۱۴:۱۳ ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

شاخص بورس در آستانه از دست دادن ارتفاع ۲ میلیون واحد

شاخص بورس در روز جاری با ثبت افت ۲۴ هزار واحدی تا ارتفاع ۲ میلیون و ۴۱ هزار واحد عقب‌نشینی کرد و در صورت استمرار روند منفی بازار سرمایه، تا چند روز پیش رو احتمال از دست رفتن ارتفاع ۲ میلیون واحد دور از ذهن نخواهد بود.
شاخص بورس در آستانه از دست دادن ارتفاع ۲ میلیون واحد
کد خبر:۵۵۴۹

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت همانند چند هفته گذشته، روند کاهشی را به ثبت رساند و با ثبت افت ۱.۶۲ درصدی هفته را به پایان رساند.

 

این در شرایطی است که شاخص هم‌وزن نیز با افت ۲.۲۶ درصدی و شاخص فرابورس با نزول ۱.۷۶ درصدی همراه شدند. در این مدت بیش از ۵ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج و حدود ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز، جذب صندوق‌های درآمد ثابت شد.


از سوی دیگر تداوم روند رو به رشد قیمت جهانی طلا هم موجب شد تا جذب نقدینگی در صندوق‌های طلای بورسی ادامه پیدا کند و آمار‌ها نیز نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون، بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب این صندوق‌ها شده است.


افت پیاپی شاخص و نماد‌های مختلف در تالار شیشه‌ای و در پی آن خروج نقدینگی از بازار سهام در حالی ادامه دارد که طی هفته گذشته نیز سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر و سیاست‌گذار بازار سرمایه، تلاش خود را برای بهبود وضعیت این بازار تداوم داد؛ تلاشی که فعلا به دلیل ریسک‌های سیاسی و نظامی منطقه خاورمیانه، به نتیجه مطلوب نرسیده است.

 

شاخص بورس امروز هم با ثبت افت بیش از ۲۴ هزار واحدی نشان داد که بهبود وضعیت بازار سرمایه، علاوه بر حمایت، نیاز دارد که سایه ریسک‌های مختلف، از جمله ریسک‌های منطقه به طور پایدار از اقتصاد و بازار سرمایه کشور کنار رود.


در سایه تداوم محدودیت دامنه نوسان قیمت سهام شرکت‌ها برای دوازدهمین هفته پیامی، افت‌های پیاپی نماگر بازار سرمایه در حالی با شتاب آهسته‌تری در حال انجام است که در روز جاری شاخص بورس تا ارتفاع ۲ میلیون و ۴۱ هزار واحد عقب‌نشینی کرد و در صورت استمرار روند منفی بازار سرمایه، تا چند روز پیش رو، احتمال از دست رفتن ارتفاع ۲ میلیون واحد دور از ذهن نخواهد بود.


با این حال افت بیش از ۲۴ هزار واحدی تنها مشکل بازار سرمایه در روز جاری نبود. منفی بودن ۹۶ درصد نمادها شامل ۳۳۳ نماد معاملاتی در بورس و ۹۰ درصد نماد‌ها شامل ۳۲۴ نماد در فرابورس، عمق بیشتری از کاهش را به لحاظ آماری برای سهامداران و سرمایه‌گذاران نمایان می‌کند.


این در حالی است که امروز تنها ۲ درصد شامل ۶ نماد معاملاتی در بورس و ۵ درصد شامل ۱۹ نماد معاملاتی در فرابورس با صف خرید به کار خود پایان دادند و در نهایت ۶۸ درصد معادل ۲۳۵ نماد معاملاتی در بورس و ۶۴ درصد معادل ۲۳۱ نماد معاملاتی در فرابورس هم با صف فروش با معاملات امروز بازار سهام خداحافظی کردند.


افت قابل توجه شاخص بورس در کنار آمار‌ها، موجب شده تا موج نگرانی‌ها در بازار سرمایه افزایش پیدا کند.

 

با این حال حتی انتشار اظهارات شب گذشته عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد در فضای مجازی هم کارساز نبود.

 

وی اعلام کرد: «با دستورات و توجه ویژه رئیس‌ جمهور، کاهش کسری بودجه و در نهایت تامین مالی صحیح کسری بودجه، کاهش ریسک‌های سیستماتیک در اقتصاد -تا جایی که در توان دولت باشد-، رفع تنگناى مالى بنگاه‌ها، کاهش نرخ سود موثر، کاهش قیمت‌گذاری‌های دستوری و شکاف نرخ ارز نیما و بازار براى حذف رانت و کاهش سوتخصیص منابع، در دستور کار دولت است.»


در مجموع باید گفت این روز‌ها به واسطه ریسک‌های گوناگون، در حالی که سایر بازار از جمله طلا و ارز روی خوشی را به سرمایه‌گذاران خود نشان می‌دهند، بازار سرمایه روی بد خود را برای سهامداران و سرمایه‌گذاران نمایان‌ کرده است.

 

شرایط بازار سرمایه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و همچنین مباحث مربوط به بودجه سال آینده و دغدغه‌ای تحت عنوان «کسری بودجه دولت»، با وضعیت مطلوب فاصله دارد؛ مگر این که بهبود شرایط سیاسی منطقه و حمایت‌های جدی از بازار بتوانند تغییری ایجاد کنند.

ارسال نظرات