۲۰:۳۲ ۱۴۰۴/۰۲/۱۶
رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با اقتصاد معاصر

صادرات ۲ میلیارد دلاری صنایع غذایی

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از تمرکز صادرات غذایی کشور به بازارهای ناپایدار منطقه‌ای تاکید کرد که ایران با برخورداری از ظرفیت‌های عظیم کشاورزی و صنایع تبدیلی، توان رقابت در بازارهای جهانی را دارد؛ به شرط آنکه مسیر صادرات با حمایت‌های منطقی و پایدار هموار شود.
صادرات ۲ میلیارد دلاری صنایع غذایی
کد خبر:۲۱۸۵۶

محسن امینی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با اقتصاد معاصر، با بیان اینکه صادرات محصولات غذایی ایران در ۹ ماه نخست سال به ۲ میلیارد دلار رسیده، هشدار داد: بیش از ۸۰ درصد این صادرات به سه کشور عراق، افغانستان و پاکستان بوده که بازارهایی ناپایدار و غیرقابل اتکا محسوب می‌شوند. 

وی تاکید کرد: «اگر بتوانیم محصولات خود را به کشورهایی صادر کنیم که در آن‌ها رقبای جدی داریم و وارد زنجیره رسمی توزیع شویم، آن‌گاه می‌توانیم از صادرات موفق سخن بگوییم. صادرات به کشورهایی نظیر عراق و افغانستان معمولا کوتاه‌مدت و وابسته به شرایط سیاسی و امنیتی است.» 

امینی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم کشور در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی اظهار کرد: «ایران با هم‌جواری ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت در کشورهای منطقه، می‌تواند از خام‌فروشی عبور کرده و با تقویت صنایع غذایی و فرآوری محصولات کشاورزی، ارزآوری پایدار ایجاد کند.» 

رئیس کمیسیون صنایع غذایی همچنین با اشاره به لزوم حمایت دولت و مجلس از صادرات افزود: «نباید با وضع قوانین و بخشنامه‌های ناگهانی مسیر صادرات را مسدود کرد. فقط کافی‌ است زنجیرها را از پای صادرکننده باز کنند تا بتواند در بازار جهانی بدرخشد.» 

به گفته امینی، محصولات غذایی ایران به لحاظ کیفیت، طعم و قیمت، توان رقابت با برندهای جهانی را دارند اما نبود زیرساخت مناسب، موانع ارزی، ضعف در برندسازی بین‌المللی و توزیع در بازارهای هدف، مانع از شکوفایی کامل این ظرفیت‌ها شده است. 

وی در ادامه افزود: «برای صادرات پایدار، باید در بازارهای مصرف حضور عمیق پیدا کنیم، شبکه توزیع خود را توسعه دهیم و با نگاه صادرات‌محور، نه‌ فقط کالا، بلکه فرهنگ ایران را نیز صادر کنیم.» 

امینی در پایان با اشاره به تجربه صادرات آبزیان به روسیه گفت: «پیش از تحریم‌ها، فرصت چندانی برای صادرات به روسیه نبود اما امروز با باز شدن درهای این بازار، شاهد صادرات هستیم. با این حال اگر روابط سیاسی تغییر کند، ممکن است مجددا به فراموشی سپرده شویم. پس باید با کشورهایی وارد همکاری شویم که روابط پایدار با ایران دارند و در تامین کالا، قابلیت رقابت‌پذیری واقعی را فراهم آوریم.»

کد ویدیو
ارسال نظرات