در مصر را برانگیخت؛ ادعایی که نه فقط فاقد پشتوانه تاریخی و حقوقی است، بلکه یادآور ذهنیت استعمارگرایانه قرون گذشته به نظر می‌رسد.
پاسخ مصر به تفکر استعمارگرایانه آمریکا درمورد کانال سوئز؛ ترامپ تاریخ نخوانده است
کد خبر:۲۱۳۸۳

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا بار دیگر با اظهارات جنجالی خود توجه رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی را به خود جلب کرد.

وی در پیامی در شبکه اجتماعی تروث سوشال، خواستار آن شد که کشتی‌های نظامی و تجاری آمریکایی بدون پرداخت هزینه از کانال‌های سوئز و پاناما عبور کنند.

ترامپ مدعی شد: «این دو کانال بدون کمک ایالات متحده آمریکا هرگز ساخته نمی‌شدند.»

وی همچنین اعلام کرد که از مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا خواسته که فورا به این موضوع رسیدگی کند. 

این اظهارات با واکنش تند چهره‌های مصری مواجه شد. مصطفی بکری، نماینده پارلمان مصر در پیامی در سکوی ایکس نوشت: «ترامپ می‌گوید بدون آمریکا کانال سوئز وجود نداشت. بر چه اساسی این را می‌گویید؟ زمانی که مصری‌ها بین سال‌های ۱۸۵۹ تا ۱۸۶۹ کانال سوئز را حفر کردند، آمریکا هنوز در دوران طفولیت خود بود؛ به نظر می‌رسد ترامپ نیاز مبرمی به مطالعه تاریخ، به دور از یاوه‌گویی و توهمات دارد. مصر این باج‌خواهی ارزان را نمی‌پذیرد. قوانین بین‌المللی باید رعایت شود و حاکمیت ملی مصر خط قرمزی است که نمی‌توان از آن عبور کرد. بر اساس فرمان ریاست جمهوری سال ۱۹۵۷، تعیین عوارض عبور کشتی‌ها مشخص شده است.» 

بکری در پیام دیگری افزود: «نمی‌دانم ترامپ بر چه اساسی خواستار عبور رایگان کشتی‌های آمریکایی، اعم از تجاری و نظامی از کانال سوئز شده است! تنها توجیهی که برای این درخواست می‌توان یافت، سیاست زورگویی آمریکاست؛ تلاشی آشکار برای سرقت و اخاذی از کشوری مستقل که عضو سازمان ملل متحد است. آقای ترامپ! ما نه جمهوری موز هستیم و نه ایالتی جدید از آمریکا. پیش‌تر هشدار داده بودم که هدف تحولات دریای سرخ و یمن، مقابله با حوثی‌ها نیست، بلکه تلاشی برای نظامی‌سازی دریای سرخ و کنترل تنگه باب‌المندب است و حالا ترامپ با اظهارات خود، این مساله را تایید می‌کند.» 

آیا آمریکا نقشی در ایجاد کانال سوئز داشته است؟ 

کانال سوئز کوتاه‌ترین مسیر دریایی است که کشورهای اروپایی در حوزه دریای مدیترانه را به کشورهای حاشیه اقیانوس هند و غرب اقیانوس آرام متصل می‌کند. 

اگرچه تاریخ مدرن کانال از ۳۰ نوامبر ۱۸۵۴ میلادی آغاز می‌شود، زمانی که محمد سعید پاشا، حاکم مصر، امتیاز ساخت کانال را به سیاستمدار فرانسوی فردیناند دولسپس اعطا کرد تا شرکتی برای نظارت بر پروژه ایجاد شود اما ایده‌ ساخت کانال به قرون بسیار قبل بازمی‌گردد. 

برخی منابع تاریخی اشاره دارند که مفهوم ایجاد کانالی برای اتصال دریای سرخ به مدیترانه، به دوران حکومت فرعون مصر، سنوسرت سوم بازمی‌گردد. عملیات ساخت کانال بیش از ده سال طول کشید و در نهایت در ۱۷ نوامبر ۱۸۶۹ به بهره‌برداری رسید. 

از زمان افتتاح، شرکت جهانی کانال سوئز دریایی (La Compagnie Universelle du Canal Maritime de Suez) که تحت مدیریت مدیران فرانسوی بود، اداره‌ کانال را بر عهده گرفت. این شرکت با ساختار سهامی و با سرمایه‌ای معادل ۲۰۰ میلیون فرانک (تقریبا معادل ۸ میلیون پوند مصری در آن زمان) تاسیس شد و مصر بیش از نیمی از سهام این شرکت را در اختیار داشت. 

ایالات متحده آمریکا نقشی مستقیم در تاسیس یا احداث کانال سوئز نداشت. با این حال، به همراه کشورهای دیگری نظیر انگلیس، اتریش و روسیه، سهمی در شرکت اداره‌کننده کانال داشت. 

در ۶ ژوئیه ۱۹۵۶، جمال عبدالناصر، رئیس‌ جمهور وقت مصر طی تصمیمی تاریخی، تامیم کانال سوئز را اعلام کرد. به موجب این تصمیم، همه دارایی‌ها، حقوق و تعهدات شرکت جهانی کانال سوئز به دولت مصر منتقل شد. ناصر همچنین تعهد داد که تمام سهامداران غیربومی غرامت مناسبی دریافت کنند. از آن زمان، مالکیت کامل کانال سوئز به دولت مصر بازگشت. 

طی سال‌های بعد، کانال سوئز بارها مورد عملیات نگهداری و توسعه قرار گرفت. آخرین پروژه بزرگ توسعه‌ کانال در سال ۲۰۱۴ انجام شد که به موجب آن، طول کانال به ۷۲ کیلومتر افزایش یافت. 

امروزه حدود ۱۰ درصد از تجارت جهانی از طریق کانال سوئز انجام می‌شود. این آبراهه نقش کلیدی در تامین ارز خارجی برای مصر ایفا می‌کند؛ به طوری که طبق اعلام اداره کانال سوئز، درآمد این کانال در سال ۲۰۲۳ حدود ۹.۴ میلیارد دلار بوده است. 

باج‌خواهی آمریکا 

با این حال، در ماه‌های اخیر به دلیل حملات جنبش انصارالله یمن به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ، حرکت تجاری در این مسیر با کاهش مواجه شده است. 

اظهارات اخیر ترامپ درباره عبور رایگان کشتی‌های آمریکایی، با انتقاد گسترده کارشناسان و مسؤولان مصری روبه‌رو شد. ایمن سلامه، کارشناس حقوق بین‌الملل در یادداشتی در فیس‌بوک تصریح کرد که قوانین داخلی مصر و آیین‌نامه‌های بین‌المللی، عبور کشتی‌ها از کانال سوئز را تحت قواعد دقیقی تنظیم می‌کند و معافیت‌های محدودی پیش‌بینی شده است.» 

وی افزود: «مطالبه‌ ترامپ برای استثنا کردن کشتی‌های آمریکایی فاقد هرگونه مبنای قانونی یا منطقی است.» 

از سوی دیگر، مصطفی بکری این خواسته‌ ترامپ را ابتزاز کشوری دارای حاکمیت دانست و تاکید کرد که کانال سوئز یک کانال ملی مصری است و تجاوز به حاکمیت مصر غیرقابل قبول است. در همین راستا کمیسیون فدرال دریانوردی آمریکا در هفته‌های اخیر اعلام کرد که تحقیقی درباره گلوگاه‌های جهانی دریانوردی آغاز کرده که شامل کانال سوئز نیز می‌شود. این کمیسیون هدف از تحقیق را ارزیابی شرایط نامطلوب تجارت آمریکا عنوان کرده که ممکن است توسط کشورهای مالک یا شرکت‌های کشتیرانی در مسیرهای مهم بین‌المللی ایجاد شده باشد. 

برخی تحلیلگران معتقدند این تحرکات بخشی از سیاست فشار آمریکا برای کاهش هزینه‌های عبور کشتی‌های آمریکایی از مسیرهای حیاتی تجارت جهانی از جمله کانال سوئز است. 

در نخستین واکنش مردمی به اظهارات اخیر دونالد ترامپ درباره عبور رایگان کشتی‌های آمریکایی از کانال سوئز و کانال پاناما، رامی زهدی، کارشناس امور آفریقا در یادداشتی به دو زبان عربی و انگلیسی در فیس‌بوک تحت عنوان هیچ‌کس مجانی عبور نمی‌کند، به شدت به این ادعاها پاسخ داد.

زهدی با اشاره به اینکه چنین اظهاراتی نشانگر ذهنیت استعمارگرایانه و تاریخ مصرف گذشته است، تاکید کرد که آمریکا اگر توان پرداخت عوارض را ندارد، باید از متحدان خود کمک مالی بگیرد.

وی افزود: «قناة السويس، شریان حاکمیتی مصر است و هر کس بخواهد از آن عبور کند، باید همانند سایرین هزینه بپردازد.» 

زهدی در ادامه ضمن رد هرگونه باج‌خواهی یا تسلیم شدن در برابر فشارهای خارجی، سه اصل عدم عبور رایگان، عدم مصالحه و عدم پذیرش فشار را مطرح کرد. 

وی تاکید کرد که مصر تابع قانون بین‌المللی است اما هرگز اجازه عبور بدون رعایت اصول حاکمیتی را نخواهد داد. او خطاب به ترامپ گفت: «هر کس قوانین را نمی‌پذیرد، باید برای خود مسیر دیگری غیر از آب‌های حاکمیتی مصر پیدا کند.»

به گفته زهدی، مصر هیچ‌گاه تحت فشار قرار نگرفته و همچنان بر اصول حاکمیتی خود پایبند خواهد ماند. 

مصطفی الفقی، تحلیلگر مصری  پیش‌تر در یادداشتی که در «بوابة الاهرام» کرده به نیت‌های دونالد ترامپ درباره کنترل بر آبراه‌های بین‌المللی از جمله کانال سوئز پرداخته بود.

الفقی در این مقاله با عنوان آبراهه‌ها؛ خطر در راه»، هشدار داده بود که ترامپ با استناد به ادعاهای نادرست درباره آزادی تجارت، بی‌اعتنا به معاهدات بین‌المللی یا مشروعیت‌های سیاسی، در پی تسلط کامل یا مشارکتی آمریکا بر گذرگاه‌های حیاتی دریایی مانند مضیق هرمز، باب‌المندب، کانال سوئز و جبل الطارق است.

وی تاکید کرده بود که ترامپ خود را صاحب اختیار اداره جهان می‌داند و تصمیماتش را بدون توجه به حقوق دیگران اتخاذ می‌کند. 

الفقی در ادامه پیش‌بینی کرده بود که آینده منطقه به شدت تحت تاثیر تحولات کنونی روابط بین‌الملل قرار خواهد گرفت و موج جدیدی از جنگ‌های اقتصادی، تحریم‌ها و رویارویی‌های نقدی بین قدرت‌های جهانی به جای جنگ‌های نظامی شکل خواهد گرفت.

وی هشدار داده بود که چنین سیاست‌هایی، با هدف بازآرایی نظم جهانی به نفع قدرت‌های خاص، می‌تواند زمینه‌ساز تشدید اختلافات، ایجاد ناآرامی‌ها و حتی منازعات مسلحانه در آینده شود. اظهارات اخیر ترامپ درباره عبور رایگان کشتی‌های آمریکایی از کانال‌های سوئز و پاناما، تاییدی بر صحت این تحلیل به شمار می‌رود.