۲۱/مهر/۱۴۰۴ | ۰۰:۳۹
لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت ملغی الاثر شد ماجرای عدم پرداخت ۵ درصد از مطالبات گندم کاران چیست؟ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ واردات ۲۵ هزار خودرو در ۶ ماه قیمت وانت نیسان جدید بنزینی اعلام شد هشدار هواشناسی برای تهرانی‌ها جزییات ثبت نام وام صندوق بیمه روستاییان و عشایر وضعیت بارندگی در کشور/کدام سدها وضعیت نامطلوبی دارند؟ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ + جدول قیمت روز گوشی ۲۰ مهر ۱۴۰۴ تاریخ پیش فروش بلیط قطار آبان ۱۴۰۴ دهقان دهنوی: افزایش نرخ ارز استراتژی توسعه صادرات در ایران نیست مجوز فروش ۳۱۷ فقره ملک دولتی به ارزش ۱۴ همت صادر شد پیشنهاد معافیت سربازی در ازای سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج تعرفه گاز زمستانی برای پرمصرف‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟ قرعه‌کشی مرحله سوم جام حذفی انجام شد+ جزییات کشف فرار مالیاتی ۷۶ میلیارد تومانی از یک شرکت فعال درحوزه تولید بتن در کرمانشاه قیمت دلار و ارز در بازار ارز تجاری امروز ۲۰ مهر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۰ مهر ۱۴۰۴ استقبال از نیروگاه های خورشیدی افزایش یافته است زمان پرداخت معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی +مبلغ دقیق معوقات و جزییات محمد کاسبی درگذشت اعزام و پذیرش قریب به ۱۷ میلیون مسافر هوایی در نیمه نخست سال «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد ترسیم خطوط فعالیت پلتفرم های فروش برخط طلا سیاست رفع تعهد ارزی با طلا متوقف شد نرخ منطقی هرعدد تخم مرغ چقدر است؟ واریز بیش از ۶۶۵۰ میلیارد تومان سود ناشران بورسی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۲۰ مهر ۱۴۰۴ تداوم بلندمدت جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین، به زیان ایران است تمدید یک ماهه برای اجرای بسته حمایتی صنایع طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۴ + جدول راهنمای کامل ثبت‌نام و ورود به سامانه راهبر بنیاد مسکن؛ روند، خدمات و چالش‌ها وعده افزایش خودکفایی ۴ محصول مهم کشاورزی تا پایان برنامه هفتم افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۶۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر قیمت روز گوشی ۱۹ مهر ۱۴۰۴ عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب غربی تهران آغاز شد هادی چوپان راهی فینال مستر المپیا ۲۰۲۵ شد برای بررسی احکام فصـل توسـعه مسـکن برنامه هفتم وزرای نفت و کار به کمیسیون عمران می‌آیند قیمت جهانی نفت امروز ۱۹ مهر ۱۴۰۴ تصویب شرایط واگذاری بیش از ۱۱۷ هزار میلیارد تومانی بنگاه‌های دولتی افزایش ذخیره سازی ۱.۵میلیارد متر مکعبی میدان گازی سراجه تا پایان سال اعضای هیئت تفحص از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی انتخاب می‌شوند قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۴ هر هفته تا ۱۵۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می‌شود تعرفه مشاوران املاک بر پایه «ارزش معاملاتی» بازنگری شد اتصال سامانه‌های گمرک به بنادر و اموال تملیکی توقف بررسی قیمت‌ جدید ایران‌خودرو با دستور کمیسیون اصل نود اجرای موفق هم‌فشارسازی چاه‌ها در سکوهای پارس جنوبی اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران امروز ۱۹ مهر ۱۴۰۴ اولین عرضه فوب متانول ایران در بورس انرژی معامله ۶۶ همت کالا در بورس طی یک هفته طرح وزارت اقتصاد برای شکستن گره‌های گمرکی قیمت جهانی طلا امروز ۱۹ مهر ۱۴۰۴ نتایج قرعه‌کشی ایران خودرو امروز شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۴+ اعلام اسامی برندگان، لینک مشاهده نتایج گزارش هواشناسی امروز ۱۹ مهر ۱۴۰۴ اجرای طرح جدید تخصیص اعتباری ارز برای تسریع در ترخیص کالاها سهم تجدیدپذیر ها از سبد نیروگاهی کشور به ۲.۵ درصد افزایش یافت وزیر جهاد: مطالبات گندمکاران تسویه شد کالابرگ الکترونیکی جایگزین یارانه نقدی می‌شود؟ حمل ریلی ۵‌ میلیون تن کالا در سال گذشته ادامه عقبگرد نفت در بازار جهانی پلیس امنیت ۲ رپر را بازداشت کرد وزش باد و گردوخاک در انتظار تهران پلاک خودروها لاتین نمی‌شود ترامپ برنده جایزه صلح نوبل نشد ترافیک در محور چالوس مسیر جنوب به شمال سنگین است عراقچی برای پاسخگویی به کمیسیون اصل ۹۰ می رود بیگدلی: حذف یارانه سه دهک بالا، راه‌حل موقت و غیرشفاف است اجرای «مسیر ترامپ» در قفقاز با بودجه ۱۴۵ میلیون دلاری آمریکا آغاز شد لایحه بودجه 1405 در ایستگاه نهایی/چالش نرخ ارز کالاهای اساسی و پرداخت ماهانه کالابرگ ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز یکشنبه کشور روی موج مصرف بنزین / نیمی از خودروها فرسوده و پرمصرف‌اند متوسط قیمت مسکن در تهران ۹۰ میلیون تومان تمامی زنان سرپرست خانوار روستایی و عشایری شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر بیمه رایگان می‌شوند کدام بانک بیشتر وام ازدواج می‌دهد؟ اعلام زمان‌ پرداخت باقی‌مانده معوقات متناسب سازی حقوق بازنشستگان+ جزییات احیا و افتتاح ۱۰۳۱ کیلومتر شبکه آبرسانی کشاورزی-روستایی با برنامه‌ریزی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) سهم اشتغال خدمات در اقتصاد از کشاورزی و صنعت پیشی گرفت تعلیق تعهدات وارداتی حادثه‌دیدگان بندر شهید رجایی تا پایان سال ذرت و روغن پیشتاز واردات وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تداوم فشار حداکثری آمریکا؛ تحریم بیش از ۵۰ فرد و نهاد و کشتی به بهانه فروش نفت ایران دریافت سالانه ۱۰۰ هزار شکایت و گزارش فساد از طریق سامانه ۱۳۶ وزیر راه: روند تامین مسکن و رفع مشکلات جامعه ایثارگری سرعت می‌یابد برگزاری حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران در ۲۰ مهر مشترکان خانگی برای گرفتن نیروگاه خورشیدی به کجا مراجعه کنند؟ آغاز پرداخت خسارت های برق خانگی از یک ماه آینده نرخ سود بین‌بانکی ثابت ماند رسیدگی به تقاضای تفحص از شرکت‌های پتروشیمی با حضور وزرای نفت و کار سامانه ملی املاک و اسکان، تنها مرجع قانونی اتصال کدملی به کدپستی است وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۷ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۷ مهر ۱۴۰۴ صادرات محصولات کشاورزی ایران به ۸۰ کشور اصلاح نرخ کرایه حمل ریلی فرآورده های نفتی کلید خورد نرخ بیکاری تک‌رقمی در ۲۸ استان+ جدول واردات ۹ میلیارد دلار کالای اساسی در ۶ ماه هشدار بانک مرکزی درباره نظارت غیرمجاز بر صندوق‌های قرض‌الحسنه برداشتن شرط سپرده بلوکه شده، دلیل افزایش متقاضیان پیش فروش خودرو است قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴ دستورالعمل تأسیس، فعالیت، نحوه اداره و نظارت بر مؤسسات اعتباری توسعه‌ای تصویب شد کسری بودجه نتیجه تصمیمات دولت است تکذیب پرداخت کامل مطالبات گندمکاران/ قیمت گندم بلاتکلیف ماند دستور بازنشستگی کارکنان باسابقه در وزارت اقتصاد به منظور جوانگرایی تمهیدات بانک مرکزی برای خسارت دیدگان حادثه آتش‌سوزی بندر شهید رجایی جزئیات صدور کد معاملات بورسی برای خارجی‌ها در ایران اعلام شد واردات گندم ضرورتی موقت است قیمت روز گوشی ۱۶ مهر ۱۴۰۴ نرخ بیکاری تابستان به ۷.۴ درصد کاهش یافت مهلت تحویل خودرو از این پس بر اساس روز تقویمی محاسبه می‌شود ۱۴ فرمان جدید برای بازکردن گره رسوب کالا در گمرک قرعه‌کشی ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۴ +لینک سایت اعلام نتایج ممنوعیت واردات گوجه‌فرنگی و پیاز به عراق لغو شد پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری از مرز ۱۳۶ همت گذشت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۴ آخرین وضعیت طرح ساماندهی نیروهای شرکتی از زبان حاجی بابایی قیمت مصوب تخم‌مرغ ابلاغ شد افزایش کارمزد معاملات بلوکی سهام و کالا تا ۳ ماه آینده برندهای مجاز خودرو جهت واردات ایرانیان مقیم خارج اعلام شد کاخ سفید دوباره هشدار اخراج صادر کرد قیمت روز گوشی ۱۵ مهر ۱۴۰۴ شیوه جدیدی برای مقابله با اسنپ بک اتخاذ کردیم/ دولت از نوسان قیمت‌ها با خبر است نرخ ارز ترجیحی با یک شیب ملایمی افزایش پیدا کند تمهیدات بانک مرکزی در تالار ارز اول و دوم برای عرضه و تقاضای ارزی گره‌گشاست انحصار در واردات و توزیع برنج عامل گرانی است معایب سامانه بازارگاه اصلاح می شود امروز، آغاز ثبت سفارش پیش‌فروش سکه به روش حراج سقف جدید تراکنش بانکی در سال ۱۴۰۴ زمان واریز معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی + مبلغ و زمان واریز حقوق مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۴ درخواست بخش خصوصی برای رفع معوقات ارزی و تأمین نهاده‌ها اعتراض وزیر جهاد کشاورزی به کاهش سهمیه سوخت ماشین آلات کشاورزی تصویب شیوه‌نامه جدید نظارت بر بنگاه‌های واگذار شده بورس سبزپوش ماند عرضه کامیون فورس ۶ تن کابین خواب‌دار بهمن‌دیزل در بورس کالا خبر جدید درباره قیمت خرید تضمینی گندم چرا ۵۷ هزار نفر از دریافت سود سهام عدالت جا ماندند؟ تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود قیمت روز گوشی ۱۴ مهر ۱۴۰۴ پاسخ به ۶۰ پرسش درباره سهام عدالت و وضعیت واریز سود حجم معاملات بازار ارز تجاری به ۱۴.۹ میلیارد دلار رسید قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۴ امروز پایان مهلت واریز وجه پیش‌فروش سکه زمان اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح عادی و مادران مهر ۱۴۰۴ ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد مدیرکل بانک مرکزی: اجرای حذف صفرها با دوره گذار 3 ساله و آماده‌سازی 2 ساله منظور: اسنپ‌بک بیش از تحریم، فشار روانی دارد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل با مصوبه حذف ۴صفر هر ریال معادل ۱۰۰ قران شد مراسم اولویت‌بندی فروش محصولات ایران‌خودرو؛ ۱۶ مهر ۳۱ هزار میلیارد تومان مبادله اوراق بهادار و کالا در ۴ بورس ایران جزئیات گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۳ اتاق بازرگانی | مازاد منابع بر مصارف بیش از ۳ همت شد لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی در دستورکار مجلس قیمت روز گوشی ۱۳ مهر ۱۴۰۴ رشد نقدینگی عامل پایدار تورم در اقتصاد ایران بانک های مرکزی جهان در یک ماه چقدر طلا خریدند؟ بیش از ۴ هزار سهامدار عدالت در دو بانک، سود دریافت نکردند تعداد سهام‌داران فعال بورس در هفته گذشته از مرز ۲۳۶ هزار کد فراتر رفت عظیمی راد: پزشکیان در فرمانی به مسئولین اقتصادی بر کنترل نرخ ارز تاکید کند هشدار جدی سازمان برنامه درباره تبعات تورمی ارز تک نرخی فرزین: عرضه ارز در بازار دوم مرکز مبادله با نرخ توافقی افزایش می‌یابد رتبه اعتباری بدهکاران مالیاتی افت می‌کند فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۴ مهلت خرید از کالابرگ الکترونیکی تا پایان آبان اعلام شد مهلت توزیع قیر عمرانی سال ۱۴۰۳ دو ماه تمدید شد بانک تجاری ایران و اروپا تحریم شد ایلان ماسک نخستین فرد ۵۰۰ میلیارد دلاری جهان شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست پایان واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۲ به حساب ۴۴ میلیون سهامدار قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۱۱ مهر ۱۴۰۴ توانایی بالای معادن ایران در جذب سرمایه‌های کلان اقتصادی تدوین آیین نامه تولید بدون کارخانه دستور جدید انگلیس برای دسترسی به داده‌های محرمانه کاربران اپل بدهکارترین کشورهای جهان معرفی شدند فراخوان جذب مدیران جوان تا دو هفته آینده اعلام می‌شود قیمت جدید سیمان اعلام شد تمدید مهلت ثبت‌نام ایران خودرو مهر ۱۴۰۴ + شرایط، مراحل و لینک ثبت‌نام برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی ادامه خرید نفت روسیه توسط هند، چین و اروپا علیرغم تهدیدهای ترامپ ترامپ تعرفه‌های سنگین چوب و مبلمان را اعلام کرد صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا اولویت وزارت صمت تقویت سرمایه بانک کشاورزی ضروری است طلای دست مردم مشمول مالیات نیست فروش بیش از ۳ هزار میلیارد ریال «کالای تملیکی» وزیر کار: برنامه‌های کاهش حوادث ناشی از کار مناسب با هر شهر و استان تدوین می‌شود نحوه ثبت درخواست استرداد اضافه پرداختی مالیات بر درآمد حقوق شرایط فروش سبدی بهمن موتور + زمان و آدرس سایت وزیر تعاون: انتقال اختیار به استان‌ها راهکاری موثر برای کاهش حوادث کار است اقلام طرح کالابرگ الکترونیکی تغییر کرد پیشنهاد استفاده بهینه از نیروی مازاد دولت بریکس شرایط دورزدن تحریم‌های تسلیحاتی را برای ایران فراهم می‌کند تکلیف افزایش حقوق کارگران مشخص شد‌ دستیار اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد طلای جهانی پس رفت آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ بلومبرگ: هند خواستار از سرگیری واردات نفت ایران شد واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ منتفی شد؟ زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به دلیل تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمدها کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ ایست قیمت طلای جهانی مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه عراق صادرات نفت را افزایش می‌دهد افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود درخواست میلیاردر اماراتی از کشورهای عربی برای تحریم هوایی رژیم اشغالگر سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۷:۵۹ ۱۴۰۴/۰۷/۲۰

چرا از مسیرهای کریدوری ایران کامل استفاده نمی‌شود؟

یک کارشناس اقتصادی معتقد است عملکرد محورهای کشور در مسیر کریدورهای مختلف به دلیل چالش‌های متعدد، پایین‌تر از ظرفیت واقعی است و صرفا وجود موقعیت مناسب نمی‌تواند برای کشور ما دستاورد ترانزیتی داشته باشد؛ لذا لازم است بین زیرساخت‌ها، دستگاه‌ها و بخش خصوصی کشور هماهنگی و یکپارچگی ایجاد شود؛ چراکه اگر چنین شرایطی فراهم نشود خطر جایگزین شدن مسیر ایران با دیگر کشورهای منطقه جدی خواهد شد.
چرا از مسیرهای کریدوری ایران کامل استفاده نمی‌شود؟
کد خبر:۳۵۹۸۵

به گزارش اقتصاد معاصر؛ سیدطه‌حسین مدنی،کارشناس اقتصاد با بیان اینکه کشور ما در مسیر کریدور شمال - جنوب به عنوان یکی از مهمترین مسیرهای عبوری دنیا قرار گرفته است، گفت: توافق‌نامه کریدور شمال - جنوب در سال ۱۳۷۹ بین سه کشور هند، روسیه و ایران امضا شده است. هر سه کشور از راه‌اندازی این کریدور نفع زیادی خواهند برد.

وی افزود: هند می‌تواند تجارت خود با اروپا را به جای مسیر ۱۶ هزار کیلومتری کانال سوئز، به سمت این مسیر ۷۰۰۰ کیلومتری سوق دهد که ۳۰ درصد کاهش هزینه حمل به همراه خواهد داشت. دسترسی روسیه به آب‌های آزاد هم از طریق کریدور شمال - جنوب تسهیل می‌شود. راه‌اندازی این مسیر برای ایران هم به ازای هر ۱۰۰ تن بار عبوری، ۱۰ شغل مستقیم و ۵۰ شغل غیرمستقیم به دنبال خواهد داشت. 

این کارشناس اقتصادی به اهمیت سیاسی مسیرهای کریدوری در جهان کنونی هم اشاره و تصریح کرد: امروز کریدورها فقط به عنوان یک مسیر عبوری مطرح نمی‌شوند و وارد رقابت‌های سیاسی و نظامی کشورها شده‌اند. بنابراین ما نباید به کریدور شمال-جنوب فقط به عنوان یک مسیر اقتصادی و عبوری نگاه کنیم بلکه این کریدور برای ما از منظر امنیتی و ژئوپلیتیک هم اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدنی ادامه داد: طرح کریدور هند-اروپا یا IMEC نمود بارز همین رقابت و حتی جنگ کریدورها در منطقه است. رژیم صهیونیستی در این مسیر نقشی کلیدی دارد و قرار است نقطه اتصال هند به اروپا باشد. امارات، عربستان، اردن و یونان هم کشورهای دیگری هستند که در این مسیر نقش دارند و آمریکا، فرانسه، آلمان و ایتالیا هم از این مسیر پشتیبانی می‌کنند. کریدور IMEC منافع چین، روسیه، ایران و ترکیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند در ادامه خاطرنشان کرد: این مسیرها اگرچه نسبت به مسیر ایران از مزیت‌های کمتری برخوردار هستند اما در صورت ادامه چالش‌ها و موانع ترانزیتی در کشور، ممکن است صاحبان بار با وجود مزیت کمتر، از این مسیرها استفاده و مسیر ایران را نادیده بگیرند.

چرا مسیرهای کریدوری ایران خوب کار نمی‌کنند؟

وی با بیان اینکه عملکرد محورهای کشور ما در مسیر کریدورهای مختلف به دلیل چالش‌های متعدد، پایین‌تر از ظرفیت واقعی است، افزود: ما در این کریدور محورهای آستارا - بندرعباس، جلفا - بندرعباس، رازی - بندرعباس، سرخس - بندرعباس، اینچه‌برون - بندرعباس و امیرآباد - بندرعباس را داریم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به چالش‌های این محورها ادامه داد: محور آستارا - بندرعباس به دلیل عدم توسعه خط ریلی رشت - آستارا فقط با ۳۵ درصد ظرفیت واقعی فعال است. اتصال مسیر جلفا - بندرعباس از زمان جنگ آذربایجان و ارمنستان به روسیه قطع شده و هنوز متصل نشده است. محور رازی - بندرعباس از جایگاه بسیار مناسبی برای ارتباط میان هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس با اروپا برخوردار است اما وجود گلوگاه‌های زنجان - قزوین و قم - تهران باعث شده ۷۵ درصد ظرفیت آن بدون استفاده باقی بماند. 

مدنی افزود: محور سرخس - بندرعباس هم یکی از مهمترین مسیرهای ریلی ایران است به خوبی می‌تواند مواد استخراج شده از معادن شرق و جنوب روسیه و منابع گوگرد ترکمنستان را منتقل کند اما به دلیل گلوگاه ظرفیتی در مسیر طبس-جندق، با مشکل مواجه شده است. محور اینچه‌برون - بندرعباس هم بخش دیگری از کریدور شمال - جنوب است که به معادن زغال سنگ روسیه و گوگرد ترکمنستان نزدیک است اما گلوگاه ظرفیتی قم - تهران و عدم توسعه آن باعث شده ۹۲ درصد ظرفیت آن بدون استفاده بماند. البته این مسیر به دلیل صعب‌العبور بودن نیاز به کشنده‌های قدرتمند دارد که ایران این نوع کشنده‌ها را در اختیار ندارد. 

این پژوهشگر اقتصادی بیان کرد: خط ریلی اینچه‌برون - شاهرود - طبس هم در این کریدور نیاز به توسعه بیشتر دارد. محور بندر امیرآباد - بندرعباس هم در کریدور شمال - جنوب می‌تواند ایران را بدون واسطه به روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان متصل کند اما به دلیل نیاز به کشنده قدرتمند و گلوگاه قم-تهران، ۷۰ درصد ظرفیت آن استفاده نمی‌شود.

ضرورت توسعه بندر چابهار و کاهش فشار به بندرعباس

مدنی در ادامه به مشکلات بندری ایران به عنوان یکی از موانع مهم کریدور شمال-جنوب اشاره و تصریح کرد: ایران در ترانزیت بین‌المللی تکیه بسیار زیادی بر بندرعباس داشته است. قاعدتاً این نقطه توان پاسخگویی مناسب به تمامی مسیرهای موجود در کریدور شمال-جنوب را نداشته و لازم است بندر چابهار هم هر چه زودتر در مدیریت بارهای ترانزیتی نقش‌آفرینی کند. چابهار بندری اقیانوسی است که فاصله آن با هند نسبت به سایر بنادر کشور کمتر است و امکان پهلوگیری کشتی‌های ۷۰ هزار تنی اقیانوس‌پیما در آن وجود دارد. این بندر به دلیل عدم تکمیل خط ریلی ۶۰۰ کیلومتری چابهار-زاهدان امکان استفاده حداکثری ندارد.

برنامه‌ریزی‌های ترانزیتی در چه صورت موفق خواهد بود؟

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند افزود: این مسائل و موانع بیانگر این است که صرف وجود موقعیت مناسب، نمی‌تواند برای کشور ما دستاورد ترانزیتی داشته باشد و لازم است بین زیرساخت‌ها، دستگاه‌ها و بخش خصوصی کشور یک هماهنگی و یکپارچگی ایجاد شود. اگر چنین شرایطی فراهم نشود خطر جایگزین شدن مسیر ایران با دیگر کشورهای منطقه جدی خواهد شد.

وی از این یکپارچگی تحت عنوان چهار لایه هماهنگ توسعه ترانزیتی یاد کرد و گفت: نخستین لایه، «زیرساخت سخت» است که شامل بندرها، خطوط راه‌آهن، جاده‌ها و پایانه‌های چندوجهی می‌شود. دومین لایه، «زیرساخت نرم یا دیجیتال» است که نمونه‌های آن سامانه‌های پنجره واحد، سامانه یکپارچه بندری یا سامانه تبادل اطلاعات بندری و تبادل اسناد الکترونیک و گمرک دیجیتال است. لایه سوم، «نهاد عمومی هماهنگ‌کننده» است که معمولاً در قالب یک سازمان یا شرکت دولتی مسئولیت هدایت و هماهنگی یک کریدور یا پروژه را بر عهده می‌گیرد. در نهایت، لایه چهارم به حضور یک «بخش خصوصی قدرتمند» مربوط می‌شود که با آوردن سرمایه و فناوری، نقش تکمیل‌کننده را ایفا می‌کند.

مدنی تأکید کرد: فقدان هر کدام از این لایه‌ها، کاهش شدید کارایی کل سیستم را به دنبال خواهد داشت. مثلاً کشوری را در نظر بگیرید که یک بندر بزرگ احداث کند اما زیرساخت‌های نرم مناسبی برای آن لحاظ نکند. قاعدتاً عملکرد کل بندر تحت تأثیر بروکراسی اداری پر پیچ و خم طولانی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: در واقع چهار لایه توسعه ترانزیتی، تنها در صورتی که همزمان و در تعامل با یکدیگر عمل کنند می‌توانند یک کشور را به مقصدی جذاب و پایدار برای ترانزیت و سرمایه‌گذاری تبدیل کنند.

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند تصریح کرد: می‌توان گفت که ترانزیت یک مساله یکپارچه نیست و با توجه به موانع داخلی و بین‌المللی از جمله تحریم‌ها که برای ما در این مسیر وجود دارد. نیاز است با برخی از کشورها که اثرپذیری کمتری از تحریم‌ها دارند برای توسعه ترانزیت توافقاتی امضا یا برای برخی کشورها مانند هند منافع خاصی تعریف کنیم. البته این موضوع به معنای گره‌زدن توسعه به کشورهایی که سوابق خوبی در بحث توسعه زیرساختی نداشته‌اند نیست و می‌توان آن‌ها را در بهره‌برداری مشارکت داد. در فضای داخلی هم نیاز داریم طبق مفهوم «لایه‌های هماهنگ توسعه ترانزیتی»، به صورت چند جانبه و چند لایه ورود کرده و همه ذینفعان از بخش خصوصی تا دولتی را دور هم جمع کنیم تا هر بخش چالش‌ها و مسائل خود را مطرح کند.

مدنی در پایان گفت: رویداد «اطلس تجارت ایران» که قرار است پاییز امسال توسط اندیشکده حکمرانی هوشمند برگزار شود فرصت خوبی برای جمع شدن همه دی‌نفعان حوزه ترانزیت است./ایسنا