۱۹:۵۵ ۱۴۰۳/۰۸/۰۱

سرشماری عمومی کشاورزی ۱۲ آبان آغاز می‌شود

رئیس مرکز آمار از آغاز سرشماری بخش کشاورزی از ۱۲ آبان خبر داد و گفت: این سرشماری ضروری است تا کار‌های علمی در اختیار دست اندرکاران امر قرار گیرد.
سرشماری عمومی کشاورزی ۱۲ آبان آغاز می‌شود
کد خبر:۵۸۷۲

به گزارش اقتصاد معاصر؛ غلامرضا گودرزی، رئیس مرکز آمار در مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه ریزی گفت: نظام آماری کشور نیازمند یک تحول بنیادین است و این نیازمندی از سوی تمام کسانی که با آمار سروکار دارند درک شده است.

 

او با بیان اینکه تصمیم گیری بدون آمار، تصمیم گیری با چشم بسته و نابینا است، افزود: تمام کسانی که این نیازمندی را درک کرده‌اند در حال همکاری برای تحقق تحول نظام آماری هستند.

 

رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد: در این مدت تلاش شد تا چند اقدام مهم انجام شود که یکی از مهم‌ترین آنها انجام سرشماری عمومی کشاورزی پس از ۱۰ سال است، در سرشماری امسال یکی از کار‌هایی که قرار است انجام شود مربوط به پایگاه ثبتی مبنا خواهد بود.

 

گودرزی افزود: هدف این است که در خلا موجود آماری، همین پایگاه‌های ثبتی مبنا، قرار گیرند.

 

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه سرشماری عمومی کشاورزی ۱۲ آبان امسال کلید می‌خورد، افزود: این سرشماری  ضروری بود تا کار‌های علمی در اختیار دست اندرکاران امر قرار گیرد.

 

به گفته او، موضوع حساب ملی و اقماری در بخش‌های مختلف گردشگری و سلامت  از دیگر اقدامات مرکز آمار است. تغییر ساختار مرکز آمار نیز از اقداماتی است که در دستور کار این مرکز قرار دارد.

 

رئیس مرکز آمار ایران گفت: امید است با همکاری نهاد‌های مربوطه آمار و مرکز آمار به جایگاه اصلی در تعامل با سایر بخش‌ها دست یابیم.

 

ضرورت اهمیت آمار دقیق برای حمایت از ۴ میلیون بهره بردار بخش کشاورزی

در ادامه سید حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در این مراسم گفت: اول آبان روز مبارکی برای خانواده برنامه و بودجه است، زیرا هم روز آمار و برنامه‌ریزی است و هم بر اساس قانون، لایحه بودجه باید تقدیم مجلس شود که تقارن هر دو را به فال نیک می‌گیریم.

 

به گفته او، با آغاز سرشماری عمومی کشاورزی در روز‌های آینده قرار است اتفاق حائز اهمیتی در تامین امنیت غذایی رخ دهد.

 

پور محمدی با بیان اینکه داشتن آمار دقیق برای حمایت از ۴ میلیون بهره بردار بسیار حائز اهمیت است، افزود: داشتن آمار دقیق در اجرای سند امنیت غذایی اهمیت بسزایی دارد، از این رو اگر برای آن داده نداشته باشیم، تصمیمات برمبنای حدس و گمان خواهد بود.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در گذشته بخش کشاورزی به لحاظ داده آسیب دیده است، افزود: با توجه به پیشینه نامناسب، دقت در سرشماری برای ما بسیار مهم است.

 

پورمحمدی به سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۴۰۵ اشاره کرد و گفت: تفاوت سرشماری این دوره با گذشته آمار ثبتی مبنا خواهد بود.

ارسال نظرات