میدل‌ایست‌مانیتور: خروج سرمایه از اسرائیل ۶۲ درصد بیشتر شد

رسانه انگلیسی میدل ایست مانیتور گزارش داد، بانک‌های اسرائیلی به دلیل جنگ غزه و لبنان از فرار سرمایه رنج می‌برند.
میدل‌ایست‌مانیتور: خروج سرمایه از اسرائیل ۶۲ درصد بیشتر شد
کد خبر:۶۱۱۶

به گزارش اقتصاد معاصر؛  «اصطلاح رایج اقتصادی در اسرائیل فرار سرمایه است که اثرات گسترده و دراز مدتی بر اقتصاد دارد»؛ این را میدل ایست مانیتور گزارش داده است.


پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست مانیتور در گزارشی ویژه را با استناد به روایت رسانه‌های اسرائیلی درباره وخامت اوضاع اقتصادی رژیم اشغالگر اسرائیل از زمان آغاز تجاوز نظامی  به نوار غزه و گسترش اخیر آن به لبنان منتشر کرده است.


در این گزارش با اشاره به افزایش چشمگیر فرار سرمایه از اسرائیل برای سرمایه‌گذاری در خارج از این رژیم آمده است که  از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا کنون فرار سرمایه از اسرائیل ۶۲ درصد افزایش‌یافته است.


این رسانه انگلیسی به نقل از گزارش چهارشنبه گذشته روزنامه اسرائیلی «کالکالیست» آورده است: «اصطلاح رایج اقتصادی در اسرائیل فرار سرمایه است» که «اثرات گسترده و دراز مدتی بر اقتصاد دارد» و «باید به هر قیمتی از آن جلوگیری کرد، زیرا ممکن است باعث فروپاشی اقتصادی یا بحران شود.


این روزنامه اسرائیلی افزوده از زمان تشکیل کابینه به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شواهد فزاینده‌ای مبنی بر اینکه «اقتصاد اسرائیل در حال حاضر از خروج سرمایه به خارج از کشور رنج می‌برد» به‌دست‌آمده بود و از ۷ اکتبر سال گذشته این پدیده شدت گرفت.


 کالکالیست توضیح داد که «فرار سرمایه به شیوه‌ای بزرگ، سریع و گاهی غیرمستند اتفاق می‌افتد» که ناشی از «بی‌ثباتی مالی، بی‌اعتمادی، یا افزایش خطرات سیاسی، ژئوپلیتیکی، اقتصادی یا اجتماعی است» که معمولاً منجر به «ازدست‌دادن اعتماد در اسرائیل می‌شود و سرمایه‌گذاران را به جستجوی فرصت‌هایی در خارج از کشور سوق می‌دهد.


در این زمینه، گزارشی که ماه گذشته توسط مجله اکونومیست منتشر شد نیز فاش کرد که «بانک‌های اسرائیلی از فرار سرمایه رنج می‌برند».


صندوق بین‌المللی پول سه‌شنبه گذشته پیش‌بینی‌های منفی در خصوص رشد اقتصادی اسرائیل در سال‌های جاری و آینده را در نتیجه جنگی که این رژیم در لبنان و غزه به راه انداخته بود، منتشر کرد.


اوایل این ماه، وزارت دارایی رژیم اسرائیل اعلام کرد که کسری بودجه این رژیم در دوازده ماه منتهی به سپتامبر گذشته به 8.5 درصد رسیده است، در حالی که در ماه‌های منتهی به آگوست 8.3 درصد بوده است.


آسوشیتدپرس آمریکایی نیز هفته گذشته در گزارشی در همین زمینه، خسارات اقتصاد اسرائیل را به دلیل تداوم جنگ علیه غزه و لبنان «گزاف» توصیف کرد.


آسوشیتدپرس به نقل از کارشناسان گزارش داد، سرمایه گذاری‌های خارجی شروع به کاهش چشمگیری در اسرائیل کرده است، زیرا سرمایه‌گذاران نگران وضعیت امنیتی اسرائیل هستند و با افزایش هزینه‌های جنگ و فشار بر بودجه دولت، تل‌آویو به افزایش مالیات متوسل شده است.


کارشناسان این رسانه آمریکایی، هشدار دادند که خروج چشمگیر سرمایه بر رشد اقتصادی اسرائیل تأثیر منفی خواهد گذاشت و بار بر دوش طبقه متوسط ​را افزایش می‌دهد.


علاوه بر این، این وضعیت ممکن است کابینه نتانیاهو را وادار کند که هزینه برنامه‌های اجتماعی و خدمات عمومی را برای تأمین مالی عملیات نظامی کاهش دهد که این می‌تواند برای بخش های مختلف جامعه اسرائیل پیامدهایی داشته باشد./فارس

ارسال نظرات