۱۲:۳۵ ۱۴۰۳/۰۷/۰۷

رانت ۱۴.۵ میلیارد دلاری انرژی در خدمت صنایع

بی‌توجهی به بهره‌وری صنایع، در کنار انرژی ارزانی که در اختیار آنها قرار گرفته، موجب ایجاد رانت گسترده ۱۴.۵ میلیارد دلاری انرژی به صنایع شده است.
رانت ۱۴.۵ میلیارد دلاری انرژی در خدمت صنایع
کد خبر:۳۶۳۸

به گزارش اقتصاد معاصر؛ طبق گزارش مرکز آمار، در سال ۱۴۰۰ مقدار کل انرژی مصرف شده در کارگاه‌های صنعتی با ۱۰ نفر کارکن و بیشتر، معادل ۳۶۲ میلیون بشکه نفت خام بوده که تولید فلزات پایه، سردمدار استفاده از انرژی در کشور بودند.

 

dgfgdfg


در این بین، استان اصفهان بیشترین مصرف انرژی را داشته و پس از آن استان‌های خوزستان، یزد، هرمزگان و خراسان رضوی قرار گرفته‌اند.


dgfgdfg


مصرف گاز طبیعی برای صنعت در سال ۱۴۰۰ برابر با ۴۵.۸ میلیارد متر مکعب، نفت کوره ۱.۲ میلیارد لیتر، گازوئیل ۱.۱ میلیارد لیتر، بنزین ۱۴۴.۸ میلیون لیتر، نفت سفید ۱۶.۷ میلیون لیتر، گاز مایع ۳۹۱.۵ میلیون کیلوگرم و زغال سنگ و زغال چوب نیز برابر با ۲۳۵.۶ میلیون کیلوگرم بوده است. همچنین، برق خریداری شده نیز برابر با ۹۷.۵ میلیارد کیلووات ساعت بوده است.


dgfgdfg

به گفته حسین آبنیکی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، وضعیت شدت انرژی در ایران مناسب نیست و این شاخص در کشور بیش از دو برابر میانگین دنیاست. میزان مصرف انرژی به ازای تولید هر واحد کالا را شدت مصرف انرژی یا شدت انرژی می‌گویند.


برای بررسی این موضوع، اگر شدت انرژی کشور طبق استاندارد‌های بین‌المللی بود، با توجه به نبود اطلاعات جدیدتر، به اعداد سال ۱۴۰۰ اکتفا می‌کنیم. با توجه به اینکه معادل ۳۶۲ میلیون بشکه در سال یا حدود یک میلیون بشکه در روز نفت فقط صرف تولیدات صنعتی کشور است، اگر شدت انرژی کشور همانند استاندارد‌های بین‌المللی بود، مصرف انرژی به نصف کاهش پیدا می‌کرد و در روز ۵۰۰ میلیون بشکه و در سال حدود ۱۸۱ میلیون بشکه معادل نفت خام انرژی آزاد می‌شد که ارزش صادراتی آن در سال چیزی حدود ۱۴.۵ میلیارد دلار بود.


بالا بودن شدت انرژی کشور و بهره‌وری پایین صنایع، دست‌کم کشور را از افزایش درآمد‌های ۱۴.۵ میلیارد دلاری که برابر با یک سوم درآمد‌های نفتی کشور است، محروم کرده است.

البته این عدد را باید به عنوان یک رانت به صنایع در نظر گرفت زیرا تمام آحاد جامعه دسترسی به این میزان منابع را ندارند و فقط صنایع از آن بهره‌مند می‌شوند.

ارسال نظرات