۱۶/آذر/۱۴۰۴ | ۲۲:۱۶
هشدار سازمان مالیاتی درباره استفاده از کارتخوان وضعیت هوای تهران دوباره قرمز شد قیمت واقعی آب و سوخت در بهای برق محاسبه نمی‌شود دستیابی به ۱۱ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تا تابستان پشت پرده عصبانیت و اخراج رضاییان از استقلال جلوگیری از پوکی استخوان با مصرف این ویتامین‌ها آغاز توزیع نهاده‌های دامی تحت کلید دولت دلیل افزایش یافتن قیمت بنزین از زبان رئیس‌جمهور ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر کشور از مرز ۳۱۰۰ مگاوات عبور کرد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز یکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز یکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴ ماموریت وزیر اقتصاد به مسرور برای رسیدگی به حواشی ماراتن کیش چهار محور اصلی ساماندهی گمرکات وزیر نفت: جوانان متخصص، آینده صنعت نفت را می‌سازند با ۳ میلیارد تومان در کدام مناطق تهران می‌توان خانه خرید؟ قیمت روز گوشی ۱۶ آذر ۱۴۰۴ صیدی وعده داده؛ تامین مالی ارزی طرح‌های فناورانه عرضه ۱۰۰۰ تن بنزین در بورس انرژی ایران شرط مربی استقلال برای بازگشت رامین رضاییان به تمرین وضعیت بورس امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴ + جدول توهین زشت کاپیتان پرسپولیس کار دستش داد ستاره استقلال برگشت آغاز توزیع نهاده مرغداران گوشتی با قیمت مصوب+ مهلت ثبت نام هشدار وزارت راه درباره پیامک‌های جعلی ثبت‌نام نهضت ملی مسکن عرضه کشنده تک محور امپاور BD۵۰۰ در بورس کالا پایان اعتبار فاکتورهای کاغذی سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری منصوب شد وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۴ صمت: ۲۲ هزار خودروی پاک وارد کردیم؛ دیوان محاسبات: بند «ت» بودجه اجرا نشد سهم انرژی های تجدیدپذیر در دنیا ۴۶ درصد و در ایران ۳ درصد ابلاغ مجوز صادرات فرآورده‌های نفتی برای تسویه مطالبات پالایشگاه‌ها نتایج قرعه کشی ایران خودرو امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۴+ لینک مشاهده اسامی برندگان ایران خودرو فروش ماهانه ۶۳ شرکت فلزات اساسی بورسی به ۱۳۰ همت رسید معامله ۳.۴ تن شمش نقره و حدود ۷۵۳ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته آغاز واریز وجه برای نودمین حراج سکه طلا+ شرایط قیمت دلار و ارز امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۴ دریافت مبالغ اضافی از مشتری به‌نام کسر لحظه‌ای مالیات تخلف است پرداخت تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی برای جایگزینی موتورسیکلت فرسوده قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴ خبر مهم برای حقوق کارمندان دولت؛ افزایش مزایا بر اساس عملکرد برف و باران در ۲۳ استان/هشدار نارنجی برای ۱۷ استان فعالیت سامانه بارشی جدید/هشدار بارش برف و باران رقم پرداخت وام ازدواج بانک‌ها چه تغییری کرد؟ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۴ بارش فقط ۲.۳ میلیمتر در تهران طی سال آبی جاری سهم مسکن از حقوق کارگران چقدر است؟ قیمت جدید آپارتمان در چیتگر+ جدول یک ویتامین مفید برای سلول‌های ریه وزیر راه: پروژه هایی که مراحل محیط زیستی خود را طی نکردند، بازنگری می شوند معامله ۳ میلیون و ۵۶۲ هزار تن محصول در بورس کالا اطلاعیه مهم راه‌آهن درباره خروج قطار میانه - تهران از خط ارز ترجیحی واردات برنج حذف شد خبر جدید از نقل و انتقالات پرسپولیس تحویل نفت‌گاز یورو ۴ به نیروگاه‌های تهران از تعهدات فراتر رفت آخرین آمار واردات کالا از گمرک فرودگاه امام (ره) قیمت روز گوشی ۱۵ آذر ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۴ + جدول بانک مرکزی: تا پایان سال هر هفته "حراج سکه" برگزار میشود جزئیات لایحه دو فوریتی احکام ثابت بودجه‌ای شرایط سخت و بدی را در تأمین آب تهران داریم سپری می‌کنیم شرایط پرداخت عائله‌مندی و حق اولاد به زنان بازنشسته اعلام شد+ جزییات قیمت جدید دام‌ زنده ۱۵ آذرماه ۱۴۰۴ اعلام شد+ جدول واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیک امروز ۱۵ آذر ۱۴۰۴ + افزایش مبلغ کالا برگ، مشمولان و نحوه استعلام کالابرگ الکترونیکی قیمت تمام شده آب مشخص شد قیمت جهانی نفت امروز ۱۵ آذر ۱۴۰۴ اعلام زمان حراج سکه+ جزییات قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۵ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۵ آذر ۱۴۰۴ سخنگوی دولت: تاریخ دقیق اجرای اصلاح قیمت بنزین نهایی نشده است وزیر اقتصاد: بر کاهش نرخ تورم به ۲۵ درصد متمرکز شده‌ایم صدور هشدار هواشناسی افزایش آلودگی هوا برای تهران احتمال ورود بازارهای خرده فروشی در رکود با اجرای فاز جدید قوانین مالیاتی هیچ دستگاهی نباید قبل از گمرک اقدام به اخذ عوارض در مرزها نماید افت ۹۶ درصدی بارش‌های تهران و نصف شدن ذخایر سد‌ها ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه؛ هوای تهران تا دوشنبه ناسالم است بازار خودروهای برقی؛ وعده‌های ۱۴۰۲ همچنان تحقق نیافته‌اند آماده‌باش برای انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی خسارت‌دیدگان جنگ۱۲روزه برای دریافت خسارت خودرو به شعب بیمه مراجعه کنند تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز در جهت حمایت از بخش واقعی اقتصاد است زمان قرعه کشی محصولات ایران خودرو اعلام شد نوری قزلجه: هیچ محدودیتی برای کشت گندم و جو وجود ندارد پزشکیان: دیگر پول اضافه چاپ نمی‌کنیم/ برخی بودجه‌ها قطع شد ایران از ۱۵ کشور ذرت دامی می خرد/ امارات و ترکیه صدرنشین صادرات ذرت به ایران تولید ۵۰ هزار مگاوات برق در سال از فاضلاب تهران تحویل گاز به نیروگاه‌ها فراتر از برنامه انجام شد هشدار وزارت جهاد کشاورزی درباره گران‌فروشی ورود خودروهای سواری عراقی گذر موقت از مرز چذابه آغاز شد هدررفت واقعی آب ۱۵ درصد است انجماد ۱۰ هفته‌ای در بازار بین‌بانکی؛ نرخ سود ۲۴ درصد ماند سهام پتروشیمی خلیج‌فارس به تدریج عرضه می‌شود تصمیم ویژه بانک مرکزی برای مدیریت بازار طلا قیمت روز گوشی ۱۲ آذر ۱۴۰۴ جدید‌ترین قیمت آپارتمان در غرب تهران‌ مدیرعامل چادرملو سخنران اصلی دوازدهمین دوره کنفرانس فولاد استیل پرایس اعلام زمان حراج بعدی سکه+ جزییات راهنمای جامع خرید ارز مسافرتی از مرکز مبادله ایران ثبت نام فروش فوری سایپا امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت نام خودرو سایپا فروش ارز مسافرتی در مرکز مبادله آغاز شد نرخ معاملات ارز گردشگران خارجی ابلاغ شد تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی مشمول مالیات بر درآمد نمی شود قیمت رسمی میوه و سبزی امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ صدور مجوز واردات گوشت گاومیش از هند با قیمت ۴.۵ یورو +سند ترامپ: رئیس فعلی بانک مرکزی آمریکا «گاوی لجباز» است سهمیه ۵ هزار کارورز و یارانه بیمه برای استخدام دانش‌آموختگان درخواست فوری وزیر اقتصاد از سران قوا برای تعویق فراخوان یکجای ۱۲.۵ میلیون مودی 5 محصول کشاورزی از لیست محصولات آب بر صادراتی حذف شد متقاضیان وام ازدواج و فرزندآوری بخوانند/ رقم پرداخت وام تغییر کرد بی‌اعتباری فاکتور‌های کاغذی صرفاً شامل مالیات بر ارزش افزوده است آغاز حراج سکه از ساعت ۱۲ امروزز+ جزییات جزئیات وصول مالیات ۸ درصد از رستوران‌های لوکس قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ افزایش قیمت برنج در آبان ۱۴۰۴ بانک مرکزی: به آمار معاملات مسکن دسترسی نداریم بانک‌ها چقدر وام ازدواج دادند؟ توسعه صادرات ایران به کوبا در کوتاه مدت هم دست‌یافتنی است قیمت روز گوشی ۱۱ آذر ۱۴۰۴ ابطال ۵۳۰ هزار کارت سوخت غیرمجاز اختتامیه دومین پویش «کشتی آبی» با معرفی برگزیدگان برگزار شد واردات کالاهای اساسی بدون انتقال ارز آزاد شد هشدار اتابک به خودروسازان مونتاژی رشد ۱۰۰ درصدی استرداد مالیات بر ارزش افزوده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان منتفی شد؟ ورود کشتی‌های بزرگ گندم به کشور نحوه پرداخت طلب پالایشگاه های بورسی و دولتی تصویب شد افزایش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه افزایش چشمگیر سهم مالیات ابرازی مؤدیان حقیقی به ۸۰ درصد عرضه اولیه پتروشیمی تابان طی فردا به بازنشستگان قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ مهلت افتتاح حساب وکالتی برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی امروز تمام می شود شارژ حساب سرپرستان خانوار دارای مادر باردار و فرزند شیرخوار زیر ۲ سال+ مبلغ و جزییات قیمت خرید تضمینی جو و ذرت ۲۳ هزار تومان تعیین شد قیمت روز گوشی ۱۰ آذر ۱۴۰۴ اعلام ارقام تازه برنج متناسب با تغییرات اقلیمی شارژ ۴۰ همتی حساب قطعه‌سازان کشور سبحانیان: با راه‌اندازی کارپوشه اقتصادی ایرانیان، بانک اطلاعاتی کشور تشکیل می‌شود خبر مهم برای واردکنندگان خودرو درخواست ثبت‌سفارش برای واردات ۷۵ هزار خودرو ثروتمندترین افراد جهان معرفی شدند تردد خودرو‌های هیبریدی در طرح زوج و فرد ممنوع نیست تنها ۳۲ درصد مخازن سدهای کشور پر است جزییات تغییر جدید حقوق بازنشستگان اعلام شد افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان در راه است+ شیوه جدید محاسبه حقوق بازنشستگان ثبت‌ نام فروش فوری ایران خودرو امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۴ | شرایط + لینک ثبت نام ایران خودرو قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا امروز ۹ آذر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط کاهش نسبی قیمت تلفن همراه پس از ترخیص کالاهای دپو شده قیمت گوشت قرمز در میادین و مراکز عمده فروشی تغییر محسوسی نداشته است واریز ۶۷۳ میلیارد تومان سود به حساب ۲۶۶ هزار سهام‌دار قیمت روز گوشی ۹ آذر ۱۴۰۴ آخرین اخبار از بیمه تکمیلی بازنشستگان/هر ماه چقدر از حقوق بازنشستگان کسر شود؟! قیمت‌های جدید لبنیات به ستاد تنظیم بازار ارسال می شود صالحی: بیمه تکمیلی برای بازنشستگان کارگری غیرقابل تحمل شد توافق گمرک ایران با اوراسیا برای تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی تجارت خارجی ایران از ۷۶.۵ میلیارد دلار عبور کرد صادرات تخته نرد آزاد شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۹ آذر ۱۴۰۴ تاکید رئیس‌جمهور بر تلاش برای تغییر جدی سوخت خودروهای عمومی و خصوصی صندوق‌های کریپتویی در راه بورس تهران وام اشتغال مددجویان هرچه سریع‌تر پرداخت شود نحوه ارزش‌گذاری گوشی‌های تلفن همراه در گمرک اعلام شد وضعیت بورس امروز ۸ آذر ۱۴۰۴ وزرای اقتصاد و نیرو در کمیسیون عمران مجلس حاضر می‌شوند معامله ۱.۶ تن شمش نقره و ۵۳۹ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته قیمت روز گوشی ۸ آذر ۱۴۰۴ هشدار اتاق اصناف درباره پیامدهای بیمه اجباری دیجیتال نرخ‌های جدید توزین کالاهای گمرکی و پلمب هوشمند اعلام شد شرایط جدید معافیت مجوز بهینه‌سازی مصارف ارزی اعلام شد تفحص از ۶ بانک دولتی و خصوصی در دستور کار مجلس هشداری برای ترمیم فوری مزد کارگران ممنوعیت صادرات با کارت‌های بازرگانی فاقد رتبه‌بندی از فردا تاکید مجلس و دولت برای حمایت یارانه‌ای از دهک‌های پایین درآمدی ۳۰ درصد نیروی کار رسمی متولد دهه ۷۰ به بعد هستند شرط ویزای کار ایران برای افغان‌ها؛ ویزاها بر چه اساسی صادر خواهد شد؟ میدری: طرح محله‌محوری فرصتی تاریخی برای جهش مشارکت های مردمی است پزشکیان: اردبیل می تواند در عرصه اقتصاد ملی و منطقه ای نقش محوری ایفا کند مدارس تولید و مهارت برکت؛ طرحی برای پیوند آموزش با اشتغال در مناطق محروم شوک بزرگ به جیب بازنشستگان بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی ماجرای بیمه تکمیلی بازنشستگان به کجا رسید؟ معامله ۲۹۱ کیلوگرم شمش نقره در بورس کالا پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید چرا عدالت در صنعت خودرو اجرا نمی‌شود؟ محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است دلیل افزایش قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول تعویض رایگان قطعه بخاری خودرو‌های ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود انتقاد خودروسازان از "سختگیری استاندارد برای خودروهای تولید داخل" محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از سامانه‌های فیلترشکن زمین برای ساخت مسکن هست اما اراده اجرا در وزارت راه دیده نمی‌شود لزوم پرهیز از درج اعداد غیرواقعی و غیرقابل تحقق در لایحه بودجه ۱۴۰۵ پزشکیان قانون حذف چهار صفر از پول ملی را ابلاغ کرد طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال ماهواره هدهد هک نشده است واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۷:۵۹ ۱۴۰۴/۰۷/۲۰

چرا از مسیرهای کریدوری ایران کامل استفاده نمی‌شود؟

یک کارشناس اقتصادی معتقد است عملکرد محورهای کشور در مسیر کریدورهای مختلف به دلیل چالش‌های متعدد، پایین‌تر از ظرفیت واقعی است و صرفا وجود موقعیت مناسب نمی‌تواند برای کشور ما دستاورد ترانزیتی داشته باشد؛ لذا لازم است بین زیرساخت‌ها، دستگاه‌ها و بخش خصوصی کشور هماهنگی و یکپارچگی ایجاد شود؛ چراکه اگر چنین شرایطی فراهم نشود خطر جایگزین شدن مسیر ایران با دیگر کشورهای منطقه جدی خواهد شد.
چرا از مسیرهای کریدوری ایران کامل استفاده نمی‌شود؟
کد خبر:۳۵۹۸۵

به گزارش اقتصاد معاصر؛ سیدطه‌حسین مدنی،کارشناس اقتصاد با بیان اینکه کشور ما در مسیر کریدور شمال - جنوب به عنوان یکی از مهمترین مسیرهای عبوری دنیا قرار گرفته است، گفت: توافق‌نامه کریدور شمال - جنوب در سال ۱۳۷۹ بین سه کشور هند، روسیه و ایران امضا شده است. هر سه کشور از راه‌اندازی این کریدور نفع زیادی خواهند برد.

وی افزود: هند می‌تواند تجارت خود با اروپا را به جای مسیر ۱۶ هزار کیلومتری کانال سوئز، به سمت این مسیر ۷۰۰۰ کیلومتری سوق دهد که ۳۰ درصد کاهش هزینه حمل به همراه خواهد داشت. دسترسی روسیه به آب‌های آزاد هم از طریق کریدور شمال - جنوب تسهیل می‌شود. راه‌اندازی این مسیر برای ایران هم به ازای هر ۱۰۰ تن بار عبوری، ۱۰ شغل مستقیم و ۵۰ شغل غیرمستقیم به دنبال خواهد داشت. 

این کارشناس اقتصادی به اهمیت سیاسی مسیرهای کریدوری در جهان کنونی هم اشاره و تصریح کرد: امروز کریدورها فقط به عنوان یک مسیر عبوری مطرح نمی‌شوند و وارد رقابت‌های سیاسی و نظامی کشورها شده‌اند. بنابراین ما نباید به کریدور شمال-جنوب فقط به عنوان یک مسیر اقتصادی و عبوری نگاه کنیم بلکه این کریدور برای ما از منظر امنیتی و ژئوپلیتیک هم اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدنی ادامه داد: طرح کریدور هند-اروپا یا IMEC نمود بارز همین رقابت و حتی جنگ کریدورها در منطقه است. رژیم صهیونیستی در این مسیر نقشی کلیدی دارد و قرار است نقطه اتصال هند به اروپا باشد. امارات، عربستان، اردن و یونان هم کشورهای دیگری هستند که در این مسیر نقش دارند و آمریکا، فرانسه، آلمان و ایتالیا هم از این مسیر پشتیبانی می‌کنند. کریدور IMEC منافع چین، روسیه، ایران و ترکیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند در ادامه خاطرنشان کرد: این مسیرها اگرچه نسبت به مسیر ایران از مزیت‌های کمتری برخوردار هستند اما در صورت ادامه چالش‌ها و موانع ترانزیتی در کشور، ممکن است صاحبان بار با وجود مزیت کمتر، از این مسیرها استفاده و مسیر ایران را نادیده بگیرند.

چرا مسیرهای کریدوری ایران خوب کار نمی‌کنند؟

وی با بیان اینکه عملکرد محورهای کشور ما در مسیر کریدورهای مختلف به دلیل چالش‌های متعدد، پایین‌تر از ظرفیت واقعی است، افزود: ما در این کریدور محورهای آستارا - بندرعباس، جلفا - بندرعباس، رازی - بندرعباس، سرخس - بندرعباس، اینچه‌برون - بندرعباس و امیرآباد - بندرعباس را داریم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به چالش‌های این محورها ادامه داد: محور آستارا - بندرعباس به دلیل عدم توسعه خط ریلی رشت - آستارا فقط با ۳۵ درصد ظرفیت واقعی فعال است. اتصال مسیر جلفا - بندرعباس از زمان جنگ آذربایجان و ارمنستان به روسیه قطع شده و هنوز متصل نشده است. محور رازی - بندرعباس از جایگاه بسیار مناسبی برای ارتباط میان هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس با اروپا برخوردار است اما وجود گلوگاه‌های زنجان - قزوین و قم - تهران باعث شده ۷۵ درصد ظرفیت آن بدون استفاده باقی بماند. 

مدنی افزود: محور سرخس - بندرعباس هم یکی از مهمترین مسیرهای ریلی ایران است به خوبی می‌تواند مواد استخراج شده از معادن شرق و جنوب روسیه و منابع گوگرد ترکمنستان را منتقل کند اما به دلیل گلوگاه ظرفیتی در مسیر طبس-جندق، با مشکل مواجه شده است. محور اینچه‌برون - بندرعباس هم بخش دیگری از کریدور شمال - جنوب است که به معادن زغال سنگ روسیه و گوگرد ترکمنستان نزدیک است اما گلوگاه ظرفیتی قم - تهران و عدم توسعه آن باعث شده ۹۲ درصد ظرفیت آن بدون استفاده بماند. البته این مسیر به دلیل صعب‌العبور بودن نیاز به کشنده‌های قدرتمند دارد که ایران این نوع کشنده‌ها را در اختیار ندارد. 

این پژوهشگر اقتصادی بیان کرد: خط ریلی اینچه‌برون - شاهرود - طبس هم در این کریدور نیاز به توسعه بیشتر دارد. محور بندر امیرآباد - بندرعباس هم در کریدور شمال - جنوب می‌تواند ایران را بدون واسطه به روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان متصل کند اما به دلیل نیاز به کشنده قدرتمند و گلوگاه قم-تهران، ۷۰ درصد ظرفیت آن استفاده نمی‌شود.

ضرورت توسعه بندر چابهار و کاهش فشار به بندرعباس

مدنی در ادامه به مشکلات بندری ایران به عنوان یکی از موانع مهم کریدور شمال-جنوب اشاره و تصریح کرد: ایران در ترانزیت بین‌المللی تکیه بسیار زیادی بر بندرعباس داشته است. قاعدتاً این نقطه توان پاسخگویی مناسب به تمامی مسیرهای موجود در کریدور شمال-جنوب را نداشته و لازم است بندر چابهار هم هر چه زودتر در مدیریت بارهای ترانزیتی نقش‌آفرینی کند. چابهار بندری اقیانوسی است که فاصله آن با هند نسبت به سایر بنادر کشور کمتر است و امکان پهلوگیری کشتی‌های ۷۰ هزار تنی اقیانوس‌پیما در آن وجود دارد. این بندر به دلیل عدم تکمیل خط ریلی ۶۰۰ کیلومتری چابهار-زاهدان امکان استفاده حداکثری ندارد.

برنامه‌ریزی‌های ترانزیتی در چه صورت موفق خواهد بود؟

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند افزود: این مسائل و موانع بیانگر این است که صرف وجود موقعیت مناسب، نمی‌تواند برای کشور ما دستاورد ترانزیتی داشته باشد و لازم است بین زیرساخت‌ها، دستگاه‌ها و بخش خصوصی کشور یک هماهنگی و یکپارچگی ایجاد شود. اگر چنین شرایطی فراهم نشود خطر جایگزین شدن مسیر ایران با دیگر کشورهای منطقه جدی خواهد شد.

وی از این یکپارچگی تحت عنوان چهار لایه هماهنگ توسعه ترانزیتی یاد کرد و گفت: نخستین لایه، «زیرساخت سخت» است که شامل بندرها، خطوط راه‌آهن، جاده‌ها و پایانه‌های چندوجهی می‌شود. دومین لایه، «زیرساخت نرم یا دیجیتال» است که نمونه‌های آن سامانه‌های پنجره واحد، سامانه یکپارچه بندری یا سامانه تبادل اطلاعات بندری و تبادل اسناد الکترونیک و گمرک دیجیتال است. لایه سوم، «نهاد عمومی هماهنگ‌کننده» است که معمولاً در قالب یک سازمان یا شرکت دولتی مسئولیت هدایت و هماهنگی یک کریدور یا پروژه را بر عهده می‌گیرد. در نهایت، لایه چهارم به حضور یک «بخش خصوصی قدرتمند» مربوط می‌شود که با آوردن سرمایه و فناوری، نقش تکمیل‌کننده را ایفا می‌کند.

مدنی تأکید کرد: فقدان هر کدام از این لایه‌ها، کاهش شدید کارایی کل سیستم را به دنبال خواهد داشت. مثلاً کشوری را در نظر بگیرید که یک بندر بزرگ احداث کند اما زیرساخت‌های نرم مناسبی برای آن لحاظ نکند. قاعدتاً عملکرد کل بندر تحت تأثیر بروکراسی اداری پر پیچ و خم طولانی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: در واقع چهار لایه توسعه ترانزیتی، تنها در صورتی که همزمان و در تعامل با یکدیگر عمل کنند می‌توانند یک کشور را به مقصدی جذاب و پایدار برای ترانزیت و سرمایه‌گذاری تبدیل کنند.

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند تصریح کرد: می‌توان گفت که ترانزیت یک مساله یکپارچه نیست و با توجه به موانع داخلی و بین‌المللی از جمله تحریم‌ها که برای ما در این مسیر وجود دارد. نیاز است با برخی از کشورها که اثرپذیری کمتری از تحریم‌ها دارند برای توسعه ترانزیت توافقاتی امضا یا برای برخی کشورها مانند هند منافع خاصی تعریف کنیم. البته این موضوع به معنای گره‌زدن توسعه به کشورهایی که سوابق خوبی در بحث توسعه زیرساختی نداشته‌اند نیست و می‌توان آن‌ها را در بهره‌برداری مشارکت داد. در فضای داخلی هم نیاز داریم طبق مفهوم «لایه‌های هماهنگ توسعه ترانزیتی»، به صورت چند جانبه و چند لایه ورود کرده و همه ذینفعان از بخش خصوصی تا دولتی را دور هم جمع کنیم تا هر بخش چالش‌ها و مسائل خود را مطرح کند.

مدنی در پایان گفت: رویداد «اطلس تجارت ایران» که قرار است پاییز امسال توسط اندیشکده حکمرانی هوشمند برگزار شود فرصت خوبی برای جمع شدن همه دی‌نفعان حوزه ترانزیت است./ایسنا