۱۸:۰۸ ۱۴۰۳/۰۶/۲۸

قیمت جدید محصولات سایپا 28 شهریور

 قیمت جدید محصولات سایپا در بازار امروز ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ را در ادامه بخوانید.
قیمت جدید محصولات سایپا 28 شهریور
کد خبر:۲۹۰۲

به گزارش اقتصاد معاصر؛ قیمت جدید محصولات سایپا  در بازار امروز 28 شهریور 1403 تغییر چندانی نداشته است.  البته برخی معتقدند این شرایط پایدار نخواهد ماند، چرا که با صدور مجوز افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی این بار نوبت بازار خودرو است که افزایش قیمت را تجربه کند.براساس اخبار منتشر شده  از بازار خودرو درباره قیمت محصولات سایپا ؛قیمت شاهین اتوماتیک  ۷۹۵ میلیون تومان و شاهین دنده ای ۷۰۰میلیون تومان است.همچنین قیمت ساینا دنده ای  ۴۱۵ میلیون تومان، ساینا اتوماتیک نیز ۵۰۵ میلیون تومان وقیمت کوییک اتوماتیک ۵۲۰ میلیون تومان اعلام شد. این در حالی است که کوییک S در بازار خودرو ۴۱۰ میلیون تومان و خودرو اطلس ۵۱۵ میلیون تومان قیمت خورد.

 

قیمت جدید محصولات سایپا

 

جدول قیمت جدید محصولات سایپا امروز

قیمت جدید محصولات سایپا در بازار امروز 28 شهریور 1403 به قرار زیر است:

 

نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
سهند S ۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰ ۴۵۹,۴۱۵,۰۰۰
اطلس ۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ۴۱۱,۹۵۷,۰۰۰
ساینا S ۴۱۱,۵۰۰,۰۰۰ ۳۴۵,۷۶۴,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز ۴۳۵,۰۰۰,۰۰۰ ۳۰۸,۹۱۹,۰۰۰
کوییک اتوماتیک ۵۳۲,۰۰۰,۰۰۰ ۳۵۱,۸۳۸,۰۰۰
کوییک R تیپ S ۴۱۴,۰۰۰,۰۰۰ ۲۹۲,۶۲۸,۰۰۰
کوییک S ۴۱۴,۰۰۰,۰۰۰ ۲۹۸,۸۸۴,۰۰۰
کوییک GXL ۴۱۶,۰۰۰,۰۰۰ ۳۶۸,۲۹۰,۰۰۰
کوییک GXR-L ۴۲۶,۰۰۰,۰۰۰ ۳۸۴,۸۲۴,۰۰۰
شاهین G (سانروف) ۷۱۴,۵۰۰,۰۰۰ ۴۴۰,۲۶۶,۰۰۰
شاهین اتوماتیک G ۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰ ۶۵۰,۷۰۳,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس به زودی ۷۵۷,۸۲۷,۰۰۰
سایپا 151 ۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ۳۱۵,۵۸۷,۰۰۰
سایپا 151 (لاینر) ۳۳۷,۰۰۰,۰۰۰ ۳۱۹,۸۹۲,۰۰۰
وانت زامیاد (رادیال) ۵۹۰,۰۰۰,۰۰۰ ۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
وانت زامیاد (موتور M24) ۵۸۳,۰۰۰,۰۰۰ ۵۷۹,۰۰۰,۰۰۰
وانت زامیاد گازسوز ۶۳۷,۰۰۰,۰۰۰ ۶۲۲,۰۰۰,۰۰۰
وانت زامیاد گازسوز (رادیال) ۶۴۳,۰۰۰,۰۰۰ ۶۲۶,۰۰۰,۰۰۰
وانت زامیاد دیزل ۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰ توقف تولید
وانت پادرا ناموجود ۶۱۶,۸۹۰,۰۰۰
وانت پادرا (دوگانه سوز) ۸۱۵,۰۰۰,۰۰۰ ۶۶۲,۸۹۰,۰۰۰
چانگان CS35 فول 2023 ۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰ توقف فروش
چانگان CS35 فول 2024 ۱,۶۶۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۳۶۲,۶۵۴,۰۰۰
چانگان CS55 مدل 2023 ۲,۰۱۳,۰۰۰,۰۰۰ توقف فروش
چانگان CS55 مدل 2024 ۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۵۱۱,۸۸۷,۰۰۰
زوتی DL5 ۱,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۱۴۴,۵۴۲,۰۰۰

 

 

مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت خودرو

برای بررسی تغییرات قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ و پیش‌بینی روند آینده باید با عوامل تأثیرگذار روی نوسان قیمت‌ها آشنا بود. در پاراگراف‌های بالا مواردی مانند قیمت ارز و احتمال افزایش واردات خودرو را با هم بررسی کردیم. اما این دو مورد تنها عوامل تأثیرگذار روی قیمت خودرو نیستند. برخی دیگر از این عوامل عبارتند از:

 

۱- تورم
تورم یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی قیمت خودروهاست. افزایش تورم باعث افزایش هزینۀ تولید خودرو‌های داخلی خواهد شد و به تبع آن شاهد افزایش قیمت روز خودرو خواهیم بود.

 

۲- سیاست‌های دولت
سیاست‌های دولت در حوزۀ خودرو مانند قیمت گذاری دستوری، تعرفۀ واردات، میزان مالیات و بسیاری موارد دیگر را باید در میان مهم‌ترین عووامل تأثیرگذار روی قیمت خودرو‌ها دانست. بدون توجه به سیاست‌های دولت، بررسی تغییرات قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ و پیش‌بینی روند آینده امکان پذیر نخواهد بود.

 

۳- شرایط اقتصاد ایران و جهان
شرایط اقتصادی ایران و جهان از دیگر عواملی هستند که روی قیمت خودرو تأثیر می‌گذارند. تورم کشور‌هایی را که بیشترین خودرو از آنها وارد می‌شود باید یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار روی قیمت خودرو‌های وارداتی در ایران دانست.

 

قیمت جدید محصولات سایپا  امروز

 

پیش بینی روند تغییرات قیمت خودرو در ماه‌های آینده

پیش بینی روند آینده بازار خودرو در ایران را به دلیل این‌که به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد باید کاری بسیار سخت و دشوار دانست که تنها می‌توان احتمالات آن را بررسی کرد. همانطور که اشاره کردیم در صورتی که شاهد به وجود آمدن تغییرات زیادی در سیاست‌های دولت جدید نباشیم و قیمت ارز افزایش پیدا نکند، احتمال کاهش قیمت خودرو بالاست. اما در صورتی که شاهد افزایش تورم، افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت سوخت و یا تغییرات سیاست‌های دولت باشیم احتمال این‌که روند افزایشی قیمت خودرو‌ها را شاهد باشیم، بالا خواهد بود.

 

در نهایت دوباره باید اشاره کنیم که با توجه به عوامل متعدد موجود باید کار بررسی تغییرات قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ و پیش‌بینی روند آینده را انجام داد. در صورتی که شاهد افزایش نرخ تورم و قیمت ارز نباشیم، قیمت خودرو‌ها به احتمال زیاد کاهش خواهشند یافت. اما در صورتی که تورم یا قیمت دلار افزایش یابد، به تبع آن قیمت روز خودرو‌های متفاوت در کشور نیز افزایش خواهند یافت. در حال حاضر بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که در هفته‌هایی ابتدایی پاییز و حتی تمام مهر ماه بازار همچنان در رکود باقی خواهد ماند تا پس از آن تصمیم گیری‌های کلان سیاسی وضوح بیشتری پیدا کنند تا بتوان دقیق‌تر در خصوص آینده نظر داد.

 

 

گرانی قریب‌الوقوع قیمت کارخانه‌ای خودرو

معاون اول رئیس‌جمهور در حالی فهرست اصلاح قیمت خودرو را تأیید کرده است که مردم به شدت از عملکرد خودروسازان شکایت دارند. از نحوه ثبت‌نام و توزیع خودرو گرفته تا خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و مونتاژی همگی مورد نقد مردم است. حال در چنین شرایطی دولت چهاردهم از راه نرسیده، مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر می‌کند. این اقدام دولت با ادعای اخیر وزیر اقتصاد که گفته است «همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است» در تضاد است چراکه رفع انحصار صرفاً با واردات قطره‌چکانی خودرو اتفاق نمی‌افتد، بلکه نیاز به همت و خانه‌تکانی اساسی در صنعت خودرو دارد.

 

 اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به آسیب‌شناسی ساختار تنظیم‌گری صنعت خودرو پرداخته است. 

 

در این گزارش تأکید شده است که در حال حاضر خودروسازی کشور از شرایط مناسبی در کمیت و کیفیت برخوردار نیست و از تکنولوژی روز دنیا نیز دهه‌هاست عقب مانده است. 

 

این صنعت طی سال‌های گذشته نه نفعی برای خود داشته و نه برای مردم، به طوری که در حال حاضر زیان انباشته خودروسازی کشور به مرز ۲۵۰‌همت رسیده است و بسیاری از محصولات با زیان به بازار عرضه می‌شود. 

 

این صنعت از مشکلات ساختاری رنج می‌برد و این مشکلات باعث شده است خودروسازی کشورمان پذیرای فناوری‌های روز دنیا نباشد و علاوه بر جاماندگی از سایر رقبای خود در عرصه بین‌الملل و عدم‌نقش‌آفرینی در زنجیره‌های ارزش جهانی و منطقه‌ای، موجب نارضایتی در کشور نیز باشد. 

 

در گزارش مذکور تأکید شده است هویت صنعت خودرو ناشی از تغییرات سیاست کلان دولت‌ها دائماً دستخوش تغییر بوده و هرگز نتوانسته است به هویت و چشم‌اندازی واحد برای یک دوره بلندمدت دست یابد. 

 

با توجه به هشدارهایی که بازوی نظارتی مجلس به دولت و متولیان صنعت خودرو داده است، به نظر می‌رسد دولت چهاردهم با اتخاذ سیاست درست در تولید و واردات خودرو این صنعت را ساماندهی کند.

 

قطعاً رسیدن به این هدف نیازمند خانه‌تکانی اساسی در صنعت خودرو است. شروع به کار دولت وفاق با چالش ثبت‌نام و سیستم قرعه‌کشی خودرو همراه شد.

 

ایران‌خودرو که ۱۷ ماه پیش درخواست افزایش قیمت خودرو داده و در دولت قبل مسکوت مانده بود، ابتدا ۱۱۷‌هزارو۲۰۰دستگاه از محصولات خود را به متقاضیان عادی، طرح خودروهای فرسوده و طرح جوانی جمعیت اختصاص داد و در ادامه با رایزنی برای افزایش قیمت خودرو توانست تأیید معاون اول رئیس‌جمهور را بگیرد، این در حالی است که اخیراً یکی از تخلفات این گروه خودروسازی در گران‌فروشی سورن‌پلاس جنجال‌آفرین و پای نمایندگان مجلس به ماجرا باز شد. سال ۱۴۰۱ ایران‌خودرو اعلام کرد قصد دارد به همه متقاضیانی که در طرح پیش‌فروش شرکت کرده‌اند حداکثر طی دو سال خودرو بدهد. 

 

با برگزاری این طرح و فرارسیدن موعد تحویل خودرو به برخی متقاضیان در سال۱۴۰۲، مشخص شد این خودروساز محصول سورن‌پلاس را برخلاف تعهدات به موتور ضعیف‌تر و ارزان‌تر تجهیز کرده و قیمت را نیز افزایش داده است. 

 

پس از این تخلف، اعتراضات گسترده‌ای در فضای مجازی و رسانه‌ای علیه ایران‌خودرو شکل گرفت، اما این شرکت تاکنون هیچ توجهی به این اعتراضات نکرده و در دنیای موازی خود که سراسر آرام است و تمام خریداران در آن راضی هستند، به تخلفاتش ادامه داده است. 

 

در این شرایط وزارت صمت به عنوان متولی سامانه۱۲۴ و وزارت دادگستری به عنوان سازمان تعزیرات حکومتی و متولی سامانه۱۳۵ که مسئولیت نظارت بر خودروسازها را بر عهده دارند هم هیچ واکنشی به این تخلف نشان نداده و مردم را در مقابل تخلفات ایران‌خودرو تنها و بی‌پناه گذاشته‌اند. 

 

 گرانی قیمت خودرو در یک قدمی تصویب هیئت دولت

اواخر ماه گذشته مدیران دو شرکت خودروساز بزرگ کشور به همراه نماینده شورای رقابت در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون اقتصادی دولت، خواستار اصلاح قیمت خودرو شدند. برای تغییر قیمت خودرو گزارشی تهیه و به دفتر محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شد. اکنون گزارش مذکور با تأییدیه عارف، قرار است در هیئت دولت مطرح و قیمت خودروها در نزدیک‌ترین زمان ممکن اصلاح شود. 

 

در حال حاضر دولت بر سر دوراهی افزایش قیمت بنزین و قیمت خودرو مانده است چراکه تحلیلگران معتقدند تا میزان مصرف بنزین در خودروها بهینه نشود، حتی افزایش قیمت بنزین نیز نمی‌تواند مصرف را کاهش دهد، با این حال عارف در قدم نخست به خودروسازان چراغ سبز نشان داده و با افزایش قیمت خودرو موافقت کرده است. 

 

نکته قابل توجه این است که پیش از این مسئولیت صدور مجوز تغییر قیمت خودرو با وزارت صمت بود، اما در دولت چهاردهم ظاهراً رویه تغییر کرده است و باید هیئت دولت در این خصوص تصمیم‌گیری کند. همچنین پیگیری‌ها نشان می‌دهد افزایش قیمت‌ها تمامی خودروها حتی خودروهایی را که پاییز پارسال تحت عنوان استانداردسازی مجوز افزایش قیمت گرفته بودند نیز دربرمی‌گیرد. 

 

بر اساس مصوبه۵۴۳ شورای رقابت خودروهایی که در شاخص‌های رقابتی در گرید جی و اف قرار دارند، نباید مجوز افزایش قیمت بگیرند، بنابراین باید شفاف‌سازی شود که با چه منطقی، قیمت این خودروها به ویژه در بخش مونتاژی‌ها، گران خواهد شد؟ آیا این خودروها رقابتی شده‌اند یا تغییری در کیفیت‌شان حاصل شده است؟

 

به عنوان نمونه چرا باید قیمت خودروی پژو۲۰۷ یا ایکس۵۵ با افزایش مواجه شود؟ افزایش قیمت این دست خودروها در واقع پشت پایی به مصوبه شورای رقابت محسوب می‌شود. 

 

 همتی: اجازه انحصار نمی‌دهیم 

همزمان با تصمیم دولت برای افزایش قیمت خودرو، وزیر اقتصاد روز گذشته از رفع انحصار در صنعت خودرو و دیگر صنایع کشور خبر داد. 

 

این ادعای عبدالناصر همتی با رویه دولت و افزایش قیمت خودرو بدون ارتقای کیفیت و کمیت در تضاد است چراکه رفع انحصار با واردات قطره‌چکانی خودرو اتفاق نمی‌افتد. همتی در این خصوص گفت: بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس محترم جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم.

 

وی با تأکید بر اینکه همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم، تصریح کرد: همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند، منافع ملت ایران در رقابت است. 

 

همچنین فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نیز از اختصاص یک‌میلیارد دلار برای واردات خودرو در سال جاری خبر داد و گفت: این یک سیاست مستمر است و تا پایان سال ادامه خواهیم داد. تخصیص ارز برای واردات خودرو در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

 

ارسال نظرات