۱۵:۱۹ ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
انقلابی در حمل‌ونقل و رباتیک؛

جزئیاتی تازه از ربات «اپتیموس» و خودرو‌ تسلا «سایبرکب»

ایلان ماسک در رویدادی، از خودروی خودران «سایبرکب» و ربات چندمنظوره «اپتیموس» پرده‌برداری کرد.
جزئیاتی تازه از ربات «اپتیموس» و خودرو‌ تسلا «سایبرکب»
کد خبر:۴۹۲۰

به گزارش اقتصاد معاصر؛ ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا نمونه اولیه‌ای از خودروی خودران جدیدی به نام «سایبرکب» را معرفی کرد و اعلام کرد: «این خودرو می‌تواند به تسلا کمک کند تا به موفقیت‌های بیشتری دست یابد.»

 

سایبرکب هیچ فرمان یا پدالی ندارد و برای دو نفر طراحی شده که فضای داخلی آن بسیار مدرن و جذاب است.

 

طراحی درب‌های آن به‌گونه‌ای هستند که به سمت بالا باز می‌شوند. این ویژگی نه‌ تنها ظاهر خودرو را جذاب‌تر می‌کند، بلکه ورود و خروج را نیز آسان‌تر می‌سازد. سایبرکب از تکنولوژی شارژ القایی استفاده می‌کند و به همین دلیل هیچ پریزی در داخل خودرو وجود ندارد. به همین سبب خودرو هنگام پارک، به صورت خودکار شارژ می‌شود.

 

این خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده است که بدون نیاز به دخالت انسان عمل کند. تسلا از الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری عمیق برای پردازش داده‌های ورودی از سنسور‌ها و دوربین‌ها استفاده می‌کند. به همین دلیل می‌تواند به‌ طور خودکار در خیابان‌ها حرکت کرده و در مواجهه با موانع و ترافیک تصمیم صحیح بگیرد. همچنین ناوبری آن مبتنی بر داده‌های لحظه‌ای بوده که از اینترنت و دیگر منابع جمع‌آوری می‌شود. 

 

تسلا مدعی است که سایبرکب، ۱۰ تا ۲۰ برابر ایمن‌تر از خودرو‌های کنونی خواهد بود. این ادعا به‌ واسطه استفاده از سنسور‌های پیشرفته و سیستم‌های حفاظتی چندلایه تاکید می‌شود.

 

پیش‌بینی می‌شود که هزینه هر مایل سفر با سایبرکب حدود ۲۰ سنت باشد که به مراتب از هزینه‌های اتوبوس و خودرو‌های شخصی کمتر است. این ویژگی می‌تواند سایبرکب را به گزینه‌ای جذاب برای حمل‌‌ونقل عمومی تبدیل کند.

 

طبق اعلام تسلا، این خودرو قرار است تا سال ۲۰۲۶ به تولید انبوه برسد. با این حال، به‌دلیل چالش‌های تکنولوژیکی و مقرراتی، ممکن است این تاریخ به تاخیر بیفتد. تسلا برنامه دارد تا سایبرکب را به‌صورت ناوگان روبوتاکسی به شهر‌ها و مناطق مختلف ارائه دهد و امکان استفاده از آن به‌ عنوان وسیله‌ عمومی را فراهم کند.

 

تحول دنیای رباتیک با «اپتیموس» و آینده خودرو‌های برقی با «سایبرکب»

 

توسعه ربات اپتیموس

علاوه بر این، تسلا در حال توسعه رباتی به نام «اپتیموس» بوده تا در زمینه‌های مختلف مانند حمل‌ونقل، نگهداری از خانه و انجام کار‌های روزمره به کاربران کمک کند. این ربات می‌تواند بسته‌ها را حمل کند، گیاهان را آب‌ دهد و حتی به نگهداری از کودکان بپردازد. اندازه اپتیموس مشابه انسان است و می‌تواند به‌ طور طبیعی با محیط اطراف خود تعامل داشته باشد.

 

اپتیموس از الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری عمیق و بینایی ماشین برای شناسایی اشیا و تعامل با محیط استفاده می‌کند. این ربات می‌تواند با یادگیری از تجربیات گذشته مهارت‌های جدید را به‌دست آورد. همچنین، این ربات مجهز به سنسور‌هایی بوده که به آن اجازه می‌دهند، حرکات و رفتار‌های انسان را شبیه‌سازی کند. این ویژگی به اپتیموس کمک می‌کند تا امور را به‌ صورت خودکار انجام دهد.

 

تسلا اعلام کرده است که قیمت اپتیموس در حدود ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار دلار خواهد بود. این قیمت می‌تواند به‌ دلیل قابلیت‌های متعدد و فناوری‌های به‌ کار رفته در آن، برای بسیاری از خریداران جذاب باشد.

 

همچنین تسلا به دنبال استفاده از اپتیموس در صنایع مختلف از جمله خدمات، نگهداری از خانه و حتی در حوزه‌های پزشکی و آموزشی است.

 

تحول دنیای رباتیک با «اپتیموس» و آینده خودرو‌های برقی با «سایبرکب»

 

پرده‌برداری از روبوون

ماسک همچنین در این رویداد از خودروی ون جدیدی به نام «روبوون» پرده‌برداری کرد. این ون طراحی مدرنی دارد و به گونه‌ای ساخته شده است که فضای کافی برای مسافران و بار فراهم کند.

 

فضای داخلی روبوون به گونه‌ای طراحی شده که راحتی و جاداری را برای مسافران تضمین می‌کند. این وسیله می‌تواند به راحتی برای مقاصد مختلف مانند خدمات حمل‌ونقل عمومی استفاده شود. این ون مجهز به فناوری‌های پیشرفته‌ای است که به آن اجازه می‌دهد تا به‌ صورت خودکار در ترافیک و شرایط مختلف حرکت کند. این موارد نیز از طریق استفاده از دوربین‌ها، سنسور‌ها و نرم‌افزار‌های هوش مصنوعی انجام می‌شود. روبوون دارای سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌ای است که می‌تواند خطرات را شناسایی کرده و به‌ طور خودکار واکنش نشان دهد. این مورد نیز از طریق ترمز اضطراری، شناسایی موانع و هشدار‌های خروج از خط انجام می‌شود.

 

این وسیله می‌تواند به‌عنوان وسیله‌ای برای حمل‌ونقل عمومی در شهر‌ها عمل کرده و به کاهش ترافیک و آلودگی کمک کند. همچنین این ون‌ها می‌توانند به‌ عنوان وسیله‌ای برای خدمات حمل‌ونقل خصوصی مانند تاکسی‌های هوشمند استفاده شوند.

 

تاریخ دقیق عرضه روبات ون هنوز مشخص نیست اما انتظار می‌رود که در سال‌های آینده به بازار معرفی شود.

 

قیمت این وسیله نیز هنوز اعلام نشده است اما انتظار می‌رود که به‌ طور قابل توجهی با توجه به فناوری‌های پیشرفته‌ای که در آن استفاده می‌شود، بالاتر از وسایل نقلیه سنتی باشد. 

 

تحول دنیای رباتیک با «اپتیموس» و آینده خودرو‌های برقی با «سایبرکب»

 

با اینکه ماسک همواره به توانایی خود در غلبه بر چالش‌ها مشهور است اما کارشناسان به برخی مسائل مربوط به فناوری خودران تسلا، به‌ ویژه رویکرد تهاجمی این شرکت در توسعه سیستم‌های کمک‌راننده انتقاد کرده‌اند.

 

همچنین تسلا به خاطر حوادثی که در ارتباط با استفاده از سیستم FSD رخ داده است، از سوی مقامات نظارتی تحت فشار است. با وجود این مسائل، ماسک همچنان به آینده روشن‌تری برای خودرو‌های خودران و ربات‌ها امیدوار است و وعده داده که سایبرکب و اپتیموس به زودی به بازار عرضه خواهند شد.

ارسال نظرات