۱۱/تير/۱۴۰۴ | ۰۷:۳۳
رقم عجیب بدهی جاری دو خودروساز بزرگ اعلام شد اصلاحیه شرایط فروش جدید محصولات ایران خودرو ویژه تیر ۱۴۰۴ افزایش بی ضابطه قیمت در بازار تلفن همراه تولید در جنگ ۱۲ روزه از ریل خارج نشد ابلاغ افزایش‌قیمت به سایپا و ایران‌خودرو پیش از جنگ؛ ایران‌خودرو ۱۵ درصد را رعایت نکرد قیمت جدید کارخانه‌ای خودرو‌های ایران خودرو + جدول مصوبه واردات انواع خودرو ابلاغ شد+ متن نامه ثبت‌نام فروش فوری و پیش فروش ایران‌خودرو امروز ۹ تیر ۱۴۰۴ +شرایط+ لینک و نحوه ثبت‌نام نرخ‌های جدید محصولات سایپا روانه کدال شد+ عکس ثبت‌نام فروش فوری سایپا بدون قرعه کشی ویژه تیر ۱۴۰۴+ شرایط و سایت ثبت نام خودرو سایپا ارسال بسته حمایت از صنایع آسیب دیده از جنگ به هیات دولت مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولات دو خودروساز صادر شد ابلاغ نحوه محاسبه قیمت پایه محصولات معدنی زنجیره فولاد سرنوشت واردات خودرو در ۱۴۰۴؛ بازنگری اساسی در تعرفه‌ها استمرار تولید سیمان؛ کمبود نداریم
۱۰:۵۸ ۱۴۰۳/۰۷/۲۱

سرنوشت تعرفه واردات خودرو؛ تعرفه طی ۳۰ سال چه تغییراتی کرد؟

روند تغییرات میزان تعرفه واردات خودرو و اعمال ممنوعیت بر آن در دوره‌های مختلف، عدم وجود انسجام در تصمیمات را نشان می دهد.
سرنوشت تعرفه واردات خودرو؛ تعرفه طی ۳۰ سال چه تغییراتی کرد؟
کد خبر:۴۹۰۷

به گزارش اقتصاد معاصر؛  با بررسی روند تغییرات میزان تعرفه واردات خودرو و اعمال ممنوعیت بر آن در دوره‌های مختلف، علاوه بر عدم وجود انسجام در تصمیمات اتخاذ شده در دوره‌های مختلف ردپای وضعیت منابع ارزی کشور و درآمدهای گمرکی دولت به عنوان ریشه تصمیمات در بازه‌های زمانی متفاوت به صورت جدی دیده می‌شود.

 

آنطور که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده بعد از پیروزی انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی واردات خودرو به ایران ممنوع شد.

 

در ادامه و از اواخر دهه ۶۰ واردات خودرو به ایران آزاد شد اما در سال ۱۳۷۳ و با بروز مشکلات ارزی دولت تصمیم به ممنوعیت واردات خودرو به کشور گرفت.

 

از این تاریخ تا سال ۱۳۸۳ واردات خودرو به کشور همچنان مجاز نبود تا اینکه سال ۱۳۸۳ دولت تصمیم می‌گیرد با وضع تعرفه سنگین یعنی ۱۷۰ درصد واردات خودرو به کشور را آزاد کند و مقرر شد که سالیانه تعرفه واردات خودرو ۲۰ درصد کاهش یابد تا بازار داخلی برای ورود به سازمان تجارت جهانی آماده شود؛ اما کاهش ۲۰ درصدی تعرفه تنها در سال ۱۳۸۴ اعمال شد و پس از آن در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ تعرفه واردات تنها ۱۰ درصد کاهش یافت به طوری که در اوایل دهه ۱۳۹۰ شمسی تعرفه به ۹۰ درصد رسید.

 

در سال ۱۳۹۲ به دلیل افزایش بیش از دو برابری نرخ ارز، تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کرد. بنابراین تعرفه اسمی خودروهای وارداتی بنا بر حجم موتورشان بین ۴۰ تا ۷۵ درصد انتخاب شد. در این سال دولت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی را ممنوع اعلام کرد.

 

در سال ۱۳۹۶ و با پیش‌بینی که برای افزایش نرخ ارز صورت گرفته بود در نهایت دولت تصمیم گرفت که مجدداً تعرفه‌های واردات خودرو را افزایش دهد.

 

در جریان افزایش تعرفه‌ها طبق ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور خودروهای با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی سی که تعرفه واردات آنها ۴۰ درصد بود مشمول تعرفه ۵۵ درصدی شد و خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی که تعرفه قبلی آنها ۴۰ درصد تعیین شده بود، در ضوابط جدید مشمول تعرفه ۷۵ درصدی شدند. همچنین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی که قبلاً ۵۵ درصد بود، ۹۵ درصد تعیین شد.

 

در نهایت در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ و با توجه به مشکلات تأمین ارز دولت تصمیم به ممنوعیت واردات خودروهای سواری گرفت.

 

در نهایت نیز پس از آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ مجدد تعرفه‌های جدیدی برای خودروهای خارجی تعیین شد که طبق آخرین به‌روزرسانی ها -تیر ماه ۱۴۰۳- تعرفه واردات از ۱۱ تا ۱۷۱ درصد تعیین شد؛ به عنوان نمونه تعرفه ورودی خودروهای بنزینی به این شرح است: بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی سی ۱۶ درصد، بنزینی، ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی ۶۶ درصد، بنزینی، ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۹۱ درصد، بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۱۳۱ درصد، بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی ۱۶۱ درصد و بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی ۱۷۱ درصد.