۱۸:۵۹ ۱۴۰۳/۰۸/۰۷

کدام استان بیشترین شاغلان بخش کشاورزی کشور را دارد؟

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌رضوی گفت: بیشترین شاغلان بخش کشاورزی بر اساس نتایج آخرین سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۳۹۳ کشور، مربوط به خراسان رضوی است.
کدام استان بیشترین شاغلان بخش کشاورزی کشور را دارد؟
کد خبر:۶۳۹۴

به گزارش اقتصاد معاصر؛ سید هادی حسینی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌رضوی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به أغاز ششمین سرشماری سراسری و عمومی کشاورزی در کشور از ۱۲ آبان ماه امسال اظهار کرد: در ایران تاکنون پنج سرشماری در سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۶۷، ۱۳۷۲ و ۱۳۸۲ با استفاده از ابزار کاغذی و در سال ۱۳۹۳ نیز با استفاده از ابزار الکترونیکی «تبلت» اجرا و نتایج آن از طرف مرکز آمار ایران در سطح کوچکترین واحد جغرافیایی منتشر شد.

 

وی اظهار کرد: سرشماری عمومی کشاورزی از ۱۲ آبان ماه همزمان با سراسر کشور در این استان آغاز می‌شود و ۴۵ روز به طول می انجامد، این سرشماری شامل گردآوری اطلاعات در زمینه فعالیت های کشاورزی در بخش‌های پرورش محصولات سالانه و دایمی، پرورش دام، کشت محصولات گلخانه‌ای، پرورش آبزیان خوراکی، طیور، کرم ابریشم و زنبور عسل است.

 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی افزود: سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ در ایران مانند برخی از کشورهای پیشرو به صورت ترکیبی به معنای مراجعه حضوری، تکمیل فرم مربوطه، تکمیل اینترنتی و تلفنی فرم ها اجرا می شود، در این سرشماری فرماندهی انتظامی، صدا و سیما، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت ارتباطات، دانش بنیان، کمیته امداد امام خمینی، اتاق بازرگانی، سازمان نقشه برداری و ستاد نیروهای مسلح و وزارت کشاورزی مشارکت دارند.

 

وی اظهار کرد: هدف از این سرشماری گردآوری و تهیه اطلاعات از اراضی زیر کشت زراعی، باغی، گلخانه‌ای، تاسیسات آبیاری، تعداد بهره برداران، آمار مربوط به پرورش دام و طیور و آبزیان، پرورش کرم ابریشم و زنبور عسل است که مطابق با ماده سه قانون مرکز آمار ایران و ماده ۱۰ قانون احکام دایمی برنامه توسعه کشور و همچنین توصیه سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO)، به ‌منظور حفظ دوره زمانی آمارهای بخش کشاورزی و به هنگام‌ سازی بهره‌برداران کشاورزی، انجام این سرشماری اجتناب ناپذیر است.

 

حسینی بیان کرد: خراسان رضوی با ۱۴ هزار نفر در قالب آمارگیران، ناظران و کارشناسان مسوول، هشت درصد از کل دست اندرکاران طرح سرشماری عمومی کشاورزی را دارد و نظارت بر حوزه های فنی در مراحل جذب نیرو و آموزش و عملیات اجرایی میدانی مهم ترین وظیفه معاون فنی و آموزشی هر شهرستان در این طرح است که باید زیر نظر فرماندار انجام وظیفه کند.

 

بیش از ۳۳۸ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند و حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی این استان هشت میلیون تن است.

ارسال نظرات