۱۴:۰۵ ۱۴۰۳/۰۸/۰۲
«اقتصاد معاصر» بررسی می‌کند؛

ضرورت توقف رشد نرخ‌ ارز با چک بازارساز به سفته‌بازی

خرید و فروش ارز و طلا با هدف مدیریت بازار، از وظایفی است که قانون برای بانک مرکزی تعیین کرده است، با توجه به التهابات نرخ ارز در روزهای اخیر، این بانک باید با ورود جدی‌ به بازار، از رشد مصنوعی نرخ که در مقطع فعلی عمدتا ناشی از حمله‌های سفته‌بازانه است، جلوگیری کند.
ضرورت توقف رشد نرخ‌ ارز با چک بازارساز به سفته‌بازی
کد خبر:۵۹۲۹

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ ۷ مهر ۱۴۰۳، آخرین روزی بود که بهای دلار در بازار آزاد در دامنه ۵۹ هزار تومان قرار داشت و از آن زمان تاکنون بهای این ارز، ۱۱.۲ درصد رشد کرده و به ۶۷ هزار تومان رسیده است. 

 

افزایش نرخ ارز در بازار داخل همزمان با افزایش قیمت اونس طلا در بازار جهانی، موجب رکوردزنی قیمت سکه شده، به طوری که بهای سکه طرح جدید در بازار تهران روز گذشته به ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

 

در روزهایی که بازار به دلایل غیراقتصادی دچار التهاب شده و براساس انتظارات تورمی برخی دارندگان سرمایه، قیمت ارز روند صعودی به خود گرفته است، ورود بانک مرکزی به بازار و خرید و فروش ارز می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کاهش تب افزایش قیمت داشته باشد.

 

امروز خبرهایی مبنی بر ورود بانک مرکزی به بازار با عرضه دلار و تتر شنیده شد و به همین دلیل با وجود اینکه از ابتدای آغاز به کار بازار، روند قیمت ارز و سکه به میزان قابل توجهی صعودی بود و بهای سکه به ۵۶ میلیون تومان و بهای دلار به ۶۷ هزار تومان رسید اما اکنون از شدت این الهتابات اندکی کاسته شده و در حال حاضر بهای سکه ۵۵ میلیون و ۵۰۰ تومان و بهای دلار به ۶۶ هزار و ۷۰۰ تومان کاهش یافته است. هرچند که این قیمت‌ها از قیمت‌های آخرین معاملات روز گذشته بیشتر بود اما نسبت به اوج قیمت‌های امروز تا حدودی کاهش داشت.

 

ضرورت توجه به حساس‌ترین نرخ

نرخ ارز یکی از حساس‌ترین نرخ‌ها در هر اقتصادی است، زیرا تغییرات قیمت در بازار ارز موجب تغییر بهای سایر دارایی‌ها و سایر کالاها و خدمات در اقتصاد می‌شود و با توجه به وظیفه بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی، این بانک متولی مدیریت بازار ارز خواهد بود.

 

در قانون بانک مرکزی، حفظ و ارتقا ارزش پول ملی تعیین شده و همچنین به کارگیری ابزار‌های سیاست‌­های ارزی و پولی، خرید و فروش طلا و ارز با هدف مدیریت بازار و حفظ ارزش ذخایر بین‏‌المللی کشور، از جمله وظایف و اختیارات بانک مرکزی عنوان شده است.

 

بنابراین بانک مرکزی باید ورود جدی‌تری به بازار ارز داشته باشد تا از رشد غیرمنطقی ارز جلوگیری کند. 

ارسال نظرات