اسرائیل دیگر مقصد گردشگری نیست

صهیونیست‌ها اذعان دارند طی یک سال اخیر به دنبال عملیات طوفان الاقصی گردشگری این رژیم کاملا سقوط کرده و ضرباتی متحمل شده که بعد از جنگ هم بهبود پذیر نیست.
اسرائیل دیگر مقصد گردشگری نیست
کد خبر:۵۹۱۸

به گزارش اقتصاد معاصر؛  «اسرائیل به دلیل نداشتن امنیت و نگاه منفی موجود در جهان به آن با کشتارهای مستمری که علیه غیرنظامیان در نوار غزه انجام می‌دهد، دیگر مقصد گردشگری نیست» این را کارشناسان گردشگری در گفت‌وگو با یدیعوت آحارونوت بیان داشتند.


گردشگری در اسرائیل در سال ۲۰۲۳ شاهد فصلی قوی با رشد قابل‌توجه بود، اما عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر( پانزدهم مهرماه سال گذشته) و متعاقب آن جنگ غزه و لبنان گردشگری اسرائیل برای بقیه سال گذشته میلادی و امسال را به سقوط کشاند.


روزنامه تایمز اسرائیل نیز به نقل از مارک فلدمن، مدیرعامل شرکت گردشگری Ziontours در قدس اشغالی تاکید کرد: بخش گردشگری رژیم صهیونیستی در طول سال ۲۰۲۳ بیش از سه میلیون گردشگر را جذب کرده و ۴.۸۵ میلیارد دلار به اقتصاد این رژیم تزریق کرده بود.


 از همین رو به گردشگری به طور مستقیم ۲.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی و حدود ۳.۵ درصد از کل اشتغال را تشکیل داده بود که معادل  ۱۴۱ هزار شغل مستقیم و در مجموع ۲۳۰ هزار شغل مرتبط با گردشگری برآورد شده است که تقریباً  شش درصد از کل جمعیت شاغل در اسرائیل را شامل می‌شود.

 

اما با عملیات طوفان الاقصی بخش گردشگری در اسرائیل از سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳  با آینده‌ای مملو از چالش‌ها و ابهامات در پی جنگ مواجه شد.


فلدمن نسبت به خوش بینی بیش از حد نسبت به بهبود اوضاع گردشگری پس از جنگ هم هشدار داد و توضیح داد که باید منتظر بمانیم تا جنگ پایان یابد و خطوط هوایی خارجی پروازهای خود را به اسرائیل از سر بگیرند.


در همین حال گزارش‌های عبری حاکی است که بیش از نیم میلیون اسرائیلی در ماه‌های گذشته به دلیل عدم اعتماد به رژیم اسرائیل و از دست رفتن امنیت آنجا، از سرزمین‌های اشغالی فرار کردند.


طی چند هفته اخیر به دنبال تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به خاک لبنان کم‌تر روزی است که فرودگاه بن گوریون تل‌آویو برای ساعاتی پروازها را متوقف نکرده باشد، زیرا تل‌آویو و فرودگاه هدف حملات موشکی و پهپادی عمدتا از سمت لبنان قرار  می‌گیرد.


همین ساعت هشت صبح امروز چهارشنبه دوم مهر ماه ۱۴۰۳ رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که فعالیت فرودگاه بن گوریون به دنبال شنیده شدن صدای انفجار در تل‌آویو متوقف شده است.


در ادامه ویدئویی از هرج و مرج در فرودگاه بن گوریون به دنبال لغو و توقف پروازها در نتیجه یکی از حملات مقاومت را مشاهده می‌کنید:
در شرایط ورود رژیم صهیونیستی به جنگ با لبنان و به دنبال پاسخ‌های راکتی و پهپادی جبهه مقاومت در داخل سرزمین‌های اشغالی، عمده شرکت‌های اروپایی و آمریکایی پروازهای خود به اسرائیل را برای مدت طولانی متوقف کردند. از جمله این شرکت‌ها می توان به یونایتد ایرلاینز اشاره کرد که تا اطلاع ثانوی به فعالیت در اسرائیل باز نخواهد گشت و امریکن ایرلاینز که قرار است در مارس ۲۰۲۵ فعالیت خود را در اسرائیل از سر بگیرد.


 شرکت هواپیمایی هندی Air India شرکت هواپیمایی ارزان قیمت EasyJet شرکت KLM گروه هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا خطوط هوایی اتریش، سوئیس اینترنشنال، یورووینگ و خطوط هوایی بروکسل.ایر کانادا و خطوط هوایی انگلیس و فرانسه نیز پروازهایشان را به اسرائیل را هم کدام تا یک تا چند ماه دیگر متوقف کرده‌اند.


به گزارش بلومبرگ، تعداد مسافران خارجی فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در تل‌آویو در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۴، ۴۳ درصد کاهش یافت، زیرا پیامدهای جنگ اسرائیل علیه غزه که از ۷ اکتبر گذشته ادامه دارد، خطوط هوایی را وادار به لغو یا کاهش پروازها کرد.


دولت جا خالی داده است

کارشناسان صنعت هوانوردی نیز در مورد توانایی هواپیماهای داخلی اسرائیل برای افزایش پروازها به تعدادی از مقاصد  به دلیل کمبود جهانی هواپیما و و  نبود هواپیماهای اضافی برای اجاره و امتناع خدمه خارجی از کار در اسرائیل ابراز تردید دارند.


در میانه این هرج و مرج، نهامه رونن، رئیس بنادر باری در فرودگاه بن گوریون، از عدم واکنش دولت به این اوضاع انتقاد کرد و گفت: «دولت اسرائیل منجمد شده است و به این وضعیت واکنشی نشان نمی‌دهد».


رونن از اینکه وزارت حمل و نقل اسرائیل هیچ ارتباطی نگرفته و توضیحی نمی دهد ابراز ناامیدی کرد و بر لزوم اتخاذ اقدامات پیشگیرانه برای اطمینان بخشیدن به خطوط هوایی خارجی در مورد اقدامات مربوط به ایمنی هوانوردی اسرائیل تاکید کرد.


۵ میلیارد دلار خسارت بخش گردشگری تا سالروز طوفان الاقصی

به گزارش روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، بخش گردشگری در اسرائیل طی یک سال از آغاز تجاوز نظامی به نوار غزه و پیامدهای آن در منطقه، خسارتی بالغ بر ۱۹.۵ میلیارد شیکل (۵.۲۵ میلیارد دلار) متحمل شده است.


بر اساس ارقام نقل شده توسط این روزنامه از وزارت گردشگری اسرائیل در این مدت، زیان در بخش گردشگری بین‌المللی بالغ بر ۱۸.۷ میلیارد شیکل (۵.۰۴ میلیارد دلار) ، در حالی که زیان در بخش گردشگری داخلی نیز به ۷۵۶ میلیون شیکل (۲۰۴ میلیون دلار) به ویژه در شمال اسرائیل رسیده است. 


این وزارتخانه اعلام کرده که حدود ۸۵۳ هزار مسافر خارجی در یک سال وارد اسرائیل شدند و کسانی که از ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، روسیه و فیلیپین آمده بودند در صدر فهرست قرار گرفتند و دو سوم از مسافران، یهودی (۶۲%) و ۲۹٪ مسیحیان انجیلی یا کاتولیک بودند.


بر اساس داده های گزارش شده توسط جروزالم پست، نزدیک به نیمی از مسافران خارجی (۴۴ درصد) برای دیدار دوستان و خانواده، ۲۸ درصد گردشگر و ۱۳ درصد برای کار آمده بودند.


به گزارش جروزالم پست،‌جنگ در غزه روند بهبود صنعت گردشگری اسرائیل از بحران کووید-۱۹ که در سال ۲۰۲۰ به شدت به آن ضربه زده بود، متوقف کرد و همان آمار یک میلیون گردشگر  یعنی یک سوم گردشگرانی که در سال گذشته وارد اسرائیل شده بودند هم تا پایان 2024 ثبت نخواهد شد.

ارسال نظرات