جنگ تجاری آمریکا شرکت‌های اروپایی را وارد بحران بی‌اعتمادی کرد

افزایش تنش‌های تجاری میان آمریکا و شرکای بین‌المللی‌اش، شرکت‌های بزرگ اروپایی و بریتانیایی را با موجی از نااطمینانی و اختلال در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک مواجه کرده است؛ جایی که تعرفه‌های ناگهانی، زنجیره‌های تأمین جهانی را به چالش کشیده و اعتماد مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران را به‌شدت تضعیف کرده است.
جنگ تجاری آمریکا شرکت‌های اروپایی را وارد بحران بی‌اعتمادی کرد
کد خبر:۲۲۱۸۸

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از فایننشال تایمز؛ شرکت‌های بزرگ اروپایی و بریتانیایی، در واکنش به سیاست‌های تجاری جدید ایالات متحده، به‌صراحت از تأثیرات منفی آن بر کسب‌وکار خود سخن گفته‌اند. مدیران این شرکت‌ها هشدار داده‌اند که جنگ تجاری آمریکا، اعتماد مصرف‌کنندگان را کاهش داده، زنجیره‌های تأمین را با اختلال مواجه کرده و فضای عدم قطعیت را بر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی سایه انداخته است.

نستله، مرسدس‌بنز و یونیلیور از جمله شرکت‌هایی هستند که به‌طور مستقیم نسبت به تغییرات حاصل از اعمال تعرفه‌های جدید آمریکا واکنش نشان داده‌اند. این شرکت‌ها تأکید کرده‌اند که فضای اقتصادی از زمان اعلام تعرفه‌های گسترده توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به‌طور محسوسی متحول شده است.

در نخستین گزارش‌های مالی فصلی پس از اعلام این سیاست‌ها، شرکت‌ها از چندین چالش عمده پرده برداشتند؛ از کاهش رشد اقتصادی در بازار آمریکا گرفته تا تضعیف امیدها نسبت به بهبود وضعیت اقتصاد در منطقه یورو.

مدیرعامل شرکت اینگا، مالک شبکه جهانی فروشگاه‌های آیکیا، تصریح کرد که یکی از دشوارترین جنبه‌های شرایط کنونی، سرعت بالای تصمیم‌گیری‌ها در دولت آمریکاست؛ تصمیم‌هایی که می‌توانند تأثیرات عمیقی بر نحوه قیمت‌گذاری و طراحی زنجیره‌های تأمین داشته باشند. او گفت: «در گذشته سیاست‌گذاران کند و شرکت‌ها سریع بودند، اما امروز شرایط برعکس شده و ما نمی‌توانیم در چنین زمان کوتاهی مسیر استراتژیک خود را تغییر دهیم.»

این تغییرات ناگهانی در سیاست‌های تجاری که ترامپ هدف آن را بازگرداندن سرمایه، اشتغال و تولید به داخل آمریکا عنوان کرده بود، به موضوع اصلی جلسات درآمدی شرکت‌های اروپایی تبدیل شده است. فقط در ماه آوریل، واژه «تعرفه» بیش از دو برابر ماه قبل در تماس‌های تلفنی شرکت‌های بورسی تکرار شده است.

اعلام تعرفه پایه ۱۰ درصدی و تعرفه‌های متقابل سنگین‌تر برای برخی کشورها در روز دوم آوریل، بسیاری از شرکت‌ها را دچار سردرگمی کرد. با اینکه اجرای تعرفه‌ها به‌طور کامل از پنجم آوریل آغاز شد و هنوز فرصت زیادی برای ارزیابی مالی آن فراهم نشده، اما فضای ابهام ایجادشده به‌تنهایی مانع برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های دقیق شده است.

مدیرعامل نستله تأکید کرده است که سیاست‌های اقتصادی، جنگ‌های تجاری و تحولات بازارهای مالی، همگی باعث افزایش نگرانی و تشدید فضای عدم اطمینان در میان فعالان اقتصادی شده‌اند.

در همین حال، مذاکرات میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز به جایی نرسیده و اتحادیه اروپا تهدید کرده است در صورت عدم توافق، از هشتم ژوئیه تعرفه‌های تلافی‌جویانه اعمال خواهد کرد. گفت‌وگوها میان بریتانیا و آمریکا نیز همچنان در جریان است، اما نتیجه روشنی نداشته است.

در چنین شرایطی، برخی شرکت‌ها از جمله استلانتیس (مالک برندهای فیات و کرایسلر)، مرسدس‌بنز و ولوو، ترجیح داده‌اند که فعلاً پیش‌بینی‌های مالی خود را متوقف کنند.به گفته یک مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت M&G، فضای بی‌ثبات و مبهم فعلی باعث شده بسیاری از شرکت‌ها از انجام برنامه‌ریزی‌های بلندمدت خودداری کنند.

در حالی‌که هنوز گزارش‌های مالی بسیاری از شرکت‌های حاضر در شاخص Stoxx 600 منتشر نشده، آنچه تاکنون روشن شده، کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان و رکود در انجام معاملات تجاری است.

شرکت رکیت، تولیدکننده برندهایی چون دتول و استرپسلیس، اعلام کرده است که نوسانات بازار ناشی از اجرای تعرفه‌ها می‌تواند روند فروش بخش محصولات پاک‌کننده این شرکت را، که قرار است واگذار شود، با مشکل مواجه کند.

مدیرعامل نستله نیز به تحلیل‌گران گفته است که سال مالی با چشم‌اندازی منفی آغاز شده و تعرفه‌ها وضعیت را وخیم‌تر کرده‌اند.در این میان، یونیلیور به نوسانات شدید نرخ ارز اشاره کرده و سقوط ارزش دلار در برابر یورو طی چند هفته را «بی‌سابقه» خوانده است.

اگرچه برخی نشانه‌ها از احتمال ازسرگیری مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین باعث رشد بازارهای جهانی شده، مدیران شرکت‌ها معتقدند تا زمانی‌که شفافیت لازم در سیاست‌های تجاری حاصل نشود، نمی‌توان تصمیمات کلان و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را از سر گرفت.

برای نمونه، شرکت بریتانیایی پریمارک که قصد دارد تعداد فروشگاه‌های خود در آمریکا را تا سال آینده به ۶۰ شعبه برساند، ممکن است بخشی از زنجیره تولید خود را از چین به مناطق دیگر منتقل کند. با این حال، مدیرعامل شرکت مادر پریمارک تأکید کرده که چنین تغییراتی تنها در صورتی انجام می‌شود که چشم‌انداز موقعیت بلندمدت بازارهای تأمین نسبت به آمریکا روشن‌تر شود.

ارسال نظرات