۰۴/آبان/۱۴۰۴ | ۱۹:۱۶
گسترش همکاری‌های تجاری ایران و ژاپن با تکیه بر حوزه سلامت و صنایع غذایی جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز یکشنبه ۴ آبان۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۴ آغاز نصب کنتور‌های هوشمند در تهران قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین دردسر عدم اطلاع‌رسانی تصمیم درست افزایش نرخ ارز مسافرتی برای مردم قیمت روز گوشی ۴ آبان ۱۴۰۴ شاخص بورس ۲۴ هزار واحد مثبت شد کارت سوخت چه زمانی مسدود و باطل می‌شود؟ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد موازی کاری با سامانه اسکان و املاک تخلف است توافق‌نامه خط‌آهن رشت-آستارا ماه آینده امضا ‌می‌شود سکوهای پارس جنوبی آماده تولید گاز زمستانه شدند کارت‌ها و حساب‌های بانک آینده تا پایان انقضا معتبر هستند افزایش قیمت برق تکذیب شد میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۵ + جزییات اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ + جدول ایران در مدار خودکفایی در تولید بنزین وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۴ آبان ۱۴۰۴ ارتباطات بندری و دریایی بین ایران و پاکستان بر قرار می‌شود موافقت نمایندگان مجلس با تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی قالیباف: بانک مرکزی بانک آینده را غیرقابل اصلاح دانست برق گران شد ورود ۷۵ متروباس تا پایان سال به پایتخت دلالان می‌خواهند قیمت برنج را به بالای ۴۰۰ هزار تومان برسانند نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد ۸۱۹ هکتار از زمین‌های دولتی رفع تعرض شد آغاز تعریض قطعه راهبردی کریدور شمال-جنوب شورای رقابت علیه ۷ نهاد اعلام جرم کرد بخشنامه جدید گمرک برای کنترل قیمت موبایل در زمان ترخیص فرآورش ۶ میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه هاشمی‌نژاد طرح جدید بانک مرکزی: تبدیل دلار گردشگران به کارت ریالی در فرودگاه‌ها قیمت دلار و ارز در بازار تجاری امروز ۴ آبان ۱۴۰۴ «دستورالعمل حسابداری قرارداد مشارکت مدنی» به شبکه بانکی ابلاغ شد رونق گرفتن قاچاق مسافری با تثبیت نرخ سنایی در کانال ۷۰ هزارتومان ورودی سدهای کشور ۴۱ درصد کاهش یافت فرزین: دارایی‌های نقدشونده بانک سابق آینده به بانک ملی منتقل شد آغاز عملیات ساخت باند سوم آزاد راه ساوه-سلفچگان نتایج قرعه کشی خودرو‌های وارداتی امروز ۴ آبان ۱۴۰۴+ اسامی برندگان و لینک مشاهده نتایج افزایش تا 60 درصدی نرخ عوارض آزادراه‌های کشور مهر تأیید مدنی زاده بر ادامه مسیر تحولی سازمان مالیاتی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ ابلاغ برنامه وزارت اقتصاد برای رشد عدالت‌محور با ۸ اولویت راهبردی زمان واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی+ مشمولین و مبلغ+ نحوه استعلام چرا وعده‌ی اجرای طرح ساماندهی محقق نمی‌شود؟ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۳ آبان۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز شنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ برنامه مجلس برای ساماندهی بازار خودرو قیمت روز گوشی ۳ آبان ۱۴۰۴ پایان فاکتورهای کاغذی از اول دی‌ماه افزایش ۳ برابری نرخ نهاده ها، علت گرانی مجدد شیرخام شد شناسایی و ابطال بیش از ۵۳۰ هزار کارت سوخت نامعتبر نصف بدهی بانک آینده به دلیل اضافه برداشت از بانک مرکزی است طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۳ آبان ۱۴۰۴ + جدول واردات گوشت مرغ از اوراسیا مجاز شد خطیبی: پیشرفت راه‌آهن چابهار - زاهدان از ۸۴ درصد عبور کرد ثبت‌نام ایران‌خودرو از امروز ۳ آبان ۱۴۰۴+ شرایط و لینک ثبت نام خودرو های ایران خودرو+ اختلاف قیمت جزییات تازه درباره حذف یارانه نقدی+معیار جدید قطع یارانه قیمت برنج عجیب شد/ نرخ واقعی برنج چقدر است؟ کُند شدن آهنگ حذف یارانه با نزدیک شدن به دهک هشتم فرزین: سازوکار اتخاذ شده برای بانک ناتراز آینده "ادغام" نیست شورای عالی کار در رکود 8‌ ماهه؛ جلسات مزدی فقط در اسفند برگزار می‌شود خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود پاسخ به موضع‌گیری FATF در مورد مکانیزم ماشه آخرین مهلت ثبت نام آزمون استخدامی کادر اداری قوه قضاییه سال ۱۴۰۴ + جزییات دعوت از وزیر نفت برای حضور در نشست کمیسیون صنایع بررسی عملکرد شش‌ماهه اول بودجه ۱۴۰۴ با حضور مسئولین سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل نیروگاه‌های کمتر از ۲۵مگاوات به شبکه برق متصل می شوند دلار مسافرتی ۱۰۱ هزار تومان شد معامله بیش از ۲۵۰۰ کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله از ابتدای سال تاکنون مصرف سالانه ۵۰ هزارتن کره در کشور در آمد دولت از هر لیتر گازوئیل مشخص شد قیمت جهانی طلا امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۳ آبان۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده های کشور امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی/ ورود سامانه بارشی جدید به کشور واریز سود مرحله جدید سهام عدالت دریافت وام تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان برای متقاضیان نیروگاه پشت‌بامی پروازهای مستقیم وین–تهران از سر گرفته می‌شود شوک جدید به متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش دوباره قیمت نان در راه است؟ قیمت برنج پاکستانی دو برابر هندی شد نصف تعهدات آبرسانی به روستاها محقق شد افزایش ۷ تا ۱۲ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو دیزل + جدول واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا انحلال بانک آینده پایان راه برخورد با متخلفان این بانک نیست بیت‌کوین صعود کرد بازگشت صادرات به مسیر صعودی پس از افت در ماه های ابتدایی سال عرضه گوشت منجمد گوسفندی در میادین میوه و تره‌بار تهران از فردا قیمت جدید و نهایی محصولات سایپا اعلام شد پیش‌فروش مکسوس استار H با قیمت ۱.۷ میلیارد آغاز شد انتخاب ایران به‌عنوان رئیس هیئت اجرایی جی‌ئی‌سی‌اف انتقال تمامی پرونده‌های وام ازدواج و فرزندآوری بانک آینده به بانک ملی تمامی شاخص‌های نظارتی به فیصله بانک آینده حکم می‌داد عراقچی: مرزهای مشترک به مجراهای تنفسی اقتصاد کشور تبدیل شده‌اند فرمول جدید محاسبه و دریافت کمیسیون مشاوران املاک افزایش قیمت نقره در بازار داخل شخص ثالث و درمان در صدر شکایات بیمه‌ای لغو مجوز بانک آینده ۴۲ درصد از اضافه‌برداشت شبکه بانکی را رفع کرد استقبال از پیشنهاد ایران برای تبدیل‌شدن GECF به سازمان کشورهای صادرکننده گاز صدور بیمه‌نامه بدون استعلام کدپستی از امروز ممنوع شد قیمت برنج امروز پنجشنبه اول آبان ۱۴۰۴ در بازار جهانی آمار، زیربنای شناخت واقعیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است پزشکیان: تیمی در دولت مأمور شده تا صادرات محصولات پتروشیمی را تسهیل کند فاکتورینگ، راهکار آینده‌نگر برای تأمین مالی زنجیره‌ای و بدون خلق نقدینگی قیمت تخم‌مرغ به نرخ مصوب عرضه نمی‌شود + جدول قیمت کالاهای اساسی پرتفوی محدود و متمرکز؛ راهکاری برای شرایط پرابهام و پرریسک در بورس آخرین قیمت خودروهای داخلی؛ کف قیمت ۶۲۰ میلیون تومان! یارانه مهرماه ۱۴۰۴ دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد رئیس جمهور قانون الحاق ایران به کنوانسیون CFT را ابلاغ کرد پذیرش سکه‌های ضرب امسال و پارسال در انبار بورس کالا تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قیمت گندم ماکارونی اعلام شد قیمت خرید تضمینی گندم ابلاغ شد شرایط فروش نقدی محصولات بهمن‌دیزل ویژه مهر ماه ۱۴۰۴ قیمت جدید محصولات سایپا اعلام شد+جدول قیمت روز گوشی ۳۰ مهر ۱۴۰۴ قیمت گوشت‌ های وارداتی گرم و منجمد اعلام شد آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی +جزییات و فهرست جدید کالا‌های اساسی اخطار سازمان حمایت به خودروسازان ثبت نام خودرو‌های وارداتی امروز ۳۰ مهر ۱۴۰۴+ لینک ثبت نام دستور پزشکیان روی بسته بخش خصوصی برای شرایط پسا ماشه وزیر جهاد کشاورزی: کنترل قیمت‌ها خواست عمومی جامعه است ترخیص سه‌روزه کالا در گمرک با اجرای دقیق ۲ ماده قانون گمرکی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ زمان واریز حقوق مهرماه فرهنگیان بازنشسته ثبت نام خودور‌های وارداتی سایپا امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سرنوشت برداشت از میادین مشترک «آزادگان» و «آرش» چه شد؟ قیمت برنج به زودی کاهش می‌یابد ۱۵ میلیارد صادرات به کشورهای همسایه در ۶ ماه نخست امسال در آب معدنی‌های ایرانی صادراتی به عمان مواد مخدر تزریق شده بود اعلام آخرین آمار خط فقر / قطعنامه ۲۲۳۱ تمام شده است تصویب ۵۳ درخواست سرمایه‌گذاران خارجی به ارزش ۲۶۲ میلیون دلار سیاست‌گذاری ۳ وزارتخانه و دفتر معاون اول برای جذب سرمایه‌گذار خارجی قیمت روز گوشی ۲۹ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد پورمحمدی: سازمان برنامه و بودجه بر اساس مصالح مردم تصمیم گیری می کند سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ توضیح سازمان مالیاتی درباره برداشت 6 همت از شرکت نفت قیمت نهایی ۲۸ محصول ایران خودرو اعلام شد+ جدول قیمت روز گوشی ۲۸ مهر ۱۴۰۴ جزئیات طرح جدید فروش خودروهای وارداتی افت ۴۰ درصدی فروش لوازم خانگی در سال ۱۴۰۴ عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو اسقاط خودروی فرسوده امسال تقریبا متوقف شده ۸۰ درصد مبادلات ایران و روسیه با ریال و روبل انجام می‌شود شرط دریافت دوباره وام ۵ میلیاردی اشتغال سرعت قابل قبول در تغییرات دهک‌بندی یارانه‌ای و تفکیک خانوارها پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا پول‌ها بلوکه شد، اما خودروها نیامدند تسویه یک‌روزه در بورس؛ گامی کوچک با اثری بزرگ قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ خبر جدید درباره پرداخت معوقات بازنشستگان تامین‌اجتماعی ورود دوباره نقدینگی حقیقی؛ شاخص کل بورس از ۳.۰۹ میلیون واحد گذشت توزیع ۳۷۰۰ قلم ویلچر، واکر و عصا در مناطق محروم توسط بنیاد برکت دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۵ از وارد آمدن فشار مضاعف به بخش خصوصی جلوگیری نماید مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد قیمت روز گوشی ۲۷ مهر ۱۴۰۴ معاون وزیر خارجه: دشمن به دنبال هراس افکنی در بازار ایران است بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز سیاست ارز ترجیحی باید اصلاح شود قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۴ لیست قیمت خرید مسکن در غرب تهران + جدول مدیر کل دفتر آمار گمرک منصوب شد آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قیمت روز گوشی ۲۶ مهر ۱۴۰۴ استقرار گمرک در درب ورود بندر شهید رجایی نرخ خوراک؛ متغیر پنهان سود پالایشی‌ها در بورس توقیف ۱۱۶۸ پرونده اوراق بهادار در شهریورماه قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۶ مهر۱۴۰۴ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی راهکار تقویت آنتن‌دهی تلفن همراه و پوشش اینترنت چیست؟ ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس رکود ساخت و ساز در 70درصد روستاها به‌دلیل سخت‌گیری در تغییر کاربری زمین وزیر کار: آینده هر کشوری را مهارت‌آموزان رقم می‌زنند کارت بازرگانی باید از چرخه تجارت حذف شود یارانه نقدی مهرماه دهک‌های یک تا سه واریز شد اطراق پس از شتاب/ بورس به مرز اصلاح رسید؟ سقف وام اشتغال زایی افزایش یافت شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طرح سامانه جدید نشانی منتفی شد طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ۳۴ هزار میلیارد تومان مبادله اوراق بهادار و کالا در چهار بورس کشور ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت طراحی نقشه راه صادرات دیجیتال ایران توسط اتاق بازرگانی ایران خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی+ جزییات تجارت الکترونیک ایران به ۵۵۰۰ همت رسید کمیته مشترک برای تقویت صادرات خدمات فنی‌و‌مهندسی تشکیل شد بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران صادرات خدمات فنی و مهندسی را با هدف ۱۰ میلیارد دلاری احیا می‌کنیم صادرات جهانی چین در سپتامبر رکورد زد صدور ۳۲۶ گواهی تمکن مالی الکترونیک در شهریور ماه + راهنمای دریافت گواهی واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی افزایش حقوق ۱۴۰۵ به اندازه تورم، درخواست جدی کارگران زمان پرداخت معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی +مبلغ دقیق معوقات و جزییات «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد واریز بیش از ۶۶۵۰ میلیارد تومان سود ناشران بورسی اولین عرضه فوب متانول ایران در بورس انرژی معامله ۶۶ همت کالا در بورس طی یک هفته کالابرگ الکترونیکی جایگزین یارانه نقدی می‌شود؟ اجرای «مسیر ترامپ» در قفقاز با بودجه ۱۴۵ میلیون دلاری آمریکا آغاز شد وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است جزئیات صدور کد معاملات بورسی برای خارجی‌ها در ایران اعلام شد افزایش کارمزد معاملات بلوکی سهام و کالا تا ۳ ماه آینده کاخ سفید دوباره هشدار اخراج صادر کرد تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل بانک های مرکزی جهان در یک ماه چقدر طلا خریدند؟ فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دستور جدید انگلیس برای دسترسی به داده‌های محرمانه کاربران اپل برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی تقویت سرمایه بانک کشاورزی ضروری است آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۰:۱۲ ۱۴۰۴/۰۳/۱۷
اقتصاد معاصر گزارش می‌دهد

نجات خودروسازی در گرو بازار رقابتی و آزادسازی نرخ‌؛ عرضه در بورس بهانه سودجویی‌ست

در حالی مدیرعامل ایران‌خودرو به راحتی از توقف عرضه خودرو به دلیل گران‌نشدن محصولات می‌گوید که این خودروساز کشور از فروردین امسال هیچ عرضه‌ای نداشته است، باوجود تغییر مدیریت‌ها، کماکان شیوه تشنه‌نگه‌داشتن بازار برای گران‌کردن خودرو، ابزاری در دست خودروساز برای سودجویی‌ست، قطعا نرخ‌های تکلیفی باید زدوده شود اما در بازاری رقابتی؛ در بازار انحصاری، آزادسازی نرخ فقط دبح اقتصاد خانوار است.
نجات خودروسازی در گرو بازار رقابتی و آزادسازی نرخ‌؛ عرضه در بورس بهانه سودجویی‌ست
کد خبر:۲۴۸۲۲

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ یازدهم خرداد ماه بود که مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: به دولت نامه زدیم و گفتیم چون قیمت‌گذاری جدید برای خودروها انجام نشده، همچنان داریم ضرر می‌دهیم و امکان فروش محصول نداریم.

عادل پیرمحمدی که مدعی ضرردهی شرکت تحت مدیریتش است، می‌گوید:۲۰ روز از تاریخ نامه‌اش گذشته و هنوز اتفاقی نیفتاده است.

او با اشاره به مشکلات مربوط به تخصیص ارز و ناترازی‌ها، تلویحا عنوان کرده است که ایران‌خودرو تا خودرو گران نشود، محصولی نمی‌فروشد.

بنابراین گزارش قیمت‌گذاری دستوری به دلیل وجود بازار انصحاری سال‌ها است که موضوع اختلاف بین خودروسازان و دولت محسوب می‌شود.

پیرمحمدی همچنین پیش از این یکی از موارد فرار از نرخ‌های تکلیفی خودرو (آن هم در بازار انحصاری) را عرضه خودرو در بورس کالا عنوان کرده بود.

عرضه خودرو در بورس کالای ایران که از سال ۱۴۰۱ با هدف ادعایی شفاف‌سازی معاملات و حذف دلالان آغاز شد، به گفته اغلب کارشناسان نتوانست چندان مشکلات مردم با صنعت خودرو را برطرف کند.

به دلیل ماهیت نامناسب بورس برای عرضه کالاهای مصرفی، پیچیدگی فرآیند برای مردم عادی، سودآوری کلان برای خودروسازان، فشار مالی بر مصرف‌کنندگان، تداوم سیاست‌های ناکارآمد قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد نوسانات شدید در بازار و حتی تشدید زیان انباشته خودروسازان، عرضه خودرو در بورس کالا به سیاستی نه چندان اثرگذار در بازار اما سودده برای خودروساز تبدیل شد.

 این روش، به‌ جای خدمت به مردم عادی، عملا راه سودجویی خودروسازان و رقابت متقاضیان برای افزایش قیمت محصولی انحصاری را هموار و فشار بیشتری بر مصرف‌کنندگان نهایی وارد کرد.

این سیاست در اواسط فعالیت دولت سیزدهم و با آمدن فاطمی امین به وزارت صمت، متوقف و سامانه یکپارچه عرضه خودرو جایگزین آن شد اما در دولت چهاردهم، ظاهرا با چراغ سبز وزارت صمت، خودروسازان دنبال سودجویی از چکش زدن قیمت خودرودر بورس هستند.

بورس کالا، فضایی غریب برای کالای مصرفی

در سراسر جهان، بورس کالا بستری برای معاملات عمده کالاهای خام یا پایه مانند فلزات، محصولات کشاورزی یا انرژی است، نه مکانی برای عرضه کالاهای مصرفی مانند خودرو. در هیچ کشوری کالای مصرفی مردم در بورس فروخته نمی‌شود.

در بورس‌های بین‌المللی، شرکت‌های خودروسازی فقط از طریق عرضه سهام برند خود حضور دارند، نه عرضه مستقیم محصول. در ایران اما سیاست‌گذاران با این تصور نادرست که بورس کالا می‌تواند قیمت‌گذاری منطقی‌تری ایجاد کند، خودرو را وارد این بازار کرده، درحالی که این رویکرد نه‌ فقط با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد، بلکه برای مردم عادی که به دنبال خرید خودرو برای نیاز شخصی هستند، کاملا غیرقابل دسترس و پیچیده است.

با این منطق عجیب، روزی اگردیگر صنایع ما به دلیل نبود مدیریت صحیح زیان ده شد، قرار است مایحتاج زندگی مردم، مانند مواد غذایی یا پوشاک نیز در بورس فروخته شود؟ این گونه سیاست گذاری‌ها نشان‌دهنده درک نادرست از ماهیت بورس و نیازهای واقعی مردم است. 

به نظر می‌رسد این روش عملا به نفع افراد با سرمایه‌های کلان طراحی شده است. فرآیند خرید در بورس، شامل دریافت کد بورسی، افتتاح حساب وکالتی، واریز پیش‌پرداخت‌های سنگین (گاه ۱۰۰ درصد قیمت پایه) و رقابت در محیطی تخصصی است و برای مردم عادی که با این سیستم‌ها آشنا نیستند، بسیار دشوار و عملا غیرممکن است.

 بورس کالا فضایی است که افراد خاص با دانش و توان مالی بالا در آن فعالیت می‌کنند، نه بستری که همه مردم کشور بتوانند در آن حضور یابند. در نتیجه، دلالان و سرمایه‌گذارانی که توانایی مالی و مهارت لازم برای شرکت در این معاملات را دارند، خودروها را با قیمت‌های رقابتی خریداری کرده و سپس در بازار آزاد با سودهای کلان می‌فروشند. این روش، به‌ جای حذف دلالان، راه را برای سودجویی بیشتر آن‌ها باز کرده و مردم عادی را از دسترسی به خودرو محروم کرده است.

قیمت‌گذاری دستوری، ریشه اصلی مشکل

البته قیمت‌گذاری دستوری شکاف عمیقی بین قیمت کارخانه و بازار ایجاد کرده است. عرضه خودرو در بورس کالا به‌ جای حل این مشکل، فقط این شکاف را به محیط بورس منتقل کرده و منطقی‌ترین راه، آزادسازی قیمت‌ها و واگذاری عرضه به خودروسازان است تا قیمت در حاشیه بازار تعیین شود البته به شرطی که بازار خودروسازان ما از انحصار خارج شود.

در بازار انحصاری خودروسازان با تداوم سیاست‌های ناکارآمد و ایجاد محدودیت‌های مصنوعی در عرضه، بازار را تشنه نگه می‌دارند تا قیمت‌ها به‌ صورت مصنوعی بالا بماند و سود بیشتری کسب کنند. 

سیاست قیمت‌گذاری دستوری طی ۱۲ سال گذشته منجر به زیان انباشته‌ای بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان برای خودروسازان شده است. عرضه در بورس کالا نه‌ فقط این زیان را جبران نکرده، بلکه به دلیل فرآیندهای پیچیده و هزینه‌های اضافی مانند کارمزدهای بورس و مالیات، بار مالی بیشتری به خودروسازان و مصرف‌کنندگان تحمیل کرده است.

برخی کارشناسان معتقدند عرضه خودرو در بورس کالا و سامانه‌های مشابه مانند سامانه یکپارچه، باعث نوسانات شدید در بازار شده است. این روش‌ها به دلیل محدودیت عرضه و ایجاد تقاضای کاذب، نه‌ فقط به ثبات بازار کمک نمی‌کنند، بلکه باعث التهاب و افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد می‌شوند. برای مثال، توقف عرضه خودروهای سواری در بورس در سال ۱۴۰۳ به دلیل موانع قانونی و تعهدات سامانه یکپارچه، ناکارآمدی این روش را به‌ وضوح نشان داد.

سیاست‌های مقطعی و غیرکارشناسی، نه‌ فقط مشکلات بازار خودرو را حل نمی‌کنند، بلکه اعتماد عمومی را خدشه‌دار کرده و مردم را در برابر سیستمی پیچیده و غیرقابل دسترس قرار می‌دهند.

به جای تداوم روش‌های ناکارآمد مانند عرضه در بورس کالا، سیاست‌گذاران باید به سمت آزادسازی قیمت‌ها و واگذاری عرضه به خودروسازان در فضایی کاملا رقابتی حرکت کنند. این روش با حذف واسطه‌ها و شفاف‌سازی فرآیند فروش، می‌تواند هم به نفع مصرف‌کننده باشد و هم زیان انباشته خودروسازان را کاهش دهد. اصلاح سیاست‌های تولید و عرضه خودرو، مانند افزایش تولید و رفع محدودیت‌های مصنوعی، می‌تواند بازار را از حالت تشنگی خارج کرده و به ثبات قیمت‌ها کمک کند. تا زمانی که این اصلاحات انجام نشود، عرضه در بورس کالا فقط به پیچیده‌تر شدن فرآیند خرید، افزایش قیمت‌ها، و سودجویی دلالان منجر خواهد شد.

در مجموع، عرضه خودرو در بورس کالای ایران به دلیل ماهیت نامناسب این بستر برای کالاهای مصرفی، طراحی نادرست آن برای مردم عادی، سودآوری برای دلالان و خودروسازان و تشدید مشکلات بازار خودرو، سیاستی نادرست است. بورس کالا جایی نیست که همه مردم کشور بتوانند در آن حضور یابند و کالاهای مصرفی خود را تهیه کنند. این روش، به‌ جای حل مشکلات بازار خودرو، فقط فرآیند خرید را پیچیده‌تر کرده و فشار بر مصرف‌کنندگان را افزایش داده است.

تجربه‌های جهانی و شواهد داخلی نشان می‌دهد که ایجاد بازار رقابتی واقعی، آزادسازی قیمت‌ها و بازگشت به عرضه مستقیم توسط خودروسازان، فقط راه‌حل پایدار برای ساماندهی بازار خودرو است.

 تا زمانی که سیاست‌گذاران به این نتیجه نرسند، مردم عادی و صنعت خودرو همچنان هزینه‌های سنگین این سیاست‌های نادرست را پرداخت خواهند کرد.