اتحادیه اروپا در تدارک وضع تعرفه بر هواپیماهای بوئینگ

در پی تشدید تنش‌های تجاری میان واشنگتن و بروکسل، اتحادیه اروپا اعلام کرده در صورت شکست مذاکرات با آمریکا، آماده است تعرفه‌هایی جدید بر واردات هواپیماهای بوئینگ وضع کند؛ اقدامی که می‌تواند آغازگر مرحله تازه‌ای از جنگ تجاری فراآتلانتیکی باشد و صنعت هوافضای جهانی را با چالش‌های جدی روبه‌رو کند.
اتحادیه اروپا در تدارک وضع تعرفه بر هواپیماهای بوئینگ
کد خبر:۲۲۳۲۰

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از فایننشال تایمز؛ اتحادیه اروپا قصد دارد در صورت عدم موفقیت مذاکرات تجاری با ایالات متحده، بر واردات هواپیماهای ساخت شرکت بوئینگ تعرفه اعمال کند؛ اقدامی که بخشی از بسته پیشنهادی برای مقابله با سیاست‌های تجاری جدید واشنگتن به شمار می‌رود. 

بر اساس گزارش منابع آگاه، کمیسیون اروپا که وظیفه سیاست‌گذاری تجاری اتحادیه را بر عهده دارد، نام هواپیماهای غیرنظامی را در فهرست واردات سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد یورویی از آمریکا که می‌تواند مشمول تعرفه شود، گنجانده است. با این حال، این تصمیم فقط در صورتی اجرایی خواهد شد که مذاکرات برای کاهش تعرفه‌های آمریکا به نتیجه نرسد و همچنین نیازمند تایید اکثریت کشورهای عضو اتحادیه باشد. 

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور ایالات متحده در تاریخ ۲ آوریل، تعرفه‌ای ۲۰ درصدی بر تقریبا همه صادرات اتحادیه اروپا به آمریکا اعمال کرد اما یک هفته بعد، برای فراهم شدن فرصت مذاکرات، این تعرفه را به‌ مدت ۹۰ روز به ۱۰ درصد کاهش داد. در این میان، تعرفه‌های ۲۵ درصدی ایالات متحده بر فولاد، آلومینیوم و خودروهای اروپایی همچنان برقرار است. 

اتحادیه اروپا برای پیشبرد مذاکرات، اجرای تعرفه‌های تلافی‌جویانه بر ۲۱ میلیارد یورو از کالاهای آمریکایی، از جمله موتورسیکلت‌های هارلی-دیویدسون، گوشت مرغ و پوشاک را تا ۱۴ ژوئیه به تعویق انداخته است. 

به گفته مقام‌های رسمی، دور بعدی تعرفه‌ها که احتمال دارد شامل هواپیما و برخی محصولات شیمیایی نیز باشد، از همان تاریخ اعمال خواهد شد، مگر آنکه توافقی حاصل شود. 

انتظار می‌رود فهرست کالاهای مشمول تعرفه، روز پنج‌شنبه منتشر شود؛ هرچند منابع رسمی هشدار داده‌اند که این فهرست هنوز نهایی نشده است. 

واردات ۱۸.۳ میلیارد یورو تجهیزات هواپیمایی توسط اتحادیه اروپا

بر اساس آمار یورواستات، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۴ بالغ بر ۱۸.۳ میلیارد یورو هواپیما، فضاپیما و قطعات وابسته از آمریکا وارد کرده است. در این راستا ماروش شِفچوویچ، کمیسر تجارت اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در نشست پارلمان اروپا اعلام کرد که در حال حاضر ۷۰ درصد از صادرات این اتحادیه به ایالات متحده مشمول تعرفه شده است.

وی هشدار داد که اگر آمریکا تعرفه‌هایی بر بخش‌هایی چون دارو، نیمه‌هادی و سایر کالاها اعمال کند، این میزان به ۹۷ درصد (معادل ۵۴۹ میلیارد یورو) خواهد رسید. با این روند، درآمد سالانه آمریکا از محل تعرفه‌ها به بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو می‌رسد. 

وی با تاکید بر لزوم پیشرفت در مذاکرات گفت: «اکنون انتظار داریم آمریکا برای دستیابی به راه‌حلی منصفانه و متوازن گام بردارد.» 

وی همچنین تصریح کرد: «ما کاملا متعهد به ادامه گفت‌وگو با آمریکا هستیم، چراکه رسیدن به توافق از مسیر مذاکره، اولویت نخست ماست اما اگر مذاکرات نتیجه ندهد، برای اتخاذ گزینه جایگزین آماده‌ایم.» 

در همین حال، صنعت هوافضا تلاش دارد تا خود را با تبعات جنگ تجاری تطبیق دهد. افزایش هزینه‌ها در زنجیره‌های جهانی تامین قطعات هواپیما پیشاپیش تاثیر خود را نشان داده است. به‌ جز یک دوره ۱۸ ماهه که در جریان اختلاف بر سر یارانه‌ها، تعرفه‌هایی بر هواپیماهای ایرباس و بوئینگ اعمال شد، این صنعت از سال ۱۹۷۹ تاکنون در فضای بدون تعرفه فعالیت کرده است. 

زنجیره تامین هواپیما در جهان به‌ شدت به هم‌پیوسته است؛ شرکت‌های ایرباس و بوئینگ قطعات مورد نیاز خود را از کشورهای مختلف تامین می‌کنند. به‌ عنوان مثال بوئینگ برخی از قطعات خود را از ایتالیا و ژاپن وارد می‌کند و هم‌اکنون با افزایش هزینه‌های واردات مواجه است. شرکت‌های آمریکایی فعال در این حوزه نیز در حال لابی با کاخ سفید هستند تا شرایط پیشین و بدون تعرفه بازگردد. 

در همین حال، برخی از مدیران شرکت‌های هواپیمایی هشدار داده‌اند که اگر هزینه خرید هواپیما به‌ واسطه تعرفه‌ها افزایش یابد، تحویل سفارش‌های خود را به تعویق خواهند انداخت. 

مایکل اولیری، مدیرعامل رایان‌ایر که یکی از بزرگ‌ترین مشتریان بوئینگ به شمار می‌رود، ماه گذشته به روزنامه فایننشال تایمز گفت که در صورت افزایش قیمت‌ها به دلیل تعرفه، این شرکت تحویل هواپیماها را به تعویق خواهد انداخت. 

صادرات آمریکا بیشتر از واردات آن

صادرات آمریکا در حوزه صنایع هوافضا و دفاعی به‌ مراتب بیشتر از واردات آن است. طبق گزارش انجمن صنایع هوافضای آمریکا، ارزش صادرات این بخش در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۳۶ میلیارد دلار و واردات آن کمتر از ۲۲ میلیارد دلار بوده است. 

در نشستی در پاریس، گیوم فوری، مدیرعامل ایرباس اعلام کرد که انتظار دارد اتحادیه اروپا همانند پنج سال گذشته و در جریان مناقشه بر سر یارانه‌ها، اقدام به اعمال تعرفه‌های متقابل بر هواپیماهای آمریکایی کند. این تعرفه‌ها در سال ۲۰۲۱ به حالت تعلیق درآمده بودند. 

وی با اشاره به پیامدهای منفی تعرفه‌ها گفت: «تاثیر تعرفه‌های تلافی‌جویانه بر صنعت هوافضای آمریکا احتمالا بیش از تاثیر تعرفه‌های ترامپ بر ایرباس خواهد بود. این یک بازی باخت-باخت برای همه ماست.» 

فوری افزود: «این وضعیت برای هر دو طرف ـاروپا و آمریکاـ نامطلوب است اما در نهایت، آمریکایی‌ها بیشتر آسیب خواهند دید. به همین دلیل امیدوارم که در آینده، این اختلافات حل‌وفصل شود؛ هرچند فعلا چنین چیزی رخ نداده است.» 

وی در پایان تاکید کرد: «ما یک اکوسیستم فراآتلانتیکی بسیار پیشرفته و کارآمد داریم که اعمال این تعرفه‌ها، آن را با آسیب جدی مواجه خواهد کرد.»

ارسال نظرات